Gezondheid alle pijlers

Mammografie en echo?

25-01-2011 10:32 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben door mijn huisarts doorverwezen voor een mammografie en een echo ivm gevoelige borsten die vanwege de omvang lastig te controleren zijn.

Mijn moeder heeft ernstige cystevorming gehad wat uiteindelijk als borstkanker behandeld is. Ik wil dus liever goed nagekeken worden.

Echter hoor ik wisselende geluiden over de mammografie. Waarom niet gelijk een echo, als ze daar meer op kunnen zien?

Kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn en voor/nadelen?

Ik zie ook wel op tegen de pijn ben niet heel kleinzerig, maar ik ga juist omdat ik een pijnlijke borst heb. Aanraking is vervelend, dus het pletten lijkt me helemaal geen pretje.

Ik heb vrij grote borsten, is dat vervelender dan kleine, of juist andersom?

En, belangrijkste natuurlijk; heeft iemand ervaring met deze onderzoeken bij pijnlijke borsten? Ik heb begrepen dat borstkanker juist niet pijnlijk is, maar ik wil er ook niet vanuit gaan dat het me daarom niet zal overkomen.

Ok, ik geef toe, zit me gewoon een beetje druk te maken
Tja, je kunt natuurlijk alleen gaan, maar ik vond het wel prettig om tussen de mammo en echo even te kletsen met mijn vriendin, je bent hoe dan ook gespannen.

Succes!
Dat is ook wel zo. Mn moeder bood al aan om vrij te nemen. Vind ik enerzijds zo'n onzin, als er niks aan de hand is sta ik zo weer buiten neem ik aan.

Maar ja, aan de andere kant, als er toch minder leuk nieuws zou zijn dan is het fijn niet alleen te zijn...
Wel even iemand meenemen hoor. Ik ben ook eens geweest en had voor de uitslag al een afspraak bij de mammapoli, dus ik dacht: voor een onderzoek zonder uitslagen kan ik best even alleen.

Alleen was het dusdanig veranderd en zorgelijk dat ik een afspraak voor een punctie voor twee dagen later moest. Getver, wat voelde ik me rot en alleen.

Wel allemaal goed afgelopen hoor, maar toch vond ik het heel jammer dat ik alleen was.
tsja.....
Ik krijg ook jaarlijks een mammo omdat er borstkanker voorkomt in de familie. 2 foto's per borst. Het is niet heel erg pijnlijk, vooral ongemakkelijk.

Je staat in een onhandige houding en het 'pletten' is natuurlijk niet prettig, maar net op het moment dat je gaat denken 'ai, dit gaat zeer doen', gaat dat apparaat weer omhoog en is de pijn zo goed als meteen weg.

Ik heb tot nu toe nog nooit een echo gekregen.

Toevallig recent een mammo laten maken, morgen mag ik bellen voor de uitslag (3 werkdagen).
Mmmm misschien toch maar iemand meenemen dan.

3 dagen wachten? Ik mag toch hopen dat ik na die mammo en echo gelijk de utislag krijg, kan me van mijn moeder herinneren dat dit altijd wel zo was, maar ik weet niet of dat bij haar afwijkend was of niet
Bij mij waren het ook 3 werkdagen, op vrijdag geweest, woensdag de uitslag (alleem mammo, geen echo).
Hallo,

Ik heb vier maanden geleden een mammografie gehad daar ik al zes jaar last heb van ontstekingen voornamelijk in mijn linkerborst. Ik vond het zoals de meeste mensen geen pretje, maar valt inderdaad goed mee.

Ik had verwacht de uitslag van de ha te krijgen, ik kreeg meteen daarna een echo. Ik schrok toch wel lichtelijk want ik had dat niet verwacht. Over twee maanden moet ik weer door een verstopte lymfeklier.... weet niet goed wat ik daarvan moet denken maar ik vind je kunt het maar beter over je heen laten komen. Al is zoiets makkelijker gezegd dan gedaan,

Mocht je de mammo ondertussen gehad hebben dan hoop ik dat alles goed is meegevallen.
Als je bang bent voor pijn, neem dan een uurtje van tevoren gewoon even een pijnstiller. Ik ben gewoon alleen gegaan, heb alleen een mammografie gekregen (horizontaal en vertikaal) en stond binnen een half uur met een "niks aan de hand hoor" weer buiten.
Er staat mij iets van bij dat op de mammo bus altijd 1 richting word gemaakt.

Standaard in het ziekenhuis (waar je heen gaat als er een reden voor is) is 2 richtingen.

Bij ons wordt direct een voorlopige uitslag gegeven, de definitieve gaat naar de huisarts. Of als er een afspraak staat bij de mamma poli wordt de uitslag daar gegeven.
Het is inmiddels achter de rug en me echt 100% meegevallen.

Inderdaad een horizontale en verticale mammografie en ik heb het echt niet als pijnlijk ervaren. Even oncomfortabel maar dat is het ook.

Ik zou alleen een echo krijgen als dat noodzakelijk was.

Je sterft dan wel even 1000 doden als je inderdaad geroepen wordt voor nog een echo, maar uiteindelijk bleek alles goed te zijn gelukkig.
Wat een opluchting he? Ga je tenminste lekker het weekend in!
Ik heb vorige week een mammo gehad en het leek oke. Maar gisteren ben ik gebeld door de doktersassistent dat er toch een afwijking te zien was die waarschijnlijk goedaardig zal zijn, maar waarvoor ik wel naar de mammapoli moet a.s. donderdag. Daar krijg ik een echo.

Bloed, bloed, bloed, bloednerveus nu.... Wie kletst er even lekker met me?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven