Gezondheid alle pijlers

net glutenvrij

08-08-2012 21:20 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze week de diagnose coeliakie gekregen. Zijn er anderen die ook net weten dat ze glutenvrij moeten eten en die het leuk vinden om ervaringen te delen? Waar loop je tegen aan, wat zijn lekkere producten en goeie recepten... Ben benieuwd!
Oeps sorry twee keer!
Bij de natuurwinkel heel veel producten, wel iets duurder maar lekkerder dan veel dingen uit de supermarkt.

Ik heb last van m'n darmen en af en toe last van gluten dus dan haal ik daar dingen
Internagelaktisch
google eens op glutenblij
Ik zie in de natuurwinkel altijd heel veel glutenvrije producten. Gewoon eens daar gaan kijken.
Hoi!

Hier zelf geen glutenvrij dieet, maar dochter wel! Aangezien zij 3 jaar is, ben ik er het mee mee bezig...

Een tip: bak je eigen brood! Koop een goede broodbakmachine en probeer eerst heel simpel het basisrecept (het snelle bakprogramma gebruiken, anders mislukt het geheid!) en ga dan kijken naar aanvullingen (een deel melk, ei en cakemeel toevoegen maakt al een heel ander brood!)... Het kant en klare brood is vrij zurig...

En wij winkelen eigenlijk altijd bij de AH, omdat daar op alles heel goed aangegeven staat of het glutenvrij is. En als je een grotere jumbo in de buurt hebt, die winkelt ook fijn! Verder ekoplaza voor de (frituur-) snacks en taart...

Verder valt het echt reuze mee hoor, wat allemaal wel en niet mag. Voor het meeste is echt een goede vervanger te vinden en met het avondeten hebben wij weinig aan hoeven passen. Wij zijn nu een jaar bezig en het werpt meteen zijn vruchten af, hopelijk voel jij je ook snel wat beter!
Op www.livaad.nl vind je lijsten met glutenvrije producten bij vrijwel alle grotere supermarkt ketens. Let wel op: het kan zijn dat fabrikanten de samenstelling van hun producten soms veranderen en dan duurt het even voor dat in de database is bijgewerkt. Vaar dus niet blind op de site, maar gebruik hem als (hele goede) leidraad.
jane, ik heb een tijdje glutenvrij gegeten. Waar loop je tegen aan? Misschien heb ik nog wel tips voor je
Ik leef Paleo... en dus 100% glutenvrij. Maar ik heb geen coeliakie en geen problemen met gluten.

ik eet geen brood/geen granen/geen pasta/geen zuivel/ en niks uit een pakje en dus altijd glutenvrij.
.
Ik wil je best op weg helpen met wat menu's hoor. Maar je moet je ervan bewust zijn dat het iets meer ' moeite' kost in het begin. je bent langer met je eten bezig.
Belangrijk is voor jou dat je alles wat ' granen' is mijdt als de pest. Veel mensen weten niet dat Pasta en Rijst ook gewoon granen zijn. Je kunt glutenvrij brood kopen. Je kunt ook gewoon het idee ' boterham' e.d. uit je menu schrappen en dat vervangen door iets anders.

Je hebt nog wel vezels nodig dus ga je dat uit andere dingen halen. Vezels die wel goed verteerd door je darmen kunnen (granen verteren namelijk niet/niet goed genoeg). Die goede vezels haal je uit gedroogd fruit en noten. (cranberry's, krenten, rozijen, cashews, amandelen ) en uit vlees. Pas op dat je niet te veel vlees gaat eten. En zeker niet te veel rood vlees. Want dat is weer niet goed voor je darmen. Vezels haal je ook uit groenten.

En pas op met zuivel. Ten eerste heb je het niet nodig en ten tweede is ook zuivel niet goed voor je darmen.
.
lees dit artikel eens

http://www.paleoplan.com/ ... luten-free-is-not-enough/

en hier haal ik veel recepten vandaan. 100% glutenvrij

https://www.facebook.com/PaleoRecepten

http://mens-en-gezondheid ... -eet-je-gezond-slank.html

Google eens op ' Coeliakie + Paleo'
Ik eet nu 4 jaar glutenvrij vanwege coeliakie. Je hoeft niet alle granen te mijden hoor, alleen tarwe, rogge, gerst en haver. En couscous. Probeer naast de mais, boekweit, rijst, je menu aan te vullen met vezels, ik eet bijvoorbeeld veel appels.

Wat voor gerechten eet je het liefst jane32? Dat adviseert wat gerichter.

Mijn favo-broodrecept:

400 gram glutenvrij broodmix (liefst bruin)

100 gram pijnboompitten

60 gram gebroken walnoten

500 gram kwark

5 eieren

snufje zout (als dat niet al in de broodmix zit, even checken dus!)

1 zakje bakpoeder van 16 gram

Alles mixen met deeghaken. Een broodblik invetten, eventueel bestrooien met boekweitvlokken, deeg erin en 60 minuten op 200C in de oven.

Oh, en qua pasta vind ik nog altijd die van Schar het lekkerst, maar de macaroni van Consenza is ook heel fijn. Beiden worden van mais gemaakt.

Dit is een goede site om produkten te bekijken. Ik sla hier eens in het half jaar groot in, dan heb ik voorlopig genoeg. www.glutenvrijemarkt.com
Dank voor alle tips! Ben benieuwd of er ook nog andere 'nieuwelingen' zijn?
Nieuw niet, ik eet al een jaar of twee gluten- en lactosevrij.

Geen officiele diagnose, want ik heb ooit de diagnose PDS gekregen en mijn huisarts schuift alle buikklachten simpelweg daarop. "Kom maar terug als je bloed en/of slijm in je ontlasting hebt, je onverklaarbare koorts hebt en/of afvalt"

Dus ben ik zelf gaan expirimenteren. Gluten- en lactosevrij werkt voor mij goed.

Brood eet ik vrijwel nooit, wel glutenvrije pap met lactosevrije melk. Verder veeeel(gedroogd) fruit, veeeel groente, peulvruchten. Pasta eet ik ook heel weinig.

In het meeste bewerkte glutenvrije spul zit ontzettend veel suiker, dat vermijd ik dus liever.

Rijst eet ik wel, evenals boekweit, quinoa, mais en teff.

Zuivel eet ik met mate, en dus lactosevrij.

Om extra vezels binnen te krijgen doe ik verder nog lijnzaad door de yoghurt en gebruik ik psylliumvezels. Die zijn wateroplosbaar(en glutenvrij) en prikkelen de darmwand minder.
Ja dat van die suiker was mij ook al opgevallen. In sommige muesli wel 30%! Ik had wel lekkere teff/rozijnencrackers gekocht. Donker, dus ik dacht fijn, veel vezels. Maar dat valt tegen zag ik later. Dus dat lijnzaad door de yoghurt, daar ben ik ook mee begonnen. En vandaag ontdekte ik dat chocotoff glutenvrij is dus ik heb me helemaal misselijk gegeten, haha!

Leuke site trouwens, glutenblij.nl!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven