Gezondheid alle pijlers

naaldangst

12-12-2013 11:58 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik moet straks naar de verloskundige en daarna bloedprikken. Ik heb heel erg naaldangst, maar probeer wel rustig te blijven voor de baby in mijn buik. Ik ben bang dat hij er anders ook last van krijgt. Ik ben ooit naar de prikangstdokter geweest, maar ik heb er nog steeds last van.

Heeft er iemand een goede tip? Alvast bedankt.
Waarin uit je prikangst zich? Flauwvallen? En waar ben je bang voor, de prik? Het bloed?
Andere kant op kijken. Dan voel je het waarschijnlijk niet eens.

En ja, ik weet dat dat kort door de bocht klinkt maar voor mij werkt het prima. Ik ben er ook geen fan van.
Ik kan door mijn angst voor het bloedprikken iemand krijgen die thuis bloed afneemt. Toch minder stress, je kan liggen als je wilt en vertrouwd in je eigen huis. Misschien kan je dat aanvragen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ben je ook bang voor de prik van een mug?
Nu zal je baby er nog niet bang van worden hoor. Maar het lijkt me wel verstandig als vader straks dit soort dingen doet. Anders geef je later inderdaad wel die angst over.
TO ik heb dat ook al jaren.

17 jaar terug moest ik er nogal veel (inclusief allemaal slangen enz) ivm een zwaar auto ongeluk, maar dat heeft mijn 'angst' niet echt verminderd.

Idd. de andere kant op kijken, en proberen er niet aan te denken, maar echt tips heb ik niet want het is lastig...
Serieus? Daar komen ze voor thuis prikken? Geen wonder dat de zorgkosten de pan uit rijzen....
Als klein kind te veel geprikt met dikke naalden. Sindsdien ook een naaldenfobie ontwikkelt. Liever snijden dan prikken, dus ik kies regelmatig voor de "niet verdoving optie".

Rationeel snap ik dat dit een domme angst is, want bloedprikken doet gewoon niet echt pijn. Hooguit gevoelig. En nu niet gaan zeggen dat ze ook wel eens mis kunnen prikken en dat dit ook pijn kan doen. Maar dan nog, peanuts.

Voor mij werkt het om drie keer adem te halen en gewoon te blijven kijken. Zien wat er gebeurd, dan is het zo over. Ondertussen zit ik dan wel met vreselijke zweethandjes en een hoge hartslag. Na de prik is dit ook zo veer over.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
quote:matroesjka_ schreef op 12 december 2013 @ 12:19:

Serieus? Daar komen ze voor thuis prikken? Geen wonder dat de zorgkosten de pan uit rijzen....Dat valt ontzettend mee hoor. Bij de oudjes met bloedverdunners gaat de trombosedienst standaard langs. Bij ons in Leiden werkt de trombosedienst vanuit het ziekenhuis. Kleine moeite om iemand op de lijst op te nemen. Ze zijn toch al bezig.
Bedankt voor de reacties, ik wist niet dat je zoiets kon aanvragen. Ik ga ook zeker niet kijken. Ik ga ook vragen of ik mag liggen, dat mocht de vorige keer ook, toen ik net zwanger was.

Ik vind een naald die in je huid gaat gewoon niet prettig, ook het gevoel niet, maar rationeel weet ik ook wel dat ik op andere momenten vast meer pijn heb gehad. Mijn vriend gaat gelukkig mee, dat is wel fijn.
Ik geef aan, bij de prik-mevrouw, dat ik bang ben voor prikken. Zo kan ze er rekening mee houden. Meestal word me gevraagd of ik wil liggen oid. Ik blijf altijd zitten en kijk weg. Ik zweet peentjes maar lach er gewoon om, beetje de spanning eraf lachen. Verder gewoon ondergaan.

Succes met prikken straks.
Ik heb laatst bloed laten prikken en zei tegen die mevrouw; Ja sorry, ik kijk ff weg. Ik ben hier niet goed in. Vervolgens kreeg zij een enorme lachbui. Ze had zich ff bedacht hoe naar het zou zijn als zíj dat zou zeggen . De spanning was er wel af toen haha.
Je schrijft nog steeds niet wat precies het probleem is. Er zullen maar heel weinig mensen zijn die er naar uitkijken om een naald in hun aderen te prikken, maar ja, soms moet het gewoon.

Dus wat is eigenlijk het probleem? En wat kan je vriend er aan doen dat hij mee moet?
quote:matroesjka_ schreef op 12 december 2013 @ 12:19:

Serieus? Daar komen ze voor thuis prikken? Geen wonder dat de zorgkosten de pan uit rijzen....Laat maar. Ze zijn maar 1x in mijn hele leven thuis geweest om te prikken dus excuus aan heel NL dat de zorgkosten zo hoog zijn.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Als het echt het gevoel van de prik zelf is, kun je verdovende creme (Emla) aan je huisarts vragen of zelf verdovende pleisters kopen bij de apotheek. Je voelt er dan niks van.
quote:Mylene_Valerie schreef op 12 december 2013 @ 12:36:

[...]

Laat maar. Ze zijn maar 1x in mijn hele leven thuis geweest om te prikken dus excuus aan heel NL dat de zorgkosten zo hoog zijn.

Ach ja, sommige mensen kosten de maatschappij heel veel geld.

Doe je niets aan.
quote:yasuko schreef op 12 december 2013 @ 12:13:

Ben je ook bang voor de prik van een mug?

Nou die weten je altijd in 1x raak te prikken als je slaapt.

En er zijn gewoon mensen die moeilijker te prikken zijn en er zijn mensen die niet goed kunnen prikken.

Maar goed. Zinloze discussie.

TO, ik was nog vergeten te zeggen, heel veel sterkte en het komt goed.
quote:noell schreef op 12 december 2013 @ 12:41:

[...]

Ach ja, sommige mensen kosten de maatschappij heel veel geld.

Doe je niets aan.Tuurlijk.
Ik heb die angst ook, heb ook nog eens moeilijk bloedvaten, lastig te vinden enz., mijn ervaring is, dat de medewerkers van de bloedprikdienst en de medewerkers van de anesthesie (heb het nu wel over het ziekenhuis) beter kunnen prikken. Ik laat mij nooit meer door bijv. zaalartsen of assistenten prikken, die hebben al zo vaak mis geprikt.

Zij moeten ook oefenen, maar dat moeten ze dan maar doen bij mensen die er geen problemen mee hebben.
Och ik ben al ruim 30 jaar bloeddonor, en eigenlijk kijk ik nooit als de naald er in gaat, Zit hij eenmaal dat geen punt. Dat bedacht ik me dus afgelopen week toen ik bloed moest laten prikken voor iets anders, toen keek ik wel.

Maar goed: eventueel gaan liggen, niet kijken en intussen bedenken welke boodschappen je nog moet doen (afleiding), of zeg het alfabet van achter naar voren op. Eer je bij de A bent, ben je al geprikt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hier ook altijd een enorme angst gehad. Kon niet echt beschrijven waar ik nou zou bang voor was.

Het laatste jaar is mijn angst wel heel erg verminderd. Reisvaccinaties, bloedprikken meerdere keren en een paar keer een infuus ivm narcose voor curettages. Nog steeds vind ik het niks maar de angst die ik had is wel veel minder geworden.

Ik vertel altijd meteen dat ik angstig ben eb meestal begint diegene die prikt dan over een heel ander onderwerp dat mijn aandacht afleid. Daarnaast helpt het mij ook als ik rustig blijf ademen en me ook daarop te concentreren.

Gek genoeg valt het mij achteraf altijd mee. Succes!
Ik ben ook van kind af aan bang geweest. Nam met vaccinaties ook iemand met overwicht mee anders liep ik zo weg.

Zelfs na de 1e bevalling vond ik het nog verschrikkelijk.

Nu heb ik medicatie die ik subcutaan moet zetten. Zelf spuiten dus.

Duurde een half jaar voor ik t zonder grote problemen kon. Ik vind t nog naar maar heb me eroverheen gezet.

Hoop voor jou dat je het ook van je af kunt zetten.
Ik ben niet bang voor bloedprikken, maar wel heel moeilijk te prikken. Dus ik laat me alleen prikken door ervaren prikkers en leg vantevoren uit dat ik moeilijk te prikken ben. Dat helpt. En de andere kant op kijken inderdaad. Kan er niet iemand met je mee?
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:spoekeltje schreef op 12 december 2013 @ 11:58:

, maar probeer wel rustig te blijven voor de baby in mijn buik. Ik ben bang dat hij er anders ook last van krijgt. .Dat is echt gek! Een ongeboren baby de angsten overneemt! Dat zo de eerste zijn denk ik!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven