Moeite met therapietrouw zijn, wie herkent het
maandag 7 september 2009 om 20:29
Beste allemaal,
Door mijn chronische ziekte moet ik heel mijn leven medicatie slikken, me aan therapien houden en goed op mijn lichamelijke signalen letten.
Ik ben een 'volwassen' dame van 24 jaar en heb moeite om therapietrouw te zijn. Waarom? Geen idee, maar ik voel me de laatste tijd net een opstandige puber wat dat betreft. Terwijl ik dondersgoed weet dat het nodig is en dat het beter voor me is.
Wie herkent dit? En kan me tips geven om toch mijn therapietrouw weer op te pikken.
Groetjes,
LittleLady
Door mijn chronische ziekte moet ik heel mijn leven medicatie slikken, me aan therapien houden en goed op mijn lichamelijke signalen letten.
Ik ben een 'volwassen' dame van 24 jaar en heb moeite om therapietrouw te zijn. Waarom? Geen idee, maar ik voel me de laatste tijd net een opstandige puber wat dat betreft. Terwijl ik dondersgoed weet dat het nodig is en dat het beter voor me is.
Wie herkent dit? En kan me tips geven om toch mijn therapietrouw weer op te pikken.
Groetjes,
LittleLady
maandag 7 september 2009 om 20:51
ja hoor herkenbaar. Soms ben ik het zo zat dat ik iedere avond mijn handje pillen moet nemen en altijd op mijn eten moet letten.
Gelukkig straft mijn lichaamn direct als ik er een potje van maak. Dan sta ik weer met mijn voeten op de grond. Mijn medicijnen kan ik echt beter niet overslaan. Heel soms gebeurt het wel eens maar 1 dagje kan. En ja soms dan heb ik geen zin om nog even naar de keuken te lopen en dat werkje van 10 seconden te doen. Niks aan te doen, verstand op nul en doen.
Wat ik wel fijn vind is dat ik nu mijn medicijnen op 1 vast moment kan innemen. Ook lopen mijn trouwe medicijnen bij de apotheek gelijk. Dat scheelt gewoon in tijd en zielig voelen, 1x per 3 maanden of elke maand 1 keer.
Sommige periodes heb ik 2 momenten per dag en dat vind ik dan wel veel.
Geen tips behalve die van niet over nadenken en gewoon weer beginnen en doorzetten.
Gelukkig straft mijn lichaamn direct als ik er een potje van maak. Dan sta ik weer met mijn voeten op de grond. Mijn medicijnen kan ik echt beter niet overslaan. Heel soms gebeurt het wel eens maar 1 dagje kan. En ja soms dan heb ik geen zin om nog even naar de keuken te lopen en dat werkje van 10 seconden te doen. Niks aan te doen, verstand op nul en doen.
Wat ik wel fijn vind is dat ik nu mijn medicijnen op 1 vast moment kan innemen. Ook lopen mijn trouwe medicijnen bij de apotheek gelijk. Dat scheelt gewoon in tijd en zielig voelen, 1x per 3 maanden of elke maand 1 keer.
Sommige periodes heb ik 2 momenten per dag en dat vind ik dan wel veel.
Geen tips behalve die van niet over nadenken en gewoon weer beginnen en doorzetten.
maandag 7 september 2009 om 21:13
Ik werk in de zorg met chronische patiënten. Ik denk dat 99% van mijn patiënten op de één of andere manier therapieontrouw is. Soms heeft dit grote gevolgen, soms niet. Ik probeer altijd te benadrukken dat de verantwoordelijkheid bij de patiënt zelf ligt, maar ik snap heel goed dat een streng regime niet je hele leven vol te houden is. Ik mopper dan ook (bijna) nooit en zal niet doordrammen. Wel raad ik patiënten aan om therapietrouw te zijn op de belangrijke punten, en af en toe te sjoemelen met dingen die iets minder erg zijn. Misschien kun je voor jezelf bedenken waar je redelijk 'ongestraft' op kan smokkelen en dit af en toe doen? Veel patiënten geven aan dat het af en toe heerlijk is om op die manier de kont tegen de krib te kunnen gooien.
Verder zijn er denk ik niet veel tips en zal je toch echt zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik denk dat de therapietrouw één van de dingen is die een chronische ziekte het zwaarst maakt, en dat het tegelijkertijd het (door de buitenwereld!) het meest onderschatte deel van de ziekte is. Misschien helpt het om contact te zoeken met lotgenoten? (Patiëntenvereniging? Patiëntenforum?) Zij kunnen je wellicht specifieke tips geven.
Wat ik trouwens erg opvallend vond was dat een collega laatst boos was op een patiënt omdat hij zijn medicatie niet altijd even trouw in nam. Om vervolgens aan het middageten te vertellen dat ze zelf zo laks was met haar foliumzuurtabletten tijdens haar zwangerschap. Daar snap ik dan weer niets van.... Maar het laat wel zien dat therapietrouw iets heel erg moeilijks is!
Verder zijn er denk ik niet veel tips en zal je toch echt zelf de verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik denk dat de therapietrouw één van de dingen is die een chronische ziekte het zwaarst maakt, en dat het tegelijkertijd het (door de buitenwereld!) het meest onderschatte deel van de ziekte is. Misschien helpt het om contact te zoeken met lotgenoten? (Patiëntenvereniging? Patiëntenforum?) Zij kunnen je wellicht specifieke tips geven.
Wat ik trouwens erg opvallend vond was dat een collega laatst boos was op een patiënt omdat hij zijn medicatie niet altijd even trouw in nam. Om vervolgens aan het middageten te vertellen dat ze zelf zo laks was met haar foliumzuurtabletten tijdens haar zwangerschap. Daar snap ik dan weer niets van.... Maar het laat wel zien dat therapietrouw iets heel erg moeilijks is!
anoniem_62966 wijzigde dit bericht op 07-09-2009 21:13
Reden: tiepvaut
Reden: tiepvaut
% gewijzigd
maandag 14 september 2009 om 10:43
maandag 14 september 2009 om 11:06
Omdat ik zo'n 15 pillen per dag moet slikken heb ik sinds kort een medicatierol van de apotheek; ideaal. Ik hoef nu niet elke keer alle doosjes open te maken en bewust mee te maken wat ik eigenlijk allemaal moet slikken. Nu scheur ik een zakje open , slik,weg. Komt mijn therapietrouw zeer ten goede. Maar natuurlijk heb ik ook mijn momenten. \Vooral de dosering van de belasting. Maar als ik me er niet aan hou lig ik weer een week plat. Is natuurlijk enorm frustrerend als je jong bent en iedereen om je heen holt verder...
succes!!
succes!!