Gezondheid alle pijlers

Manuele/fysiotherapie bij lage rugpijn, heeft het zin?

09-10-2012 18:30 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds eind juli heb ik van het ene op het andere moment lage rugpijn. Net of het erin geschoten is. Sindsdien is mijn rug een zwakke plek. In het begin kon ik nauwelijks bewegen, ben nu weer wat soepeler maar lang niet zo als voorheen. Ik heb er echt last van in mijn dagelijkse bezigheden. Nu heeft mijn huisarts me Diclofenac voorgeschreven en aangegeven dat ik moet oppassen met tillen en verder wel normaal moet blijven bewegen. Hij gaf ook aan dat ik een manueel therapeut kan 'overwegen'. Als ik dat wil hoef ik maar te bellen en dan ligt er een verwijzing klaar. Erg overtuigd van het nut klonk de huisarts niet, ik heb op dat moment niet doorgevraagd. Voor ik een manueel therapeut benader, is mijn vraag aan jullie hier: wat zijn jullie ervaringen met manuele/fysiotherapie bij lage rugpijn/spit? Helpt het, of moet je het maar gewoon uitzitten?
De reden dat ik niet allang een thereapuet heb benaderd om het uit te proberen, is trouwens omdat de eerste 20 behandelingen niet worden vergoed. Een intake + behandeling kost meteen al 90 euro, behandelingen erna 45 euro. Nu is me mijn gezondheid dat natuurlijk wel waard, maar dan moet het wel echt helpen. Ben ook huiverig vanwege een eerdere (slechte) ervaring met een fysiotherapeut.
Ik heb voor mijn lage rugpijn mensendieck gehad. Dat heeft bij mij heel goed geholpen. Is dat misschien een idee?
Ik kampte jaren met rugpijnen. Na een strippenkaart te hebben gehad bij de huisarts, fysiotherapeut en de nodige medicatie waaronder ook diclofenac noem het maar op, loop ik sinds een jaar of 2 bij een manueel therapeut. Er ging een wereld voor me open. Die man heeft gouden handen. Hoe hij het heeft gedaan weet ik niet, maar door bepaalde rek en kraak bewegingen heeft hij me bijna pijnloos gekregen.

Ik ga er om de 6 á 8 weken heen ter onderhoud. Dit is de therapeut die mijn wervels van top tot teen in balans weet te houden.

Ik zou zeggen bezoek zo snel mogelijk een manueel therapeut. Succes en beterschap.
ik heb in de tijd dat het vergoed wel gedaan, gewone fysio. Hielp wel wat, vooral de dag zlef ging het beter. Maar yoga helpt eigenlijk beter bij mij en is leuker. Paar zonnegroetjes en opkomende kromstaanpijn is over!
Ik herken je klachten. Heb zelf voor vergelijkbare klachten in het verledenfysiotherapie en manuele therapie gevolgd. Beiden hielpen niet spectaculair. Acht maanden geleden toen de pijn weer erg hevig was, heeft een chiropractor me onder handen genomen, dat verlichtte wel heel erg. Sindsdien ben ik een stuk minder stijf en pijnlijk en ben ik gaan sporten. Niet meer hardlopen maar Pilates en krachttraining (na overleg met trainer over welke oefeningen wel en niet). Dat hielp enorm. Irritant genoeg is het vorige week weer in mn rug 'geschoten'. Had door drukte vier weken nier getraind. Nu ga ik dus even afwachten tot het over is en zo snel het weer een beetje gaat terug naar de sportschool. Dat is voor mij toch wel de uitkomst.
quote:triquetra schreef op 09 oktober 2012 @ 18:36:

Ik kampte jaren met rugpijnen. Na een strippenkaart te hebben gehad bij de huisarts, fysiotherapeut en de nodige medicatie waaronder ook diclofenac noem het maar op, loop ik sinds een jaar of 2 bij een manueel therapeut. Er ging een wereld voor me open. Die man heeft gouden handen. Hoe hij het heeft gedaan weet ik niet, maar door bepaalde rek en kraak bewegingen heeft hij me bijna pijnloos gekregen.

Ik ga er om de 6 á 8 weken heen ter onderhoud. Dit is de therapeut die mijn wervels van top tot teen in balans weet te houden.

Ik zou zeggen bezoek zo snel mogelijk een manueel therapeut. Succes en beterschap.Inderdaad, rekken en kraken helpt! Mijn manueel therapeut geloofde niet in kraken. Sinds ik gekraakt ben geloof ik er wel in; wat een verschil maakt dat.
Een manueel fysiotherapeut helpt ook bij mij als ik lage rugpijn heb. Hij 'manipuleert' je wervels waardoor ze rechter komen te staan. In het begin vond ik dat 'kraken' best eng, maar het geeft instant verlichting. Voor mij een teken dat het goed is!

Mijn verzekering dekt 7 behandelingen per jaar. Pas daarna moet ik betalen. Bij jou zit dat dus anders?

Ik hoef ook geen verwijzing te hebben, misschien is er wel verschil tussen een man. therapeut en een man. fysiotherapeut?
Manuele therapie heeft bij mij wel geholpen toen ik nauwelijks meer kon bewegen van de pijn. Als je eenmaal weer in beweging bent vind ik Cesar of Mensendieck therapie beter omdat je dan je spieren traint en jezelf aanleert om goed te bewegen/tillen etc. Dan voorkom je dat het nog een keer gebeurt.
(Na 2x hernia en scheurtjes in stuitje)

Van alles geprobeerd: mensendieck, Ceasar therapie, fysio, chiropractor en een arsenaal aan pijnstillers (diclofenac, tramadol, enz.). Sinds een maand of 2 op aanraden van collega naar een manueel therapeut.

Nu merk ik wel al verschil, minder stijf, minder pijnscheuten, en ik kan fatsoenlijk langer dan 1 uur autorijden zonder pijn. Dus ik merk wel vrij snel al resultaat. Voorlopig ben ik dus erg tevreden, weet (nog) niet hoelang de effecten aanhouden. En mijn manueel therapeut 'kraakt' ook. Maar niet zo heftig als bij een chiropractor (daar had ik wel direct verlichting, alleen hielp het helaas niet zo lang, en er zit een maximum aan het gekraak dat je wervels kunnen hebben).
Bedankt voor jullie reacties! Het overtuigt me toch wel om 'iets' te gaan doen. Ik doe trouwens al yoga; dat voelt op het moment zelf en vlak erna goed. Maar 'het' zit nog steeds in mijn rug. Soms denk ik weleens dat er inderdaad een keer iets moet 'terug' bewegen om het weer goed te krijgen. Kan het niet zo goed uitleggen. Misschien toch een combi van kraken en manuele therapie. De Mensendiecktip is ook een goeie, voorkomen is beter dan (steeds weer) genezen. Ik kan dan misschien ook tips krijgen mbt omgaan met mijn dreumes, sinds hij meer dan tien kilo weegt breekt het tillen me wel op. Ik til vanuit mijn benen maar toch is het zwaar en doet het pijn. Hij loopt gelukkig al wel, scheelt.
Wat je ook nog kan proberen is een osteopaat, deze werkt weer op iets 'fijner' niveau dan een manueel therapeut.

http://www.osteopathie.nl ... s/wat_is_osteopathie.html

Maar geen idee wat beter werkt, dat of een manueel therapeut. Heb zelf ook nog nooit een manueel therapeut bezocht.
Bij mij heeft gewone fysio prima geholpen. Ik heb prima oefeningen geleerd die ik nog steeds regelmatig doe als ik weer eens wat last heb. Bij mij helpt soepel en sterk houden van de spieren het best.
Ik ben goed geholpen met orthomanuele therapie. Deze behandeling wordt door een arts gedaan. Het is niet echt kraken, maar de wervels kunnen rechtgezet worden. Mijn lage rugpijn bleek veroorzaakt te worden door een scheef bekken. Dit is in een behandeling of 8 gecorrigeerd. In 5 jaar tijd is het me 1x opnieuw vast gaan zitten. Na 2 behandelingen was ik weer klachtenvrij. Het wordt maar gedeeltelijk vergoed maar dat is het mij waard. Ik heb geen ervaring met chiropractiker, fysiotherapie heeft destijds niet geholpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven