Gezondheid alle pijlers

Monddouche

30-01-2010 11:04 11 berichten
Ik wil mij gebit goed verzorgen, maar flossen vind ik zo'n gedoe. Nu overweeg ik een monddouche aan te schaffen.

Wie heeft zo'n ding en hoe bevalt ie?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 1. Ideaal. Het scheelt echt met tandsteen. Ik poets altijd heel goed, maar als ik de monddouche daarna gebruik komt er soms toch nog iets mee wat de tandenborstel niet weggehaald heeft. Ik spoel ook altijd nog na met mondwater(heet dat zo?)

Ik heb deze monddouche nu 10 jaar maar als hij stuk gaat komt er zeker een nieuwe.

En nee ik heb geen aandelen:)
Komt zo'n monddouche wel echt goed tussen je tanden? Die van mij staan behoorlijk dicht op elkaar, flossen is daardoor een heel gedoe. Ik vraag me af of zo'n monddouche daar wel goed bij komt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat Himalaya zegt vraag ik me inderdaad ook af. En spuit het water met zo'n kracht tussen je tanden door dat de plak wordt wegespoeld? Met flossen veeg je het echt van je tanden los. Wat zijn jouw ervaringen t.o.v. flossen, Bertha?

Verder vraag ik me af: er zit een waterreservoir bij, maar de inhoud van de verschillende monddouches verschilt nogal. Hoeveel water heb je nodig bij één monddouchebeurt?
Om plaque weg te halen is een monddouche niet sterk genoeg. Die haalt etensresten weg, maar geen plak. Helaas, flossen en/of tandenstoken blijft noodzakelijk.
Ik flos iedere ochtend onder de douche met zo'n Jordan flosser aan een steel (formaat tandenborstel zeg maar)

Douchekop op mn mond gericht...spoelt het gelijk lekker weg

Overigens zei mn tandarts laatst dat bij de paar tanden/kiezen waar ik iets meer ruimte tussen heb zitten dat ik die beter kan stokeren.

Dan is zon flosdraadje weer te dun.
ik gebruik liever de monddouche dan flossen, Als je de monddouche gebruik voorkom je dat er etensresten blijven zitten, wat uiteindelijk voor tandplak zorgt.

Als je tandplak heb kan/moet je flossen, maar als je kan voorkomen dat er tandplak ontstaat is dat toch beter?

Maar dat is mijn mening, geen wetenschappelijk onderbouwt, of door marktonderzoeken onderbouwt:)

Misschien zit er een tandarts onder de forummers die meer duidelijkheid kan verschaffen?

Je kan btw de kracht van de waterstraal instellen. Normaal gsproken is het waterreservoir groot genoeg. En anders vul je deze toch bij?

Even als achtergrond, ik heb mijn monddouche aangeschaft n.a.v. advies kaakchirurg, in tijden dat ik nog een beugel droeg. En sindsdien altijd blijven gebruiken.
Bertha, plaque ontstaat niet alleen door etensresten tussen je tanden die in plaque veranderen, maar ook door neerslag van wat er in je speeksel zit. Je krijgt dus altijd plaque aan je tanden, tenzij je niet eet of drinkt. Dat plaque kun je echt niet verwijderen met water, hoeveel druk er ook achter zit. Dat kan alleen "mechanisch" dus door floss of stokers.

Dat je de monddouche aangeraden hebt gekregen door de kaakchirurg kan ik me goed voorstellen, want met een beugel is het al lastig om etensresten te verwijderen, waarvoor hij dus wel geschikt is.

Wat ik hier zet is wat ik van mijn tandarts en mijn zus de tandartsassistente heb gehoord. Omdat ik zelf ook een ^%^&hekel heb aan flossen en stoken. Maar helaas, er is geen makkelijke uitweg...
oke, dan heb ik misschien mazzel dat er bij mij geen plak en uiteindelijk tandsteen ontstaat.
Hmm, je ontkomt dusniet aan flossen.

Ik ben in geen jaren naar de tandarts geweest. Binnenkort heb ik waarschijnlijk een afspraak bij een nieuwe tandarts, ik zal het dan ook eens vragen.

Bedankt voor jullie reacties, meer ervaringen zijn welkom!
Ik heb ook een monddouche, maar vind het niet ideaal. Als je de straal niet op maximaal zet, heeft de straal te weinig kracht om echt schoon te maken. Als je hem op maximaal zet fikt ie je tandvlees weg. Mijn tandarts heeft me de monddouche afgeraden en wil dat ik gewoon ga tandenstoken omdat het effectiever is en je tandvlees niet stuk maakt (niet dat ik nu stook.. dat vind ik zo'n kutwerkje!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven