Gezondheid alle pijlers

Mammografie en echo?

25-01-2011 10:32 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben door mijn huisarts doorverwezen voor een mammografie en een echo ivm gevoelige borsten die vanwege de omvang lastig te controleren zijn.

Mijn moeder heeft ernstige cystevorming gehad wat uiteindelijk als borstkanker behandeld is. Ik wil dus liever goed nagekeken worden.

Echter hoor ik wisselende geluiden over de mammografie. Waarom niet gelijk een echo, als ze daar meer op kunnen zien?

Kan iemand mij uitleggen wat de verschillen zijn en voor/nadelen?

Ik zie ook wel op tegen de pijn ben niet heel kleinzerig, maar ik ga juist omdat ik een pijnlijke borst heb. Aanraking is vervelend, dus het pletten lijkt me helemaal geen pretje.

Ik heb vrij grote borsten, is dat vervelender dan kleine, of juist andersom?

En, belangrijkste natuurlijk; heeft iemand ervaring met deze onderzoeken bij pijnlijke borsten? Ik heb begrepen dat borstkanker juist niet pijnlijk is, maar ik wil er ook niet vanuit gaan dat het me daarom niet zal overkomen.

Ok, ik geef toe, zit me gewoon een beetje druk te maken
Tja, je kunt natuurlijk alleen gaan, maar ik vond het wel prettig om tussen de mammo en echo even te kletsen met mijn vriendin, je bent hoe dan ook gespannen.

Succes!
Dat is ook wel zo. Mn moeder bood al aan om vrij te nemen. Vind ik enerzijds zo'n onzin, als er niks aan de hand is sta ik zo weer buiten neem ik aan.

Maar ja, aan de andere kant, als er toch minder leuk nieuws zou zijn dan is het fijn niet alleen te zijn...
Wel even iemand meenemen hoor. Ik ben ook eens geweest en had voor de uitslag al een afspraak bij de mammapoli, dus ik dacht: voor een onderzoek zonder uitslagen kan ik best even alleen.

Alleen was het dusdanig veranderd en zorgelijk dat ik een afspraak voor een punctie voor twee dagen later moest. Getver, wat voelde ik me rot en alleen.

Wel allemaal goed afgelopen hoor, maar toch vond ik het heel jammer dat ik alleen was.
tsja.....