Gezondheid alle pijlers

Natuurlijke anticonceptie; lijkt jou dat wat?

13-09-2017 13:39 67 berichten
Ik ben gewoon even benieuwd naar jullie meningen/ ervaringen...
- Waar baseer jij je keus op bij het kiezen van een anticonceptie-middel?
- Wat heb jij nodig om in anticonceptie te kunnen vertrouwen?
- Spreekt natuurlijke anticonceptie je aan? Waarom wel? Waarom niet?

Omdat ik het fijn vind om mijn hormonen/ cyclus/ lijf zo min mogelijk kunstmatig te beïnvloeden, ben ik een natuurlijke manier van anticonceptie gaan zoeken. Mijn huisarts zei dat al deze methodes onbetrouwbaar zijn en kon me niet meer informatie geven dan dat.
Toen ik ging rond kijken bleek er veel meer aanbod dan ik dacht. Zo is er o.a. Sensiplan, een methodiek die claimt betrouwbaar te zijn en in Nederland zelfs door enkele zorgverzekeraars vergoed wordt. Ook is er in Nederland de Ladycomp te koop, een anticonceptie-apparaatje die ook zegt betrouwbare anticonceptie te zijn. En in Zweden is door mensen die ooit een Nobelprijs hebben gewonnen een anticonceptie-app ontwikkeld, Natural Cycles, die EU-goedgekeurd is als anticonceptie.
In het buitenland lijkt het meer bekend en populair te zijn dan in NL... Ik ben benieuwd waarom...
Niet neuken lijkt me ook niet 100% betrouwbaar idd, kijk maar naar de beruchte zaken waarbij het geheelonthoud van bv priesters ook niet zo goed lukte.... :S (LoL)

Sowieso hangt veel af van hoe strikt je het toe past en daarom denk ik ook van hoeveel je erachter staat/ hoe graag je niet zwanger wilt worden, etc.

Wij hebben wel een kinderwens, maar niet voor nu. Het zou niet verschrikkelijk zijn of een abortus worden. Tegelijk nemen we het wel serieus; niet stiekem toch even onveilig vrijen of "ach de kans is klein, het kan nog wel een dagje" etc. Twijfel is niet doen. (Of eigenlijk wel doen, maar dan met condoom). En als we in de vruchtbare dagen vrijen met condoom, dan is dat natuurlijk minder betrouwbaar dan écht niet vrijen.
Ah ja , dat is een goede Joostinsandersgeaard2! Ik ga nog eens goed kijken naar de Pearl-indexen, ook naar die van het condoom...
Ik besef me wel dat als we vrijen op een vruchtbare dag en er iets mis gaat met het condoom, we risico lopen of moeten uitwijken naar nood-anticonceptie, wat ook niet fantastisch is voor je lijf....
Wat zei jouw gynaecologe erover?
redbulletje schreef:
13-09-2017 14:40
Waarom neem je dan geen spiraal?
Kun je ook zwanger mee worden hoor. *Mirenaspiraal en een positieve zwangerschapstest levert je wel extreem veel voorrang op bij de poli gynealogie*
TieSSa schreef:
13-09-2017 14:54
karin12345: ook bij perfect gebruik/ in theorie garandeert de pil geen 100% betrouwbaarheid!
Hoe kan een fabrikant ooit bewijzen, dat er iets fout ging bij het gebruik?
Onmogelijk.
RegretteRien schreef:
13-09-2017 15:16
Kun je ook zwanger mee worden hoor. *Mirenaspiraal en een positieve zwangerschapstest levert je wel extreem veel voorrang op bij de poli gynealogie*
Maar een zwangerschap wordt dan toch alsnog wel als miskraam afgestoten als je die mirena laat zitten? Of is n gewone abortus betrouwbaarder?
redbulletje schreef:
13-09-2017 15:25
Maar een zwangerschap wordt dan toch alsnog wel als miskraam afgestoten als je die mirena laat zitten? Of is n gewone abortus betrouwbaarder?
Het levert bij een Mirena meestal een buitenbaarmoederlijke zwangerschap op en dat kan potentieel nogal dodelijk zijn. Ik ben er een eileider armer door. On the bright side: overkomt je hooguit 2 keer. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Voor het zingen gaat hier al jaren goed. De twee keer dat ik zwanger wilde raken was het binnen 1 en 2 keer raak en verder al 6 jaar niet. Het werkt perfect, mits echt goed toegepast. Ik snap heel goed dat dat laatste vaak niet goed gaat.
Ik vind een combinatie van letten op je vruchtbare periode en "voor het zingen de kerk uit" opzich wel een optie. Maar ik gebruik zelf altijd een condoom, dat vind ik persoonlijk veiliger. Bij correct gebruik tenminste. En ik ben al jarenlang gestopt met de pil (een spiraal of Implanon lijken mij helemaal niets). Maar goed: ik heb de laatste maanden geen relatie en (dus) ook geen seks, dat maakt het al helemaal makkelijk. Of nou ja.. Niet zwanger worden is in ieder geval makkelijk zo. :roll:
LoL @ Lotus90. Ja dat is ook zo! ;)
En fijn te horen dat er ook mensen zijn met positieve ervaringen!

Karin1234; een fabrikant kan dat niet bewijzen maar wel onderzoeken. De mensen die in zo'n onderzoek zwanger zijn geworden, worden dan ondervraagt op hoe ze het hebben gebruikt en dan blijkt vaak dat ze de methode (bv het tijdig slikken van de pil) niet correct hebben uitgevoerd. En dat geldt voor alle methodieken.
Maar mn punt was dat de ook fabrikant van de pil erkent dat ook bij perfect gebruik er evengoed een kans bestaat dat je toch zwanger wordt. Bij correct gebruik is hij toch niet 100% betrouwbaar, dat is geen enkele methode of medicijn...
Alle reacties Link kopieren
Koperspiraal heeft geen invloed op je hormonen. Ik heb geen kinderen. Het zetten was even vervelend, maar voor 1x in de 5 jaar heel goed te doen.
Alle reacties Link kopieren
TieSSa schreef:
13-09-2017 15:03
Ah ja , dat is een goede Joostinsandersgeaard2! Ik ga nog eens goed kijken naar de Pearl-indexen, ook naar die van het condoom...
Ik besef me wel dat als we vrijen op een vruchtbare dag en er iets mis gaat met het condoom, we risico lopen of moeten uitwijken naar nood-anticonceptie, wat ook niet fantastisch is voor je lijf....
Wat zei jouw gynaecologe erover?
Wij hebben de folders mee voor sterilisatie :)
Tot aantal weken terug wilde ik gesteriliseerd. Maar heb er nu moeite mee gevoelsmatig en zie tegen de procedure op. Heeft even tijd nodig. Man vind ik te jong.
Joostisandersgeaard2 schreef:
13-09-2017 18:10
Wij hebben de folders mee voor sterilisatie :)
Tot aantal weken terug wilde ik gesteriliseerd. Maar heb er nu moeite mee gevoelsmatig en zie tegen de procedure op. Heeft even tijd nodig. Man vind ik te jong.
Wat vindt je man daar zelf van? Als hij ook geen kinderen wil kan hij toch gewoon onder 't mes?
Joostisandersgeaard2; ik was vooral benieuwd waarom ze schrok?
Ik kan me indenken dat sterilisatie ook wel een dingetje is, ja.....

Rose210; Fijn te weten van het koperspiraaltje. Heb je er geen klachten van? Ik heb mijn huisarts hier ook naar gevraagd, zij zei dat deze bijna nooit meer wordt voorgeschreven en vaak meer klachten geeft. Ik heb het toen afgeschreven... Maar mss te snel... Ik ga me er nog s in verdiepen, dank je!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ze verre van betrouwbaar en zou ze dan ook zeker niet gebruiken als "anticonceptie".
redbulletje schreef:
13-09-2017 15:25
Maar een zwangerschap wordt dan toch alsnog wel als miskraam afgestoten als je die mirena laat zitten? Of is n gewone abortus betrouwbaarder?
Vrucht kan gewoon blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-09-2017 18:14
Wat vindt je man daar zelf van? Als hij ook geen kinderen wil kan hij toch gewoon onder 't mes?
Hij heeft gezegd 'geef die folder voor mannen ook maar mee, 90% kans dat ik het word.'
Hij is net 30 geweest en heeft er 1. Ik heb er 2 en ben op leeftijd :) Het is gewoon verstandig dat ik niet meer zwanger word. Ik vind dus ik het meest logisch.
Joostisandersgeaard2 schreef:
13-09-2017 22:33
Hij heeft gezegd 'geef die folder voor mannen ook maar mee, 90% kans dat ik het word.'
Hij is net 30 geweest en heeft er 1. Ik heb er 2 en ben op leeftijd :) Het is gewoon verstandig dat ik niet meer zwanger word. Ik vind dus ik het meest logisch.
Vind man logischer, want vrouw heeft toch al meer ellende gehad lichamelijk. En als jouw anticonceptie niet werkt ben jij t ook die het ongelukje weer mag opruimen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven