Gezondheid alle pijlers

Mirena spiraal - ervaringen

18-12-2018 23:15 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
3 jaar geleden heb ik mijn spiraaltje laten plaatsen. Dit omdat ik heftig bloedarmoede had en de pil vaak vergat.

Sindsdien heb ik vermoeidheidsklachten. Met de jaren is het erger geworden. Vorig jaar is het zelfs zo heftig geweest, dat ik de diagnose van chronisch vermoeidheid heb gekregen... Ik ben 22.
Behalve werken en slapen, kan ik niets doen.

De artsen hebben nooit een link gelegd met het spiraaltje.. Ik zelf ook niet, tot vorige week.
Ik ben gaan Googlen en kom de meeste horror verhalen tegen!

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? En hoe heb je het dan opgelost? Op welke anticonceptie ben je dan verder gegaan?

Ik hoor het graag!
XX Deia
Heb je ‘m er al uit laten halen?
Alle reacties Link kopieren
kindrebel schreef:
18-12-2018 23:20
Heb je ‘m er al uit laten halen?
Nee nog niet, maar het is wel de bedoeling dat het eruit gaat binnenkort! Ik heb sterk het vermoeden dat het allemaal van het spiraaltje komt.
Alle reacties Link kopieren
Vreselijke klachten van dat ding gehad. Zowel fysiek als psychisch.
Artsen leggen zelden zelf de link.
Ik knapte binnen een dag na het weghalen op. Als je zelf denkt dat het van de Mirena komt, dan laat je hem er toch uithalen? Blijkt het niet over te gaan dan weet je dat je verder moet zoeken.
Deia schreef:
18-12-2018 23:22
Nee nog niet, maar het is wel de bedoeling dat het eruit gaat binnenkort! Ik heb sterk het vermoeden dat het allemaal van het spiraaltje komt.
Ik heb ook vage klachten en overweeg ‘m te laten verwijderen. Stemmingswisselingen, meer hoofdpijn dan ooit. Heb ‘m nu 2,5 jaar.

Zou ook aan mijn leeftijd kunnen liggen, maar om dat zeker te weten overweeg ik om weer terug te gaan naar de situatie waarin ik nergens last van had en dat was de pil.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al dertien jaar blij met de mijne.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook al bijna 2 jaar blij met die van mij
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem er pas uit laten halen, omdat ik me erg somber voelde met vervelende gedachten erbij die niet bij mij passen.
Spiraal eruit en ik voel me veel beter
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 'm na 10 maanden laten verwijderen.. Kreeg allerlei uitslag, puistjes en rode vlekken. Daarnaast heel lang last gehad van constant bloedverlies, maar dat had ik an sich nog wel een paar maanden willen aankijken. Ik werd echter heel ongelukkig van de puistjes en mijn onrustige huid. Mijn huisarts vertikte echter in het rapport op te nemen dat mijn veranderde huid door het spiraaltje kwam.

Na het verwijderen is mijn huid wel beter geworden maar nooit meer zo goed als voorheen helaas. Voor mij was het spiraaltje een deceptie en ik vind dat er echt heel slecht wordt voorgelicht over mogelijke bijwerkingen. Alsof artsen nog in de ontkenningsfase zitten. Wij gebruiken nu condooms, geen hormonale anticonceptie meer voor mij.

Edit: ik had ook last van een veel vettere en schilferende hoofdhuid toen ik een spiraaltje had, dat is wel weer over gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Bijzonder dat dat zo van vrouw tot vrouw kan verschillen zeg! Ik heb er echt geen problemen mee. Heb alleen geen idee of ik al in de overgang zit want wordt nauwelijks ongesteld met dat ding.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Prim schreef:
19-12-2018 08:42
Voor mij was het spiraaltje een deceptie en ik vind dat er echt heel slecht wordt voorgelicht over mogelijke bijwerkingen. Alsof artsen nog in de ontkenningsfase zitten. Wij gebruiken nu condooms, geen hormonale anticonceptie meer voor mij.
Het maffe is, dat ik er nog vrij uitgebreid bij mijn huisarts naar gevraagd heb, omdat ik van vriendinnen al wel wat nare verhalen kende. Maar volgens hem gebeurde er nooit iets en waren het spookverhalen.

Mijn god zeg, wat heb ik me ellendig gevoeld met dat ding. Fysiek veel klachten, maar vooral psychisch ben ik heel slecht geweest. Binnen een paar uur nadat hij eruit was, trok er een soort mist op en werd ik alweer de oude. Na een dag of 2 was alles weer normaal.
Inmiddels ken ik veel soortgelijke ervaringen. Van vrouwen die naar cardiologen werden gestuurd voor hartkloppingen tot vrouwen aan de antidepressiva. Allen knapten ze op na het verwijderen van de spiraal.
En nog willen de meeste artsen er niet aan dat er flinke bijwerkingen kunnen zijn.
De Mirena werkt voor velen ook prima, dat lees je hier ook terug. Perfect, dan is het een goede oplossing. Het zou alleen goed zijn als artsen wel realiseren dat dit dus ook anders kan zijn en in de gaten houden of alles wel goed gaat. En klachten serieus zouden nemen en deze zouden linken aan de spiraal.
Ik moest zowat eisen dat hij eruit gehaald werd, echt idioot.
Al ruim elf jaar tevreden over de mirena. Geen klachten, geen menstruatie. Ik voel me er een stuk beter door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven