Gezondheid alle pijlers

Man heeft lever vervetting.

12-04-2019 10:25 303 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Vanmorgen met mijn man naar de huisarts geweest, uitslag van het bloed onderzoek en echo gekregen. Lever vervetting.
Minder drinken, doet hij al niet veel. Stoppen dus. Minder vlees en koolhydraten eten. Oké ja en nu? Hoe pas je dat toe?
Wij zijn echte vlees eters, ik heb een gbp waardoor ik veel eiwitten moet eten en dit doe met kip en rundvlees.


Wij hebben een gezin met 3 kinderen, zeer moeilijke eters. Hoe gooi ik het blijvend om, gevarieerde eten vind ik lastig, eten niet 5x per week AVG maar wel vaak dezelfde gerechten. En hoe hou ik dit. Betaalbaar? Hebben een week budget van €75/€100

Wat zijn de gezondere keuzes?
Dit gebruiken wij al standaard.

Brood volkoren.
Pasta volkoren.
Rijst zilvervlies.
Jus zakje mager.
Bak en braad vloeibaar.

Bij voorbaat dank voor de tips en trucks!
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
12-04-2019 13:06
Sinds wanneer zijn courgette of bloemkool zo duur dan?
Zijn buiten het seizoen duur.
Courgette is vooral in de zomer goedkoop (zijn ze vaak ook groter!).
Bloemkool vind ik momenteel ook nog steeds duur.
Alle reacties Link kopieren
Filmpje ga ik bekijken!

Ja geen idee eigenlijk waarom jus zakje. Bij onze ouders thuis ging het vlees in een heel pakje bak en braad. Dat was de jus. Zelf begonnen met jus zakjes en veel minder vet te gebruiken. Diëtist 1 adviseerde de light variant net als de diëtist van de Bariatrie Polie.

Het is wel duidelijk dat wij het nog echt niet goed doen.

Vloeibaar eruit, zonnebloem/olijfolie erin. Jus zakjes eruit, water erin. Minder vlees en aardappelen bij het avondeten. Rijst vervangen door broccoli en of bloemkool rijst. Meer vis en peulvruchten. Volle producten in plaats van halfvolle. Halvarine voor op brood wel goed? Meer groenten en fruit erin.

Ik eet 30+ kaas dat lijkt mij voor man ook goed. En de kinderen dan? Is het voor hun ook gezonder?
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
12-04-2019 12:14
Nee, juist niet halfvolle producten. Volle producten nemen.
En kies voor goede vetten zoals olijfolie ipv margarines en halvarines, deze zijn echt niet goed voor je.

Lees je eens wat in over voeding, het gaat je echt helpen! Google gewoon eens iets over ‘gezonde vetten’ bijvoorbeeld of ‘waarom voor volle producten kiezen’? Dan wordt het hopelijk wat duidelijker voor je.
Ik heb ook een gbp en moet vooral magere producten gebruiken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
pamelacourson schreef:
12-04-2019 12:56
Ik heb het idee dat een aantal van de diëtisten ook volledig de plank misslaat.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Kaaskoekjes schreef:
12-04-2019 12:53
Waarom ik deze producten gebruik om dat 2 diëtisten mij dat geleerd hebben. Groenten en fruit extra omdat mij dat is mee gegeven na mijn operatie.

Ik dacht dat wij inmiddels een stuk beter bezig waren, als ik jullie berichten zo lees zijn wij er nog lang niet.

Wij gebruiken 1 zakje jus. Volgens de verpakking per 25 ml 5kcal.

Ik ga mijn man een eet dagboek bij laten houden.

Vanuit de gbp is mij magere producten voor geschreven, dit heb ik al naar halfvolle gebracht vanwege de rest. Volle is dus nog beter.

Ik ga vanavond al jullie punten eens opschrijven en door nemen.

Als dit door een diëtist is voorgeschreven, zou ik die toch eerder geloven dan een vivaforum, eerlijk gezegd. Want hier kun je maar zo 5 of 6 tegengestelde 'waarheden' krijgen over eten. Mensen weten misschien wat voor henzelf goed is, maar met een gbp kan dit weer heel anders zijn.

En voor mij (zonder gbp) vullen magere producten net zo goed als volle, maar het scheelt behoorlijk in kcal.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een 'gezond-eten-cursus'. Geen idee of die er zijn, maar anders moet iemand daar eens mee beginnen. Een cursus eten met zoveel mogelijk vers. Hoewel pakjes en zakjes niet half het vergif zijn, dat iedereen je wilt laten geloven, maar dat is een andere discussie.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
12-04-2019 13:13
Zijn buiten het seizoen duur.
Courgette is vooral in de zomer goedkoop (zijn ze vaak ook groter!).
Bloemkool vind ik momenteel ook nog steeds duur.
Het ligt er maar aan waar je prioriteiten liggen. Je kunt ook gewoon die zak chips/ fles wijn/ dat pakje macaronisaus of dat stuk vlees niet kopen.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
12-04-2019 13:16
Als dit door een diëtist is voorgeschreven, zou ik die toch eerder geloven dan een vivaforum, eerlijk gezegd. Want hier kun je maar zo 5 of 6 tegengestelde 'waarheden' krijgen over eten. Mensen weten misschien wat voor henzelf goed is, maar met een gbp kan dit weer heel anders zijn.

En voor mij (zonder gbp) vullen magere producten net zo goed als volle, maar het scheelt behoorlijk in kcal.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een 'gezond-eten-cursus'. Geen idee of die er zijn, maar anders moet iemand daar eens mee beginnen. Een cursus eten met zoveel mogelijk vers. Hoewel pakjes en zakjes niet half het vergif zijn, dat iedereen je wilt laten geloven, maar dat is een andere discussie.
Dit.
Volle producten geven gewoon meer calorieën.
Niet doen dus als je neigt naar overgewicht.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ooit had mijn man ook leververvetting en ben ik vervolgens gaan lezen.
Ik at altijd al heel anders dan mijn man, gezonder en minder snaai en graai. Mijn man was ook meer van het vlees, veel fruit en weinig groenten.

Wat ik veel gedaan heb ik die tijd is bij een boer elke week 30 (2pp) verse eieren kopen. Eieren vullen enorm en zijn gezond.
Als jouw man zo graag banaan eet, waar veel kh’s in zitten zou je 2 eieren kunnen loskloppen met wat kaneel en banaan en bakken in olijf- of kosoksolie.
Niet elke dag. Een gewoon gekookt of gebakken eitje met tomaatjes is ook gezond.
Wat al eerder aangegeven werd, yoghurt of kwark met wat noten. Uit de diepvries kan je zakken met bosvruchten krijgen, niet duur. Elke keer een flinke eetlepel bij de kwark, yoghurt en klaar.
Als man perse een vruchtensap wil laat hem dan tomatensap drinken.
Zelf brood bakken met kwark, genoeg lekkere recepten te vinden met als vulling geschrapte wortelen, gember en wat kokosrasp.
Iers sodabrood, zo klaar en erg lekker, en daarop zelfgemaakte groentenspreads.. Genoeg recepten te vinden.
In de avond veel roergebakken groenten met gehakt, kippenstukjes, biefreepjes etc. Je kan ook een goede kip kopen en koken, voor stevige maaltijdsoep te maken. Wat je teveel vindt aan vlees gebruik je dan weer om in een salade te gebruiken..
Veel curry’s met weinig vlees, veel groenten. Pasta, weinig pasta, veel saus met veel groenten, beetje gehakt en tomatenpuree.
Er is genoeg te vinden.
Pakjes en zakjes heb je echt niet nodig, wel goede kruiden. Misschien kan je samen met de oudste een klein kruidentuintje gaan aanleggen?
Als man vis lust, vette vis in blik (vis in water, niet in olie) kan je ook gebruiken ipv vlees.

Vetten heeft iedereen nodig maar dan wel de goede vetten zoals olijfolie, vette vis, avocado’s etc, ga dus niet alle vetten mijden.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik totaal geen vertrouwen meer heb in het ziekenhuis dat mij geholpen heeft. Ook waren er nog meer rare voedings adviezen die ik zelf al kon bedenken dat ze niet goed waren. De poli waar ik liep bestaat inmiddels ook niet meer.
Als je de recepten van het kwark-, en sodabrood wil dan geef maar een gil. Diepvriesgroenten zijn ook vaak goedkoper en makkelijker te portioneren..
anoniem_63d7ddcace0a9 wijzigde dit bericht op 12-04-2019 13:30
33.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kaas ook met mate eten: vet en zout. Bewerkt vlees is ongezond. Prei, wortel, ui, kool e.d. zijn momenteel goedkoop en courgettes komen binnenkort weer. Soms is broccoli ook in de aanbieding, spruitjes zijn momenteel niet duur.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kaaskoekjes schreef:
12-04-2019 13:25
Omdat ik totaal geen vertrouwen meer heb in het ziekenhuis dat mij geholpen heeft. Ook waren er nog meer rare voedings adviezen die ik zelf al kon bedenken dat ze niet goed waren. De poli waar ik liep bestaat inmiddels ook niet meer.
Mensen met GBP zijn heel lang slecht begeleid.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
12-04-2019 13:06
Sinds wanneer zijn courgette of bloemkool zo duur dan?
Echt, gezond eten hoeft niet een duurdere optie te zijn. Zeker niet als je wat vaker vlees laat staan en vega eet. Goed vlees is prijzig, groenten en peulvruchten kosten niet zo veel.

Die groentes zijn niet duur, maar wel de producten die daarvan gemaakt worden en te koop zijn.

Ik ben het volledig met je eens dat gezond eten niet duurder is als je het zelf bereidt.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook levervetting trouwens.
Gbp, 50 kilo afgevallen, leverwaardes nog steeds te hoog.
Lever ziet er inmiddels weer prima uit, maar doet het blijkbaar nog steeds niet helemaal goed.
Mdl-arts denkt nu dan maar dat deze leverwaardes blijkbaar bij mij horen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-04-2019 13:29
Mensen met GBP zijn heel lang slecht begeleid.
Wat een generalisatie.

Heel veel dingen kun je ook gewoon zelf bedenken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Viva-amber

Daar ben ik er 1 van. Nu veel wijzer dan 1,5 jaar terug.

Vivayfke bak je brood in een brood bak machine of in de oven? Ja ik wil die recepten wel!
Alle reacties Link kopieren
TO denk je dat je je kinderen kunt gaan betrekken bij het klaarmaken van het eten?
Misschien vinden ze het wel heel erg leuk en gaat het ook helpen bij het opeten ervan.
Zeker je oudste mag je hierin gaan aanspreken op verantwoordelijkheid (voor eigen gezondheid maar ook als voorbeeld voor jongere zusjes)
Alle reacties Link kopieren
Denk ook eens aan cottage cheese/hüttenkäse als broodbeleg, of door de salade.
Veel eiwit, weinig vet. Grote bak (450 gr) van Danone nu in de aanbieding bij AH, deze is echt lekker! (wel 2 stuks kopen voor de aanbieding)
zazamaenade wijzigde dit bericht op 12-04-2019 13:53
9.63% gewijzigd
nounou
Ik wil trouwens nog even een compliment geven, dat je niet enorm in de defensieve modus gaat of jezelf 'beter' voordoet. Ik hoop dat je heel veel goede tips krijgt en een goede diëtiste vindt!

Als je ervoor open staat, kun je echt veel veranderen aan je eetpatroon. Succes!
Alle reacties Link kopieren
VivaYfke schreef:
12-04-2019 13:22
Ooit had mijn man ook leververvetting en ben ik vervolgens gaan lezen.
Ik at altijd al heel anders dan mijn man, gezonder en minder snaai en graai. Mijn man was ook meer van het vlees, veel fruit en weinig groenten.

Wat ik veel gedaan heb ik die tijd is bij een boer elke week 30 (2pp) verse eieren kopen. Eieren vullen enorm en zijn gezond.
Als jouw man zo graag banaan eet, waar veel kh’s in zitten zou je 2 eieren kunnen loskloppen met wat kaneel en banaan en bakken in olijf- of kosoksolie.
Niet elke dag. Een gewoon gekookt of gebakken eitje met tomaatjes is ook gezond.
Wat al eerder aangegeven werd, yoghurt of kwark met wat noten. Uit de diepvries kan je zakken met bosvruchten krijgen, niet duur. Elke keer een flinke eetlepel bij de kwark, yoghurt en klaar.
Als man perse een vruchtensap wil laat hem dan tomatensap drinken.
Zelf brood bakken met kwark, genoeg lekkere recepten te vinden met als vulling geschrapte wortelen, gember en wat kokosrasp.
Iers sodabrood, zo klaar en erg lekker, en daarop zelfgemaakte groentenspreads.. Genoeg recepten te vinden.
In de avond veel roergebakken groenten met gehakt, kippenstukjes, biefreepjes etc. Je kan ook een goede kip kopen en koken, voor stevige maaltijdsoep te maken. Wat je teveel vindt aan vlees gebruik je dan weer om in een salade te gebruiken..
Veel curry’s met weinig vlees, veel groenten. Pasta, weinig pasta, veel saus met veel groenten, beetje gehakt en tomatenpuree.
Er is genoeg te vinden.
Pakjes en zakjes heb je echt niet nodig, wel goede kruiden. Misschien kan je samen met de oudste een klein kruidentuintje gaan aanleggen?
Als man vis lust, vette vis in blik (vis in water, niet in olie) kan je ook gebruiken ipv vlees.

Vetten heeft iedereen nodig maar dan wel de goede vetten zoals olijfolie, vette vis, avocado’s etc, ga dus niet alle vetten mijden.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Ik denk toch echt dat je beter elke dag een banaan kunt eten dan elke dag 2 eieren. Ik eet ook dagelijks een banaan, ik zou niet weten wat daar mis mee is. En dik word ik er al helemaal niet van.
Alle reacties Link kopieren
Aan iedereen: hoe weet je dat iemand een goede diëtiste is? Zonder dat je de dietistenn eerst moet aflopen?

Ik heb de indruk dat TO wel een beetje veel luistert naar iedereen. Ik denk dat je beter naar een goede diëtiste kan gaan, die je richtlijnen kan geven voor goede voeding, welke je in principe de rest van je leven kunt volhouden.
Door nu radicaal het roer om te gooien heb je grote kans dat je het niet kunt doorzetten omdat iedereen in de contramine gaat, omdat je ook wel eens geen zin hebt, omdat je moe bent etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag anders. Ik weet alleen niet zo goed hoe. Ik dacht dat ik bij de Bariatrie Polie op een goede plek zat 3 maanden na de operatie bleek het compleet fout te gaan. Ik kreeg mijn man. Nooit zover om te veranderen. Nu moet hij wel. Ik wil dit goed aanpakken en voor het hele gezin en voor altijd.

Iemand een tip voor een goed boek oid?

Foeksia dat vind ik een hele goede vraag. Hoe weet je of een diëtist goed is.

Jonathan dankje wel!

Ik ga proberen mijn kinderen te betrekken in het eten koken. Dat wordt voor mijzelf een hele uitdaging.
Alle reacties Link kopieren
Man heeft de doorverwijzing, moest wel praten als brugman. Hij moest het eerst zelf maar proberen en met de site van thuisarts. Daar ging hij gelukkig niet mee akkoord.
Recept Iers sodabrood 250 gr volkorenmeel, 1 theepel zout, 1 theelepel backing soda. Ligt bij de bakspullen in een oranje doos, Hammer oid.
250 ml karnemelk of 250 ml magere yoghurt. Ligt er maar net aan wat ik in huis heb.
Droge ingrediënten in een kom, kuiltje in het midden maken en de karnemelk/yoghurt er in gieteb.
Met een houten lepel snel tot deeg mengen. Ik doe het met mijn handen.

Aanrecht bestuiven met bloem, deeg erop en een platte bal maken. Goed met bloem mengen. Op de bovenkant kruis maken met kartelmes..

Oven 230 gr. 30 min bakken op de onderste rooster van oven. Je kan het brood bewaren in een theedoek.
Alle reacties Link kopieren
Het is lastig als je hier niet in thuis bent. Zoals eerder gezegd, doe het in stappen, verander niet alles tegelijk. Haal nu eerst het exces eruit. Mijn eerste indruk is, is dat vooral de toegevoegde suikers zijn (chocolade, jam e.d.) en het snaaien 's avonds. Wat drinkt je man zoal? Het best is koffie zonder suiker en melk, thee en water. Doet hij dat nog niet, is dat een eerste stap om mee te beginnen.

Wat eet hij op zijn werk? hoe ziet zijn lunch eruit? Zijn er gezonde mogelijkheden? Wellicht kan hij zelf lunchpakket meenemen? Dat is vaak ook nog eens goedkoper.

Doe het niet te rigoureus, dat houdt je niet vol. Stap voor stap naar een gezonder leven. Meer bewegen hoort daar ook bij. Dat hoeft niet gelijk intensief sporten te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven