Gezondheid alle pijlers

Littekens, wie heeft ze ook?

05-04-2010 19:06 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf twee jaar geleden bij een ongeluk met spiritus brandwonden opgelopen. Hierdoor heb ik veel littekens op mijn hals, schouders, armen, rechteroor en kaaklijn. Zijn er hier meer meiden met grote littekens? Word je erdoor geremd in het dagelijks leven of juist helemaal niet?
I choose happy!
quote:chili1971 schreef op 05 april 2010 @ 21:09:

ik heb ze ook, op mijn linkerarm

draag nooit korte mouwen

vindt ik heel jammer....

je wordt er toch op aangesproken, ....

Maar weegt dat zo zwaar voor je dat je daarom helemaal nooit korte mouwen draagt? Het lijkt mij erg warm in de zomer.

Ik moet trouwens zelf zeggen dat het mij erg meevalt hoeveel vreemden zeggen of staren. Of misschien valt dat laatste mij gewoon niet op.
I choose happy!
Ik heb ook een aantal littekens door operaties. Op de bovenkant van mijn rechterpols, mijn linkervoet, bij mijn bikinilijn (cyste eierstok) en ik ben 2x aan mijn rechterknie geopereerd. De eerste keer was 8 jaar geleden en toen hebben ze 4 kleine sneetjes gemaakt. Het laatste litteken (ook de knie) en ook gelijk het grootste litteken is van 6 wkn geleden, dus vrij recent nog en dus nog duidelijk zichtbaar. Ik schat hem zo'n 15 cm en ze hebben hem dicht geniet met 24 nietjes. Er zitten dus ook nog 48 puntjes naast.

Die oude littekens daar zit ik totaal niet mee. Die bij mijn bikinilijn die is heel netjes gehecht, die zie je alleen als je het weet. De overige, tja ik sta er niet zoveel bij stil. Soms vraagt er weleens iemand wat ze gedaan hebben aan mijn pols. En dan denk ik: och ja, mijn pols.

De laatste van 6 weken geleden vind ik vervelender. Alle artsen en fysio die ik afgelopen weken gezien vonden hem er erg mooi uitzien. voor een litteken dan. Mij zie je niet in rok of jurk lopen deze zomer, denk ik.

Maar als ik er aan denk wat de laatste operatie mij heeft opgeleverd. Dan is het zeker waard geweest.
Ik heb grote littekens op mijn borsten. Ook door een vrijwillige borstverkleining. Zit daar eigenlijk niet mee.

Heb ook een heel groot litteken zitten in mijn nek. Een vertikale die begint onder mijn haar grens en zo'n 15 cm lang is. Ik heb me eigenlijk altijd afgevraagd waarom mensen daar nooit wat over gezegd hebben. Het is heel zichtbaar. Heb in totaal maar twee opmerkingen gehad in vijftien jaar tijd.

Misschien staren mensen wel, maar dat zie ik niet. Hij zit namelijk aan de achterkant

En omdat ik het zelf niet zie, ben ik er ook niet onzeker over.
Ik denk dat het ook een stukje houding is.

Ik werk nu een dik jaar bij mijn huidige baas, komt het op ongelukken en zeg ik dat heb je toch van de zomer wel gezien. Vraag hij wat?????? Eehhhhh een groot litteken onder de knie naar beneden (en ik draag gewoon rokjes) Zegt hij; Nooit gezien?? Blijkbaar trekt een mannen blik niet naar je enkels
Heb ik dat?!
Ik heb zelf geen enorme littekens gelukkig, maar ik vind het (hoop dat ik niemand beledig) altijd wel fascinerend als ik mensen met grote littekens zie. Ik vraag mij dan altijd af hoe ze er aan komen, wat er gebeurd is. Een oud-collega van mij had een heel groot litteken dwars over zijn keel....nog steeds weet ik niet waar het van is. Ik heb het lef niet om het te vragen.

Wat Idreamofgenie zegt; lastig! Van sommige mensen met zichtbare littekens of bijv. andere huidafwijkingen hoor je 'ik heb liever dat mensen direct op de man af vragen wat ik heb, als dat ze achter mijn rug om gaan smoezen of gaan staren'. Idreamofgenie vindt het blijkbaar heel vervelend als mensen er naar vragen (oké, die meneer in de bus had het ook wel íetsje subtieler kunnen vragen ), dus best lastig om te beslissen wat 'goed' is.
Ik ben als baby verbrand. Hierdoor heb ik flinke littekens. Tijdens mijn puberteit heb ik er erg mee gezeten, nu een stuk minder. Al merk ik wel dat het nog steeds mijn leven enorm beinvloed. Maar dat komt niet alleen door de littekens, lichamelijk functioneer ik gewoon een stuk minder goed. Dat zal altijd zo blijven.

Jackie, ik denk dat het er voor haar ook omgaat hoe het gezegd wordt, zoals je zelf al gezegd dat kon wat subtieler. Als iemand het gewoon netjes vraagt heb ik er in ieder geval minder problemen mee. Al gaat het de mensen die je gewoon op straat tegenkomt eigenlijk gewoon niets aan. Ik heb meer moeite met staren, zou ik zelf ook niet doen bij een ander.
quote:studiez schreef op 05 april 2010 @ 21:30:

Jackie, ik denk dat het er voor haar ook omgaat hoe het gezegd wordt, zoals je zelf al gezegd dat kon wat subtieler. Als iemand het gewoon netjes vraagt heb ik er in ieder geval minder problemen mee. Al gaat het de mensen die je gewoon op straat tegenkomt eigenlijk gewoon niets aan. Mee eens! Daarom vraag ik er ook nooit naar. Ik heb meer moeite met staren, zou ik zelf ook niet doen bij een ander. Doe ik ook niet, heel onbeleefd!
Volgens mij hebben meer mensen wel dan geen littekens na verloop van tijd, al zal de 'intensiteit' verschillen. Ik ben geen uitzondering. Ik heb er wel e.e.a., maar dat lukt ook wel met een gemiddelde van 20-26 weken per jaar wel ergens hechtingen. C'est la vie, het hoort er voor mij net zo bij als tanden poetsen bij het opstaan.

Alhoewel ze de schoonheidsprijs niet verdienen kan ik me er over het algemeen niet druk om maken. Ik draag dan ook gewoon waar ik zin in heb, ongeacht wat er wel of niet getoond wordt. Of er veel gekeken wordt? Geen idee. Ik heb een dikke huid, negen van de tien "bekijkers" merk ik niet eens. Daarnaast heb ik genoeg andere "staarwaardige features" zullen we maar zeggen, dus Joost die weet waarom mensen al dan niet turen.

Slotconclusie; aan mij heb je dus eigenlijk geen flikker.
vandaag ga ik van alles kunnen
Ik heb meerdere littekens (knie, veel kleintjes op m'n arm door de katten, voet). Eéntje vind ik echt vervelend en die zit in m'n gezicht vlak onder m'n neus (overgehouden aan het vallen van m'n fiets). Het litteken is witter dan de rest van m'n huid. Ik stoor me er niet zo aan, maar mensen die mij voor het eerst ontmoeten maken nog weleens opmerken.

De top 3 domste opmerkingen:

- Volgensmij heb je yoghurt onder je neus

- Je moet even in de spiegel kijken, je hebt iets onder je neus

- Wijzend: oe wat heb je onder je neus...

Of staren dat vind ik ook zo irritant! Ik durf niet zo goed iets aan het litteken te doen, want de meeste operaties zorgen ervoor dat het litteken eerst weer heel opzichtig wordt, voordat het beter wordt en daar heb ik geen zin in (omdat het in m'n gezicht is).

Ach en ik ben er nu eigenlijk ook wel aan gewend en zo duidelijk is ie nou ook weer niet.
Het rare is dat het mij zelden opvalt dat mensen staren. Zelfs niet als ik in een shirtje loop. Ik 'zie' het gewoon niet.

Mijn grootste doel dit jaar is:

- Weer naar de sauna!

Ben trouwens wel benieuwd hoe het op vakantie gaat, ik ga over 10 dagen, 3 weken backpacken in de warmte. Ik hoop niet teveel tintelingen e.d.
I choose happy!
Eentje op mijn buik, verticaal, van onder mijn borsten tot helemaal beneden. Mensen staren onwijs, maar ik loop gewoon in bikini hoor, ook in het zwembad.
@Mariesophie, Knap! Hoe kom je eraan als ik vragen mag?
I choose happy!
ik ook op mijn buik, net onder mijn ribbenkast, horizontaal ongeveer 25 cm.

Mensen zien het dus alleen als ik een bikini aanheb, en die trek ik gewoon aan! Ik krijg er eigenlijk niet zoveel vragen over, wel veel starende blikken. Ik denk dat dat komt omdat een litteken op die plek eigenlijk betekend dat je behoorlijk ziek bent geweest (dat klopt dan ook) en daarom niets durven te vragen. Die starende blikken kunnen me dan ook niet zoveel schelen, ik ben er nog!

Ik kan me voorstellen dat littekens op plaatsen waar ze elke dag gezien worden vervelender zijn omdat je er door anderen meer mee geconfronteerd wordt.
quote:abcdefg2009 schreef op 05 april 2010 @ 23:34:

Ik heb meerdere littekens (knie, veel kleintjes op m'n arm door de katten, voet). Eéntje vind ik echt vervelend en die zit in m'n gezicht vlak onder m'n neus (overgehouden aan het vallen van m'n fiets). Het litteken is witter dan de rest van m'n huid. Ik stoor me er niet zo aan, maar mensen die mij voor het eerst ontmoeten maken nog weleens opmerken.

De top 3 domste opmerkingen:

- Volgensmij heb je yoghurt onder je neus

- Je moet even in de spiegel kijken, je hebt iets onder je neus

- Wijzend: oe wat heb je onder je neus...

Of staren dat vind ik ook zo irritant! Ik durf niet zo goed iets aan het litteken te doen, want de meeste operaties zorgen ervoor dat het litteken eerst weer heel opzichtig wordt, voordat het beter wordt en daar heb ik geen zin in (omdat het in m'n gezicht is).

Ach en ik ben er nu eigenlijk ook wel aan gewend en zo duidelijk is ie nou ook weer niet.

Hihi, ik moest stiekem wel lachen om deze reacties van mensen. Ik heb grote littekens, maar heb zelf dus ook eens de fout gemaakt door tegen een vrouw te zeggen dat haar make-up uitgelopen was. Ze kwam dichterbij staan en zei met een strenge blik dat dat een litteken was. Oeps!!!

Staren is inderdaad heel erg vervelend. Maar ook dat kan ik begrijpen. Je bent anders, dus je trekt de aandacht. Maar dan heb ik nog liever dat ze aan me vragen hoe ik eraan kom dan dat ze over me gaan praten/fluisteren...
anoniem_86765 wijzigde dit bericht op 07-04-2010 23:41
Reden: nuancering
% gewijzigd
Dubbel
anoniem_86765 wijzigde dit bericht op 07-04-2010 23:40
Reden: Dubbel...
% gewijzigd
Ik heb ook littekens. Op mijn handen en voorhoofd van snijwonden door een auto-ongeluk. Brandwonden op mijn onderarm en rechterhand. In mijn onderbeen enorme littekens, waardoor ik geen korte broek meer aandurf.
Ik heb een aantal kleine littekentjes van ongelukjes als kind in mijn gezicht. Ze vallen niet op dus ze storen me ook niet.

Op mijn buik heb ik 2 vrij grote littekens van operaties aan mijn nieren, ze zijn na 3 jaar nog steeds rood en groot.

Maar ik badpak voelde ik me als slanke 20jarige meer bekeken dan in bikini, dus gewoon een bikini voor mij.

Maar dit stelt natuurlijk allemaal niet zoveel voor.
quote:mariel1989 schreef op 08 april 2010 @ 18:53:

Ik heb een aantal kleine littekentjes van ongelukjes als kind in mijn gezicht. Ze vallen niet op dus ze storen me ook niet.

Op mijn buik heb ik 2 vrij grote littekens van operaties aan mijn nieren, ze zijn na 3 jaar nog steeds rood en groot.

Maar ik badpak voelde ik me als slanke 20jarige meer bekeken dan in bikini, dus gewoon een bikini voor mij.

Maar dit stelt natuurlijk allemaal niet zoveel voor.

Dat vind ik niet hoor. Je kan tot op een zekere hoogte alles wel weg relativeren, maar dat het 'minder' erg is dan iets van iemand anders betekend niet per sé dat het minder vervelend voor jou is.

Ik mag weer oorbellen na 2 jaar zonder(weg door huidtransplantaat.) Na mijn vakantie laat ik ze prikken. Er volgt nog een verdere operatie aan mijn rechteroor, maar ik wil ze gewoon weer in. Ik hoop stiekem dat ik een mooi nieuw paar van mijn vriend krijg voor mijn verjaardag.
I choose happy!
quote:Idreamofgenie schreef op 05 april 2010 @ 20:07:

Verder heb ik ook liever dat mensen vragen hoe ik er aan kom dan dat ze naar me staren. Mijn man heeft ook een groot litteken in zijn gezicht. Hij vind het helemaal niet prettig wanneer mensen er na vragen. Op een gegeven moment wordt dat ook strontvervelend.
Ik heb een joekel van een litteken boven mijn navel, dwars over mijn middel. Toen ik net geboren was kwamen ze erachter dat ik een perforatie in mijn maagwand had. Ik moest met spoed geopereerd worden, was net een paar uurtjes jong. Ik heb het mijn ouders niet gemakkelijk gemaakt!

Dit litteken heeft in de pubertijd (1995/1996) wel flink dwars gezeten omdat toen de topjes op aussibroeken helemaal in waren! Voor mij niet dus. Vriendjes en op het strand liggen was ook altijd erg bezwaarlijk voor me, ik begon me altijd meteen een soort van te verontschuldigen waarom dat litteken daar zit.

Nu ben ik dertig en heb een vaste partner al zes jaar, maar nog steeds vind ik het pijnlijk om in een bikini te liggen, die blikken van sommige....

Jaloezie op vriendinnen met een strak glad buikje...zo vaak gevoeld! Omdat ik van mezelf wel altijd een buikje heb gehad zit er ook echt een deuk in, ik heb twee buikjes zeg maar. Als ik afval wordt dat ook minder.

Al met al nobody's perfect!

Maar ik kan het nog verbergen, ik kan mij heel goed indenken hoe een persoon zich zal voelen met zichtbare littekens.

Het voordeel van zo'n aandoening is wel dat je leert in het leven dat uiterlijk totaal geen rol speelt!
Ik heb vooral littekens op m'n handen door m'n werkzaamheden met agressieve cliënten
ik heb me een tijdje geleden verbrand met kokend water. zag er in het begin heel slecht uit, en voelde me echt superslecht omdat ik dacht dat een mooie huid voorgoed voorbij was (zit op m'n hals & borst).

in het ziekenhuis werd me alleen gezegd dat ik vaseline moest smeren om het soepel te houden; littekencremes waren zgn alleen goed voor de portemonnee van fabrikanten. er werd niet eens verteld dat er 2 soorten vaseline waren dus natuurlijk kocht ik gewoon zo'n grote pot 'gele' vaseline, de enige die ik kende. superdik/stijf spul, die na een paar dagen de losgeraakte velletjes van mijn blaren lostrok zodra ik het probeerde op te smeren. super pijnlijk. toen pas hoorde ik van het bestaan van 'witte' vaseline (bedankt, ziekenhuis!)

toevallig kwam ik iemand tegen die weer iemand kende die ook zoiets had gehad, en zij raadde me een speciale creme aan. ik heb geen idee of jullie er iets aan hebben (weet niet of het bij oude littekens ook zo goed helpt), ik ben het zelf 2 weken na mijn verbranding gaan smeren en mijn huid is ZO veel beter geworden. ik heb helemaal geen 'echte' littekenvorming gekregen, mijn huid is heel mooi glad gebleven, alleen anders van kleur. maar ik hoop dat dat geleidelijk aan ook nog verbeterd.

de creme heet edula (moet je maar even googlen) en je kan het via internet bestellen. het is op natuurlijke basis, een heel vette creme (oude kleren aan..), maar het werkt echt heel goed!

ik heb geen belangen in het bedrijf hoor haha (^_^) wilde het gewoon graag even zeggen omdat het niet een commercieel iets is, en vel mensen kennen het dus niet. ik ook alleen maar per toeval. hoop dat het anderen ook kan helpen.

sterkte & succes allemaal!
De littekens bij mij zijn ofwel bijna onzichtbaar, ofwel vaak bedekt door kleding. Tijdens de zomer kunnen ze opvallen, omdat ik kortmouwige bloezen zal dragen, maar dat deert me niet. De operatiewond aan mijn elleboog zal uiteindelijk niet meer zijn dan een lange smalle rode streep.
World of Warcraft: Legion
Ik heb vroeger erg eczeem gehad. Ik heb het nog steeds, maar nooit meer zulke uitbraken als toen, gelukkig!

Van mijn eczeem-tijd heb ik ook flink veel littekens overgehouden: de binnenkant van mijn armen zijn een rampgebied. Het lijkt er ook op, dat die huid niet snapt dat ie eigenlijk nog maar 28 jaar is. Op die plek lijkt het de huid van een 50-jarige! Tja, zo vaak kapotgekrabd, dat herstelt nooit meer helemaal. Ook heb ik op mijn schouders en nek / keel flink wat littekens. Maar die trekken toch steeds meer weg, merk ik.

'Vroeger', in de puberteit dacht ik dacht ik nooooooit meer korte mouwen zou durven dragen... Nu doe ik dat gewoon, ik heb geaccepteerd dat ik geen glad huidje heb. Maar een haltertopje zou ik niet aantrekken, veels te bloot, dan voel ik me zo onbeschermd. Maar verder ben ik inmiddels helemaal tevreden met mezelf!

Alleen... ik ben nu 3 maanden zwanger, en ik merk dat ik moeite heb met de toekomstige veranderingen van mijn lijf: dikker worden... Ik vind dat gewoon heel spannend! Niet uit ijdelheid, maar omdat ik straks na de bevalling mijn lichaam opnieuw moet accepteren, en dat heb ik al zo vaak gedaan...

Maar goed, dit keer heeft het een functioneel en heel mooi doel!
quote:EssentialBliss schreef op 06 april 2010 @ 17:15:

@Mariesophie, Knap! Hoe kom je eraan als ik vragen mag?Gescheurde baarmoeder tijdens zwangerschap. Zit ook nog een klein litteken van een drain en nu nog meer erbij. Kleintje van een kijkoperatie op mijn buik en een nieuwe in/op mijn oude litteken ivm kijkoperatie. Kijken of ik deze zomer weer in bikini ga. Hangt ervan af hoe die nieuwe littekens bijtrekken. Die ene in mijn oude litteken is nog geen week oud, en ziet er nu echt niet uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven