Mediteren en druk hoofd/soort adhd
zondag 16 november 2014 om 16:17
Ik ben sinds ca 1,5 maand (bijna) dagelijks aan het mediteren. Ik heb een erg druk hoofd altijd al (ik heb wel wat kenmerken van adhd), maar ook tijdens het mediteren slaan mijn gedachten steeds op hol. Het gebeurt vaak en soms duurt het best lang voor ik het doorheb. Dan breng ik mijn aandacht weer braaf terug naar mijn lichaam/ademhaling.
Nu vraag ik mij af:
Is dit normaal dat ik na zo'n tijd daar nog steeds last van heb?
Wie herkent dit en heeft ook (kenmerken van) adhd?
Wordt het beter, zodat mediteren ook mensen met (kenmerken van) adhd kan helpen?
Of is mediteren eigenlijk zinloos voor mensen met (kenmerken van) adhd?
NB Ik vind het op zich prettig om te mediteren, zelfs al slaan mijn gedachten op hol. Maar ik hoop op ervaringsdeskundigen (wellicht ook met kenmerken van adhd) die mij hoop kunnen bieden dat het ook bij mij op een gegeven moment rustiger wordt tijdens de meditatie (en bij voorkeur ook daarbuiten).
Nu vraag ik mij af:
Is dit normaal dat ik na zo'n tijd daar nog steeds last van heb?
Wie herkent dit en heeft ook (kenmerken van) adhd?
Wordt het beter, zodat mediteren ook mensen met (kenmerken van) adhd kan helpen?
Of is mediteren eigenlijk zinloos voor mensen met (kenmerken van) adhd?
NB Ik vind het op zich prettig om te mediteren, zelfs al slaan mijn gedachten op hol. Maar ik hoop op ervaringsdeskundigen (wellicht ook met kenmerken van adhd) die mij hoop kunnen bieden dat het ook bij mij op een gegeven moment rustiger wordt tijdens de meditatie (en bij voorkeur ook daarbuiten).
zondag 16 november 2014 om 16:43
Ben je gediagnosticeerd voor (kenmerken van) adhd? Of heb je dat zelf bedacht?
Mijn ervaring met mediteren is dat je gedachten blijven komen en niet minder worden na verloop van tijd. Wat wel verandert is in hoeverre je je mee laat slepen door deze gedachten. Het wordt makkelijker om ze voorbij te laten komen en weer weg te laten glijden zonder er in mee te gaan.
En ook dat gaat de ene keer beter dan de andere.
Mijn ervaring met mediteren is dat je gedachten blijven komen en niet minder worden na verloop van tijd. Wat wel verandert is in hoeverre je je mee laat slepen door deze gedachten. Het wordt makkelijker om ze voorbij te laten komen en weer weg te laten glijden zonder er in mee te gaan.
En ook dat gaat de ene keer beter dan de andere.
zondag 16 november 2014 om 17:02
Volgens mij lukt het bijna niemand om zijn gedachten volledig stop te zetten bij het mediteren, en de mensen die het wel lukt hebben heel veel geoefend. En zes weken is nou niet erg lang te noemen, dus stevig dooroefenen zou ik zeggen.
En wat die kenmerken van ADHD betreft: de meeste mensen vertonen kenmerken van de meest uiteenlopende 'stoornissen'. Ik heb voor de grap de DSM-III wel eens op mezelf losgelaten (III ja, ik ben al Heel Oud), en er was geen stoornis te vinden waar ik niet minstens twee kenmerken van kon afstrepen. Maar zo lang ik nog redelijk functioneer zie ik geen reden om meteen in paniek naar een psychiater te hollen.
En wat die kenmerken van ADHD betreft: de meeste mensen vertonen kenmerken van de meest uiteenlopende 'stoornissen'. Ik heb voor de grap de DSM-III wel eens op mezelf losgelaten (III ja, ik ben al Heel Oud), en er was geen stoornis te vinden waar ik niet minstens twee kenmerken van kon afstrepen. Maar zo lang ik nog redelijk functioneer zie ik geen reden om meteen in paniek naar een psychiater te hollen.
zondag 16 november 2014 om 17:08
ik heb ook veel gedachtes de hele dag door en ook bij het mediteren. Ik richt me bij het mediteren niet alleen op mijn ademhaling maar ook op mijn voeten en benen. Door ook op mijn lichaam te richten en uit mijn hoofd te komen rust ik beter uit. Aarden/ uit je hoofd komen. als ik niet kan slapen na een vergadering en ik ben alles aan het overdenken doe ik mijn ademhaling naar mijn voeten toe duwen als het ware. Visualiseren dus en dan heb ik geen ruimte om te piekeren kom ik tot rust en val ik in slaap.
maandag 17 november 2014 om 22:29
Steinbeck/ Lady Voldemort, ik heb geen diagnose adhd maar heb op zo'n lijstje met kenmerken wel behoorlijk veel vinkjes, niet slecht 2 of zo
.
Helga, het gaat er nu niet om of ik wel of niet adhd heb en daar iets mee wil/moet doen, maar of de combinatie met mediteren een goeie is (of een kansloze). Wel bedankt voor je reactie, dus ik moet maar volhouden.
Smile25, wat een goeie tip van jou! Ik heb het gisteravond meteen geprobeerd voor het slapen gaan en was zo weg. Bedankt.
Helga, het gaat er nu niet om of ik wel of niet adhd heb en daar iets mee wil/moet doen, maar of de combinatie met mediteren een goeie is (of een kansloze). Wel bedankt voor je reactie, dus ik moet maar volhouden.
Smile25, wat een goeie tip van jou! Ik heb het gisteravond meteen geprobeerd voor het slapen gaan en was zo weg. Bedankt.
maandag 17 november 2014 om 23:26