Gezondheid alle pijlers

niet hormonale anticonceptie

11-03-2013 20:11 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie kan me een beetje de wegwijzen in de niethormonale ac?

Ik ben gestopt met de pil omdat mijn lijf er echt niet tegen kan (lichamelijk en geestelijk). Nu gebruiken we een condoom maar ook dat vind ik niet ideaal. Een koperspiraal wil ik niet. Ik ben 30 en hoop binnen een paar jaar wel voor t echie te kunnen gaan.

Welke opties zijn er nog meer die behoorlijk betrouwbaar zijn naast het condoom?

Of hebben jullie nog tips voor condooms die niet zo vies plakkerig zijn?
Been there, done that, got the T-shirt.
Vrouwencondoom of pessarium. Volgens mij zijn er niet heel veel andere opties.

Maar als je echt nog niet zwanger wilt worden nu vind ik die opties allemaal niet betrouwbaar genoeg vinden behalve dus de koperspiraal.
Van niet hormonale AC heb je helaas niet zoveel. Condoom ben je al bekend mee (en dan is er vrouwencondoom, maar daar wil je niet eens bekend mee zijn geloof ik). Koperspiraal heb je verschillende uitvoeringen, van gynefix heb ik goede dingen gelezen, maar geen ervaring. Je kan je spiraal er trouwens gewoon uit laten halen hoor, als je over 1-2-3 jaar besluit dat je kinderen wilt.

Dan heb je als laatste nog het pessarium en de femcap. Die eerste moet aangemeten worden maar is dacht ik wel wat betrouwbaarder (beide natuurlijk icm zaaddodende gel). Als je voor deze opties wil gaan moet je waarschijnlijk aankloppen bij een Rutgershuis achtige instantie, even googelen dus.

Oja, en condooms zijn vies, heb nog geen niet plakkende maar wel fijne condooms gevonden.

*zelf rot gezocht naar niet hormonale AC ;)*
Tot mn cyclus stabiel is gebruiken we sowieso een condoom. Als het stabiel is wil ik in de weken waarin niet mn eisprong valt n fijnere optie.

Is een pressarium makkelijk in doen?
Ik lees even mee. Ik zocht ook niet hormonale AC. Niets geschikts gevonden dus nu alleen condooms.
Eerder waren er de condooms in plusmaat van hot rubber. Die vond ik fijn maar dat merk bestaat geloof ik niet meer.
Sensilube is fijn glijmiddel die hebben alleen geen condooms geloof ik.

Durex plakt extreem en jeukt is mijn ervaring
quote:Apatura schreef op 11 maart 2013 @ 20:17:

Tot mn cyclus stabiel is gebruiken we sowieso een condoom. Als het stabiel is wil ik in de weken waarin niet mn eisprong valt n fijnere optie.

Is een pressarium makkelijk in doen?Ja, als je vertrouwd bent met je eigen lichaam. En natuurlijk is het even oefenen.
Ik gebruik zelf persona. Een beetje bewerkelijk en vrij duur, maar 100% hormoonvrij. Het is een apparaatje dat test wanneer je ovuleert, dat test je door een paar keer per maand over een staafje te plassen. Het geeft dan een rood (geen seks) of groen (alles veilig) lampje.
Een tip die wij hebben uitgeprobeerd: zoek via internet condomerie "het gulden vlies" en daar kan je verschillende "uitprobeer-condoom" pakketten bestellen. Wij hebben heel veel plezier beleefd aan heel veel verschillende uitproberen en hebben zo ook de goede condooms voor ons gevonden
De persona lijkt me erg onbetrouwbaar. Hoe lang gebruik je het al? Heb je daar een regelmatige cyclus voor nodig?
Ik voel mn eisprong dus pro persona heb ik niet nodig. Mn lijf is betrouwbaarder.

ik ga een googlen op t gulden vlies! Tnx
@Boekenlegger: voor de persona heb je inderdaad een regelmatige en niet te lange cyclus nodig. De betrouwbaarheid is dan een Pearlindex van 6 (dwz dat als 100 vrouwen deze methode ene jaar lang gebruiken er 6 zwanger worden).

Bron:

http://www.anticonceptie-online.nl/meth ... eiding.htm
@nonovrouw

Dankje. Ik vind het lastig om deze cijfers op waarde te schatten. Vooral als je kijkt naar de praktische scores. Condoom heeft een score van 12. Dat vind ik echt hoger dan gedacht. Ik heb nog nooit een gescheurd condoom gehad. Wat maakt die score zo hoog? Via deze cijfers zou persona veiliger zijn dan condoom. Weer wat geleerd, dat gaat echt in tegen mijn verwachting.
Persona.. Mijn cyclus is zeer regelmatig en ook ik wilde van de hormonen af.. Dus begonnen in januari 2012 met Persona. Mijn zoon is in september geboren Haha..Dus die zou ik niet gaan gebruiken in ieder geval als je nog geen kinderen wil.
Ben trouwens daarna begonnen met cerazette pil, die raad ik je wel aan.. Geen last meer van hormonale schommelingen
quote:Nicknamevergeten schreef op 11 maart 2013 @ 20:28:

Ik gebruik zelf persona. Een beetje bewerkelijk en vrij duur, maar 100% hormoonvrij. Het is een apparaatje dat test wanneer je ovuleert, dat test je door een paar keer per maand over een staafje te plassen. Het geeft dan een rood (geen seks) of groen (alles veilig) lampje.

Een vriendin van mij is zwanger geworden met persona. Persoonlijk vind ik deze methode niet betrouwbaar genoeg en zou ik er alleen voor kiezen als een kindje nu al welkom zou zijn. Zelfde geldt voor periodieke onthouding. Wanneer je geen hormonen wil zou ik voor een koperspiraal kiezen. Als je zwanger wil worden kan deze zo weer verwijderd worden.

Ik heb nu een mirena, maar volgende keer wil ik denk ik een koperspiraal. Vooral psychisch gezien kan ik niet goed tegen de hormonen. Een heftigere menstruatie neem ik dan maar op de koop toe.
Natural Family Planning

Hierbij gaat het om het natuurlijk omgaan met je vruchtbaarheid. Het is als een soort periodieke onthouding. Het is gebaseerd op drie veranderingen in het vrouwelijk lichaam tijdens de cyclus: de lichaamstemperatuur, het vaginale slijm en de baarmoedermond.

Met de dubbele controle van slijm en temperatuur of temperatuur en baarmoedermond kun je je vruchtbare periode vaststellen. Als je niet zwanger wilt worden, kun je ervoor kiezen om geen seks te hebben tijdens je vruchtbare periode of een barrièremiddel te gebruiken, zoals condooms.

De NFP heeft een zwangerschapscijfer van 0,7. Dit betekent dat als 1000 vrouwen NFP een jaar lang op de juiste wijze gebruiken, daarvan 7 vrouwen zwanger worden. In de praktijk blijkt echter dat veel vrouwen het moeilijk vinden om dagelijks bij zichzelf drie dingen te onderzoeken. In werkelijkheid worden dan ook 20 tot 250 van de 1000 vrouwen zwanger.

Voordelen

Het is een goedkope methode en het is direct toepasbaar.

Je krijgt inzicht in je eigen menstruatiecyclus en raakt meer vertrouwd met je eigen lichaam.

Je behoudt je eigen menstruatiecyclus.

Je kunt er zelf zonder afspraak met een arts mee beginnen.

Het heeft geen invloed op je vruchtbaarheid.

Nadelen

De methode is pas betrouwbaar als je de vaardigheden goed aanleert.

Je bent dagelijks met vruchtbaarheid bezig en moet hiervoor meerdere handelingen uitvoeren.

Er is een lange periode waarin je niet onbeschermd mag vrijen (terwijl de behoefte hieraan in deze periode het grootst is). NFP heeft grote invloed op het seksuele leven.

Beschermt niet tegen soa's.

Minder geschikt tijdens borstvoeding omdat er dan vaak geen sprake is van een (regelmatige) cyclus.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Naast het (mannen)condoom bestaat er ook een vrouwencondoom. Het vrouwencondoom biedt bescherming tegen zowel zwangerschap als hiv en andere geslachtsziekten. Een vrouwencondoom kan desgewenst ruim voor de geslachtsgemeenschap worden ingebracht en daarna nog een tijdje blijven zitten. Daarnaast heb je ook het pessarium dat door een arts wordt aangemeten en dat je samen met een zaaddodend middel moet gebruiken. Het pessarium is een rubberen kuipje met een stevige, maar flexibele rand, dat diep in de vagina wordt geplaatst. Net als het vrouwencondoom kan het pessarium ruim voor de geslachtsgemeenschap worden ingebracht. Een pessarium kan meerdere keren gebruikt worden. Het beschemt niet tegen hiv of andere geslachtsziekten.
http://oudersnatuurlijk.nl/anticoncepti ... -hormonen/
quote:Apatura schreef op 11 maart 2013 @ 20:21:

Sensilube is fijn glijmiddel die hebben alleen geen condooms geloof ik.

Durex plakt extreem en jeukt is mijn ervaring

Zou het kunnen dat je een latex allergie hebt? Je zou latex-vrije condooms kunnen proberen.

Ik heb zelf een koperspiraaltje en ben erg tevreden. Hoef nergens over na te denken, het voelt veilig, en we kunnen altijd onbeschermde seks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven