Gezondheid alle pijlers

Mammografie ivm zeurende pijn borst

22-01-2015 13:16 24 berichten
Hoi allemaal!

Ik heb sinds 2 maanden een zeurend gevoel in mijn rechterborst. Dit gevoel trekt door naar mijn rechterarm en mijn rug. Rot gevoel! Daarnaast heb ik last van hypochondrie (medicatie zit nog in de opstartfase) dus schiet gelijk in de stress als ik iets vreemds voel...

Bij borstonderzoek thuis en bij de huisarts zijn geen afwijkingen voelbaar.

Fysiotherapeut geeft aan dat het uitstralingspijn vanuit de borst- en tussenribspieren is. Maak me er dusdanig veel zorgen om dat ik in overleg met de huisarts een mammografie mag laten maken. Zie er als een berg tegenop! Iemand ervaring met zo'n onderzoek?
Op YouTube kun je filmpjes van ziekenhuizen vinden over hoe een mammografie in zijn werk gaat. Kijk die vooral even.

https://www.youtube.com/watch?v=eeYQ9sNwQ-E

Hopelijk krijg je goed nieuws.
Alle reacties Link kopieren
Ha, mijn verhaal :-) Zelfde pijnklachten , een fysio en huisarts die zeiden dat het spierklachten waren en licht hypochonder dus mammo laten maken waar ik heel erg tegenop zag ! Alles was in orde , spieren dus. Ik kan je het Alexander Morro ziekenhuis aanraden. Ik kon er snel terecht en meteen uitslag, heel fijn als je angstig bent. Ik zou me niet te veel zorgen maken als ik jou was Makkelijk gezegd, ik know...
Je verhaal roept herkenning bij me op. De verklaring van de fysiotherapeut lijkt me erg plausibel, zeker wanneer de huisarts bij onderzoek geen afwijkingen kan vinden.

heb zelf schouderklachten en dat geeft ook die zeurende pijn in borst, oksel en bovenarm. Een beetje hypochonder is dan gelijk in alle staten (het zit overal!! Aaargh).

Keep calm, en bekijk het vooral nuchter. Dat je voor de zekerheid een mammografie krijgt helpt je uiteindelijk vast wel om volledig gerustgesteld te zijn.

Het onderzoek wordt door iedere vrouw weer anders ervaren. Heb het zelf gehad toen ik midden twintig was en last had van een goedaardig gezwel. Het was een beetje vervelend maar niet overdreven pijnlijk. Maar er zijn ook vrouwen die het ondraaglijk vinden.

Hoe jij het zult ervaren is dus lastig te zeggen.

Nog een tip voor jou als 'hypochonder': Verdiep je eens nader in triggerpoints en afgeleide pijn (handboek triggerpoints). Je zult versteld staan hoeveel (ernstige) fysieke klachten hun oorsprong vinden in een ogenschijnlijk simpele en onschuldige spierknoop elders in het lichaam. Behandeling ervan is vaak betrekkelijk eenvoudig en kan gewoon door jezelf uitgevoerd worden.

Beterschap, in ieder geval. Het is erg vervelend wanneer je aan je lijf twijfelt.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Telefoon was leeg, inmiddels weer thuis... Moest even brullen bij m'n vriendinnetje. De stress kwam er even uit. Onderzoek is achter de rug, de arts zei letterlijk: "op het eerste gezicht zie ik geen afwijkingen. Foto's zijn goed gelukt en duidelijk dus er is geen echo nodig. U kunt maandag uw huisarts bellen voor de definitieve uitslag."

Ik hou het er dus maar op dat het positief is. Blijft alleen wel de vraag waar dat rot gevoel in die borst vandaan komt 😁 hoop dat het vanzelf weer over gaat. Voel het constant dus maakme daardoor (waarschijnlijk onnodig) zorgen. Bedenk me ineens dat ik ben gestopt met de pil (nee, ben zeker niet zwanger! Al getest ) kan het misschien met ontpillen te maken hebben? Geen eerdere ervaring mee namelijk... Ontpillen zou dan ook eerder bij beide borsten voelbaar zijn lijkt me. Pffff druk hoofd hahaha

Super bedankt allemaal voor het meedenken, jullie zijn allemaal top en stuk voor stuk lief!
quote:Vera8 schreef op 22 januari 2015 @ 14:47:

Je verhaal roept herkenning bij me op. De verklaring van de fysiotherapeut lijkt me erg plausibel, zeker wanneer de huisarts bij onderzoek geen afwijkingen kan vinden.

heb zelf schouderklachten en dat geeft ook die zeurende pijn in borst, oksel en bovenarm. Een beetje hypochonder is dan gelijk in alle staten (het zit overal!! Aaargh).

Keep calm, en bekijk het vooral nuchter. Dat je voor de zekerheid een mammografie krijgt helpt je uiteindelijk vast wel om volledig gerustgesteld te zijn.

Het onderzoek wordt door iedere vrouw weer anders ervaren. Heb het zelf gehad toen ik midden twintig was en last had van een goedaardig gezwel. Het was een beetje vervelend maar niet overdreven pijnlijk. Maar er zijn ook vrouwen die het ondraaglijk vinden.

Hoe jij het zult ervaren is dus lastig te zeggen.

Nog een tip voor jou als 'hypochonder': Verdiep je eens nader in triggerpoints en afgeleide pijn (handboek triggerpoints). Je zult versteld staan hoeveel (ernstige) fysieke klachten hun oorsprong vinden in een ogenschijnlijk simpele en onschuldige spierknoop elders in het lichaam. Behandeling ervan is vaak betrekkelijk eenvoudig en kan gewoon door jezelf uitgevoerd worden.

Beterschap, in ieder geval. Het is erg vervelend wanneer je aan je lijf twijfelt.

Wat een goede tip die triggerpoints Vera8!! Dankjewel!!

Ik ben nog steeds onzeker doordat het trekkende en zeurende gevoel in die borst blijft aanhouden. Rot gevoel!

Wist niet dat spieren zo'n uitstraling kunnen geven! Shock!!

Hoe lang heeft het bij jou aangehouden?

Super bedankt voor je bericht!
quote:rascalles schreef op 22 januari 2015 @ 14:43:

Ha, mijn verhaal :-) Zelfde pijnklachten , een fysio en huisarts die zeiden dat het spierklachten waren en licht hypochonder dus mammo laten maken waar ik heel erg tegenop zag ! Alles was in orde , spieren dus. Ik kan je het Alexander Morro ziekenhuis aanraden. Ik kon er snel terecht en meteen uitslag, heel fijn als je angstig bent. Ik zou me niet te veel zorgen maken als ik jou was Makkelijk gezegd, ik know...

Rascalles, thanks voor je reactie! Lief!

Ik heb vanmorgen het ziekenhuis in mijn regio gebeld voor een afspraak en kon vanmiddag gelijk terecht. Heel fijn. Wist niet eens van het bestaan van die andere kliniek! Fijn om te weten dat zoiets bestaat.

Heb je er nog lang last van gehad? Ben er echt even klaar mee. Volgende week pas weer naar de fysio...

Maandag de uitslag van de mammografie... Stiekem toch nog wel spannend! Heb je ook last van hypochondrie of echt allern in lichte mate?
Hoe lang ik al klachten heb? Al jaren eigenlijk. In meer of mindere mate. Het is begonnen als rsi-klacht (door werken aan een bureau). Maar inmidels zijn klachten verergerd door pure overbelasting (veel sjouwen met mijn kleine kinderen, op een verkeerde manier).

Vanuit mijn punt in de schouder straalt de pijn dus verder uit. Wanneer ik er niets aan doe krijg ik na verloop van tijd ook nekklachten (daar komt ook zo'n spierknoop). Dit zorgt weer voor hoofdpijn en zo gaat het probleem steeds verder.

Zal je nog een voorbeeld geven wat mij heeft overtuigd van het feit dat triggerpoints echt verantwoordelijk zijn voor heel veel pijnklachten:

Laatst had ik zomaar ineens een aanval van draaiduizeligheid. Ik kon niets meer. Alleen nog liggen, met mijn ogen dicht. Zodra ik overeind kwam moest ik overgeven.

Nu ben ik gelukkig geen hypochonder maar hier schrok ik wel van!

Na 1 dag was het over. Ook had ik al lange tijd last van supergevoelige tanden en een chronische loopneus en een rauwe keel. Vrij onschuldige kwaaltjes, hoort bij de tijd van het jaar. Vorige week keek ik weer even op mijn favoriete triggerpoint site omdat mijn schouder weer vast begon te zitten. Ik zie daar een plaatje van de triggerpoints die in het hoofd kunnen voorkomen en lees de klachten. En warempel: Al mijn klachten van de laatste tijd staan erbij!

Ik zoek boven mijn oor naar het punt zoals op het plaatje aangegeven en ga bijna door de grond van de pijn! Even die plek lichtjes masseren en de pijn in mijn keel en kaken voel ik wegvloeien.

Dit verhaal klinkt misschien allemaal wat zweverig. Mijn man bezoekt iedere week een fysiotherapeut en die sluit het allemaal niet uit maar is ook niet direct lyrisch. Het is natuurlijk wel van belang dat je ook open blijft staan voor andere mogelijke oorzaken. Niet alles wordt veroorzaakt door triggerpoints natuurlijk.

Maar ik ben om! Kan je nog adviseren om bij spierklachten extra magnesium te gebruiken. Het resultaat laat even op zich wachten maar uiteindelijk helpt het je spieren om de afvalstoffen beter af te voeren. Iedere ochtend standaard een bruistablet!

Kun je je armen goed bewegen? Kun je ze boven je hoofd krijgen wanneer je in bed ligt? Wanneer dit moeilijk gaat moet je eens onder je schouderblad (achterkant van je oksel zeg maar) op zoek gaan met je vingers. Grote kans dat je daar ook zo'n plek hebt die, wanneer je er op drukt enorm pijn doet. Dan heb je de boosdoener te pakken. Door met je schouder tegen de muur, met een tennisbal ertussen, voorzichtig druk hierop uit te oefenen, kun je de knoop los wrijven.

een heel relaas alweer. Weet niet of je er echt iets aan hebt, want het is voornamelijk MIJN verhaal en mijn ervaringen. Maar toch, iedereen heeft spierknopen in zijn lijf. En die zorgen in zekere mate voor klachten. Jij als hypochonder hebt daar extra last can. En dat is jammer en ook echt niet nodig. Hoop je hiermee wat informatie te hebben gegeven waarmee je verder kunt zodat je rust krijgt, dingen herkent en zelf kunt beredeneren waar je klachten vandaan komen. En.. er wat aan kunt doen!

Sterkte!
Jeetje wat rot vera8! Goed dat die triggerpoint massage voor je werkt!

Klinkt idd als iets waar ik me eens een beetje in moet verdiepen! Welke site raadpleeg jij normaal gesproken? Kan van alles en nog wat vinden op internet maar weet niet wat betrouwbaar is en wat niet.

Ik heb gisteren de huisarts trouwens al gesproken. Uitslag was al binnen. Zoals eerder al aangegeven door de "boobie-fotograaf": niks afwijkends gezien. Super fijn uiteraard!! Maar die irritatie is daarmee niet weg of verklaarbaar. Wat nou als er iets niet zichtbaar was op de foto (kijk even op internet en je leest de grootste horror verhalen over dingen die gemist worden bij een mammografie), wat nou als het diper in mijn borst zit, tegen de spier aan en dat ik er daarom ineens last van heb...

Voel me echt zo'n zeurmuts... Die ziekteangst steekt gewoon weer gigantisch de kop op en daar wil ik vanaf! Dat de therapie en die medicatie maar eens snel gaan werken!! Pffff...

Sorry veel gezeur, niet de bedoeling maar het lucht wel even op.
Fijn dat je mammografie goed was! Als je met triggerpoints aan de slag gaat, kan ik je de aanschaf van een foamroller aanbevelen. Er staan op youtube veel filmpjes hoe je deze kan gebruiken (ook voor specifieke klachten/gebieden).
iss, thanks voor de tip! Waar kan ik dat kopen? Het beste in een winkel of online?

Heb sinds een week ook last van een soort spierpijn van onder mijn ribben (rechts) naar m'n schaambeen. Begin een beetje onrustig te worden van al die vage & plotseling opkomende kwaaltjes
wat vervelend! Ik zou toch weer even langs de dokter gaan als ik jou was. Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt!

Ik heb mijn foamroller van bol.com maar je kunt ze ook krijgen bij diverse (online) sportwinkels.
Ik zal eens kijken... Bedankt!

Maandagochtend naar de huisarts. Even een gesprek over m'n medicatie en de pijn in de borst/spieren/ribben/buik.

Ben er echt helemaal klaar mee! Blegh!

Voel nog steeds niks "bobbeligs" aan of in m'n borst maar ben die spierpijn zoals de dok het noemt wel meer dan beu!

Heb net even contact gehad met een triggerpoint masseur. Misschien dat het handig is om in eerste instantie daarheen te gaan om de triggerpoints te zoeken? Kan zo namelijk niks vinden

En natuurlijk even kijken voor een foamroller!
Je redeneert als een echte hypochonder. De arts heeft je laten weten dat hij niets kan vinden/ dat alles in orde is (of in ieder geval niets ernstigs aan de hand) en jij denkt gelijk: Het zal wel op een andere plek zitten waar nog niet (goed) naar is gekeken. Je blijft twijfel houden en zoekt en vindt uiteindelijk vast ook wel ergens een bevestiging voor die twijfel in de vorm van een ander vaag pijntje of verdachte plek of bobbel. Je maakt jezelf helemaal gek. En dat wordt alleen maar erger. Hoe meer bevestiging van de arts dat er niets aan de hand is, hoe groter je twijfel want jij hebt toch nog steeds pijn? En die pijn wordt alsmaar erger.

Lastig. In je hoofd moet die knop om. Leren weer vertrouwen te hebben in jezelf en je lijf.

Hier de link naar de site waar ik veel aan heb gehad : http://www.triggerpointboek.nl/triggerp.htm

Er werd hier al een tip gegeven over een foamroller. Had ik nog niet eerder van gehoord. Zal me er dus even nader in verdiepen. Zelf ben ik enthousiast over de Theracane. Een ogenschijnlijk simpele gebogen plastic stok. Maar wat een fijn instrument om zelf de moeilijk bereikbare triggerpoints mee te behandelen. Is online te bestellen en kost rond de 35 euro geloof ik.

Hoop dat je er wat aan hebt, sterkte nogmaals.
[....]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 11-02-2015 08:37
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd
[...]
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 11-02-2015 08:38
Reden: spam verwijderd
% gewijzigd
Dankjewel voor je bericht wimvanbodegom, ik heb het onderzoek inmiddels achter de rug en er zijn geen afwijkingen geconstateerd...

Toch bedankt voor je tip!
Vera8: ik ben afgelopen week 2 keer naar een triggerpoint coach geweest. Super lief persoon, helpt me bij het zoeken, herkennen en behandelen van mijn triggerpoints... Helaas zijn dit er nogal wat. Ik heb na de eerste behabdeling zelfs 1,5 dag geen pijn gehad aan mijn borst!!

Zo super ontzettend geweldig onbeschrijflijk fijn (zoals je al waarschijnlijk al door had: ik ben blijhij!!)

Je hebt me echt zo geholpen met je triggerpoint tip!! Onwijs bedankt!!
Heel graag gedaan hoor!

Ben blij voor je! In de eerste plaats omdat je de oorzaak kennelijk hebt gevonden en er nu actief mee aan de slag gaat, zodat je weer zonder klachten door het leven kunt.

Maar vind het vooral fijn dat je hierdoor weer vertrouwen in je eigen lijf kunt krijgen. De angst voor allerlei enge aandoeningen lijkt me al belemmerend genoeg.

Hopelijk lukt het je ook om samen met de coach een betere manier van bewegen/houding aan te leren want dat (en eventuele stress factoren) zijn vaak de veroorzakers van de triggerpoints.

Veel succes op weg naar verder herstel! Gaandeweg zul je steeds sneller/beter symptomen in je lijf kunnen herkennen als triggerpoints. Het heeft mij in ieder geval al meerdere keren geholpen en gerust gesteld zoals je hebt kunnen lezen. Ik zou zeggen: "Spread the word" Veel klachten worden nog te vaak toegeschreven aan bepaalde aandoeningen (met bijbehorende ingrepen en medicatie) terwijl gerichte massage op een triggerpoint vaak voldoende is.
Wat goed om te horen! Ben blij dat je je nu zo goed voelt.
So true! Wat een triggerpoint al niet kan veroorzaken zeg...

Spread the word... Hell yeah!! ben er zo enthousiast over! Ik ga het boek bestellen en ben momenteel aan het stoeien met mn ribbenboog ;) het is maar goed dat niemand het kan zien hahaha

Nogmaals super bedankt! Vanaf nu op naar volledig pijnvrij en vooral naar vertrouwen in mijn lichaam.

Liefs
quote:iss schreef op 10 februari 2015 @ 21:35:

Wat goed om te horen! Ben blij dat je je nu zo goed voelt.

Lief van je iss!! Dankjewel

Lang geleden dat ik zo blij, vrolijk en opgelucht was... Kan hier wel aan wennen hihi
Dit forum is voor mij altijd een leuk tijd verdrijf geweest. Boeiende ervaringen van anderen lezen, beetje plaatjes kijken, me soms verbazen en zo nu en dan iets nieuws leren.

Maar het feit dat ik iemand met een simpele post echt kan helpen is voor mij toch wel van grote toegevoegde waarde. En dat geeft mij dan weer een goed gevoel!
Ik hoop dat ik hier uiteindelijk ook vooral voor de gezelligheid ga posten Voor nu is het vooral om tips en "lotgenoten" te vinden en om een beetje van me af te kunnen schrijven. Fijn dat dat hier allemaal kan! Ik ga mezelf maar eens uit bed slepen, op naar werk.

Fijne dag allemaal!

Liefs

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven