Gezondheid alle pijlers

maak mij zorgen

18-01-2012 18:45 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader rookt al zo'n 50 jaar. Hij heeft altijd al heel erg veel gehoest, echt jaren lang, dag in dag uit, en mijn moeder en ik weten zeker dat het door het roken komt. Alleen sinds twee dagen is het echt verschrikkelijk erg. Hij kan ook opeens een hoestaanval krijgen en soms duurt het echt 5 minuten voordat het voorbij is en het lijkt dan net of hij stikt. Dit heeft hij s nachts ook vaak in zijn slaap. Hij wil niet stoppen met roken, dat is het laatste wat hij zou doen. We zeggen zo vaak dat hij naar de dokter moet om zijn longen te onderzoeken maar dat negeert hij gewoon. Het is toch niet normaal dat je elke keer zo erg hoest dat je er bijna van stikt? Je hoort bij het hoesten ook helemaal dat het vast zit. Wat kunnen wij doen?
Niets. Hij weet heus wel dat het door het roken komt. Waarschijnlijk is hij zelf nog veel banger dat het idd helemaal fout is met hem en is het makkelijker om zijn kop in het zand te steken en gewoon door te paffen.

Als hij zelf zegt dat stoppen met roken het laatste is wat hij zou doen krijgt hij waarschijnlijk gelijk.
Het is verschrikkelijk, maar je kan niks doen. Mijn opa was ook zo en hij stopte pas toen hij letterlijk niet meer genoeg zuurstof in zijn longen kon krijgen en aan de beademing moest. Maar dat betekent niet dat je vader zo erg is of dat het iets ernstig is. Mij opa was 87 toen hij overleed en hij heeft niet alleen geroken, maar ook een hele klote leven gehad
Hoi, wat vervelend dat jij je zo'n zorgen maakt. Ik zou graag een advies willen geven, trek je er niets van aan als je het onzin vindt! Het is misschien goed om eerlijk tegen je vader te vertellen hoe jij je voelt en waar jij bang voor bent. Gewoon vanuit wat jij vindt spreken en het niet gaan projecteren op wat hij vindt. In angst zitten zonder het te delen met je vader is niet de bedoeling. Roken geeft natuurlijk veel risico's op veel verschillende ziektes, maar je moet altijd onthouden dat het niets ernstigs hoeft te zijn. Bij langdurig roken gaat de elasticiteit uit je longen, de longblaasjes krijgen minder oppervlakte waardoor de zuurstof uitwisseling minder wordt. Hierdoor krijgen veel rokers het benauwd op latere leeftijd en het hoesten wordt moeilijk omdat de 'rek' uit je longen gaat. Dit is natuurlijk niet prettig, maar ik wilde je erop wijzen dat er veel verschillende oorzaken zijn van het hoesten en dat je daar ook gewoon heel oud mee kan worden. Ik hoop dat je met je vader een goed gesprek kan voeren en kan uitspreken waar jij bang voor bent en (indien je daartoe in staat bent) samen met je moeder/broers/zussen/etc eens goed te praten of jullie willen weten hoe de staat is van jouw vaders longen. Maak je vooral niet te veel zorgen, maar probeer je angst te delen, anders krijg je nare dromen ;)
Mijn vader eet goed, niet vet, veel fruit dus dat is allemaal wel oke. Hij weet zelf donders goed dat het door het roken komt. Maar wat we ook zeggen, hij wil gewoon echt niet naar de dokter. En ben zo bang dat er iets gebeurd. Je kunt vandaag ook zien dat hij pijn heeft als hij hoest maar hij doet net of er niks aan de hand is en daar kunnen wij zo boos om worden!! Nu heeft hij tabletten gekregen en warme thee en is in bed gaan liggen. Hij heeft ook iets koorts. Maar het kan toch ook zijn dat hij griep heeft? Vorig weekend had hij feest en daar was het in de zaal warm en hij ging zonder jas naar buiten om te roken. Wat kan er gebeuren als je te weinig zuurstof krijgt?
Je krijgt niet te weinig zuurstof, maar minder dan normaal. Dat is een heeeeeeeel langzaam proces wat gebeurt als je langdurig rookt. Het heet longemfyseem, je kan het opzoeken op wikipedia, maar je moet je vooral niet veel aantrekken van alle enge dingen die daarop staan, want op het internet komen vaak alleen de enge verhalen. Als hij koorts heeft kan hij natuurlijk ook gewoon een griepje hebben, of een ontsteking in zijn keel bijvoorbeeld. Als je veel rookt en vaak hoest dan is een keelontsteking bijvoorbeeld erbij natuurlijk veel vervelender dan normaal. Het is misschien goed als je vader daarvoor naar de huisarts gaat, als hij niet naar zijn longen wil laten kijken omdat hij misschien bang is voor de resultaten, dan is dat zijn beslissing, maar hij kan wellicht even langs gaan om een ontsteking uit te sluiten en een medicatie ervoor te krijgen. Dit zijn allemaal mogelijkheden, maar niets hoeft ervan waar te zijn natuurlijk. Bij iedereen is het anders, Koorts is wel symptoom van een ontsteking, dus dat is wel waarschijnlijk, Ik zou jou willen aanraden zelf langs je huisarts te gaan en daar te spreken over waar jij bang voor bent, je huisarts kan je meer informatie geven over dit soort dingen als je dat wilt. Dat kalmeert je denk ik meer dan een viva forum!
Als hij zelf niet klaagt en hij heeft het er voor over dan kan je er niet veel aan doen. Laat hem dan ten minste in vrede hoesten.
it's a big club and you ain't in it
Sigaretten verstoppen en ongemerk op de achterkant van zn hemd of trui schrijven: 'Verkoop geen sigaretten aan deze man,indien wel volgt een boete.'
Van zonder jas aan naar buiten gaan word je niet ziek, net als van in je blote kont op de fiets stappen, je ook niet ziek wordt.

Nu je zegt dat hij er koorts bij ontwikkeld heeft, in combinatie met het flinke hoesten zou ik eerder denken aan een longontsteking/luchtweginfect. Als dit een aantal dagen aanhoudt en het wordt niet beter, dan zal er toch een huisarts aan te pas moeten komen.

Kan het ook angst zijn? Bang om te horen dat er iets uit komt wat misschien niet goed is?

En hem laten stoppen met roken is natuurlijk een heel nobel plan, maar de roker moet dit zelf ook echt willen, anders heeft een stoppoging geen enkele zin.
Ben bang dat je er niks aan kunt doen. Ik kan me je zorgen goed voorstellen. Hij is hardnekkig verslaafd aan die troep. Zal wel dat hij zijn longen niet na wil laten kijken, dat is natuurlijk te confronterend, dan zou het kunnen zijn dat hij de harde waarheid te horen krijgt en hem toch nadrukkelijk wordt geadviseerd te stoppen met roken!
Als hij zelf niet wil stoppen moet je dat laten rusten.

Wel is het noodzakelijk dat een arts hem controleert op een longontsteking en dergelijke, zeker met koorts.

Als hij niet zelf gaat is het een optie dat jij zijn huisarts belt(of je moeder) en deze op de hoogte stelt van zijn situatie.Zijn huisarts kan hem ook bezoeken.

Ik zelf heb 2 keer een longontsteking gehad en dat is geen pretje!

Ik heb daar door twee flinke kuren gehad en een tip van de huisarts koop een pakje fluimicil bruistab. dat maak het makkelijker om slijm op te hoesten en minder pijnlijk.

Sterkte met je vader.
Laat de huisarts op huisbezoek komen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Je kunt niks doen, behalve heb steunen in wat zijn keuze is. Maar houd je vader alsjeblieft wel in de gaten. Wanneer hij er grauw uit gaat zien kan dat een teken zijn van een lage zuurstofsaturatie. Mijn opa heeft ook zijn leven lang gerookt en was te trots om naar zijn huisarts te gaan. Uiteindelijk longkanker gediagnosticeerd en behandeling gestart. Op een gegeven moment was hij buiten adem na het zetten van twee stappen en nog wilde hij niet naar de dokter. Mijn oma wist niet wat ze moest doen omdat mijn opa nogal bot uit de hoek kon komen. Ik heb mijn opa (en oma) voor de keuze gesteld: of zelf naar de dokter, of ik bel en laat een dokter komen (weglopen kon mn opa toch niet). Diezelfde avond is mijn opa nog opgenomen in het ziekenhuis en vanaf dat moment constant zuurstof. Helaas is mijn opa in oktober overleden, en tot op de dag voor zijn dood zei hij dat het prima ging, terwijl hij de moed al lang op had gegeven. Zo koppig kunnen mensen dus zijn.

Natuurlijk is elk geval en ieder persoon anders, maar als je het gevoel hebt dat er iets écht goed fout zit, grijp dan alsjeblieft in. Liever een boze vader met een te behandelen ziekte dan een koppige vader met een dodelijke ziekte denk ik in zulke gevallen. Sterkte in ieder geval!

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn opa in zijn laatste weken is gestopt met roken. Gewoon omdat hij wilde stoppen voordat hij dood ging, en zodat mijn oma stopte met roken (en die is nu nog steeds gestopt, super trots )
Erg voor je dribbel

Wij hebben mijn vader een paar uur geleden in bed gelegd en paar tabletten gegeven, hij heeft trouwens geen koorts meer. Hij zegt dat het wel gaat maar ik heb wel gewaarschuwd als het erger word dat ik dan gewoon de dokter bel! Ik zie gewoon dat hij er last van heeft.. maar ik hoop natuurlijk dat dit een griepje is die morgen al iets minder is. En ik denk dat hij uit angst niet naar de dokter wil, want dan word die met zijn neus op de feiten gedrukt, dat hij moet stoppen met roken. Maar het is niet dat mijn vader heel erg veel rookt per dag. Een stuk of 7/8.
Wat een toeval dat ik dit nu lees. Mijn vader heeft een paar dagen geleden een longfoto laten maken. Hij heeft heel erg de griep gehad en kwam maar niet van dat hoesten af. Zelf dachten we aan kinkhoest (heb ik ook een paar jaar geleden gehad), maar nu blijkt dat zijn longen niey goed meer zijn, door het roken....:-( Hij moet nu een lungfunctietest doen om te kijken hoe erg zijn longinhoud verminderd is. De dokter heeft de term copd laten vallen, dus de schrik zit er goed in. Maar we moeten afwachten....

Hij is wel gelijk gestopt met roken!
Mijn vader zegt dat hij zich vandaag beter voelt, hij hoest ook niet zo veel meer maar hij praat raar, alsof hij iets heeft met zijn mond.
quote:itsssme schreef op donderdag 19 januari 2012 07:57 Mijn vader zegt dat hij zich vandaag beter voelt, hij hoest ook niet zo veel meer maar hij praat raar, alsof hij iets heeft met zijn mond.Niet om het een of ander hoor, maar ik zou heel snel de dokter bellen. Misschien heeft ie een tia of erger gehad!
Ik ben op dit moment niet thuis maar wat zijn de gevolgen van een tia? Het is niet dat hij helemaal niet kan praten, kleine stukjes zegt hij wel duidelijk maar als die iets langers moet vertellen begint hij te slissen. Ik heb wel gevraagd vanmorgen of hij een raar gevoel in zijn tong heeft maar dat heeft hij niet zegt die. Hij zegt dat het door zijn gebit komt dat hij zo praat.
Ik heb even snel opgezocht wat een tia precies is! Ben er heel erg van geschrokken en heb meteen naar huis gebeld, mijn moeder nam op en ik vroeg hoe het gaat met mijn vader. Het gaat nu wel beter en hij praat ook wel normaal en heeft verder geen verschijnselen van een tia. Dus dat is het hopelijk en vast ook niet geweest! Moeder zei dat ik mij niet zo druk moet maken en dat er nu niks aan de hand is.
Ik vind niet dat je je druk maakt! En in jullie geval moet iemand het doen! Met je gezondheid kan je niet voorzichtig genoeg zijn... Je zit in een lastige situatie....
Ik geloof mijn moeder wel. En als hij nu weer normaal praat zou er toch niks zijn geweest?
Ik wil je niet bang maken, maar de gevolgen van een tia trekken na een tijdje weer weg... Ik weet natuurlijk niet of het echt een tia was, daar kan een dokter je misschien meer over vertellen. Of misschien een andere forummer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven