Moe en futloos; rol van gezonde voeding?
woensdag 21 april 2010 om 16:58
Twee kleine kindjes, 3 dagen werken, een druk sociaal leven, een relatie, huishouden.... Ik ben moe, heb nergens zin meer in en kan even niet meer genieten.. Zonde natuurlijk, want er valt zoveel te genieten!!
En nee, geen depressie, maar ben gewoon verzand in de waan van alledag... Nou vroeg ik me af of gezond(er) eten me helpt om mijn energie terug te vinden.. Ik eet redelijk ongezond de laatste tijd; veel suikers, weinig groenten en fruit...
Hoe pak ik dit aan? Iemand tips om een ongezond eetpatroon om te buigen in een gezond eetpatroon. En is ongezond eten inderdaad van invloed op moe- en futloosheid??
Alvast bedankt voor jullie reacties...
En nee, geen depressie, maar ben gewoon verzand in de waan van alledag... Nou vroeg ik me af of gezond(er) eten me helpt om mijn energie terug te vinden.. Ik eet redelijk ongezond de laatste tijd; veel suikers, weinig groenten en fruit...
Hoe pak ik dit aan? Iemand tips om een ongezond eetpatroon om te buigen in een gezond eetpatroon. En is ongezond eten inderdaad van invloed op moe- en futloosheid??
Alvast bedankt voor jullie reacties...
Als je voor jezelf kiest, krijg je er altijd iets mooiers voor terug..
woensdag 21 april 2010 om 17:08
woensdag 21 april 2010 om 17:14
Ik had een tijd geleden ook zo'n gevoel. Ik heb als eerste suiker en andere chemische rommel uit mijn eten gehaald. Na een periode van afkicken voel ik me nu een stuk beter! Ik eet vooral veel "Happy" producten. Hier een aantal voedingsmiddelen om meer energie te krijgen: spinazie, pompoen, kokosnoot, artischokken, honing, zaden ( zonnebloem, pompoen, seasam ), advocado, zoete aardappel en veel gekleurd fruit ( sinasappel, aardbeien, bessen )
Wat ik nu vaak doe is in de morgen een ontbijt in de vorm van een smoothie ( 2 sinaasappels uitpersen, een halve banaan, stuk of 6 aardbeien of andere bessen en wat soja yoghurt ) in de middag een salade en in de avond veel groente met wat kalkoen.
Het roer omgooien is moeilijk, maar ik heb er in ieder geval profijt van. Heel veel succes!
Wat ik nu vaak doe is in de morgen een ontbijt in de vorm van een smoothie ( 2 sinaasappels uitpersen, een halve banaan, stuk of 6 aardbeien of andere bessen en wat soja yoghurt ) in de middag een salade en in de avond veel groente met wat kalkoen.
Het roer omgooien is moeilijk, maar ik heb er in ieder geval profijt van. Heel veel succes!

woensdag 21 april 2010 om 17:29
Genoeg groenten eten lijkt me sowieso wel handig als je kinderen hebt. Iets in het kader van het goede voorbeeld geven, etc.
Wij eten erg gezond. Maar als het er dan een tijdje bij i nschiet, merk ik dat meteen. Minder energie, mopperig, etc. Sinds ik dat merkte maak ik geen compromissen meer vwb voeding: we eten gezond. Punt.
Ik zou niet meteen aan allerlei supershakes gaan: ik denk dat het handig is om een normaal voedingspatroon te volgen, ook weer in het kader van goed voorbeeld.
Dus: s ochtends brood met beleg, sap, melk
tussendoor fruit
s middags brood met beleg, sap, salade/ soep, melk
tussendoor cracker met beleg, of fruit
s avonds versgekookt warm eten
tussendoor: nootjes, etc.
Wij eten erg gezond. Maar als het er dan een tijdje bij i nschiet, merk ik dat meteen. Minder energie, mopperig, etc. Sinds ik dat merkte maak ik geen compromissen meer vwb voeding: we eten gezond. Punt.
Ik zou niet meteen aan allerlei supershakes gaan: ik denk dat het handig is om een normaal voedingspatroon te volgen, ook weer in het kader van goed voorbeeld.
Dus: s ochtends brood met beleg, sap, melk
tussendoor fruit
s middags brood met beleg, sap, salade/ soep, melk
tussendoor cracker met beleg, of fruit
s avonds versgekookt warm eten
tussendoor: nootjes, etc.
woensdag 21 april 2010 om 18:30
biologische winkel! (uit eigen tuin!)
niets uit pakjes, zakjes, potjes.
ik woon bij mijn vriend op een biologische boerderij. zo'n 90% van wat we eten komt van eigen land-stal.
Is het toeval dat mijn vriend niemand hier in italie kent die kanker heeft of heeft gehad en ik de mensen met (ex)kanker in mijn omgeving in nederland niet eens kan tellen?
ik woon bij mijn vriend op een biologische boerderij. zo'n 90% van wat we eten komt van eigen land-stal.
Is het toeval dat mijn vriend niemand hier in italie kent die kanker heeft of heeft gehad en ik de mensen met (ex)kanker in mijn omgeving in nederland niet eens kan tellen?

woensdag 21 april 2010 om 19:34
quote:Stellina schreef op 21 april 2010 @ 18:30:
Omdat mensen die biologisch boeren vaak ook gezonder leven
niet roken
niet drinken
lichaamsbeweging hebben
niet in de stad wonen
noch vlakbij zware industrie
etc.
En in heeeeel italie eten ze natuurlijk allemaal biologisch
Omdat mensen die biologisch boeren vaak ook gezonder leven
niet roken
niet drinken
lichaamsbeweging hebben
niet in de stad wonen
noch vlakbij zware industrie
etc.
En in heeeeel italie eten ze natuurlijk allemaal biologisch
vrijdag 23 april 2010 om 14:37
Gezond heten zal zeker helpen. Ik ben ooit eens bij een alternatieve genezer geweest en die heeft me geadviseerd om mijn inname van koolhydraten te verminderen. Ik eet nu geen suiker meer, drink heel weinig alcohol, weinig brood, geen aardappelen, frietes, etc. meer. Moet je eerlijk zeggen dat het mij erg geholpen heeft. Na de maaltijd kreeg ik altijd een enorme dip. Nu lunch ik elke dag met een salade of met wat gestoomde groente met vis en ik heb de "drie-uurdip" niet meer. Ook 's avonds blijft de dip weg. Het lichaam heeft moeite om (geraffineerde) koolhydraten/suikers te verteren, alle energie trekt naar je verteringssysteem waardoor je een dip ervaart. Volgens mij het proberen waard.

donderdag 6 mei 2010 om 20:14
quote:Avaeyebrow schreef op 21 april 2010 @ 17:14:
Ik had een tijd geleden ook zo'n gevoel. Ik heb als eerste suiker en andere chemische rommel uit mijn eten gehaald. Na een periode van afkicken voel ik me nu een stuk beter! Ik eet vooral veel "Happy" producten. Hier een aantal voedingsmiddelen om meer energie te krijgen: spinazie, pompoen, kokosnoot, artischokken, honing, zaden ( zonnebloem, pompoen, seasam ), advocado, zoete aardappel en veel gekleurd fruit ( sinasappel, aardbeien, bessen )
Het roer omgooien is moeilijk, maar ik heb er in ieder geval profijt van. Heel veel succes!Wat doe je met die andere helft van de banaan?
Het roer omgooien is moeilijk, maar ik heb er in ieder geval profijt van. Heel veel succes!Wat doe je met die andere helft van de banaan?
vrijdag 7 mei 2010 om 13:59
Wat zijn precies 'happy' producten?
Ik begrijp de voorbeelden die je noemt maar komt de benaming 'happy' uit een bepaalde stroming oid wat betreft voeding?
Leuk topic trouwens, ik heb ook wel gemerkt dat mijn voeding invloed heeft op hoe ik me voel. Maar verzand toch vaak weer in boterhammen, koffie met melk, etc omdat het soms moelijk is bepaalde gewoontes te veranderen.
Daarnaast heb ik lastige darmen die soms gaan protesteren als ik ineens veel groente en fruit op het menu zet.
Ik begrijp de voorbeelden die je noemt maar komt de benaming 'happy' uit een bepaalde stroming oid wat betreft voeding?
Leuk topic trouwens, ik heb ook wel gemerkt dat mijn voeding invloed heeft op hoe ik me voel. Maar verzand toch vaak weer in boterhammen, koffie met melk, etc omdat het soms moelijk is bepaalde gewoontes te veranderen.
Daarnaast heb ik lastige darmen die soms gaan protesteren als ik ineens veel groente en fruit op het menu zet.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain