narcose of ruggenprik?
zaterdag 23 maart 2013 om 10:21
Over twee weken word ik geopereerd aan een lage rug hernia, ik mag zelf kiezen tussen narcose of een ruggenprik. Ik ben al meerdere keren onder narcose geweest maar heb nog nooit een ruggenprik gehad. Aan de ene kant denk ik ruggenprik, maar het lijkt me heel eng om de operatie 'mee te krijgen' en ik ben bang dat ik dan in paniek raak. Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met een operatie met narcose/ruggenprik, en wat jullie gekozen zouden hebben.
zaterdag 23 maart 2013 om 10:24

zaterdag 23 maart 2013 om 10:34
zaterdag 23 maart 2013 om 10:35
quote:bootje_op_de_golven schreef op 23 maart 2013 @ 10:27:
Ik zou voor een ruggenprik kiezen ivm de mogelijkheid van een lange nasleep bij narcose. Maar als je echt denkt dat je in paniek raakt zou ik overleggen met de anesthesist wat wijsheid is.Dit. En misschien kan je vragen of je als je voor een ruggenprik gaat wel een roesje krijgt.
Ik zou voor een ruggenprik kiezen ivm de mogelijkheid van een lange nasleep bij narcose. Maar als je echt denkt dat je in paniek raakt zou ik overleggen met de anesthesist wat wijsheid is.Dit. En misschien kan je vragen of je als je voor een ruggenprik gaat wel een roesje krijgt.
zaterdag 23 maart 2013 om 10:35
Hier meer info over de verschillen:
http://www.anesthesiologie.nl/p_voorlichting
Je kan bij een ruggenprik ook een slaapmiddel krijgen.
http://www.anesthesiologie.nl/p_voorlichting
Je kan bij een ruggenprik ook een slaapmiddel krijgen.
Ga in therapie!

zaterdag 23 maart 2013 om 10:36
Ik heb al driemaal een ruggenprik gehad.
Het grote voordeel vind ik, dat je direkt na operatie 'bij' bent en bijvoorbeeld alweer mag eten en drinken.
Het is een rare sensatie, dat je je onderlijf niet voelt en bij voorbeeld ziet dat er een been opgetild wordt en je je realiseert dat het je eigen been is... maar niets voelt.
Ik heb nooit bijwerkingen van een ruggenprik ervaren.
Je kunt ook een ruggenprik krijgen in combinatie met een kalmerend middel, dan maak je minder mee van wat er om je heen gebeurt.
Het is ook gebruikelijk dat er tijdens de ingreep een verpleegkundige naast je hoofd zit die alle aandacht voor jou heeft.
Het grote voordeel vind ik, dat je direkt na operatie 'bij' bent en bijvoorbeeld alweer mag eten en drinken.
Het is een rare sensatie, dat je je onderlijf niet voelt en bij voorbeeld ziet dat er een been opgetild wordt en je je realiseert dat het je eigen been is... maar niets voelt.
Ik heb nooit bijwerkingen van een ruggenprik ervaren.
Je kunt ook een ruggenprik krijgen in combinatie met een kalmerend middel, dan maak je minder mee van wat er om je heen gebeurt.
Het is ook gebruikelijk dat er tijdens de ingreep een verpleegkundige naast je hoofd zit die alle aandacht voor jou heeft.
zaterdag 23 maart 2013 om 10:38

zaterdag 23 maart 2013 om 10:38
Heb je al een gesprek gehad met de anesthesist? Die kunnen je vaak precies vertellen wat de voor en nadelen zijn. Is denk slimmer dan hier lezen want dan komen alle horror verhalen voorbij. Iedereen kent wel zo'n horrorverhaal of twee of drie.......... maar die verhalen zijn beslist niet maatgevend voor het gebruik van allerlei methoden.
Bij mijn laatste operatie zou ik alleen mijn onderbeen verdoofd worden door in prik in de knieholte. Helaas na drie kwartier wachten nog geen resultaat, dus alsnog narcose. Toen ik bij kwam was mijn been wel verdoofd en nog twee dagen lang ook. Bij de meeste mensen is dit een prima manier om te verdoven bij mij niet. Heb jij er iets aan? Nee, want jij bent anders dan ik.
Bij mijn laatste operatie zou ik alleen mijn onderbeen verdoofd worden door in prik in de knieholte. Helaas na drie kwartier wachten nog geen resultaat, dus alsnog narcose. Toen ik bij kwam was mijn been wel verdoofd en nog twee dagen lang ook. Bij de meeste mensen is dit een prima manier om te verdoven bij mij niet. Heb jij er iets aan? Nee, want jij bent anders dan ik.
zaterdag 23 maart 2013 om 10:40
Ik ken zowel een positieve als negatieve ervaring. Mijn broer vond een het een ruggenprik veel fijner. Een vriendin van mij had een ruggenprik gekozen maar eenmaal op de operatietafel raakte ze zo in paniek dat ze haar maar helemaal onder narcose hadden gebracht. Ze wist wat er zou gaan gebeuren maar haast psyche nam de overhand denk ik.
zaterdag 23 maart 2013 om 10:43
Een ruggenprik is niet veiliger of minder veilig dan narcose. Wel moet je je beseffen dat je bij narcose middelen toegediend krijgt die werken in je hele lijf, bij een ruggenprik wordt alleen de onderste helft van je lichaam verdoofd waardoor er postoperatief minder bijwerkingen zijn. Tuurlijk heb je risico's van een hoog blok of lage bloeddruk maar dat is met narcose ook zo (alleen heb je het dan niet door omdat je slaapt). Nadeel van narcose is weer de hogere kans op misselijkheid achteraf.
Goed om over na te denken is wel of je het volhoudt om eventjes op je buik te liggen. Je krijgt verschillende kussens onder je om je te ondersteunen zodat je comfortabel ligt. Een lage hernia OK duurt meestal niet heel lang overigens. Afgezien van de ruggenprik kun je, als je dat wilt, altijd een sedatie krijgen (roesje) zodat je even ligt te doezelen en je de operatie niet meekrijgt..
Vaak hoor ik aan het eind van de operatie dat de patiënt zich afvraagt wanneer ze gaan beginnen, zo'n roesje werkt dus prima als je angstig bent om iets mee te krijgen.
Ben je al op gesprek geweest bij de anesthesioloog? Wat voor advies werd er gegeven? Het is vooral belangrijk om te doen waar je je prettig bij voelt. Ik werk overigens al heel wat jaren als anesthesieverpleegkundige. Succes met je keuze!
Goed om over na te denken is wel of je het volhoudt om eventjes op je buik te liggen. Je krijgt verschillende kussens onder je om je te ondersteunen zodat je comfortabel ligt. Een lage hernia OK duurt meestal niet heel lang overigens. Afgezien van de ruggenprik kun je, als je dat wilt, altijd een sedatie krijgen (roesje) zodat je even ligt te doezelen en je de operatie niet meekrijgt..
Vaak hoor ik aan het eind van de operatie dat de patiënt zich afvraagt wanneer ze gaan beginnen, zo'n roesje werkt dus prima als je angstig bent om iets mee te krijgen.
Ben je al op gesprek geweest bij de anesthesioloog? Wat voor advies werd er gegeven? Het is vooral belangrijk om te doen waar je je prettig bij voelt. Ik werk overigens al heel wat jaren als anesthesieverpleegkundige. Succes met je keuze!
zaterdag 23 maart 2013 om 10:49
Ik heb een half jaar geleden gekozen voor een ruggenrprik. Narcose kende ik al (was ook prima bevallen), maar als ik dan toch mocht kiezen, wilde ik eigenlijk wel weten hoe een ruggenprik zou voelen. Bovendien wilde ik de operatie bewust meemaken.
De ruggenprik heeft een minder goede reputatie, maar volgens mij wordt het schromelijk overdreven en valt het allemaal wel mee.
De ruggenprik heeft een minder goede reputatie, maar volgens mij wordt het schromelijk overdreven en valt het allemaal wel mee.

zaterdag 23 maart 2013 om 10:50
quote:Nadeel van narcose is weer de hogere kans op misselijkheid achteraf.
Twee keer aan m'n hand geopereerd, twee keer met narcose. Na eerste keer idd kotsen. Bij 2e keer had ik dat aangegeven en zouden ze iets toevoegen en idd niet misselijk geweest.
Waarom geeft men dus niet standaard iets tegen misselijkheid bij 'n narcose?
Twee keer aan m'n hand geopereerd, twee keer met narcose. Na eerste keer idd kotsen. Bij 2e keer had ik dat aangegeven en zouden ze iets toevoegen en idd niet misselijk geweest.
Waarom geeft men dus niet standaard iets tegen misselijkheid bij 'n narcose?
zaterdag 23 maart 2013 om 10:56
Vanwege mijn spierziekte is narcose bij mij vele malen riskanter dan een ruggenprik (vanwege de spierverslappers die je bij narcose krijgt), dus voor mij is de keuze simpel.
Ik zou sowieso voor een ruggenprik kiezen, maar ik zou ook het liefst meekijken bij een operatie, dus dat je er wat van meekrijgt, ja, dat vind ik nou juist een voordeel, want bere-interessant.
Ik zou sowieso voor een ruggenprik kiezen, maar ik zou ook het liefst meekijken bij een operatie, dus dat je er wat van meekrijgt, ja, dat vind ik nou juist een voordeel, want bere-interessant.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 23 maart 2013 om 10:57
quote:eldiabonita schreef op 23 maart 2013 @ 10:46:
Ik vind een ruggenprik doodeng (het schijnt zeer te doen en bovendien als ze ernaast prikken ..) , dus ik zou voor een narcose kiezen.
Maar aan mij heb je niet veel , want ik ben sowieso bang voor ziekenhuizen
Tsja, aan zo'n reaktie heeft de TO uiteraard weinig......
Ze vraagt om persoonlijke ervaringen.
Ik vind een ruggenprik doodeng (het schijnt zeer te doen en bovendien als ze ernaast prikken ..) , dus ik zou voor een narcose kiezen.
Maar aan mij heb je niet veel , want ik ben sowieso bang voor ziekenhuizen
Tsja, aan zo'n reaktie heeft de TO uiteraard weinig......
Ze vraagt om persoonlijke ervaringen.
zaterdag 23 maart 2013 om 11:02
Elninjoo, diverse factoren bepalen de kans op postoperatieve misselijkheid. Onder andere je geslacht, soort narcose (er zijn diverse middelen), wel/niet roken en de kans op benodigde pijnstilling na de operatie. Aan de hand van een berekening krijgt iedere patiënt een percentage.. Daarmee wordt bepaald of een patiënt medicatie krijgt tegen de misselijkheid en welke medicatie precies (ook weer een aantal verschillende mogelijkheden). Als patiënten in de voorgeschiedenis misselijk zijn geweest krijg je (bij ons) sowieso extra..
Overigens krijgen bij ons nagenoeg alle vrouwen medicatie tegen de misselijkheid, we zijn er toch wat gevoeliger voor schijnbaar. Dit kan natuurlijk per ziekenhuis en zelfs per anesthesioloog/ anesthesieverpleegkundige verschillen.
Overigens krijgen bij ons nagenoeg alle vrouwen medicatie tegen de misselijkheid, we zijn er toch wat gevoeliger voor schijnbaar. Dit kan natuurlijk per ziekenhuis en zelfs per anesthesioloog/ anesthesieverpleegkundige verschillen.
zaterdag 23 maart 2013 om 11:06
quote:eldiabonita schreef op 23 maart 2013 @ 10:46:
Maar aan mij heb je niet veel , want ik ben sowieso bang voor ziekenhuizenDat is toch afhankelijk van je pijngrens? Ik vind bloedprikken vervelender voelen - dat gewroet in dat zachte, warme stukje armholte De ruggenprik was voor mij absoluut een goede ervaring. Focus op de ademhaling ipv inhouden (zoals mensen doen als ze pijn verwachten) (alhoewel je stil moet liggen kan je je prima focussen op ademhaling).
Maar aan mij heb je niet veel , want ik ben sowieso bang voor ziekenhuizenDat is toch afhankelijk van je pijngrens? Ik vind bloedprikken vervelender voelen - dat gewroet in dat zachte, warme stukje armholte De ruggenprik was voor mij absoluut een goede ervaring. Focus op de ademhaling ipv inhouden (zoals mensen doen als ze pijn verwachten) (alhoewel je stil moet liggen kan je je prima focussen op ademhaling).

zaterdag 23 maart 2013 om 11:10
Ik zou kiezen voor narcose. Heb ik wel gedaan bij mijn knie operatie. Ik ben nl doodsbang voor naalden en al helemaal als ik het niet kan zien wanneer ze prikken. De anathesist probeerde mij terwijl ik een infuus kreeg nog over te halen, belachelijk terwijl ik al zo tegen de operatie opzag zat hij mij een beetje angst aan te praten.
Ik ben iemand die snel weer normaal kan fynctioneren na narcose en heb er nooit last. Maar als je wel iemand bent die er na de tijd veel last van heeft is het logisch dat je sneller voor een ruggeprik kiest. Mijn 3 kamer genoten hadden allemaal ruggeprik, maar toch mocht ik eerder weg ( zelfde operatie en twee waren voor mij aan de beurt geweest).
Mijn moeder heeft ooit een ruggeprik gehad en nu heeft ze nog steeds last van haar benen. Ruggeprik is al heel wat jaren terug. Ik hoor vaker verhalen van mensen die last houden na een ruggeprik.
Ik ben iemand die snel weer normaal kan fynctioneren na narcose en heb er nooit last. Maar als je wel iemand bent die er na de tijd veel last van heeft is het logisch dat je sneller voor een ruggeprik kiest. Mijn 3 kamer genoten hadden allemaal ruggeprik, maar toch mocht ik eerder weg ( zelfde operatie en twee waren voor mij aan de beurt geweest).
Mijn moeder heeft ooit een ruggeprik gehad en nu heeft ze nog steeds last van haar benen. Ruggeprik is al heel wat jaren terug. Ik hoor vaker verhalen van mensen die last houden na een ruggeprik.