Gezondheid alle pijlers

Medical Alert Tattoo

16-03-2018 19:31 118 berichten
Ik twijfel heel erg en ben benieuwd hoe jullie denken over een medical alert tattoo?

Uitleg :proud: :
Ik heb een aantal serieuze aandoeningen en op dringend doktersadvies draag ik zogenoemde Medical Alert sieraden. In mijn geval een armband die intussen behoorlijk vol hangt met tags. Erg irritant om eerlijk te zijn want het zit altijd in de weg. En ook vind ik het eigenlijk niet fijn dat klanten dan ook allemaal kunnen zien dat ik ‘wat heb’.
Ketting heb ik ook gehad maar die werd nogal zwaar. Daarbij draag ik een zeer dierbare ketting die ik bij de geboorte van onze zoon heb gekregen. En dAar past die medische niet bij.

Nu twijfel ik over een mooie tattoo, die aan de ene kant dan medisch is. Maar ook ‘mooi’. Nu ben ik geen tattoo typje eigenlijk. Maar hiervoor zou ik dan een uitzondering maken ^^.

Alleen, zou ik met (evt toekomstige) banen last kunnen krijgen?
Logische plek zou op Mn pols zijn. Maar niet elke baas ziet een tattoo zitten en ik moet wel representatief zijn (ook op warme dagen als je geen lange mouwen kan dragen).
Of op Mn borst? Of zouden medische diensten dat dan niet (op tijd) zien?
En zou een tattoo eigenlijk wel serieus genomen worden door hulpdiensten igv nood?

Ik weet het niet zo goed. En zijn er nog andere dingen waar ik nu niet aan denk?

Medical Alert Tattoo is dat een goede keuze?

Totaal aantal stemmen: 31

Ja (35%)
Nee (52%)
Weet niet (13%)
lise1985 schreef:
17-03-2018 09:58
Een opgeleide EHBO'er doet dat wel. Omdat hij met een niet-reanimerenverklaring ook niet mag reanimeren.
Ok, daar kan ik mij iets bij voorstellen (ik heb zelf geen EHBO, ik kan wel reanimeren overigens).

Maar wat zijn dan die vele dingen die je, als EHBO'er kan doen, aan de hand van medische informatie, die de persoon bij zich draagt?
Bedankt Koffiekop voor het uitleggen van de QR code. Dat kunnen mijn collega's en ik, ook aan de kant van de weg, echt allemaal wel. De meeste van mijn ambulance collega's hebben ook heel wat trucks om iemands telefoon open te breken. (Op de meeste IPhones can kan je Siri bijvoorbeeld wel vragen iemand te bellen ook al staat hij op slot. Wij doen dus nog al eens een keertje een "Siri lhone Mum " voor een dronken tiener.)

En daarnaast is er veel te veel nadruk op het weten van iemands medische gegevens. In de situatie waar iemand bewusteloos of dood binnenkomt is het de eerste twintig minuten handig te weten wat ze hebben maar echt bijna nooit levensreddend. Daarnaast weet je toch nooit alles. Die man die zonder hartslag op de parkeerplaats op zaterdagochtend werd gevond had inderdaad diabetes maar pas later bleek dat hij zijn hart aanval te danken had aan een lijntje coke maar die info stond niet op zijn bandje.
maritte schreef:
17-03-2018 10:02
Ok, daar kan ik mij iets bij voorstellen (ik heb zelf geen EHBO, ik kan wel reanimeren overigens).

Maar wat zijn dan die vele dingen die je, als EHBO'er kan doen, aan de hand van medische informatie, die de persoon bij zich draagt?
Sowieso word je melding beter als je weet wat er aan de hand is(diabetes, astma, etc.)
Als iemand bijvoorbeeld een lage bloedsuikerspiegel heeft en zelf niet meer in staat is tot rationeel handelen kun jij er als hulpverlener voor zorgen dat de suikerspiegel weer wat stijgt.

Als iemand met een gebroken been op straat ligt is het wellicht niet zo relevant, maar wel als je iemand treft met klachten die veroorzaakt worden door een medische aandoening.
mariel81 schreef:
17-03-2018 10:05
Bedankt Koffiekop voor het uitleggen van de QR code. Dat kunnen mijn collega's en ik, ook aan de kant van de weg, echt allemaal wel. De meeste van mijn ambulance collega's hebben ook heel wat trucks om iemands telefoon open te breken. (Op de meeste IPhones can kan je Siri bijvoorbeeld wel vragen iemand te bellen ook al staat hij op slot. Wij doen dus nog al eens een keertje een "Siri lhone Mum " voor een dronken tiener.)

En daarnaast is er veel te veel nadruk op het weten van iemands medische gegevens. In de situatie waar iemand bewusteloos of dood binnenkomt is het de eerste twintig minuten handig te weten wat ze hebben maar echt bijna nooit levensreddend. Daarnaast weet je toch nooit alles. Die man die zonder hartslag op de parkeerplaats op zaterdagochtend werd gevond had inderdaad diabetes maar pas later bleek dat hij zijn hart aanval te danken had aan een lijntje coke maar die info stond niet op zijn bandje.
En dit vind ik dan ook wel weer een goede toevoeging ja.
lise1985 schreef:
17-03-2018 10:01
En als iemand verward en dronken overkomt is het best handig om te weten dat diegene diabetes heeft en misschien wel helemaal niet 'gewoon dronken' is.
Dit vind ik een lastige. Ik ben hier zelf op gespitst wegens een geval van diabetes in de familie, maar soms denk ik ook weleens dat mensen "gewoon dronken" zijn. En dan ga je niet zo gauw op het lichaam van zo'n persoon zoeken, tenzij de persoon in kwestie niet meer aanspreekbaar is. Maar dan bel je 112 en doe/kun je zelf ook niet zo veel.
lise1985 schreef:
17-03-2018 10:05
Sowieso word je melding beter als je weet wat er aan de hand is(diabetes, astma, etc.)
Als iemand bijvoorbeeld een lage bloedsuikerspiegel heeft en zelf niet meer in staat is tot rationeel handelen kun jij er als hulpverlener voor zorgen dat de suikerspiegel weer wat stijgt.

Als iemand met een gebroken been op straat ligt is het wellicht niet zo relevant, maar wel als je iemand treft met klachten die veroorzaakt worden door een medische aandoening.
Ik zou zelf nooit ingrijpen zonder bloedtest. Je weet nooit met zekerheid of het een hypo is.
Ik zie niet in wat er zo moeilijk is aan het toedienen van een suikerhoudend drankje in het geval van een hypo, veel, kwaad doe je er niet mee en het voorkomt heel veel ellende.
Ik zou niet op een ambulance wachten, dan kan het al te laat zijn en als er geen sprake is van een hypo, dan heb je geen schade toegebracht met dat beetje suikerhoudende vocht.


Ik hoop dat mijn redder er ook zo over denkt, al hoop ik die redding nooit nodig te hebben.
lise1985 schreef:
17-03-2018 10:06
En dit vind ik dan ook wel weer een goede toevoeging ja.
Toch kan het wel relevant zijn. Ik slik medicijnen waarbij ik bij overdosering in coma kan raken, maar ook bij warm weer, of juist weer niet of gewoon zo zonder reden.
Zonder (snel) ingrijpen ga ik gewoon dood. Dan is het toch wel handig dat ze eerst even daarop controleren.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
17-03-2018 09:51
Vrij veel eigenlijk. Net als met de wens om niet gereanimeerd te worden bijvoorbeeld.
Dan draag je een penning. Dan weet je zeker dat je niet gereanimeerd wordt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
17-03-2018 09:58
Een opgeleide EHBO'er doet dat wel. Omdat hij met een niet-reanimerenverklaring ook niet mag reanimeren.
.
Ik heb bij EHBO juist geleerd dat ik dat ding moet negeren, omdat ik niet opgeleid genoeg ben om te weten of dit zo'n moment van 'niet reanimeren' is.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
17-03-2018 17:19
Ik zie niet in wat er zo moeilijk is aan het toedienen van een suikerhoudend drankje in het geval van een hypo, veel, kwaad doe je er niet mee en het voorkomt heel veel ellende.
Ik zou niet op een ambulance wachten, dan kan het al te laat zijn en als er geen sprake is van een hypo, dan heb je geen schade toegebracht met dat beetje suikerhoudende vocht.


Ik hoop dat mijn redder er ook zo over denkt, al hoop ik die redding nooit nodig te hebben.
.
Als EBHO-er weet je dus meestal niet of het een hypo of een hyper is. Dan moet je echt kennis hebben van diabetes en de gemiddelde EHBO-er heeft dat niet. En bij een hyper is een suikerhoudend drankje misschien wel dodelijk.

Iemand met diabetes kan beide hebben en het is lastig te onderkennen welke van de 2 je ziet, zéker als je eea alleen van je cursus kent, waar je 1x per jaar heengaat.
Later is nu
lise1985 schreef:
17-03-2018 09:58
Een opgeleide EHBO'er doet dat wel. Omdat hij met een niet-reanimerenverklaring ook niet mag reanimeren.

Het ging over ‘burgerhulpverleners’, dan denk ik aan iemand met een ehbo diploma. Zoals ik. Er is no way in hell dat ik NIET ga reanimeren omdat iemand een of andere penning om heeft hangen. Ik weet te weinig van zokn penning en de betekenis en voorwaarden erachter om die verantwoordelijkheid te nemen. En ik denk dat dat voor de meeste burgers geldt.
Bovendien staat het niet-reanimeren blijkbaar op een speciale penning en het gaat hier over een medisch ID.
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 18-03-2018 14:08
6.92% gewijzigd
Dreamer schreef:
18-03-2018 13:49
.
Ik heb bij EHBO juist geleerd dat ik dat ding moet negeren, omdat ik niet opgeleid genoeg ben om te weten of dit zo'n moment van 'niet reanimeren' is.

Precies dit. En hypo’s en hypers en wat dan ook is echt niet iets waar een gemiddelde burger met een simpel ehbo diploma iets mee kan. Je kan reanimeren, stabiele zijligging en een slagaderlijke bloeding afknellen en that’s it en verder bel je 112. Oh ja, en een drukverbandje aanleggen.

Het heet eerste hulp, het voorkomt hopelijk net dat je ter plekke dood gaat maar verder niks. Een medisch ID is handig voor professionals, en die kunnen wel uit de voeten met een qr code.
Koffiekop schreef:
18-03-2018 14:07
Precies dit. En hypo’s en hypers en wat dan ook is echt niet iets waar een gemiddelde burger met een simpel ehbo diploma iets mee kan. Je kan reanimeren, stabiele zijligging en een slagaderlijke bloeding afknellen en that’s it en verder bel je 112. Oh ja, en een drukverbandje aanleggen.

Het heet eerste hulp, het voorkomt hopelijk net dat je ter plekke dood gaat maar verder niks. Een medisch ID is handig voor professionals, en die kunnen wel uit de voeten met een qr code.
Hier ben ik het sowieso mee eens :-)

Verder snap ik je punt wel hoor, uiteindelijk gaat het erom dat je hulp verleent en z.s.m. professionele hulp inschakelt.
Tickel schreef:
16-03-2018 21:13
Deze armbanden kun je vol schuiven met plaatjes.

Afbeelding

Ik heb precies dezelfde, met mijn naam, diabetes type 2, ICE met nazm, telefoonnr van diabetesverpleegkundige, en telefoonnr en insuline
Had eerst zo'n plaatje voor om de nek, maar kreeg later steeds een verstikkend gevoel, dus meer af dan om. Armband nu 24/7 om
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
18-03-2018 14:07
Precies dit. En hypo’s en hypers en wat dan ook is echt niet iets waar een gemiddelde burger met een simpel ehbo diploma iets mee kan. Je kan reanimeren, stabiele zijligging en een slagaderlijke bloeding afknellen en that’s it en verder bel je 112. Oh ja, en een drukverbandje aanleggen.

Het heet eerste hulp, het voorkomt hopelijk net dat je ter plekke dood gaat maar verder niks. Een medisch ID is handig voor professionals, en die kunnen wel uit de voeten met een qr code.
.
Sja.. en dat betwijfel ik dan weer, tenzij ze er echt gerichte apparatuur voor in de ambulance hebben. Ik kan me zo voorstellen dat een (eigen) smartphone niet tot de standaard uitrusting van een professional behoort.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn collega op de meldkamer maar eens gebeld, gezien de discussie over de qr-code. Hier hebben ze allemaal een smartphone op zak, met qr-codescanner (de pleeg of de chauffeur, een van de twee heeft altijd de telefoon), en ze zoeken er weliswaar niet actief naar (code), maar wel naar ketting of armband, en als daar een code op staat scannen ze die (als het incident deze actie toelaat).
Tatoeage waren ze nog niet tegengekomen. Ikzelf (verpleegkundige) wel een keer een patiënt met een esculaap, maar die had hem dus voor de mooi. Als ik dat zou zien als een medical alert zou ik me dus suf gezocht hebben, want verder had hij niks (behalve datgene waarvoor hij op dat moment was opgenomen, maar dat was niet iets waar je een medical alert voor nodig zou hebben).

Mijn conclusie: qua veiligheid beter armband of ketting, en kan dus in deze regio (Kennemerland) dus in ieder geval wél met qr-code. En ik vermoed eigenlijk in alle regio's wel. Als ik deze collega mag geloven dan, dus ;-D
Dat er in één van de bovenstaande berichten een verpleegkundige niet bekend was met ICE schrik ik van. Dat wordt zowel bij EHBO als tijdens verpleegkundige opleiding al zeker de afgelopen 10 jaar benoemd. Klinkt echt als een uitzondering op de bekende regel.
Alle reacties Link kopieren
Wel goed dit topic, ik heb mijn nood-informatie op telefoon verder aangevuld.
ICE had ik al.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven