menstruatie op orde brengen / Primolut ervaringen

woensdag 21 juli 2010 om 13:21
Ik heb het medicijn gebruikt, omdat ik erg lang achter elkaar ongesteld bleef (6 weken achter elkaar) en het hielp mij omdat het het bloeden deed stoppen, ik heb heel veel verschillende anticonceptie gebruikt waardoor alles ontregeld is geraakt.
Nu ben ik weer "gewoon" aan de pil en is het probleem opgelost.
Maar verder dan waar ik het voor gebruikt heb weet ik niet waar het nog meer geschikt voor is.
Nu ben ik weer "gewoon" aan de pil en is het probleem opgelost.
Maar verder dan waar ik het voor gebruikt heb weet ik niet waar het nog meer geschikt voor is.

woensdag 21 juli 2010 om 13:33
Ik heb het (voor zover ik me kan herinneren) een week gebruikt.
Ik had een staafje in mijn arm als anticonceptie en dat hielp mij niet maar die is blijven zitten tijdens het gebruik van het medicijn.. en daarna was het nog niet op regel en heb na lang wikken en wegen de implanon uit mijn arm laten verwijderen, en gelijk een mirena spiraal laten plaatsen wat overigens voor mij ook een drama bleek te zijn heb meerdere keren bij de dokterswacht gezeten vanwege ernstige bloedingen en stolsels waarna ik het medicijn weer een tijdje heb gebruikt.
Toen heb ik na een jaar het spiraal eruit laten halen en gelijk aan de pil gegaan en nu pas is alles op regel.
Ik had een staafje in mijn arm als anticonceptie en dat hielp mij niet maar die is blijven zitten tijdens het gebruik van het medicijn.. en daarna was het nog niet op regel en heb na lang wikken en wegen de implanon uit mijn arm laten verwijderen, en gelijk een mirena spiraal laten plaatsen wat overigens voor mij ook een drama bleek te zijn heb meerdere keren bij de dokterswacht gezeten vanwege ernstige bloedingen en stolsels waarna ik het medicijn weer een tijdje heb gebruikt.
Toen heb ik na een jaar het spiraal eruit laten halen en gelijk aan de pil gegaan en nu pas is alles op regel.
woensdag 21 juli 2010 om 13:59
Ik ken het middel niet, maar bij mij is alles ook zo af-en-toe eens flink van slag. Ben nu sinds twee maanden weer eens ongesteld. In de twaalf maanden daarvoor precies één keer. De huisarts roept dan meteen dat dat komt door een te laag vetpercentage komt en zwaait me uit. Doet Primolut ook iets in die situaties of alleen wanneer het onregelmatig is?
Viva la vida

woensdag 21 juli 2010 om 14:42
Het schijnt je hormoonhouding weer in balans te brengen. Het is trouwens niet homeopatisch (dat werkt met verdunningen) maar een natuurgeneesmiddel. Een andere naam is Vitex Agnus Castus. Google er maar eens op. Ik heb het van het merk Vitotaal.
Ik ben sinds ik met de pil ben gestopt inderdaad nog niet ongesteld geworden...
Ik ben sinds ik met de pil ben gestopt inderdaad nog niet ongesteld geworden...
woensdag 21 juli 2010 om 16:07
Ik gebruikte primolut als ik in de vakantie ongesteld dreigde te worden, om het een weekje uit te stellen. (In het tijdperk voor de tampons ja). Mijn eerste idee is dat het me niet slim lijkt om hormonen te gaan slikken als je eigen hormonen van de leg zijn en misschien gewoon tijd nodig hebben? Maar goed, wat ik zeg dus, dat is mijn eerste ingeving. Misschien kan het ook juist wel helpen.

woensdag 21 juli 2010 om 18:42
woensdag 21 juli 2010 om 18:53

woensdag 21 juli 2010 om 23:03
Primolut is progesteron, het hormoon dat je in de tweede helft van je cyclus aanmaakt. Het remt/ stopt de bloeding, maar let op: na de Primolutkuur (duurt een week meestal) krijg je meteen weer een bloeding. Lees vooral ook de bijsluiter, het veroorzaakt o.a. acne en overbeharing. Zit je niet op te wachten, daarom is het een paardenmiddel voor eerste hulp situaties (ik kreeg het eenmalig voor een hevige vaginale bloeding die helemaal niet meer ophield).
Volgens mij is in jouw geval het middel dus erger dan de kwaal, maar dat kan je behandelend arts natuurlijk beter beoordelen.
Volgens mij is in jouw geval het middel dus erger dan de kwaal, maar dat kan je behandelend arts natuurlijk beter beoordelen.
donderdag 22 juli 2010 om 23:33
Nee, dat klopt wel hoor, eenmalig een weekje slikken zal geen blijvende gevolgen geven.
Bij mij was het zo dat ik die vaginale bloeding twee weken voor mijn trouwdag kreeg. Zat de bijsluiter te lezen over die acne en overbeharing en ben meteen naar een vriendin gerend om te janken dat ik straks een baard en een heleboel pukkels op mijn bruiloft zou hebben! Vandaar dat ik het allemaal nog zo goed weet.
Zij wist mij wel te troosten en zei dat ik gewoon moest ophouden met het middel als de bloeding opgehouden was. Dat bleek al na een enkele dosis het geval, want het werkt heel goed! Toen heb ik voor de zekerheid nog zo'n tabletje genomen en het daarbij gelaten. Na twee dagen kwam er de beloofde bloeding, maar die was kort en niet hevig. Cyclus was meteen op orde. Op trouwdag niks te merken van baard en/of pukkels, gelukkig!
Hoe dat met langdurig gebruik zit? Misschien weten andere posters op dit forum dat?
Bij mij was het zo dat ik die vaginale bloeding twee weken voor mijn trouwdag kreeg. Zat de bijsluiter te lezen over die acne en overbeharing en ben meteen naar een vriendin gerend om te janken dat ik straks een baard en een heleboel pukkels op mijn bruiloft zou hebben! Vandaar dat ik het allemaal nog zo goed weet.
Zij wist mij wel te troosten en zei dat ik gewoon moest ophouden met het middel als de bloeding opgehouden was. Dat bleek al na een enkele dosis het geval, want het werkt heel goed! Toen heb ik voor de zekerheid nog zo'n tabletje genomen en het daarbij gelaten. Na twee dagen kwam er de beloofde bloeding, maar die was kort en niet hevig. Cyclus was meteen op orde. Op trouwdag niks te merken van baard en/of pukkels, gelukkig!
Hoe dat met langdurig gebruik zit? Misschien weten andere posters op dit forum dat?
vrijdag 23 juli 2010 om 16:27
Nee, niks bijzonders gemerkt. Maar het is wel zo dat ik van mezelf al een vette huid met een lichte vorm van acne heb en ook een beetje last van overbeharing. Dat blijkt dus (mede) veroorzaakt te worden door progesteron, dat je van nature in de tweede helft van je cyclus, na de eisprong, aanmaakt. Dat is trouwens ook wel bekend van testosteron bij jongens, alleen dat schijnt dan juist kaalheid te veroorzaken. Maar ook acne...hormonen werken gewoon heel krachtig in op allerlei gebieden. Het is de afweging: wat is erger: het middel of de kwaal? Bij mij moest die bloeding acuut gestopt worden, want ik had extreem veel bloed verloren en begon duizelig te worden. Dus zelfs al had ik ervan onder de pukkels gezeten en had ik een baard ervan gekregen, dan nog had ik het medicijn moeten slikken, omdat het mijn leven gered heeft! Je leven is belangrijker dan je uiterlijk. Maar ik bedoel, het is geen middel om zomaar tegen lichte klachten te slikken, teveel bijwerkingen (bijsluiters staan tegenwoordig ook online, dus je kunt het zo nalezen). Vraag verder advies aan je behandelend arts, die heeft ervoor gestudeerd.
Heel veel succes en beterschap!
Heel veel succes en beterschap!