Mijn zusje is drugsverslaafd
vrijdag 25 oktober 2013 om 10:06
Ik ben er gisteren achter gekomen dat mijn zusje van 20 drugsverslaafd is. In combinatie met een aantal dingen heeft ze een nachtje in het ziekenhuis gelegen daardoor. Ik geloof dat ze LSD en speed gebruikt heeft. Vast nog wel meer maar ik weet niet wat.
Wat kunnen mijn ouders en ik, als zus, voor haar doen? Huisarts en ziekenhuis zeggen: ''ze is meerderjarig dus u kunt haar niet dwingen om er iets aan te doen''. Maar wij willen ook niet machteloos toekijken.
Wat kunnen we doen? Help.
Wat kunnen mijn ouders en ik, als zus, voor haar doen? Huisarts en ziekenhuis zeggen: ''ze is meerderjarig dus u kunt haar niet dwingen om er iets aan te doen''. Maar wij willen ook niet machteloos toekijken.
Wat kunnen we doen? Help.
vrijdag 25 oktober 2013 om 10:11
vrijdag 25 oktober 2013 om 10:12
Een verslaafde kan je niet helpen helaas. Als ze niet wil stoppen sta je inderdaad met je rug tegen de muur.
Kijk dinsdag samen met haar naar http://www.rtl.nl/programma/verslaafd/
Of kijk er in ider geval zelf naar.
Sterkte.
Kijk dinsdag samen met haar naar http://www.rtl.nl/programma/verslaafd/
Of kijk er in ider geval zelf naar.
Sterkte.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
vrijdag 25 oktober 2013 om 10:13

vrijdag 25 oktober 2013 om 10:16
vrijdag 25 oktober 2013 om 10:30
Ik weet niet hoe ernstig het is en in hoeverre ze nog normaal functioneert enzo, maar ik ben ook van mening dat je de band met haar moet koesteren en misschien zelfs verdiepen. Heb het niet over drugs, geef haar niet het gevoel dat alles daar om draait. Hoe meer zij het gevoel krijgt niet meer te zijn dan 'drugsverslaafd', hoe meer ze richting de drugs geduwd wordt.
Verdiep je in haar; wat houdt haar bezig, waar wordt ze blij van?
Probeer gewoon haar zus te zijn en laat je niet verleiden hulpverlener te gaan spelen. Je invloed is uiteindelijk maar zo klein en het zal voor beiden vooral frustratie opleveren.
Verdiep je in haar; wat houdt haar bezig, waar wordt ze blij van?
Probeer gewoon haar zus te zijn en laat je niet verleiden hulpverlener te gaan spelen. Je invloed is uiteindelijk maar zo klein en het zal voor beiden vooral frustratie opleveren.
vrijdag 25 oktober 2013 om 11:01
Het enige wat je kan doen is zorgen dat jij haar de kans niet geeft om haar verslaving te financieren. Dus geen geld lenen of spullen voor haar kopen. Ben je ouder en heb je kinderen? Ontzeg haar dan de kans op contact met hen. Niet om haar te kwetsen of als pressie middel om af te kikken, maar om er voor te zorgen dat je kinderen zo veel mogelijk afgeschermd worden van haar verslaving en de gevolgen daarvan.
Woont ze thuis? Zo niet zorgen dat ze geen sleutels heeft, heel triest maar als een verslaafde de kans krijgt steelt hij/zij overal om maar aan die rotzooi te komen.
Meer kun je niet doen, ze zal zelf moeten inzien dat ze een probleem heeft en dat ze hulp nodig heeft om van die rotzooi af te komen.
Voor jou een ik weet hoe moeilijk dit is, mijn broer is inmiddels al weer een paar jaar clean maar dat is niet makkelijk gegaan, niet voor hem en niet voor ons.
Woont ze thuis? Zo niet zorgen dat ze geen sleutels heeft, heel triest maar als een verslaafde de kans krijgt steelt hij/zij overal om maar aan die rotzooi te komen.
Meer kun je niet doen, ze zal zelf moeten inzien dat ze een probleem heeft en dat ze hulp nodig heeft om van die rotzooi af te komen.
Voor jou een ik weet hoe moeilijk dit is, mijn broer is inmiddels al weer een paar jaar clean maar dat is niet makkelijk gegaan, niet voor hem en niet voor ons.
"Mensen zullen vergeten wat je zei. Mensen zullen vergeten wat je deed. Maar mensen zullen nooit vergeten hoe je hen liet voelen." ( Maya Angelou )
vrijdag 25 oktober 2013 om 11:06
Ik zou een vriendin die denkt dat het enige wat mij scheelt, háár enorme kennis over drugs is (en vooral hoe slecht ze zijn), onmiddellijk dumpen en als dat niet kan, saboteren. Wel zonde van de energie die dit kost want die kan je dan niet inzetten voor het ware probleem.
Iedereen is wel aan iets verslingerd trouwens alleen met drugs en alcohol zijn de verschijnselen erg dramatisch. Tabak, voedsel en seks kunnen ook erg verslavend zijn maar vallen minder op.
Iedereen is wel aan iets verslingerd trouwens alleen met drugs en alcohol zijn de verschijnselen erg dramatisch. Tabak, voedsel en seks kunnen ook erg verslavend zijn maar vallen minder op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
vrijdag 25 oktober 2013 om 11:32
Probeer inderdaad eerst maar uit te vinden of ze daadwerkelijk verslaafd is. Dat kan zeker, hoor. Maar er belanden elk weekend jonge mensen in het ziekenhuis door drugs, en die zijn 9 van de 10 keer niet verslaafd.
Aan de hand van de mate van verslaving kun je hier als omgeving op anticiperen en eventueel hulp op toesnijden.
Aan de hand van de mate van verslaving kun je hier als omgeving op anticiperen en eventueel hulp op toesnijden.
vrijdag 25 oktober 2013 om 12:08