Gezondheid alle pijlers

Migraine: Wat is er tegen te doen?

15-09-2010 08:09 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds mijn 17e heb ik ongeveer last van migraine. Eerst was het alleen als ik ongesteld was, dus toen ben ik de pil/nuvaring blijven gebruiken en maar 2x per jaar ongesteld.

Later kreeg ik meerder aanvallen, hiervoor slik ik migrafin. Dit werkt op zich best goed, dat wil zeggen dat de aanval op zijn hoogst een uur of 6 a 8 duurt, ik moet echter wel in bed blijven en veel slapen.

Een half jaar geleden heb ik het hormoonstaafje gekregen en toen leek het of de aanvallen wegwaren. Echter sinds een maand heb ik 1 a 2 aanvallen in de week. Qua voedsel, stress etc kan ik niet bepaalde triggers vinden.

Nu heeft de huisarts proponal (betablokkers) voorgeschreven Ik heb echter geen zin om dagelijks pillen te gaan slikken.

Heeft iemand ervaring met alternatieve geneeswijzen?
quote:Kowalski schreef op 15 september 2010 @ 16:51:

Bij mij helpt Imigran (werkzame stof sumatriptan) goed.Is duur spul en dat krijgt niet iedereen vergoed. MAar ik geloof wel dat dit het beste middel is tegen migraine.
Nou zwanger worden doe ik voorlopig nog maar even niet, vind mezelf nog te jong

Imigran heb ik geprobeerd, ik krijg er waanvoorstelling van (eigenlijk van alle triptanen), maar mijn eigen medicijnen werken goed!

Misschien dat accupunttuur nog een goed is!
Ik heb last van hormonale hoofdpijn, hoofdpijn voor en tijdens de menstruatie, en dan ook nog soms tussendoor. Ik denk zelf het geen migraine is, heb het idee dat migraine nog erger is, maar noem het gewoon barstende pijn in mijn hoofd. Het enige wat bij mij helpt is sumatriptan, medicijnen tegen migraine. Immigran is overigens een merknaam, er zijn allerlei andere merken sumatriptan op de markt die slechts een fractie kosten van wat Immigran kost. Ik geloof dat 24 tabletten iets van 15 euro of zo kosten. Als ik een pil inneem, zakt met ongeveer een uur mijn hoofdpijn. Daarna heb ik nog wel een beetje een duf hoofd, maar kan ik prima functioneren. Zonder die pillen dus niet. Ik neem er wel veel per maand vind ik zelf, soms wel 12 of zo. Ik heb een paar maanden betablokkers geprobeerd, maar vond dat het zo weinig scheelde dat ik daar niet elke dag medicijnen voor in wil nemen. Bovendien had ik last van bijwerkingen. Die site vind ik ook absoluut niet geloofwaardig, maar ik denk er wel over eens op zoek te gaan naar iets alternatiefs (homeopaat of zo). Ik zou graag minder medicijnen willen gebruiken.
Ikzelf slik ook maxalt smelttabletten. Ik herken inmiddels (heeft jaren geduurd) tekenen van mijn lichaam die een aanval aankondigen. Bij mij zijn dat een kloppende adder in mijn rechterhand en mijn rechteroog begint te trillen. Als ik dit heb dan neem ik hem in en kan ik de aanval onderdrukken.

Merk wel dat ik hem dan echt onderdruk want zodra de maxalt is uitgewerkt komt het weer terug. Maar het is wel handig als het op dat moment gewoon echt niet uit komt. Dan kan ik de aanval zeg maar even uitstellen tot de volgende dag.

Heb trouwens ook veel minder aanvallen nu ik met de pil gestopt ben.
Ik slik Naramig, maxalt vond ik echt heel goor. Heb ook een hele tijd imigran neusspray gehad. Dit werkte echt super, maar kreeg gewenningsverschijnselen.

Nu dus Naramig, voor mij een paardenmiddel. De aanval komt ook niet later terug.
Zwanger worden heeft bij mij niet geholpen. Ja het grootste gedeelte van de zwangerschap was ik migraine vrij maar daarna is het zelfs heftiger terug gekomen. Dus dat is voor iedereen anders.

Ik slik dagelijkse medicatie (Topamax) zit nu op gemiddeld 3 aanvallen per maand ipv voorheen per week. En als ik een aanval op voel komen gebruik in Maxalt. Binnenkort ben ik proefkonijn voor een onderzoek aan het LUMC olv Prof. Dr. Ferrari. Er worden nieuwe medicijnen tegen migraine getest, ben benieuwd.

Wat betreft jouw afkeer tegen dagelijkse medicijnen. Als het je van die vreselijke pijn af helpt waarom niet? Mensen met suikerziekte gebruiken toch ook dagelijks insuline omdat hun lichaam anders niet functioneert en dat vinden we dan weer wel acceptabel.
Charlotte... heb je geen last van de bijwerkingen van Topamax dan? Toen ik zelf metoprolol slikte voelde ik me echt ZO OUD! Alles ging met moeite, 's ochtends begon mijn hart als een gek te pompen in mijn borstkas als ik te laat was met pilletje slikken... en bijvoorbeeld als ik thuis kwam van boodschappen doen moest ik eerst een half uur uitrusten voordat ik weer iets kon doen... voelde me net een bejaarde! Dus uiteindelijk gekozen voor dan maar die aanvallen. (maar kan me voorstellen met 3 aanvallen per week dat je dan anders kiest). Bij mij ging het van 4x per maand naar 2x per maand met de metoprolol, dus maakte niet zo denderend veel uit. Nu slik ik dus wel zo'n 4 tot 8 keer sumatriptan in de maand (100mg), is eigenlijk ook wel veel... dus ben benieuwd naar de nieuwe spullen die ze gaan testen!

(ik had me ook opgegeven voor dat LUMC onderzoek, maar heb toch afgehaakt, teveel andere dingen aan mijn hoofd, dus dit maar even niet. Ben benieuwd of er wat nuttigs uit komt!)
pff migraine.,,

Op bed gaan liggen, ogen dicht, licht uit, ibuprofen in. En dan maar proberen te slapen..

Het is een verschrikking. bah..
Sinds ik Topamax slik geen migraine meer sinds september 2009 Wel slik ik de topamax als hoofdmiddel voor de epilepsie en ook slik ik Tegretol voor de epilepsie. Ik zelf heb een combinatie van epilepsie en migraine. En verder heb ik Fromirex maar heb dit nog niet hoeven te gebruiken sinds vorig jaar. Wel bij lichte hoofdpijn zonodig eens paracetamol.
Ik heb ook al jaren migraine met aura, ook slecht lezen, en flikkeringen voor me ogen.

Ik heb ook een paar keer dat ik een beetje wegraak.

Ben naar de hoofdpijnpoli in lumc geweest en die vertelde me dat het basilarius migraine is

Ik ben nu begonnen met depakine en maxalt en de aanvallen nemen af, we blijven hopen dat het gaat werken
@Charlotte ik ben nog zo jong (begin 20) om al dagelijks medicijnen te slikken en als ik daar aan begin zal ik ook de alchol moeten laten staan en kan ik een van mijn grooste hobbies ook niet meer doen....vandaar nog een poging om het op een andere manier aan te pakken.....

Nu ongeveer 1,5 week geen aanvallen gehad, dus het lijkt weer wat minder te worden....
quote:Misseigenwijs schreef op 20 september 2010 @ 09:09:

@Charlotte ik ben nog zo jong (begin 20) om al dagelijks medicijnen te slikken en als ik daar aan begin zal ik ook de alchol moeten laten staan en kan ik een van mijn grooste hobbies ook niet meer doen....vandaar nog een poging om het op een andere manier aan te pakken.....

Nu ongeveer 1,5 week geen aanvallen gehad, dus het lijkt weer wat minder te worden....Mag ik vragen wat die grote hobby is dan, die je niet meer kan uitoefenen met betablokkers? Ben wel nieuwsgierig, kan niets verzinnen. Alcohol is sowieso verstandig om te laten staan als je veel migraine hebt, kan een trigger zijn, onafhankelijk van medicatiegebruik, maar ooit drink ik ook wel eens een wijntje hoor, t is niet zo dat het helemaal verboden is, zoals met sommige antibiotica ofzo. Ik gebruik dus wel propronolol (ben maar paar jaartjes ouder dan jij) en ben daar echt heel blij mee! Nauwelijks bijwerkingen van, ooit wel iets duizelig ofzo, maar dat weegt ruimschoots tegen de migraine op!
Ook hier maxalt. Groot nadeel vind ik dat ik tot uren daarna eigenlijk niet normaal functioneer maar heel moe en suffig ben. Omdat ik eigenlijk steeds 1-2 keer per week een aanval heb ga ik toch maar weer eens naar de dokter denk ik..
@hupseflups ik duik regelmatig; en vooral in het buitenland doen ze moeilijk als je medicijnen slikt...

Ik weet dat het verstandig is om alchol te laten staan; maar dat geldt ook voor onregelmatig slapen en stress; maar ja ik ben nog echt jong en om alles te laten....af en toe een aanval neem ik op koop toe, maar ik wil nog wel alles meemaken!

Ik ben achter een van mijn triggers denk ik, het scheelt heel veel!
quote:josje127 schreef op 19 september 2010 @ 22:11:

Ik heb ook al jaren migraine met aura, ook slecht lezen, en flikkeringen voor me ogen.

Ik heb ook een paar keer dat ik een beetje wegraak.

Ben naar de hoofdpijnpoli in lumc geweest en die vertelde me dat het basilarius migraine is

Ik ben nu begonnen met depakine en maxalt en de aanvallen nemen af, we blijven hopen dat het gaat werken

Dit heb ook!

Zo vervelend...

Hoe vaak heb jij het?
Josje,

Zeker hopen dat je migraine aanvallen afnemen.
Ik heb de aanvallen ongeveer 6 to 8 aanvallen per maand.

Ik heb net een andere baan dus moet blijven werken anders word me contract niet verlengd.

Maar dat ik wegraak is paar keer gebeurd onder het autorijden bij het wachten bij een stoplicht, mag nu met hoofdpijn niet auto rijden.

Maar kan slecht zien en dat is erg lastig,. maar nu naar een maand nog 2 aanvallen gehad, ik blijf hoop houden.
Misseigenwijs....ik heb maar 1 tip: stoppen met alle hormonen die je tot je neemt! Of het nu de pil, een nuvaring oid is, weg ermee!

Ook ik heb deze problemen gehad en het kwam puur door de hormonen die ik gebruikte. Sinds die tijd vrijwel geen last meer gehad.

Ik ben vanaf mijn 21e aan de persona gegaan en dit werkte super! Alleen tijdens de rode dagen moet je iets gebruiken.

Ik ben op mijn 26e bewust gestopt om zwanger te raken en direct raak! Daarna weer persona en voor de tweede, dik 3 jaar later, wederom 1e keer raak. Dus zo vruchtbaar als wat....

Ik heb altijd goed naar de persona gekeken en netjes alle staafjes gebruikt die hij vroeg, ik kan niet ander zeggen dan dat het een super vervanger is en alle migraine was WEG!

Succes!

Groetjes Leolieke
Josje,

Hoe gaan ze er op je werk mee om als je eens migraine hebt..?

Hoe gaat dit met de rest? Hoe gaat dit op de werkvloer hebben ze er begrip voor? Hoe zit het in de familie begrijpt familie wat het voor jullie betekent om migraine te hebben?

Ik zal me ook even voorstellen op dit forum als ik dit nog niet gedaan had. Ik ben Hendrina, ik heb epilepsie en migraine een combinatie van beide aanvallen. Ben verder huisvrouw.
Me werk weet dat ik het hebt, en vaak sta ik ook nog alleen zonder collegas.

Ik probeer paar weken geleden me op te peppen met sumatriptan, dat hielp pas na een uur.

Het valt niet mee om te funtioneren, maar het zal wel moeten.

Ik stond 4 maanden op de wachtlijst bij lumc en dus nu begonnen met depakine 3 tabletten op een dag, en Maxalt als ik hoofdpijn hebt.

Maar die wegrakeningen vond ik eng omdat ik auto rijd.
@leolieke dat is simpel gezegd: zonder pil/staafje/etc heb ik geen leven; dan ben ik iedere maand een week lang out van de migraine nog maar niet te spreken over hoe onstabiel ik geestelijk dan ben; voor mij is dat geen optie!

Op mijn werk gaan ze er goed mee; vaak hoef ik ook niet te verzuimen; ik begin later en werk later door of haal mijn uren in het weekend in. Als ik altijd zou verzuimen zou het lastiger zijn denk ik!

Familie en vrienden maken nergens een probleem van; het hoort bij mij, ze vinden het vooral vervelend.
Is de mirena al geopperd??
quote:Mozzarella schreef op 17 september 2010 @ 22:33:

Charlotte... heb je geen last van de bijwerkingen van Topamax dan? Toen ik zelf metoprolol slikte voelde ik me echt ZO OUD! Alles ging met moeite, 's ochtends begon mijn hart als een gek te pompen in mijn borstkas als ik te laat was met pilletje slikken... en bijvoorbeeld als ik thuis kwam van boodschappen doen moest ik eerst een half uur uitrusten voordat ik weer iets kon doen... voelde me net een bejaarde! Dus uiteindelijk gekozen voor dan maar die aanvallen. (maar kan me voorstellen met 3 aanvallen per week dat je dan anders kiest). Bij mij ging het van 4x per maand naar 2x per maand met de metoprolol, dus maakte niet zo denderend veel uit. Nu slik ik dus wel zo'n 4 tot 8 keer sumatriptan in de maand (100mg), is eigenlijk ook wel veel... dus ben benieuwd naar de nieuwe spullen die ze gaan testen!

(ik had me ook opgegeven voor dat LUMC onderzoek, maar heb toch afgehaakt, teveel andere dingen aan mijn hoofd, dus dit maar even niet. Ben benieuwd of er wat nuttigs uit komt!)

Ik kan niet ontkennen dat er best wel wat bijwerkingen/nadelen aan de Topamax zitten.

Ben vooral erg moe. Op de dagen dat ik niet werk, ga ik als het even kan s middags een uurtje slapen. Maar de bijwerkingen neem ik maar voor lief. Mijn sociale leven is zonder medicatie gewoon nul komma nul .Moet volgende week voor het eerst naar Leiden voor een uitgebreid onderzoek.
Hier ook iemand met migraine die daar flink van baalt. Het ergste is de migraine tijdens de menstruatie, maar ook tussendoor heb ik regelmatig last, vooral op de dagen dat ik niet werk. Ik drink op het werk koffie met suiker en thuis neem ik canderel (zoetstof) in de koffie. Ben sinds een paar weken gestopt met de canderel en het lijkt alsof de zg. tussendoor- hoofdpijnen minder zijn. Ik durf het bijna nog niet te geloven, maar zou het kunnen dat aspartaam mede oorzaak is van mijn hoofdpijn? Of zou het gewoon tussen mijn oren zitten? Iedereen veel sterkte, migraine is afschuwelijk!
Josje,

Wel fijn dat je werk weet dat je migraine hebt, maar lastig om alleen zonder collega's te staan. Ik weet niet of het zwaar werk is wat je doet..

Merk je al een beetje dat de depakine gaat werken...? En moet je nog veel voor controle naar Leiden.?

Misseigenwijs,

Wel fijn dat ze er op je werk goed mee om gaan. En ook fijn dat familie en vrienden er goed mee om gaan.

CharlotteAnneSophie,

Ben je al naar Leiden geweest voor een uitgebreid onderzoek...? En hoe is dit gegaan. Ben je er verder mee gekomen..?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven