Gezondheid alle pijlers

Mirena onder narcose/verzekering?

25-02-2013 21:56 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een mirena spiraal. Ik ben een vrouw van 31, geen kinderen. Het lukte de huisarts niet om het spiraaltje te plaatsen en ik werd doorgestuurd naar de gynaecoloog. Daar lukte het ook niet. Nu is de optie om het spiraaltje onder narcose (roesje neem ik aan) te plaatsen. Nu vraag ik me af of de verzekering dit wel vergoed. Op site kan ik niets terugvinden. Zijn er meer vrouwen bij wie het spiraal zo geplaatst werd? En werd dat vergoed?
De Mirena moet je zelf betalen maar het plaatsen wordt gewoon vergoed. Minus je eigen risico natuurlijk!

Maar zou je wel voor een Mirena willen gaan als het zoveel gedoe geeft om te plaatsen?
Is er een reden waarom het spiraal zo niet geplaatst kan worden & met narcose wel?

Ik neem aan dat medische handelingen e.d. wel vergoed worden.

Je kunt allicht je zorgverzekeraar even bellen morgen of even mailen.
ik heb jarenlang condooms gebruikt, dat ging goed totdat ik toch zwanger bleek te zijn. Ik was zes weken zwanger toen ik een abortus kreeg. Ik wil hier geen discussie gaan voeren daarover, het kon gewoon niet. De abortus zelf was traumatisch en het lukte ook niet goed om die gelijk goed uit te voeren. Een combinatie van anatomie, onkunde, en spanning van mij. Dat is misschien ook wel de reden waarom dat spiraal niet goed geplaatst kan worden.

Waarom ik het dan toch wil? De pil is geen optie. Ik heb de pil ooit geslikt en voelde me daar nooit goed bij, vandaar de condooms. Afgelopen tijd moest ik de pil ook slikken om mijn menstruatie weer op gang te brengen, en het was een hel. Ik kreeg er zelfs suïcidale gedachten van.

implanon en nuvaring zie ik ook niet als te overwegen alternatieven.

Dank je voor je reactie, dat ik de Mirena zelf moest betalen wist ik wel, maar ik was al bang voor enorme rekeningen voor het plaatsen.
overbodig bericht, ik zag net dat ik het vorige bericht wel kon editten.
Bepaalde aanvullende verzekeringen vergoeden ook je mirena-spiraal. Het plaatsen wordt ook vergoedt minus je eigen risico.

Dus het gaat je maximaal 350 euro kosten.
Wil je in de toekomst nog kinderen? Anders zou je ook een sterilisatie kunnen overwegen?

En anders morgen even met de verzekeraar bellen. Denk dat als de gyn. aangeeft dat het niet zo geplaatst kan worden, je vast in aanmerking komt voor een vergoeding.
@bankie,

sterillisatie heeft de gynaecoloog ook voorgesteld. Ik heb er wel over nagedacht, maar ik vind het een te definitieve beslissing. Het is ook niet omdat ik het nu niet kan nooit zou willen.

en ja, misschien moet ik zelf bellen. Ik voel nog wel enige weerzin wat betreft het uitleggen aan een telefonist over het hoe en :S
quote:Bankie28 schreef op 25 februari 2013 @ 22:36:

Wil je in de toekomst nog kinderen? Anders zou je ook een sterilisatie kunnen overwegen?

Dat dus!
Ik heb twee Mirena's gehad en het plaatsen is doffe ellende geweest (knik in baarmoederhals, dus hij wilde er niet langs, viel constant flauw van de pijn toen de gynaecoloog hem probeerde te zetten). Dus ook hier onder narcose. Heel kort even weg en weer voor 5 jaar klaar. Ideaal

Als ik straks bevallen ben wil ik er weer eentje. Geen idee hoe t zit met vergoedingen, ik heb er in elk geval nooit een rekening voor gezien. Kan me wel voorstellen dat t van je eigen risico gaat, maar ik zou gewoon even bellen met je verzekeraar. Wellicht is t anders omdat je onder narcose moet om m geplaatst te krijgen. Succes!

Iemand vroeg of je zover moet willen gaan als t zo moeilijk gaat, of je dan geen andere anticonceptie moet kiezen . Helaas werkt de pil niet bij mij omdat ik bepaalde medicatie slik. Dus ik had twee opties: Mirena of sterilisatie
mijn eerste spiraaltje is ook onder narcose gedaan (ik was net 11.. dus anders was t nogal heftig). ik weet niet zeker of het vergoed werd, maar ik moet wel zeggen dat ik het met narcose veel fijner vond dan die keren erna!
quote:treesjevanavila schreef op 25 februari 2013 @ 22:31:

ik heb jarenlang condooms gebruikt, dat ging goed totdat ik toch zwanger bleek te zijn. Ik was zes weken zwanger toen ik een abortus kreeg. Ik wil hier geen discussie gaan voeren daarover, het kon gewoon niet. De abortus zelf was traumatisch en het lukte ook niet goed om die gelijk goed uit te voeren. Een combinatie van anatomie, onkunde, en spanning van mij. Dat is misschien ook wel de reden waarom dat spiraal niet goed geplaatst kan worden.

Waarom ik het dan toch wil? De pil is geen optie. Ik heb de pil ooit geslikt en voelde me daar nooit goed bij, vandaar de condooms. Afgelopen tijd moest ik de pil ook slikken om mijn menstruatie weer op gang te brengen, en het was een hel. Ik kreeg er zelfs suïcidale gedachten van.

implanon en nuvaring zie ik ook niet als te overwegen alternatieven.

Dank je voor je reactie, dat ik de Mirena zelf moest betalen wist ik wel, maar ik was al bang voor enorme rekeningen voor het plaatsen.

Wil je wel een spiraal met hormonen dan, als je niet tegen de pil met hormonen kunt? Nu werken de hormonen uit de mirena natuurlijk veel plaatselijker dan hormonen uit de pil.....maar toch.

Misschien dat een koperspiraaltje dan NOG handiger voor je is? Daar zitten geen hormonen in. Alhoewel je daar dan wel weer heftiger en langer van ongesteld wordt en ik daar ook verhalen over hoor van vrouwen die er chagerijinig van worden....
eigenlijk zou ik inderdaad helemaal geen hormonen toegediend krijgen, en daarom was/is een koperspiraal ook mijn eerste keuze. Extra menstruatieklachten neem ik voor lief.

Maar waar ik ook kom, de huisarts of de gyn, ze willen mirena plaatsen en zeggen dat het met de hormonen wel meevalt. Ik kan het verschil niet goed inschatten.

aan alle anderen: bedankt voor het meedenken en reageren :-)
En implanon? Dat gaat in je bovenarms ipv in je bm.
Implanon brrrr! Bij twee vriendinnen is t staafje gaan zwerven... Dat is wel t laatste wat ik m'n lijf zou willen.
Bij de tandarts wordt een narcose ook niet vergoed, dat moet je zelf betalen of er voor verzekert zijn.

Bel even met je verzekeringmaatschappij want volgens mij word een narcose echt niet zo snel vergoed bij ingrepen zoals deze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven