Mirena vs. Nuvaring
vrijdag 25 mei 2018 om 21:53
Hoi allemaal,
Ik ga stoppen met de (yasmin) pil omdat ik minder hormonen in mijn lijf wil. Soms heb ik last van stemmingswisselingen, ik heb rare dikke zwarte haren op mijn hoofd tussen m'n blonde haarbos (waarvan de kapper zegt dat dit hoogstwaarschijnlijk door hormonen komt) en ik wil een gezondere levensstijl aannemen. Sinds het gebruik van de pil ben ik 10 kg aangekomen. Deze kilo's mogen er wat mij betreft ook wel weer af!
De enige reden waarom ik anticonceptie gebruik is trouwens omdat ik niet zwanger wil worden. Verder heb ik een hele normale huid/menstruatie/enz.
Maar...ik wil nog steeds niet zwanger worden. Ik heb een vaste relatie en ik vind -naast dat ze niet fijn zijn- condooms niet betrouwbaar genoeg. Dus ben ik op zoek naar een andere vorm van anticonceptie. De huisarts raadde mij zowel de spiraal als de Nuvaring aan. Hij zei dat ik er maar even over na moest denken.
En daarbij wil ik graag jullie mening.
Ik twijfel namelijk sterk over de (Mirena) Spiraal en de Nuvaring.
Van beide heb ik gelezen (op Viva en ook op andere fora) over o.a. de bijwerkingen. Ik schrik van de bijwerking die veel mensen ervaren bij de Mirena spiraal; zenuwachtig/gejaagd gevoel. Ook lees ik over depressies en angststoornissen. Nu komt dit slechts bij een klein percentage vrouwen voor, maar toch..
Ook twijfel ik omdat ik altijd controle hebt gehad over mijn menstruatie, en dat met de spiraal niet heb. Met de nuvaring heb je wel controle over je menstruatie. Maar bij de nuvaring heb ik het idee dat deze er voor de seks elke keer uitgehaald moet worden, en dat vind ik een nadeel.
Wat zijn jullie ervaringen? / Mag ik jullie mening?
Ik ga stoppen met de (yasmin) pil omdat ik minder hormonen in mijn lijf wil. Soms heb ik last van stemmingswisselingen, ik heb rare dikke zwarte haren op mijn hoofd tussen m'n blonde haarbos (waarvan de kapper zegt dat dit hoogstwaarschijnlijk door hormonen komt) en ik wil een gezondere levensstijl aannemen. Sinds het gebruik van de pil ben ik 10 kg aangekomen. Deze kilo's mogen er wat mij betreft ook wel weer af!
De enige reden waarom ik anticonceptie gebruik is trouwens omdat ik niet zwanger wil worden. Verder heb ik een hele normale huid/menstruatie/enz.
Maar...ik wil nog steeds niet zwanger worden. Ik heb een vaste relatie en ik vind -naast dat ze niet fijn zijn- condooms niet betrouwbaar genoeg. Dus ben ik op zoek naar een andere vorm van anticonceptie. De huisarts raadde mij zowel de spiraal als de Nuvaring aan. Hij zei dat ik er maar even over na moest denken.
En daarbij wil ik graag jullie mening.
Ik twijfel namelijk sterk over de (Mirena) Spiraal en de Nuvaring.
Van beide heb ik gelezen (op Viva en ook op andere fora) over o.a. de bijwerkingen. Ik schrik van de bijwerking die veel mensen ervaren bij de Mirena spiraal; zenuwachtig/gejaagd gevoel. Ook lees ik over depressies en angststoornissen. Nu komt dit slechts bij een klein percentage vrouwen voor, maar toch..
Ook twijfel ik omdat ik altijd controle hebt gehad over mijn menstruatie, en dat met de spiraal niet heb. Met de nuvaring heb je wel controle over je menstruatie. Maar bij de nuvaring heb ik het idee dat deze er voor de seks elke keer uitgehaald moet worden, en dat vind ik een nadeel.
Wat zijn jullie ervaringen? / Mag ik jullie mening?
vrijdag 25 mei 2018 om 22:50
Mijn vorige huisarts wilde geen Mirena bij mij plaatsen omdat ik nog geen kinderen heb gekregen. Mijn huidige huisarts deed het wel, en het was zo gepiept. De pijn vond ik erg meevallen. Ik ken ook vrouwen die wel kinderen hebben die het vreselijk vonden. Heel persoonlijk denk ik. Je kunt van tevoren eventueel een pijnstiller nemen.
vrijdag 25 mei 2018 om 22:52
En nu zie ik die dame met haar bebloede legging weer voor me.

En zoveel vrouwen zoveel vormen van AC. Ik moet dan weer niet denken aan een koperspiraal. Als mijn menstruaties nog heftiger worden kan ik de deur niet meer uit.
vrijdag 25 mei 2018 om 23:08
Ik vond het juist andersom. Pijnlijk inzetten (maar wel draaglijk) en eruit halen was zo gepiept.
Hier enorm veel last van bijwerkingen van de Mirena, dus hij is er gelukkig weer uit.
zaterdag 26 mei 2018 om 09:09
Enkele jaren geleden ben ik wegens hormonale problemen ook gaan kijken naar een andere vorm van AC. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij de koperspiraal. Dit was een verademing! Ja, mijn maandelijkse klachten werden iets heftiger maar waren daarentegen nog maar 2/3 dagen aanwezig. Het plaatsen vond ik wel flink pijnlijk maar was het helemaal waard.
zaterdag 26 mei 2018 om 10:05
Ik ben aan de tweede Mirena toe. Met de eerste werd ik niet meer ongesteld, met de tweede helaas wel. Maar verder vind ik het wel een fijn AC middel. Het zetten was bij de eerste niet zo pijnlijk, bij de tweede wel, maar de huisarts zei dat het een beetje pech was (ze vond het wel heel vervelend voor me). Ik bedacht wel voor mezelf dat een beetje ellende niet opweegt tegen de vijf jaar dat ik met die Mira rond kan lopen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin