Gezondheid alle pijlers

meer dan 5 dagen buikloop

13-08-2013 12:02 55 berichten
beste allemaal,

ik was al een aantal weken moe en lusteloos en snel misselijk. Had ook een avond overgegeven en een ochtend buikloop gehad maar daarna ging het goed. Ik had ook een krentenbaard en koortslip.

Toen die over waren werd ik opeens heel ziek. Eerst kreeg ik rugpijn en pijn in mijn bovenbenen. Vervolgens kreeg ik 39 graden koorts en kon ik niets eten. Toen heb ik waterdunne buikloop gekregen. De koorts is na een paar dagen gezakt tot verhoging, maar de buikloop heb ik nu al 6 dagen. Ik heb ook énorme buikpijn (geen buikkrampen volgens mij). Bovendien zit er bloed bij. Morgen moet ik op reis naar Zweden....

Ik ben gisteren naar de dokter geweest. Maar die vroeg 'wat wil je van mij?' en 'waarom kom je hier?'. Vandaar dat ik hier voor tips vraag.
Alle reacties Link kopieren
quote:chocoladeballetjes schreef op 13 augustus 2013 @ 12:48:

Ik wil het mijn vriendin echt niet aandoen om niet te gaan. Zou me super schuldig voelen.Maar hoe zou jouw vriendin zich voelen als je toch gaan en er blijkt iets serieus mis te zijn? (Ik zet niet DAT het zo is, maar dit klinkt niet als een griepje.) Dan ben je meegegaan vanwege haar en zit je in een ander land in de gezondheidsproblemen. Dat zou zij toch ook niet willen neem ik aan? Wel aan je eigen gezondheid denken hoor!
such reply. wow.
quote:chocoladeballetjes schreef op 13 augustus 2013 @ 12:50:

wat assertief allemaal. Ik geloof wel dat ze bot was, maar heb dan ergens het idee dat ze als arts wel weet dat ze er niets aan kan doen. Maar vond het ook gewoon jammer dat ze niet met tips ofzo kwam. (alleen dat ik geen vruchtensap mocht drinken).

Een arts kan ook fouten maken, ze zijn niet feilloos en ook geen godjes, al zijn er die denken dat ze dat wel zijn. Een reactie als die zij gaf, kan echt niet. Bloed in je ontlasting, waterdunne diarree, koorts en hele erge buikpijn is geen gewoon buikgriepje, dat moet onderzocht worden.

En daar hoef je echt geen 10 dagen voor te wachten, dat is onzin.
Ga niet zomaar aan de loperamide. Zoals al gezegd, dat is niet altijd verstandig. Het meest verstandig lijkt me een tripje terug naar de huisarts. Als ze vraagt wat je van haar wilt, dan zeg je dat je een gedegen medisch advies wilt. Dat je bloed bij je ontlasting hebt en dat je onderzoek wilt. Als zij zelf niet op ideëen komt moet je ze haar maar concreet toeschuiven.
Kan de apotheker niet bellen met de huisarts? Of kun je een familielid of vriendin meenemen die assertief is en nog eens gaan?

En verder: je hebt toch wel een annuleringsverzekering?
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
De huisarts bellen en vragen om een andere da die vervanger? Niet handig trouwens dat je daarmee gewacht hebt tot 2 dagen voor je vakantie.

Weet die vervanger dat je op vakantie gaat? En van je psychische klachten?
Je nooit laten afschepen bij de huisarts, gewoon vanmiddag erop aandringen dat je nog weer langs kunt komen. Misscien zit er wel een ander en zeg dat je dit niet lekker zit. Bloed in de ontlasting hoeft niet altijd wat te betekenen , kan ook een gesprongen adertje zijn .Maar gewoon voor je eigen gemoedstoestand om dingen uit te sluiten .
mijn omgeving doet ook niet heel geschrokken of iets. Daardoor krijg ik nu niet bepaald het gevoel dat het gelijk super ernstig is. Wel vind ik het niet fijn dat iemand daar niet even serieus wel even naar wilde kijken zodat ik echt gerustgesteld kon worden.

Ik heb geen annuleringsverzekering...

Die vervanger heb ik wel verteld van mijn vakantie +psychische klachten.

Ik heb niet gewacht tot twee dagen voor mijn vakantie. Ik heb vorige week al gebeld. Toen zeiden ze dat ik maandag moest langskomen als nog last had. Ik zei toen ook dat het vrijdag misschien handiger was omdat ik de week erop op vakantie moest. Maar ik heb toen dus gewacht tot maandag.

Ik zou kunnen vragen of ze bij mijn apotheek wat kunnen. Zij zijn super aardig en behulpzaam. En ze vonden ook dat ik naar de dokter moest enzo.
Luister naar de vrouwen hier, terug naar de arts of naar een andere arts.

Kom op, met zulke klachten moet je je niet laten afschepen hoor! En ik zou nog maar eens heel goed nadenken over je vakantie. Heb je dit al met je vriendin besproken?

Beterschap!
Je had kunnen aandringen om te poopscoopen zodat ze kunnen vaststellen of er een infectie voor ligt.

Gebruik bij bloed in de onlasting geen Loperamide. Neem ORS.
Wat is poopscoopen?
Ben je niet gewoon zenuwachtig om naar Zweden te gaan (: ?
quote:couscous-junkie schreef op 13 augustus 2013 @ 13:57:

Wat is poopscoopen? Gewoon, ontlasting met een lepeltje in zo'n speciaal doos je doen.
quote:liubi schreef op 13 augustus 2013 @ 14:13:

[...]

Gewoon, ontlasting met een lepeltje in zo'n speciaal doos je doen.Oh gewoon voor kweek dus haha. Maar daar heb je ook niet na één dag de uitslag van en deze symptomen klinken toch wat heftiger dan die van een gewone bacteriële infectie.
Hmm, hier in Duitsland wel.
Nee, dat duurt hier een week, wordt op kweek gezet. Heb het voor mezelf en voor zoon wel eens moeten doen.

In principe is er geen enkele actie die nog ondernomen kan worden voordat TO morgen naar Zweden wil gaan. Ik zou mijn gezondheid voorop stellen.
Ben ik nu de enige die het niet zo'n hele rare vraag van de huisarts vindt? Ok, ben het volkomen met jullie eens dat de vraag tactischer en vriendelijker gesteld had kunnen worden, maar het feit dát de HA heeft gevraagd wat nu precies de vraag van TO was, vindt ik niet gek. Blijkbaar was het de HA niet geheel duidelijk met welke vraag TO precies op het spreekuur kwam, en dat is niet gek, want TO kon dat ook niet zeggen toen de arts de vraag concreet stelde (ok, wellicht ook wat overdonderd).

Mijn advies zou zijn, denk even goed over je vragen na. Dan kan je ook rustig nog een afspraak met de HA opnieuw maken. Zeg gewoon dan gewoon; bij mijn vorige consult zijn toch nog een paar vragen van mij blijven liggen, die zou ik graag nog willen bespreken.

Vragen die je zou kunnen hebben zijn bijvoorbeeld:

- ik heb bloed bij mijn ontlasting, maak mij zorgen, moet er aanvullend onderzoek plaatsvinden?

- ik maak me zorgen omdat ik mijn medicatie niet kan binnenhouden, is dit gevaarlijk, heeft u hiervoor adviezen?

- ik wil morgen op vakantie, zou graag iets willen nemen voor in het vliegtuig, adviezen daarvoor?

- ik heb ontzettende buikpijn, heeft u daar wat tegen?

Dat zijn nogal verschillende vragen. Kijk, er wordt hier direct Crohn en CU geroepen, maar de meest voorkomende oorzaak van bloederige diarree en koorts is nog altijd een ordinaire salmonella. Dat kan best een dag of 10 duren. Vervelend, irritant, naar, maar ongevaarlijk. Ik snap wel dat zowel je HA als je omgeving zich niet zoveel zorgen maken, als jij je verder niet zo ziek voelt (daar ga ik even vanuit, als je overweegt wel gewoon naar Zweden te gaan). Maar TO, je had veel beter voorgelicht moeten worden. Zowel door je HA, als door je apotheek. Loperamide mag je NIET gebruiken. Niet bij koorts, en niet bij bloederige ontlasting. Je maakt er je probleem alleen nog maar groter van. Ik zou gewoon de assistente bellen en vragen of je toch terug naar de HA mag, zodat je al je vragen daar toch nog goed kan bespreken. Beterschap!
Hele duidelijke scherpe vragen hupseflups,dit zou ik zeker dan vanmiddag toch nog even bij de arts voorleggen chocoladeballetje. Apotheker is geen huisarts en ik zou toch het zekere voor het onzekere nemen . Niks zo vervelend als je met vakantie bent en alleen maar beroerder zou voelen.

Dan heb je nog geen vakantie.

Hoop dat ze wat voor je kan betekenen die huisarts (vervanger) voor je.

Sterkte.
Het lijkt mij dat je als huisarts hebt geleerd om met je patienten om te gaan, ook met patienten die geen hele concrete klachten of vragen hebben, of hun hulpvraag niet heel concreet kunnen omschrijven, en dus ook doorvragen, zich niet met "huh, wat wil je nou" en "gaat vanzelf wel weer over dus onderzoek heeft geen zin" afmaken.

TO gaat naar de huisarts, meldt dat ze verhoging heeft, bloederige waterdunne diarree en hele erge buikpijn. Door de diarree werken haar medicijnen niet goed. Dat zijn vrij concrete klachten.

Dan kan een huisarts toch zelf ook wel bedenken en bevragen dat de patient zich zorgen maakt, onderzoek wil, zich zorgen maakt omdat haar medicijnen niet goed werken nu, ze niet graag in deze toestand op vakantie wil en graag iets aan haar buikpijn wil doen?

Of is het de bedoeling dat wij als patienten onze klachten eerst in op papier zetten, liefst in drievoud, met omschrijving wat de patient precies gedaan wil hebben en verwacht van de arts?

Je hebt als arts toch geleerd een anamnese af te nemen? In die anamnese komen al dit soort vragen aan bod.

En al heeft TO een doodordinaire salmonellainfectie, ook daar kun je doodziek van zijn en bovendien ben je dan nog besmettelijk ook. Dan is het net zo verstandig om verder te zoeken om de oorzaak te achterhalen als bij Crohn of CU.
@ Lughnasadh: natuurlijk kan (en moet) de arts een heleboel van deze zaken zelf (kunnen) bedenken. En natuurlijk moet een arts kunnen omgaan met patienten zonder duidelijke hulpvraag.

Ik denk echter wél, dat het kan bijdragen aan een effectief medisch consult, dat als je als patient een duidelijke hulpvraag hebt, je deze ook bespreekbaar maakt bij de arts (wordt overigens ook onderzoek naar gedaan, http://www.nivel.nl/nieuw ... catie-maar-ook-de-patient andere context, maar valt vast ook te extrapoleren naar de huisartsenpraktijk).

Deze arts is duidelijk tekort geschoten in zijn/ haar manier van communiceren. Daar hoeven we denk ik ook niet over te discussieren, want zijn we het allemaal over eens. Maar als TO als haar vragen en zorgen zo goed mogelijk wil bespreken, zal ze bij deze slecht communicerende arts helaas zelf de touwtjes in handen moeten nemen. En ja, natuurlijk heeft de arts daar een verantwoordelijkheid, maar TO is een intelligente volwassen vrouw, en de HA mag ook verwachten dat zij zelf haar zorgen bespreekbaar maakt. Een consult kent twee deelnemers, en ook twee verantwoordelijker voor een geslaagde afloop. Als de huisarts hierbij in gebreke blijft, lijkt er mij alleen nog maar een extra reden voor TO om extra hard haar eigen verantwoordelijkheid wél te nemen. Uiteindelijk wil zij ook graag tevreden weer buiten staan, met antwoorden op haar vragen.

En nog even off-topic. Ik denk niet dat je iets als een salmonella altijd hoeft te onderzoeken hoor. Als er geen therapeutische danwel verdere diagnotische consequenties aanvast zitten, maakt dat soort onderzoekjes de zorg in NL alleen maar onnodig duur. We kunnen er zo ook wel vanuit gaan dat TO besmettelijk is, goede hygiene kan nooit kwaad
hallo allemaal.

Ik denk gewoon, ik kom bij een dokter met de boodschap dat ik ziek ben. (De assistente heeft gezegd dat ik moest komen als het maandag nog niet over was). En dan denk ik dat zij zegt wat ik wel/niet moet doen en wat zij wel/niet kan doen. Ik geef heel duidelijk mijn klachten.

Ik vraag overigens ook nog of mijn medicijnen minder werking hebben. En zij zegt heel kribbig 'nee'. Terwijl de apotheek er duidelijk over is dat dit niet waar is! Ze kunnen zeker minder werken. De apotheek raadt aan om eventueel van een soort meer in te nemen! (risperdal).

Maar ik ben er wel klaar mee. Heb gewoon die diarreeremmers genomen en ga zo weg (koffer al gepakt) naar de ouders van de vriendin waarmee ik ga om morgen te gaan vliegen. Bij de apotheek zeggen ze dat dit kan, en die vertrouw ik. Ik heb altijd een hele fijne kundige apotheek. Ik weet niet of ik goed heb besloten maar heb ook niet veel tijd gehad om na te denken want straks komt die vriendin al.
Heel veel sterkte dan en ik hoop dat alles goed gaat. Beterschap!
such reply. wow.
Sterkte! De gezondheidszorg is hier idd erg goed (ik woon er), waar ga je heen? Stockholm?
quote:chocoladeballetjes schreef op 13 augustus 2013 @ 16:27:

hallo allemaal.

Ik denk gewoon, ik kom bij een dokter met de boodschap dat ik ziek ben. (De assistente heeft gezegd dat ik moest komen als het maandag nog niet over was). En dan denk ik dat zij zegt wat ik wel/niet moet doen en wat zij wel/niet kan doen. Ik geef heel duidelijk mijn klachten.

Ik vraag overigens ook nog of mijn medicijnen minder werking hebben. En zij zegt heel kribbig 'nee'. Terwijl de apotheek er duidelijk over is dat dit niet waar is! Ze kunnen zeker minder werken. De apotheek raadt aan om eventueel van een soort meer in te nemen! (risperdal).

Maar ik ben er wel klaar mee. Heb gewoon die diarreeremmers genomen en ga zo weg (koffer al gepakt) naar de ouders van de vriendin waarmee ik ga om morgen te gaan vliegen. Bij de apotheek zeggen ze dat dit kan, en die vertrouw ik. Ik heb altijd een hele fijne kundige apotheek. Ik weet niet of ik goed heb besloten maar heb ook niet veel tijd gehad om na te denken want straks komt die vriendin al.Goed hoor! Een eventuele teleurstelling van je vriendin belangrijker vinden dan je eigen gezondheid. Daarbij wat als het nou misgaat in Zweden. Dan zit de hele familie met een zieke opgescheept. Erg volwassen dit.
Dom. En nu maar hopen dat, als je een salmonellainfectie hebt, je niemand anders zo'n fijne diarree bezorgt.

Nog afgezien van het feit dat je je darmen in de poeier helpt met die diarreeremmers, mocht je inderdaad een fijne ontsteking hebben. Met dank aan de geweldige apotheek die zegt dat het kan.
Hallooo TO heb je de bijsluiter van de loperamide uberhaubt wel gelezen? Absolute contra-indicaties zijn koorts en bloederige diarree. Maar hé, jij bent onheus bejegend, en er klaar mee, dus dan houdt logisch nadenken hier natuurlijk ook op. Nou, het is te hopen dat je er niet nog beroerderd van wordt op vakantie, ik wens je sterkte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven