Gezondheid alle pijlers

mijn man en zijn gezondheid

25-04-2011 19:44 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel aangeeft maak ik mij zorgen om de gezondheid van mijn man. Mijn man is 15 jaar ouder dan ik en nu dus 55.

Hij rookt en drinkt al jaren teveel, maar is niet van plan om daar verandering in te brengen. Hij voelt zich er prima bij zegt ie.

Het wrange wil dat ik juist het zorgenkindje ben in onze relatie, ik heb een chronische ziekte en daarnaast nog wat vervelende gezondheidsklachten, terwijl ik altijd gezond geleefd heb.

Tja, daar sta je dan met je argumenten....

Maar ik vind het zo moeilijk om aan de zijlijn te staan en toe te kijken hoe een ander zichzelf bewust de vernieling in helpt.

Ik kan hem niet veranderen, maar ondertussen vreet het wel aan me. En nu is ie de afgelopen dagen niet lekker, misselijk, overgeven, dan ben ik gelijk alert, zo van 'daar heb je het al'.

Ik weet niet goed wat ik hiermee moet, weet eigenlijk ook niet zo goed waarom ik het hier neerzet, ik denk om het even kwijt te kunnen. Ik praat hier namelijk met bijna niemand over (schaamte?).
ik snap het wel. Je hebt verkering met iemand die zijn eigen leven niet serieus neemt. Dat zou voor mij reden zijn voor een fikse relatiecrisis zeker als er kinderen zijn
Er zijn geen kinderen, hij heeft (inmiddels volwassen) kinderen uit een eerder huwelijk.
quote:meds schreef op 25 april 2011 @ 19:46:

ik snap het wel. Je hebt verkering met iemand die zijn eigen leven niet serieus neemt. Voor mij is dat extra moeilijk te begrijpen, omdat ik zelf met gezondheidsproblemen kamp waarvoor ik alles zou geven om me beter te voelen.
Ook volwassen kinderen willen hun vader misschien nog een tijdje meemaken?
Sja, als hij zelf niet inziet dat het slecht voor hem is, is het aan jou dit te accepteren of bij hem weg te gaan. Jij kan dit voor hem niet veranderen.

Sterkte

Later is nu
Tja, ik begrijp je wel maar aan de andere kant geef je zelf al aan dat hij al jaren drinkt en rookt. Dus ik neem aan dat toen je hem omtmoete hij deze slechte gewoontes ook al had.

Wat is er voor jou veranderd, dat je er nu ineens niet meer tegen kan?
Dan is ie dus verslaafd.

Lastig!
Mijn man zegt: ik zie het probleem niet haha! Maar hij heeft dezelfde levensstijl. Hij stelt voor of om man te laten ( het is zijn keus ) of mee te drinken. ik herken jou echter in mijn verhaal ( grote gelijkenis in je omschrijving ) mijn man is echter niet van plan te veranderen, dit is voor hem "genieten en leven "en een dag zonder shag, bier en koffie ( zo ziet mijn dag eruit )is voor hem ondenkbaar !

Ik denk dat je jullie verschillende levensstijl moet accepteren.

Ik kies zelf voor mijn stijl, dus thee, beetje bio, vers en home-made en geen afhaal en kroegentocht. En we houden allebei van lekker eten en gezellig samen zijn
quote:khemam schreef op 25 april 2011 @ 20:29:

Tja, ik begrijp je wel maar aan de andere kant geef je zelf al aan dat hij al jaren drinkt en rookt. Dus ik neem aan dat toen je hem omtmoete hij deze slechte gewoontes ook al had.

Wat is er voor jou veranderd, dat je er nu ineens niet meer tegen kan?

Het klinkt misschien raar, maar in het begin had ik het niet zo in de gaten. Onze relatie is nogal turbulent begonnen en ook de eerste jaren hadden we veel aan ons hoofd. In eerste instantie had hij ook de intentie om te stoppen met roken. En ik dacht dat hij veel dronk vanwege de stress van die tijd. Dus dacht ik dat we vanzelf weer in rustiger vaarwater zouden komen en dat de slechte gewoontes dan ook naar de achtergrond zouden verdwijnen. Tja.... naief misschien.

Mijn eigen gezondheidsproblemen maken dat ik er nog gevoeliger voor ben geworden.
quote:Zamirah schreef op 25 april 2011 @ 20:31:

Dan is ie dus verslaafd.

Lastig!Ja, hij is duidelijk verslaafd, hij schiet ook enorm in de verdediging als ik erover begin.
Maar wil je dat hij nu veranderd ( dat kan hij alleen ) of wil je hierin blijven, dan zou ik me realiseren dat je aan moet zien dat hij zelfdestructief blijft
Ik ben 3 jaar ouder dan jouw man en heb dus ook jaren gerookt (40 jaar) en ineens was ik er klaar mee. Sinds 10 januari rook ik niet meer. Drinken is geen probleem, af en toe een glas wijn als ik bezoek heb of op bezoek ben, verder niet, zeker niet dagelijks en soms zelfs weken niet.

Maar als verstokt ex-rookster kan ik je zeggen: Stoppen werkt ook echt als je er zelf achter staat....

Als ik een partner zou krijgen/vinden, dan zou ik dus geen roker of drinker willen. Mijn conditie is met sprongen voor uit gegaan, mijn huid straalt weer, ik sport veel en voel me 100x beter. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat ik er nu jonger uitzie.

Nogmaals: Het moet je eigen keuze zijn om te stoppen en zoals ik jouw verhaal lees, doet hij dat dus echt niet.
Hoe zijn zijn eetgewoonten? Krijgt hij genoeg vitamines binnen? Doet hij wat aan beweging?

Verwen je hem wel eens met een vergeperst sapje? Vers fruit bij het ontbijt? Lunch met vette makreel? Aardbeien met champagne? Kersen in bed?

Punt is, gezond eten Kan heel erg lekker zijn. Jij weet dat natuurlijk al Lang, nu moet je het hem ook leren. Je kunt hem nu misschien niet zijn slechte gewoonten afleren, je kunt er wel voor zorgen dat hij een redelijke buffer opbouwt.
Lastig, ik vrees dat hij het zelf moet willen/ inzien.
quote:avedon schreef op 25 april 2011 @ 21:40:

Hoe zijn zijn eetgewoonten? Krijgt hij genoeg vitamines binnen? Doet hij wat aan beweging?

Verwen je hem wel eens met een vergeperst sapje? Vers fruit bij het ontbijt? Lunch met vette makreel? Aardbeien met champagne? Kersen in bed?

Punt is, gezond eten Kan heel erg lekker zijn. Jij weet dat natuurlijk al Lang, nu moet je het hem ook leren. Je kunt hem nu misschien niet zijn slechte gewoonten afleren, je kunt er wel voor zorgen dat hij een redelijke buffer opbouwt.

Je moest eens weten hoe ik mijn best doe en heb gedaan, maar het is erg frustrerend. Ik eet bijv. 2 stuks fruit per dag, hij 0. Ik eet 4 broodjes, hij 2. Ons avondeten is gezond, bijna altijd met groente, zeker 1x per week (liefst vaker) vis, niet teveel vlees. Hij eet dan overigens minder dan mij en strooit natuurlijk lekker veel zout over zijn eten, zucht.

Wat ik wel heb bereikt is dat ie al jaren elke dag een multivitamine slikt. Ik heb een poosje elke zondagochtend een ontbijtjje/ brunch gemaakt met een stuk fruit erbij, dat at ie dan wel, maar kom op zeg, IK hoef daar toch niet steeds om te denken? Het enige fruit wat ie eet is eigenlijk in de zomer aardbeien en meloen. Ook beweging krijgt hij niet veel, behalve af en toe een wandeling met de hond als ik het voorstel. Nu klinkt het alsof hij helemaal niets doet, maar hij klust wel in en om het huis, alleen de beweging puur om te ontspannen gebeurt niet zoveel.

Maar die verslavingen, ik vind het zo jammer, ik weet zeker dat het zoveel zou veranderen als hij die niet meer zou hebben. Wat me ook zorgen baart is dat ik zie dat zijn oogwit wat gelig wordt. Ik maak daaruit op dat zijn lever niet meer goed werkt, maar ik denk dat als ik dat tegen hem zeg dat ie denkt dat ik gek geworden ben. En natuurlijk hoest ie, zoals zoveel rokers.

En naar een huisarts voor een algemene check up gaat ie echt niet! 'Onzin, waarom?'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven