Gezondheid alle pijlers

Melanoom

21-10-2021 20:47 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
En toen had ik huidkanker. Het klinkt erger dan het is. Het is een melanoom, stadium 1, hij wordt volgende week volledig weggehaald (nu alleen biopt gehad). Daarna is het ook weer voorbij, geen onderzoeken meer of andere behandeling.
Het woordje kanker maakt het zo erg, schrikken.
Ik weet de uitslag nu 2 dagen en ik blijf maar hangen bij de gedachte: wat als...
Ik ben moeder en heb nu opeens het idee dat het leven zo voorbij is.
In 2 dagen heb ik de fotoboeken bijgewerkt, brieven geschreven aan mijn kinderen voor als ze groot zijn, het huis volledig gesopt, alle kasten opgeruimd, een klussenlijst gemaakt wat er nog gedaan moet worden zoals een klapperende deur of een lekke kraan.

Dit gevoel zal moeten slijten maar ik heb nu het gevoel dat ik meer moet genieten, meer moet leven en alles op orde moet zijn.

Ik weet niet wat ik met dit topic wil. Ik denk gewoon mijn hart luchten.
Heb niet het idee dat ik dit kan delen met mijn familie omdat het relatief klein is.
Maar het woord kanker heeft mij tot denken aangezet.

Iemand nog tips wat ik nog moet poetsen, wat ik nog moet doen of welk klusje altijd vergeten wordt? 😜
Waarschijnlijk zal dit voorbij zijn nadat het verwijdert is dus nu profiteer ik ervan dat ik een drive heb gevonden 😅
Mijn huis was nog nooit zo netjes!
Alle reacties Link kopieren
Och jeetje
Geen tips, wel sterkte! Ik snap dat je enorm schrikt van dat woord. Ik hoop voor je dat het hierna klaar is en je weer lekker kan genieten van je gezin.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me hele rare gewaarwording, zo’n diagnose.
Wel goed dat herkent hebt dat een dokter er naar moest kijken
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je even wat in het voren moet koken.
Ik begreep van een naaste dat het weghalen van zo’n ding daarna voelt als een enorme wespensteek.
En met een wespensteek wil ik niet koken.

Verder: tuin al winterklaar?
Fietsen voorzien wan een laagje vaseline?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Ow ja de fietsen zijn nog niet winterklaar. Even de lampen in orde maken. De tuin is gelukkig winterklaar.
De diepvries zit ook vol ja. Ik kook vaak ruimere porties voor noodgevallen. Dus ik kan wel een week of 3 zonder koken 😅

Bedankt allemaal. Is echt raar ja, maar dan ben ik blij dat het een minimale vorm van kanker is en ik geen angst hoef te hebben of ik het overleef.
Ik ga nog wel een paar extra vlekken laten controleren. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust.
En ondanks dat ze verwachten dat het niet erfelijk is, heb ik het de hele familie laten weten en benadrukt om te gaan controleren. Een broer, een zus en nog wat neven en nichten gaan naar de dokter ivm vreemde moedervlekken. Wij zeiden altijd dat het een familievlek was, veel hebben een zelfde vlek op dezelfde plek en in dezelfde vorm. Maar bij mij dus een melanoom.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je er op tijd bij bent!
Beter een keer een moedervlek/knobbel/bultje/vermoeidheid te veel laten controleren dan te weinig.

Heb je sinterklaas en/of de kerstman al op pad gestuurd voor inkopen? Gedichten geschreven voor in de schoenen?
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je er op tijd bij was en het binnenkort weggehaald wordt.

Over dat maken van brieven voor je kindeeen etc: ik ben daar nuchter in. Er kan je op enig moment onverwachts wat overkomen (hopelijk nog heel veel later) en hoe fijn is het dan dat er brieven zijn?

Succes met de ingreep.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Been there, done that. Mesje eronder, wegsnijden, dubbelchecken en klaar. Viel reuze mee, maar bewust en onbewust ben ik wel door dezelfde denkmodus gegaan als jou.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
To, je hoeft het niet te bagatelliseren. Of tenminste, dat hoeft niet áltijd. Je mag ook gewoon geschrokken, verward en verdrietig zijn.
Niet om enige angst aan te wakkeren, hoor, maar een melanoom is echt heel iets anders dan bijvoorbeeld een basaalcelcarcinoom. Een melanoom kan uitzaaien naar organen en levensbedreigend worden. Dat is bij jou niet aan de hand, gelukkig een stadium 1.
Nogmaals, ik wil je niets aanpraten, maar ik lees uit je poets dat je eigenlijk van jezelf moet vinden dat het allemaal reuze meevalt.
Maar sta jezelf ook andere gevoelens toe. Het valt níet mee, je hebt het volste recht op alle emoties die daarbij horen.
Alle reacties Link kopieren
Aneliz schreef:
21-10-2021 21:16

Bedankt allemaal. Is echt raar ja, maar dan ben ik blij dat het een minimale vorm van kanker is en ik geen angst hoef te hebben of ik het overleef.
Sorry, ik sla hier echt even op aan. Een melanoom is geen minimale vorm van kanker. Het is net zo goed een mogelijk uitzaaiende soort die zeker een dodelijke afloop kent als je er niet op tijd bij bent. Ik ken diverse mensen die een melanoom hebben of hebben gehad. Ze hebben het niet allemaal overleefd.
Ik vind het echt kwetsend om het een minimale vorm van kanker te noemen, ook al heb je het zelf.
Alle reacties Link kopieren
Een basaalcelcarcinoom, of een plaveiselcelcarcinoom, dát zijn minimale vormen van kanker, als je het dan toch zo wil noemen, omdat ze niet uitzaaien naar organen. Hoewel beide ziektes desondanks echt heel erg vervelend kunnen zijn.
Een melanoom is echt van een ander kaliber.
Jufjoke schreef:
21-10-2021 22:04
Een basaalcelcarcinoom, of een plaveiselcelcarcinoom, dát zijn minimale vormen van kanker, als je het dan toch zo wil noemen, omdat ze niet uitzaaien naar organen. Hoewel beide ziektes desondanks echt heel erg vervelend kunnen zijn.
Een melanoom is echt van een ander kaliber.
Inderdaad dit!

Een melanoom is echt andere koek. Gelukkig zijn ze er wel vroeg bij!
Alle reacties Link kopieren
Ook ik sloeg hierop aan. Melanoom is een aggresieve vorm van huidkanker.

Ik wil je in ieder geval aanraden als de plek verwijdert is het toch goed in de gaten te houden.
Fijn dat ze er vroeg bij zijn en er nog niks in de lymfeklieren zit.
Jufjoke schreef:
21-10-2021 22:04
Een basaalcelcarcinoom, of een plaveiselcelcarcinoom, dát zijn minimale vormen van kanker, als je het dan toch zo wil noemen, omdat ze niet uitzaaien naar organen. Hoewel beide ziektes desondanks echt heel erg vervelend kunnen zijn.
Een melanoom is echt van een ander kaliber.
Van de huid bedoel je?
Want er zijn genoeg plekken waar ik ook echt geen plaveiselcelcarcinokm zou willen vanwege de uiterst beroerde prognose.


En een melanoom valt ook echt wel onder de nare tumoren. Die heel grillig ineens toch uitzaait.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
21-10-2021 22:02
Sorry, ik sla hier echt even op aan. Een melanoom is geen minimale vorm van kanker. Het is net zo goed een mogelijk uitzaaiende soort die zeker een dodelijke afloop kent als je er niet op tijd bij bent. Ik ken diverse mensen die een melanoom hebben of hebben gehad. Ze hebben het niet allemaal overleefd.
Ik vind het echt kwetsend om het een minimale vorm van kanker te noemen, ook al heb je het zelf.
Fijn dat jij het zegt. Kijk maar naar Ruud ten Wolde dit de afgelopen tijd vol in de belangstelling heeft gestaan met "maar" een melanoom. Fijn voor TO dat het gaat maar je mag er best even bij stil staan..
Alle reacties Link kopieren
Wat schrikken, gelukkig lijkt de prognose goed. Gek dat je nu opeens zo'n drive krijgt..heel veel sterkte gewenst in de proces.

Er staat niet bij hoe het komt dat het al in zo'n vroeg stadium ontdekt is. Kan je daar wat over vertellen? Misschien dat een ander daar wat aan kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
21-10-2021 22:02
Sorry, ik sla hier echt even op aan. Een melanoom is geen minimale vorm van kanker. Het is net zo goed een mogelijk uitzaaiende soort die zeker een dodelijke afloop kent als je er niet op tijd bij bent. Ik ken diverse mensen die een melanoom hebben of hebben gehad. Ze hebben het niet allemaal overleefd.
Ik vind het echt kwetsend om het een minimale vorm van kanker te noemen, ook al heb je het zelf.
Dit wist ik helemaal niet! Ik heb bewust niet gegoogeld. Waarschijnlijk heb ik dan toch een deel van het gesprek gemist. Volgende week gaat mijn moeder mee want zij had wat vragen.
En ik bedoel minimale vorm als in stadium 1. Het is gelukkig niet stadium 3 of zelfs 4.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje83 schreef:
21-10-2021 23:21
Wat schrikken, gelukkig lijkt de prognose goed. Gek dat je nu opeens zo'n drive krijgt..heel veel sterkte gewenst in de proces.

Er staat niet bij hoe het komt dat het al in zo'n vroeg stadium ontdekt is. Kan je daar wat over vertellen? Misschien dat een ander daar wat aan kan hebben.
?
Alle reacties Link kopieren
@ Snoesje, soms zijn melanomen moeilijk te ontdekken.
Ik had geluk, ik ging voor een uitstrijkje en de huisarts vond dat ik de dag erna maar even terug mocht komen om dat plekje op mijn buik weg te laten halen.
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren
Muselet schreef:
23-10-2021 08:24
@ Snoesje, soms zijn melanomen moeilijk te ontdekken.
Ik had geluk, ik ging voor een uitstrijkje en de huisarts vond dat ik de dag erna maar even terug mocht komen om dat plekje op mijn buik weg te laten halen.
Zo wat een geluk! Je kon het plekje dus zelf wel zien en je zag niets geks. Ben blij voor je dat je het op tijd ontdekt hebt...

Oh ik zie nu dat je de To niet bent. Maar toch bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Aneliz schreef:
22-10-2021 15:19
Dit wist ik helemaal niet! Ik heb bewust niet gegoogeld. Waarschijnlijk heb ik dan toch een deel van het gesprek gemist. Volgende week gaat mijn moeder mee want zij had wat vragen.
En ik bedoel minimale vorm als in stadium 1. Het is gelukkig niet stadium 3 of zelfs 4.
Dat is inderdaad de minimale vorm, gewoon ruim wegnemen en je bent er vanaf.
Vandaar dat preventie erg belangrijk is, je vlekjes zelf goed in’t oog houden (je vindt overal op het internet waar je op moet letten) en bij twijfel naar de dermatoloog, sowieso jaarlijks op controle.
Maar dat is preventie, eens je er een hebt gehad zou het kunnen dat ze je aanraden om nu een paar jaar om de 3 maand naar de dermatoloog te gaan en daarna om de 6 maand. Zo ben je bij een eventueel volgende ook weer vroeg genoeg. Ik spreek uit ervaring.
10 jaar geleden had je weinig kans op overleven bij uitzaaiingen maar intussen staat de wetenschap al een stuk verder in het behandelen.
attraverso wijzigde dit bericht op 23-10-2021 09:22
20.54% gewijzigd
Attraverso schreef:
23-10-2021 09:13
intussen staat de wetenschap gelukkig een stuk verder in het behandelen.
Dan nog zijn melanomen echt fuckers…

To, goed idee om je moeder mee te nemen is het sowieso.
Sterkte met de behandeling, ook al valt het mee, toch niet fijn :there:
Alle reacties Link kopieren
.
travel123 wijzigde dit bericht op 23-10-2021 09:25
Reden: Foutje
99.71% gewijzigd
Je moet meer genieten, meer leven en alles op orde hebben en je focust op poetsen? :-D
Pak dit moment om te starten met meer genieten! Maak een leuke dingen lijst en kies iedere week iets van die lijst! Poetsen moet toch weer een keer opnieuw, ook al is het nu goed gedaan, dat pretpark/fotoshoot/blotevoetenboswandeling (of wat voor groots/kleins jullie dan ook leuk vinden) blijf je onthouden!
Alle reacties Link kopieren
Aneliz schreef:
22-10-2021 15:19
Dit wist ik helemaal niet! Ik heb bewust niet gegoogeld. Waarschijnlijk heb ik dan toch een deel van het gesprek gemist. Volgende week gaat mijn moeder mee want zij had wat vragen.
En ik bedoel minimale vorm als in stadium 1. Het is gelukkig niet stadium 3 of zelfs 4.
Op zich verwoorde je het wel goed in dat opzicht, want stadium 1 is het beste wat je kan hebben. Maar Melanoom is een agressieve vorm van kanker. Je kan in een aantal gevallen beter borstkanker of lymfoma hebben dan Melanoom zeg maar, ookal lijkt het zo’n onbenullig vlekje op de huid en klinkt een tumor in de borst of bloedkanker ingrijpender. Ik wil je niet bang maken verder, want jij zit echt goed met je stadium 1 wat stadia betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven