Gezondheid alle pijlers

Macula Degeneratie

10-04-2015 17:05 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 3 jaar heeft mijn moeder de natte vorm van macula degeneratie. Dat is nu nog maar aan 1 oog,

maar binnen 5 jaar zal het andere oog ook beginnen. Nou vroeg ik mij af of er ook mensen op dit forum zijn

die hier ervaring mee hebben..
Just breathe
Mijn oma had dat ook, maar ze is overleden voordat het echt heel erg werd. Volgens mij is er toen nog wel gekeken naar een operatie, maar omdat ze al vrij slecht was zou die operatie opzich misschien meer nadelen dan voordelen hebben.
quote:Lostit schreef op 10 april 2015 @ 17:09:

Mijn oma had dat ook, maar ze is overleden voordat het echt heel erg werd. Is toch nog een hele troost Wonderrrwoman: Je moeder kan al dood zijn voordat het erg wordt.
Bah!
Niet leuk! Mijn vader heeft ook de natte vorm, maar het andere oog is pas twaalf jaar na het eerste slechter geworden. Bovendien krijgt hij in dat 'nieuwe' oog injecties, dat het proces stopt. Het geneest dus niet, maar wordt ook niet erger. Misschien kan je moeder dat ook krijgen?
Haha ja dat is een hele troost! ;)

Ze is pas 65 dus ik ben bang dat wij er wel meer van mee gaan krijgen.. Ik hoop het wel, wil haar nog niet kwijt natuurlijk.. Maar liever zonder macula uiteraard.. Ik ben 'bang' dat ze straks veel hulp nodig zal hebben wat ik uiteraard met liefde zal gaan doen!
Just breathe
Mijn moeder heeft dat inderdaad ook Aureel! Dat heeft het niet verbeterd maar net zoals bij jouw vader het proces redelijk weten te stoppen..

Wel heel fijn om te lezen dat het andere oog pas 12 jaar later aan de beurt was!
Just breathe
Mijn moeder had heel ernstig macula degeneratie maar ze had geen hulp nodig. Ze had wel hulpmiddelen zoals gesproken boek en comvox voor gesproken ondertiteling van de tv. Maaltijden kwamen via tafeltje dekje. Het is wel belangrijk dat je moeder gewoon veel blijft doen zodat ze geen angst gaat ontwikkelen.

In de periferie blijft het zicht behouden dus stoeprandjes enzo zijn vaak nog goed zichtbaar.

Mijn moeder speelde ook kaart maar dan met hele grote kaarten, zo zijn er heel veel hulpmiddelen.

Ondanks de macula degeneratie ging mijn moeder tot op hoge leeftijd nog gewoon op pad naar de stad en zo. Het is niet leuk maar gelukkig zijn er veel hulpmiddelen, succes met je moeder.
Graaf even in het archief van NRC, daar heb ik ooit iets gevonden voor een voormalig buurvrouw die dezelfde aandoening heeft, het betreft injecties. Ik zal zelf ook even kijken of ik het nog kan terugvinden.

Nee dus maar dit vond ik wel:

http://gebu.artsennet.nl/ ... oor-maculadegeneratie.htm
verba volant, scripta manent.
Mijn moeder heeft de droge vorm, aan beide ogen. Dat is minder ernstig en minder progressief dan de natte vorm, maar daar staat tegenover dat aan de natte vorm iets te doen is d.m.v. injecties. Dit schijnt voor een deel van de patiënten goede resultaten te geven. Zo heb ik het begrepen van de uitleg van de oogarts.

Er zijn ook bepaalde vitaminetabletten die ze moet slikken om het proces te vertragen, maar ik weet niet of die ook voor de natte vorm helpen. Dit zou je aan de oogarts kunnen vragen.

Mijn moeder heeft voor zover nog geen hulp nodig (behalve als ze ergens heen moet, want autorijden kan ze niet meer), maar het is natuurlijk wel lastig omdat ze niet of nauwelijks meer kan lezen en handwerken, en ook Tv-kijken wordt steeds lastiger.
Angstig is ze gelukkig nog niet, pakt regelmatig de auto maar gaat er iemand mee, dan mag die

het stuur overnemen

Hoeveel jaren later begon bij hun het 2e oog?

En bedankt voor de link, heel interessant!
Just breathe
Pakt ze de auto????? Dat lijkt mij levensgevaarlijk! Waarom neemt ze niet het openbaar vervoer of met iemand meerijden. Ik zou daar wel een goed gesprek met je moeder over aangaan dat is toch niet verantwoord?
Dat ligt eraan in welk stadium het is. Mijn moeder nam in het begin ook nog de auto, wel steeds in overleg met de arts (en zolang ze zichzelf nog zeker voelde natuurlijk).
quote:Cateautje schreef op 10 april 2015 @ 17:18:

Bah!Wat een domme reactie joh. Meurde jij niet uit je lijf? Da's pas bah.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven