Gezondheid alle pijlers

Methylfenidaat (ritalin) ervaringen?

27-10-2014 14:53 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar weken ben ik weer begonnen met het gebruik van methylfenidaat, ook wel bekend als ritalin. Eerst 2 maal daags 10 mg, daarna opbouwend naar 2 maal daags 20 mg + eventueel 1 maal daags 10 mg.

Nu heb ik nogal last van bijwerkingen. Hartkloppingen, niet kunnen slapen, koorts, misselijkheid en nog een paar. Ik weet dat ik hier even doorheen moet, maar was benieuwd of meer mensen hier ervaring mee hebben. Ik heb het zelf 9 jaar geleden ook al eens een paar maanden gebruikt, maar toen werd ik er heel suf van.

Ook las ik in de bijsluiter dat het middel alleen is bedoeld voor kinderen tussen de 6 en 18 jaar, op volwassenen zou het nog niet getest zijn.(Ik ben 28) Ik heb al contact opgenomen met mijn arts, ik wacht nog op antwoord van hem. Maar is jullie hier iets bekend over?
Ritalin wordt door stapels volwassenen gebruikt, met wisselend succes. Voor de een is het geweldig, de ander stopt.
mijn zoon bleef die hartkloppingen houden helaas
Het hielp goed tegen mijn klachten maar zodra het was uitgewerkt werd ik enorm depressief. Zo erg dat ik zelfmoordgedachtes kreeg. Ben er dus snel mee gestopt !
Ik ben toch ook ruim volwassen en voor mij werkt het heel goed. Vraag me wel af waarom je 20 mg per keer slik. Ik slik meer dan jij maar slik 10 mg om de 2,5 tot 3 uur. Misschien dat dat beter voor je werkt en dan ook niet die hartkloppingen krijgt.
Ik gebruik het nu 2 weken. Ik heb erg last van misselijkheid als bijwerking. Ik slik 3x per dag 15 mg. Ik merk wel kleine veschillen, vooral in mn stemming, maar ook betere concentratie en niet constant zo'n "wolk" in mn hoofd.

Ik heb mijn psychiater ook gevraagd naar het feit dat in de bijsluiter staat dat het voor kinderen/jongeren is. (ik ben 33) Volgens hem is dat, omdat ADD/ADHD pas sinds kort ook bij volwassenen erkent wordt...

Heb je er verder wel baat bij, ondanks de bijwerkingen?
Ik slik het sinds eind juni. In het begin iets te snel opgebouwd, maar toen weer teruggeschakeld naar een langzamer schema. Ik slik zelf om de 2 1/2 uur 10 mg. Voor mij was 15 mg per inname teveel. 10 mg per inname ging beter. Ik slik 5,5 tablet per dag en kom op die manier uit op 55 mg. Ik heb na 4 maanden amper nog last van bijwerkingen. Ik heb veel baat bij de medicatie. Mijn stemming is beter, ik kan beter plannen, mijn concentratie is verbeterd, en ik heb geen last meer van "mist"in mijn hoofd.
Only you can change your life. No one can do it for you.
Fijn om de andere ervaringen te lezen! Zo'n bijsluiter en de uitleg van de arts is allemaal leuk en aardig, maar ik vind het fijner om met mensen te praten die het zelf gebruiken. Ik ga zeker overleggen met de arts of het vaker innemen van een lagere dosis een optie is!

Wendy23; het helpt wel iets. Het is iets rustiger in m'n hoofd, maar het verschilt ook per dag. Soms heb ik het gevoel dat ik door de medicatie heen 'breek' en alleen maar drukker word.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven