Gezondheid alle pijlers

Mirena vs sterilisatie

10-10-2014 20:43 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 4 jaar een Mirena spiraal en deze moet dus over een jaar vervangen worden.

Nu ben ik aan het overwegen om geen nieuwe Mirena te laten plaatsen, maar mij te laten steriliseren.

Voordelen lijkt mij dat ik nooit meer een nieuwe Mirena hoef te laten plaatsen en geen hormonen meer in mijn lijf.

Nadeel is dat ik dan weer ongesteld wordt, dat ben ik nu niet meer.

Ik ben 39 en ons gezin is compleet, ik zal dan ook geen spijt krijgen van een sterilisatie.

Waar hebben jullie voor gekozen en waarom?
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Hoewel ik èn geen Mirenaspiraal heb èn niet gesteriliseerd ben kan ik er wel iets over zeggen

- hoeveel last had je van je menstruaties vóór de Mirena?

- vind je het vervelend om te menstrueren?

( afwegingen bij steriliseren, als de antwoorden nee zijn zou je man ook kunnen overwegen zich te laten steriliseren)

- niet iedereen stopt met menstrueren bij een Mirena. Dat dat bij jou nu wel het geval is zegt best wel iets maar niet alles over hoe het zal gaan bij de volgende spiraal.
Je bent zelf een theepot
Ik heb een mirena spiraal omdat ik veel last had van mijn ongesteldheid. Heerlijk dat ik dat nu nooit meer krijg.

Ben kinderloos en wil geen kinderen (word er ook te oud voor) maar ik heb er nog nooit aan gedacht om me te laten steriliseren.

Overigens ben ik na 6 maanden bij mijn eerste Mirena niet meer ongesteld geworden en nu bij mijn derde spiraal nog steeds niet.
dat is idd waarom ik toch ook maar weer de mirena heb genomen. Ik had echt geen zin in dat gedoe elke maand. Nu inderdaad veel rustiger, ook qua hormonen etc.
Ik had geen bijzonder zware menstruaties, hoewel leuk anders is. Ik heb nog wel regelmatig last gehad van een zeer pijnlijke eisprong na het plaatsen van de Mirena en heb dit nog heel af en toe.

Laatste punt is een goed punt, ik ga er eigenlijk wel van uit dat ik bij een volgende Mirena ook niet menstueer...
quote:Merisi schreef op 10 oktober 2014 @ 21:16:

Ik heb een mirena spiraal omdat ik veel last had van mijn ongesteldheid. Heerlijk dat ik dat nu nooit meer krijg.

Ben kinderloos en wil geen kinderen (word er ook te oud voor) maar ik heb er nog nooit aan gedacht om me te laten steriliseren.

Overigens ben ik na 6 maanden bij mijn eerste Mirena niet meer ongesteld geworden en nu bij mijn derde spiraal nog steeds niet.Dat laatste is goed nieuws
quote:haakje schreef op 10 oktober 2014 @ 21:17:

dat is idd waarom ik toch ook maar weer de mirena heb genomen. Ik had echt geen zin in dat gedoe elke maand. Nu inderdaad veel rustiger, ook qua hormonen etc.

Ik heb intussen ook even gegoogled, en blijkbaar beschermt een Mirena net zo goed tegen een zwangerschap als sterilisatie. Dat hoeft geen reden te zijn om voor sterilisatie te kiezen dus, dat ging ook nog even door mijn hoofd.

Niet meer menstrueren vind ik toch wel erg fijn geloof ik.
quote:Juultje schreef op 10 oktober 2014 @ 21:20:

[...]

Niet meer menstrueren vind ik toch wel erg fijn geloof ik.

Dat kan gewoon een goede afweging zijn.

Het kàn zijn dat je volgende Mirena een ander effect heeft maar die kans is niet groot.
Je bent zelf een theepot
Hier ook mijn derde Mirena. Vorige keer ook getwijfeld, steriliseren of weer de Mirena. Bij mij heeft het niet meer ongesteld zijn (met alle ongemakken van dien) de doorslag gegeven om de Mirena weer te nemen. Ik moet er niet aan denken om die 'ellende' weer terug te krijgen.
Bij mij gaf het de doorslag dat mijn huisarts vertelde dat ze meerdere vrouwen in de praktijk heeft die kozen voor sterilisatie en dan daarna alsnog terugkwamen voor een Mirena. Omdat ze die ongesteldheden toch wel heel vervelend vonden. Ik heb mijn tweede Mirena en die derde komt er ook wel!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
Sterilisatie werd mij afgeraden door arts, want minder betrouwbaar.

Mirenna is weg nu, menstruatie terug. En ongeveer één week per maand pijnlijke opgeblazen borsten. Was vergeten of had verdrongen dat ik dat vroeger ook had.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik realiseer me nu dat ik het echt wel heel fijn vind om niet meer ongesteld te zijn. Waarschijnlijk wordt het dan toch weer een Mirena over een jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven