Gezondheid alle pijlers

Nieuwe heup en mantelzorg

27-02-2024 13:51 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
mijn moeder moet dus binnenkort een nieuwe heup, wat ik begrijp is het een ingreep waar je binnen 2 dagen weer thuis bent en dan komt het probleem ook meteen: heeft iemand enig idee hoe zelfredzaam iemand dan al is?

Ik kan en wil eigenlijk niet daar 24/7 gaan zitten en vraag me dus af hoe dat gaat?

Mijn moeder is van het type dat ze nu al begint te claimen op tijd van mij omdat ze toch een beetje zielig is ....en dan het eeuwige argument dat zij ooit gestopt is met werken om voor haar moeder te zorgen. Sorry , maar dat zit er niet in, dat weet ze ergens wel maar het moet toch even gezegd worden.

Ik ben overigens echt niet te beroerd om dagelijks langs te gaan, voor haar te koken etc.

Maar als iemand ervaring heeft met het herstel van zo'n operatie dan hoor ik het heel graag, het is ook nogal een verschil of het over een week gaat of over maanden dat iemand zelf helemaal niks kan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan ze niet naar een revalidatie centrum? Dat zie ik in elk geval in mijn omgeving wel gebeuren, als iemand alleen thuis is.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat ligt aan leeftijd, conditie voor de operatie, en hoe zelfredzaam iemand sowieso al is.
Ervaringen in mijn omgeving is dat iemand na een week al behoorlijk wat zelf kan. Op tijd rusten. In kleine blokken wat dingen zelf doen is meestal wel mogelijk.
Is het een idee dat je meegaat naar de arts en dit bespreekbaar maakt? Logisch toch dat je duidelijkheid wilt?
En op tijd thuiszorg inschakelen!
Alle reacties Link kopieren Quote
geen idee, wat ik begrijp uit de folder die we hebben meegekregen uit het ziekenhuis gaat men standaard uit van mantelzorg. Iets wat ik sowieso niet begrijp want wij zullen toch niet de enigen zijn die dat niet kunnen geven? Of wel ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom gaat je moeder die eerste week niet naar een zorghotel? Mijn alleenwonende tante verbleef in zoiets na een dergelijke operatie. Handig was dat de fysiotherapeut intern was en ze dus goed begeleid werd om haar oefeningen te doen.

(Zie ook info over vergoeding vanuit de basisverzekering- mogelijk wel met een beetje eigen bijdrage)
ravintola wijzigde dit bericht op 27-02-2024 14:04
12.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan ze niet naar een revalidatiecentrum? Anders thuiszorg ter ondersteuning. Ik vraag mij af of ze zonder hulp naar huis wordt gestuurd. Bespreek dit met de behandelend arts.

Voor maaltijden kan je kiezen voor kant en klare maaltijden voor in de magnetron, die kan ze zelf opwarmen als ze een magnetron heeft.

Herstel staan gemiddelden voor, deze vind je wel op google.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
27-02-2024 14:02
Dat ligt aan leeftijd, conditie voor de operatie, en hoe zelfredzaam iemand sowieso al is.
Ervaringen in mijn omgeving is dat iemand na een week al behoorlijk wat zelf kan. Op tijd rusten. In kleine blokken wat dingen zelf doen is meestal wel mogelijk.
Is het een idee dat je meegaat naar de arts en dit bespreekbaar maakt? Logisch toch dat je duidelijkheid wilt?
En op tijd thuiszorg inschakelen!
ik ga inderdaad mee bij de volgende afspraak, want alleen zo'n foldertje zegt me ook vrij weinig.

Mijn moeder is 68, en kon tot voor kort dus prima alleen uit de voeten, incl autorijden etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
27-02-2024 14:00
Kan ze niet naar een revalidatie centrum? Dat zie ik in elk geval in mijn omgeving wel gebeuren, als iemand alleen thuis is.
Een revalidatiecentrum is niet hiervoor bedoeld. Je bedoelt denk ik een zorghotel.

Ik denk dat je met een dagelijks bezoek en eten voor haar maken echt al een heel eind bent hoor.

Ik zou haar uit het zkh ophalen en dan in haar bijzijn vragen wat ze wel en niet kan, dan is dat hulpeloze ook direct aan de kant geschoven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
27-02-2024 14:02
Waarom gaat je moeder die eerste week niet naar een zorghotel? Mijn alleenwonende tante verbleef in zoiets na een dergelijke operatie. Handig was dat de fysiotherapeut intern was en ze dus goed begeleid werd om haar oefeningen te doen.

(Zie ook info over vergoeding vanuit de basisverzekering- mogelijk wel met een beetje eigen bijdrage)
ik wist niet eens dat het bestond! dank voor de tip, ik ga googlen .
Alle reacties Link kopieren Quote
Because schreef:
27-02-2024 14:07
Een revalidatiecentrum is niet hiervoor bedoeld. Je bedoelt denk ik een zorghotel.
Je hebt het niet tegen mij, maar ik schreef het ook. En dus inderdaad verkeerd ;-).
Alle reacties Link kopieren Quote
Woont ze gelijkvloers? Als ze moet traplopen en dat nog niet lukt kun je een bed bij de thuiszorgwinkel lenen.

Voor de één zijn krukken handig. De ander kan veel beter uit de voeten met een rollator. Op een rollator kun je ook wat meenemen.

Stevige schoenen zijn ook fijn. Een goede sneaker bv

Je kunt de plaatselijke thuiszorgorganisatie vragen om een intake. Dan kunnen zij ondersteunen bij het wassen en aankleden

Inderdaad een zorghotel is ook een optie.

Een Geriatrische revalidatie komt ze ws niet voor in aanmerkking, gezien het een geplande operatie is. Soms kan het overigens wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Because schreef:
27-02-2024 14:07
Een revalidatiecentrum is niet hiervoor bedoeld. Je bedoelt denk ik een zorghotel.

Ik denk dat je met een dagelijks bezoek en eten voor haar maken echt al een heel eind bent hoor.

Ik zou haar uit het zkh ophalen en dan in haar bijzijn vragen wat ze wel en niet kan, dan is dat hulpeloze ook direct aan de kant geschoven.
En dan krijg je te horen dat ze bijvoorbeeld hulp nodig heeft bij toiletgang of iets anders dat op ongeplande momenten of heel veelvuldig is, wat dan? Dan zeg je: hou haar dan maar? Dit moet je toch eerder weten! Anders valt er niets meer te regelen aan (extra) ondersteuning.
irma_3110 wijzigde dit bericht op 27-02-2024 14:20
26.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn ook verzorgingshuizen die een revalidatieafdeling hebben. Juist voor dit soort gevallen.
Vraag in het ziekenhuis naar een transferverpleegkundige. Die kan veel doen.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren Quote
zonnigweertje schreef:
27-02-2024 14:16


Voor de één zijn krukken handig. De ander kan veel beter uit de voeten met een rollator. Op een rollator kun je ook wat meenemen.
Voordeel van een rollator is ook dat je erop kunt zitten. Fat kan zowel in huis als buiten handig zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleenwonenden gaan meestal een paar weken naar revalidatie.

Probeer duidelijk te maken aan het ziekenhuis dat mantelzorg geen optie is dan moet er wat geregeld worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
marin125 schreef:
27-02-2024 14:19
Er zijn ook verzorgingshuizen die een revalidatieafdeling hebben. Juist voor dit soort gevallen.
Vraag in het ziekenhuis naar een transferverpleegkundige. Die kan veel doen.
Ja dit.

De oudjes in mijn omgeving gaan revalideren in een verzorgingshuis.

Die afdelingen zijn daar nou juist wél voor bedoeld!
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraag in het ziekenhuis naar thuiszorg of andere zorg, zij kunnen je informeren en zelfs een zorgvraag uitzetten. Transfer idd.
Er is niet altijd meteen plek of mankracht maar vaak wel na een paar dagen, dus zou ziekenhuis nu bellen en dat even bespreken.
Dat is heel normaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
27-02-2024 14:41
Ja dit.

De oudjes in mijn omgeving gaan revalideren in een verzorgingshuis.

Die afdelingen zijn daar nou juist wél voor bedoeld!
Ik ken dat vooral van oude mensen die hun heup breken, niet of nauwelijks bij 60 plussers die een geplande heupoperatie krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
27-02-2024 14:41
Ja dit.

De oudjes in mijn omgeving gaan revalideren in een verzorgingshuis.

Die afdelingen zijn daar nou juist wél voor bedoeld!
Oeps, hoor je met 68 al bij de oudjes?
Maar volgens mij beginnen ze na een heup/knie operatie meteen met oefeningen in traplopen.Dat je dat kunt voor je naar huis gaat
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
zonnigweertje schreef:
27-02-2024 14:16
Woont ze gelijkvloers? Als ze moet traplopen en dat nog niet lukt kun je een bed bij de thuiszorgwinkel lenen.

Voor de één zijn krukken handig. De ander kan veel beter uit de voeten met een rollator. Op een rollator kun je ook wat meenemen.

Stevige schoenen zijn ook fijn. Een goede sneaker bv

Je kunt de plaatselijke thuiszorgorganisatie vragen om een intake. Dan kunnen zij ondersteunen bij het wassen en aankleden

Inderdaad een zorghotel is ook een optie.

Een Geriatrische revalidatie komt ze ws niet voor in aanmerkking, gezien het een geplande operatie is. Soms kan het overigens wel.
Een heupoperatie is meestal geen indicatie om gratis een bed te lenen. In het algemeen mag je pas naar huis na een heupoperatie als je trap kan lopen. Mocht er verzorging op bed nodig zijn kan dat wel een reden zijn, maar in het algemeen is dat ook niet nodig. Mocht dat nodig zijn, zorgen de transferverpleegkundige van het ziekenhuis daar voor.

Een rollator is handig om wat mee te nemen. Drinkbekers met deksel, of een thermosfles maken het makkelijker dingen te vervoeren.

Verder inderdaad het ziekenhuis contacten om te vragen hoe en wat. Zij kunnen aangeven waar je rekening mee kunt houden qua verwachting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dahlia74 schreef:
27-02-2024 14:56
Ik ken dat vooral van oude mensen die hun heup breken, niet of nauwelijks bij 60 plussers die een geplande heupoperatie krijgen.
Gepland revalideren van een operatie komt ook veel voor.
Ik ken het alleen meer bij 75+ers dan 70-ers
Alle reacties Link kopieren Quote
Het hangt ook af van hoe de operatie wordt uitgevoerd: vanaf de voorkant -> sneller herstel, aan de zijkant -> veel ingrijpender en langere hersteltijd.
Mijn man (veel jonger dan jouw moeder) heeft een nieuwe heup gekregen en dat was echt aanpoten voor mij. Hij kon de eerste 2 weken helemaal niks, niet eens zelf uit bed stappen. Vriendin heeft net een nieuwe heup via de voorkant methode. Minder pijn maar ook nog niet echt zelfredzaam.

Ik zou dus aanraden om buitenshuis te revalideren voor de eerste 2 weken. Ik woon niet in NL, dus geen tips daarvoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
27-02-2024 15:11
Oeps, hoor je met 68 al bij de oudjes?
Maar volgens mij beginnen ze na een heup/knie operatie meteen met oefeningen in traplopen.Dat je dat kunt voor je naar huis gaat
Dat ook. Maar alleen thuis zijn kan een reden zijn om in een verzorgingshuis te revalideren. Ook als je 68 bent en na een geplande operatie. Soms een week, soms langer. Ook al kun je traplopen er zijn wel degelijk beperkingen. Oa niet zelf je sokken aantrekken en/of je veters strikken.
In de thuiszorg zijn er regelmatig cliënten die korte tijd hulp krijgen met de ADL en wondverzorging. Daarvoor hoeven ze niet eens alleen te zijn.
Ook als alles goed gaat ben je wel tot een paar maanden onderweg voor alles redelijk soepel verloopt.
"Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien” – Reinhold Niebuhr
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn schoonmoeder heeft 2 x keer een nieuwe heup gehad en beide keren heeft ze in het verzorgingshuis gerevalideerd.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder (70+) is herstellende van een gecompliceerde heupoperatie en redt zichzelf vanaf het begin. Woont wel gelijkvloers. Thuiszorg geregeld om te douchen en na 2x deed ze het zelf. Wij deden boodschappen en brachten de eerste dagen maaltijden.
Met een rollator en grijper komt ze zelf een heel eind. (Op de rollator kun je koffie/thee zetten of je boterham, grijper omdat je niet mag bukken en daar kun je dus dingen mee oppakken van de grond).
Verder: regel een wc verhoger en douchekruk.

En wat al gezegd is; wil ze niet alleen zijn dan is een zorghotel een alternatief.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven