Gezondheid alle pijlers

Neusspray + hoestdrank snel geven, goed of niet?

06-09-2013 21:42 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ons zoontje is wat verkouden, hoesten en een loopneus.

Nu heb ik neusspray gegeven en een hoestdrankje. Daarmee slaapt hij (denk ik) wat beter.

Maar ik vraag mij het volgende af, gewoon uit nieuwsgierigheid overigens.

Wat is 'beter' voor je lichaam of immuunsysteem in zulke situaties, neusspray en hoestdrank vrij snel gebruiken of je lichaam het zelf laten oplossen? Krijg je daar dan meer weerstand van?

Of maakt het niet uit?
Ui naast je bed en wat magnesiumolie op zn lijf is denk ik wat beter voor zijn gezondheid maar ik heb me niet verdiept in de bestanddelen van neusspray en hoestdrank.
Het is alleen symptoom bestrijding dus het lichaam moet nog steeds zelf het virus aanpakken.

Ik zou dit soort middelen zelf niet al te snel geven maar als je kindje er echt last van heeft dan zou ik het wel geven.
Je lichaam lost het alsnog vanzelf op, alleen de symptomen worden wat verzacht.
Neusspray en hoestdrank kan de verschijnselen ietsjes verlichten, maar het lichaam moet evengoed werken om van een virusinfectie of een bacteriele infectie af te komen.

Als je zoontje er baat bij heeft en lekkerder slaapt dan kan het geen kwaad.

Volg wel de dosering en gebruiksaanwijzing.
Ah, duidelijk. Dit zijn dus alleen maar symptoombestrijders. Helemaal fijn, want het is niet mijn bedoeling om zijn immuunsysteem lui te maken of zo..

Inderdaad, de dosering hou ik aan.

Zelf gebruik ik bij neusverkoudheid ook neusspray, en dan eigenlijk alleen 's nachts omdat ik beter slaap als de neus open is.
Onze kinderarts raadt aan vaak te spoelen met zoutoplossing. Dit helpt om de neus vrijer te krijgen. De medicinale neusspray wordt afgeraden omdat dit ook de verkoudheid kan verergeren.

De werking van hoestdrank is nooit bewezen. Iets wat in je maag terecht komt, helpt je longen niet. Dit wordt mij steeds verteld door arts en apotheker.
@ienepiennetje, hoe hoestdrank kan helpen in de luchtwegen begrijp ik ook niet.. volgens mij is het meer het verzachten van de keel. Misschien dat een snoepje dat ook doet, ik heb geen idee of er een toegevoegde waarde is bij hoestdrank.

Je schrijft spoelen met zoutoplossing. Mss rare vraag maar hoe doe je dat?
Ik doe juist heel snel neusspray, omdat ik het zelf echt heel naar vind als mijn neus verstopt zit.

Hoestdrank helpt volgens mij niet, dus dat gebruik ik nooit.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Mijn kinderen hebben het allebei nog nooit gehad. Zelf neem ik het ook niet. Ik vind het onnodig om meteen allerlei drankjes en zo te geven als ze niet echt ziek zijn. Alleen bij griep of erge groeipijn een paracetamol, verder niets.
Neusspray zonder recept voor kinderen is een zoutoplossing. Goed kijken op de verpakking wat er in de spray zit die je koopt.

Mijn uk van 1 heeft heel snel last van de oren, dus zodra kind verkouden is gebruik ik babyneusspray om de druk te verlichten.
Neusspray voor kleine kinderen, bijv otrivin, is volgens mij vaak alleen maar zoutoplossing.

Ah, je was me net voor patchouli
Hoestdrank geef ik zelden, maar mijn oudste van 10 mag wel oma's dropdrank bij last van de keel en hoesten. Kruidenthee met honing werkt beter, en dat krijgt oudste dus ook, maar een eierdopje dropdrank is lekkerder
Eiram, ik weet niet hoe oud je zoontje is maar honing niet voor kinderen jonger dan 1 jaar he!
Zoontje is 2. Ik heb neusspray van otrivin, volgens mij zit daar iets anders in dan alleen zout. Uiteraard die voor kinderen.

Honing drinkt hij geregeld in de thee, vindt 'ie lekker..
Oh, ik google net een beetje op de werking van hoestdrank. Lees ik dat het drankje dat ik heb gekocht helemaal niet werkt..

Het is een slijmoplossend middel, maar dat schijnt dus helemaal niet te helpen.
quote:aaquamarine schreef op 06 september 2013 @ 22:13:

Mijn kinderen hebben het allebei nog nooit gehad. Zelf neem ik het ook niet. Ik vind het onnodig om meteen allerlei drankjes en zo te geven als ze niet echt ziek zijn. Alleen bij griep of erge groeipijn een paracetamol, verder niets.

Een verstopte neus kan (zeker 's nachts) heel erg vervelend zijn. Juist om het allemaal wat minder onaangenaam te maken ben ik dan snel met neusspray.

Nu zijn mijn kinderen hooguit 1x per jaar verkouden, dat scheelt wel.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Eiram om te spoelen mag je dus niet se neusspray met iets in gebruiken. Deze medicinale neusspray verkleint de slijmvliezen. Bij te veel gebruik beschadig je de neus en vergroten deze juist.

Spoelen doe je met zoutoplossing. Het zit in buisjes. (Niet de spray. Die bevuil je bij eerste gebruik met bacteriën en die kan teveel druk geven). Je legt je kindje op z'n zij. En spuit in het onderste neusgat zoutoplossing. Voor de andere kant kindje draaien. Ik zelf vind het uiteinde van de buisjes erg scherp en gebruik een 10 ml spuit.

Hoestdrank verzacht de keel, maar dat zou een warme drank of dropje ook doen.
Neusspray en hoestdrank zijn symptoombestreiders. Prima om te gebruiken, maar het heeft geen invloed op imuumsysteem. Dat virus moet je lichaam toch echt zelf aanpakken
Advies van de arts was hier, toen de meiden klein waren, bij verkoudheid (neus) elke dag een keer of 3 sprayen met zoutoplossing om oorontsteking te voorkomen. Dus gelijk mee starten en een paar keer per dag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven