Ondraaglijke hernia
maandag 2 oktober 2017 om 13:13
Ik heb sinds begin januari een hernia op l5/s1, ben hiervoor zeer regelmatig naar de fysio en de manuele therapeut gegaan die beiden stellen dat ze alles geprobeerd hebben en niks werkt. Ook heb ik twee behandelingen gehad op de pijnkliniek die averechts hebben gewerkt. De pijn is met name in de afgelopen weken ondraaglijk geworden dus ik heb een verwijzing gekregen naar de neurochirurg. Nu hoor ik vandaag dat er weinig kans in zit dat ik geopereerd zal worden aangezien ze dit al weinig meer doen en omdat ik pas 21 jaar ben. Ik heb de afgelopen maanden op tramadol en paracetamol geteerd, en nu daarbij gestart met amitriptyline. Ook krijg ik een TENS apparaat. Nu vraag ik me af of anderen ervaring hebben met deze zaken en wat bij hen heeft geholpen aangezien ik aan het einde van mijn latijn ben. Moet ik gaan pushen voor een operatie of werkt nog langer wachten na 9 maanden constante verergering?
maandag 2 oktober 2017 om 13:56
L5/S1, dat is de overgang bij jouw onderrug. Bekend probleem. Heel vaak ligt de oorzaak in het feit dat er een aantal verschillende spiergroepen in de rug, heup en onderrug daar onderling verweven zitten. Als er een klein groepje daarvan in de stress schiet en vast gaat zitten, dan begint die door de tijd heen de boel scheef te trekken. Op röntgen foto's zal het na een tijdje lijken alsof je tussenwervel er tussenuit gaat schieten, terwijl het gewoon spieren zijn die de L-wervels de ene kant omhoog trekken terwijl de S-wervels juist naar beneden worden getrokken.
Dit probleem, inclusief al de daar aan gerelateerde pijnklachten zijn meestal met een behandeling of 3 te verhelpen door iemand met verstand van de Facie/bindweefsel en ketenwerking van de spieren op het gewricht. Geen operatie nodig, slechts een paar hele pijnlijke behandelingen waarbij de vastzittende spieren worden behandeld.
Dit probleem, inclusief al de daar aan gerelateerde pijnklachten zijn meestal met een behandeling of 3 te verhelpen door iemand met verstand van de Facie/bindweefsel en ketenwerking van de spieren op het gewricht. Geen operatie nodig, slechts een paar hele pijnlijke behandelingen waarbij de vastzittende spieren worden behandeld.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
maandag 2 oktober 2017 om 14:04
Ik kreeg op mijn 27ste mijn eerste hernia. Ben nu 32 en heb er nu 3 heel erge gehad. En zal altijd een zwakke en pijnlijke rug houden (de ene dag beter dan de andere).
Geen operatie. Die wil ik ook absoluut niet.
Mijn arts en mijn fysio gaven hierin beide dezelfde uitleg: na een jaar is het verschil in pijn bij mensen met en zonder operatie nagenoeg gelijk.
Nadeel van opereren is dat je kans hebt op litteken weefsel. Dit maakt een eventuele nieuwe operatie moeilijk tot onmogelijk.
Dus ik kan me bij jou jonge leeftijd goed voorstellen dat ze adviseren niet te opereren.
Ik kan me wel indenken dat je aan het einde van je latijn zit. Ik zat dat op den duur ook. Vooruitgang ging bij mij zo langzaam dat ik bijna een feestje wilde geven als ik een rondje om het huis kon lopen zonder het idee te hebben te vergaan van de pijn.
Ik kreeg ook tramadol. En heb een tijdje ook morfine gehad, die hielp me niet.
De tramadol wel.
Sterkte.
Geen operatie. Die wil ik ook absoluut niet.
Mijn arts en mijn fysio gaven hierin beide dezelfde uitleg: na een jaar is het verschil in pijn bij mensen met en zonder operatie nagenoeg gelijk.
Nadeel van opereren is dat je kans hebt op litteken weefsel. Dit maakt een eventuele nieuwe operatie moeilijk tot onmogelijk.
Dus ik kan me bij jou jonge leeftijd goed voorstellen dat ze adviseren niet te opereren.
Ik kan me wel indenken dat je aan het einde van je latijn zit. Ik zat dat op den duur ook. Vooruitgang ging bij mij zo langzaam dat ik bijna een feestje wilde geven als ik een rondje om het huis kon lopen zonder het idee te hebben te vergaan van de pijn.
Ik kreeg ook tramadol. En heb een tijdje ook morfine gehad, die hielp me niet.
De tramadol wel.
Sterkte.
maandag 2 oktober 2017 om 14:31
Waarom geen operatie, is daar een reden voor? Mijn man leefde een half jaar lang op morfine en kon alleen maar liggend zijn werk doen. Hij was toen begin 40. Hij had een dubbele hernia, zonder uitvalverschijnselen. Hij is er wel aan geopereerd en heeft nooit meer ergens last van gehad.
We zijn die neurochirurg eeuwig dankbaar.
"Boring conversation anyway"
maandag 2 oktober 2017 om 14:48
Ervaringsdeskundige hier...
Op mijn 13e had ik al klachten dat ik geen gevoel in mijn been had. Op mijn 15e kreeg ik rugpijn. Na veel gezeur met de huisarts MRI laten maken en hernia op L4/L5. Tweemaal in de week fysiotherapie maar na een jaar nog geen verbetering. Uiteindelijk was ik net 17 geworden en geopereerd.
Na 2 maanden deed ik alles weer. Op mijn 19e weer een hernia op hetzelfde niveau gehad maar die verdween vanzelf.
Eind 2015 drie weken hele heftige spit gehad. Eind 2016 weer en tijdens massages van de fysio uitstralingspijn. Maar weer een MRI laten maken.. weer een hernia op L4/L5 en een op L5/S1. Een hele hele grote. Neuroloog had nog nooit zoiets gezien en was verbaasd dat ik nog kon lopen en niet incontinent was. Zenuwbaan was vrijwel helemaal door. Weer geopereerd (ben 24 nu) en was heel heftig. Ook gelijk een stuk wervel verwijderd. Ging 2 maanden langzaam beter en ineens pijn in voeten.. gek nooit gehad. Weer MRI en de twee hernia's zitten er nog steeds. Wel kleiner maar nog wel te etteren.
Heb een TENS apparaat gekregen maar deed niets. Nu lig ik op de 'uitslaapkamer' na een zenuwblokkade op L5 niveau omdat ik nog steeds 3x per dag morfine moet slikken, en 24/7 pijn in rug heb.
Ben benieuwd of dit wat gaat doen.
Heel veel sterkte, en ga op je strepen staan want jij bent de enige die het voelt!!
Op mijn 13e had ik al klachten dat ik geen gevoel in mijn been had. Op mijn 15e kreeg ik rugpijn. Na veel gezeur met de huisarts MRI laten maken en hernia op L4/L5. Tweemaal in de week fysiotherapie maar na een jaar nog geen verbetering. Uiteindelijk was ik net 17 geworden en geopereerd.
Na 2 maanden deed ik alles weer. Op mijn 19e weer een hernia op hetzelfde niveau gehad maar die verdween vanzelf.
Eind 2015 drie weken hele heftige spit gehad. Eind 2016 weer en tijdens massages van de fysio uitstralingspijn. Maar weer een MRI laten maken.. weer een hernia op L4/L5 en een op L5/S1. Een hele hele grote. Neuroloog had nog nooit zoiets gezien en was verbaasd dat ik nog kon lopen en niet incontinent was. Zenuwbaan was vrijwel helemaal door. Weer geopereerd (ben 24 nu) en was heel heftig. Ook gelijk een stuk wervel verwijderd. Ging 2 maanden langzaam beter en ineens pijn in voeten.. gek nooit gehad. Weer MRI en de twee hernia's zitten er nog steeds. Wel kleiner maar nog wel te etteren.
Heb een TENS apparaat gekregen maar deed niets. Nu lig ik op de 'uitslaapkamer' na een zenuwblokkade op L5 niveau omdat ik nog steeds 3x per dag morfine moet slikken, en 24/7 pijn in rug heb.
Ben benieuwd of dit wat gaat doen.
Heel veel sterkte, en ga op je strepen staan want jij bent de enige die het voelt!!
maandag 2 oktober 2017 om 16:12
Pff ik ben momenteel herstellende van extreme spit (niet kunnen bewegen zonder extreme pijnscheut, 5 dagen vast gelegen op de bank zonder naar de wc te kunnen e.d., twee weken op de bank geslapen, flink aan de morfine gezeten) en rugklachten zijn zo ontzettend klote. Je kunt gewoon echt NIKS als je rug niet mee werkt...
Fysio helpt voor mij maar matig. Ik ben nu een paar keer bij een acupuncturist geweest en dat verschil was echt merkbaar. Na de eerste keer kon ik ineens m'n schoenen weer zelf aan doen en ik kan nu ook weer stukjes fietsen en zelf voor mijn dochter zorgen. Gekukkig. Aanval was 6 weken geleden...
Fysio helpt voor mij maar matig. Ik ben nu een paar keer bij een acupuncturist geweest en dat verschil was echt merkbaar. Na de eerste keer kon ik ineens m'n schoenen weer zelf aan doen en ik kan nu ook weer stukjes fietsen en zelf voor mijn dochter zorgen. Gekukkig. Aanval was 6 weken geleden...
maandag 2 oktober 2017 om 16:12
Ja daar zijn redenen voor. Ze doen dat tegebwoordig alleen nog maar als het echt heel erg ernstig is. Denk echt urine laten lopen enzo erbij.BriannaF schreef: ↑02-10-2017 14:31Waarom geen operatie, is daar een reden voor? Mijn man leefde een half jaar lang op morfine en kon alleen maar liggend zijn werk doen. Hij was toen begin 40. Hij had een dubbele hernia, zonder uitvalverschijnselen. Hij is er wel aan geopereerd en heeft nooit meer ergens last van gehad.
De reden is dat de resultaten na een pak en weg jaar vaak hetzelfde zijn aan pijn en herstel met wel of niet operatie. Bij operatie alleen sneller genezen.
Bij operatie is er kans op litteken weefsel. En soms is dan een eventuele tweede operatie onmogelijk of worden de klachten vele male erger als je nog een hernia krijgt.
Daarom liever niet opereren, zeker niet bij heel jonge mensen waarbij de kans op een keer hernia aanwezig is.
Aldus mijn arts en fysio toen. (Nu 5 jaar geleden bij mijn eerste hernia).
maandag 2 oktober 2017 om 16:17
Konden ze je niet in bed leggen? Een bank lijkt me nou niet heel best voor je rug.gsleutel schreef: ↑02-10-2017 16:12Pff ik ben momenteel herstellende van extreme spit (niet kunnen bewegen zonder extreme pijnscheut, 5 dagen vast gelegen op de bank zonder naar de wc te kunnen e.d., twee weken op de bank geslapen, flink aan de morfine gezeten) en rugklachten zijn zo ontzettend klote. Je kunt gewoon echt NIKS als je rug niet mee werkt...
Mijn tweede, meest erge, hernia was zo hevig dat ik 2 weken mn bed niet uit kon. Ik was toen ook zwanger, dat had invloed want alles daar onder was zwakker. Maar poeh moest er niet aan denken 2 weken op de bank.
Sterkte met je herstel.
Wat doet de acupuncturist dat beter helpt dan de fysio?
Ik ben nogal bang voor naalden maar als dit echt kan helpen...
maandag 2 oktober 2017 om 16:19
Niet snel opereren is omdat een niet geopereerde rug beter is dan een geopereerde. En tijd van herstel met en zonder operatie zou ongeveer op hetzelfde neerkomen. Echter verdwijnt niet iedere hernia vanzelf. Goed voor jezelf opkomen bij de neurochirurg. Als de pijn wordt steeds erger, wordt er echt nog wel geopereerd. Bij te lang wachten kan er ook zenuwbeschadiging optreden.
Ik heb zo'n beetje hetzelfde verhaal als Coda. Alleen ben ik wat ouder
2013 1ste hernia L5S1, na 9 maanden geopereerd, ik kon toen amper meer lopen. 2014 weer een hernia, die is vanzelf weer weggegaan, wel veel rugproblemen gehouden. 2016 dubbele hernia op de L5S1, L4L5. Ook na 9 maanden geopereerd. Nu nog steeds heel veel rug en beenpijn. Meerdere problemen in mijn rug, waardoor voor nu enkel pijnbestrijding rest. Injecties hebben niet geholpen. Ik ga nu het traject in om te kijken of ik in aanmerking kom voor een neurostimulator.
Sterkte! Wat een ellende.
Jij ook sterkte Coda!
Ik heb zo'n beetje hetzelfde verhaal als Coda. Alleen ben ik wat ouder
2013 1ste hernia L5S1, na 9 maanden geopereerd, ik kon toen amper meer lopen. 2014 weer een hernia, die is vanzelf weer weggegaan, wel veel rugproblemen gehouden. 2016 dubbele hernia op de L5S1, L4L5. Ook na 9 maanden geopereerd. Nu nog steeds heel veel rug en beenpijn. Meerdere problemen in mijn rug, waardoor voor nu enkel pijnbestrijding rest. Injecties hebben niet geholpen. Ik ga nu het traject in om te kijken of ik in aanmerking kom voor een neurostimulator.
Sterkte! Wat een ellende.
Jij ook sterkte Coda!
maandag 2 oktober 2017 om 16:50
Ik ben eind dertig ook naar het ziekenhuis gegaan met een hernia en het idee; opereren doen ze niet omdat ik geen uitval heb.
Ben toch met spoed geopereerd .
Wat ik wil zeggen: laat een MRI maken en de neurlooog, neurochirurg beiden kijken en luister naar wat zij zien als mogelijkheden.
Ps. Operatie is voor mij de oplossing gebleken, nog elke dag blij mee!
Ben toch met spoed geopereerd .
Wat ik wil zeggen: laat een MRI maken en de neurlooog, neurochirurg beiden kijken en luister naar wat zij zien als mogelijkheden.
Ps. Operatie is voor mij de oplossing gebleken, nog elke dag blij mee!
maandag 2 oktober 2017 om 18:34
Bedankt voor alle lieve reacties, heel fijn! Ik heb twee injecties gehad en een schokbehandeling op de zenuw. Ook is er een mri gemaakt waarop te zien is dat het een hernia is. Jammer dat het TENS apparaat niks deed voor jou! Ik ga kijken naar een acupuncturist, goede tip. Blijft een moeilijke kwestie, wel of niet opereren, maar na 10 maanden steeds verergerende pijn en alles geprobeerd te hebben verwacht ik niet dat het vanzelf opeens beter wordt. Ik ga denk ik naar een kliniek voor een second opinion.
Jullie ook veel sterkte!!
Jullie ook veel sterkte!!
maandag 2 oktober 2017 om 18:38
Operatie wordt idd niet snel gedaan bij een hernia. Dit vanwege eerder genoemde redenen en omdat recenter onderzoek dat je een grotere kans hebt op een nieuwe hernia in de boven en onderliggende tussenwervelschijven.
Dat zijn de statistieken en adviezen, dat wil niet zeggen dat jij de gemiddelde patiënt bent.
Overweeg eens een second opinion bij een gerenomeerd ziekenhuis. Je huisarts kan je hiervoor doorverwijzen en heeft vast ideeen over goede instelling. Ik weet niet waar je woont, St maartenskliniek in nijmegen is bijvoorbeeld een goede.
Overweeg tevens een andere fysio. Jij lijkt geen standaard patiënt te zijn, dus zoek een gedegen geschoolde en ervaren praktijk. Zit er misschien een breder georiënteerde praktijk, bijvoorbeeld een (top)sportgeorienteerde of revalidatie gerichte fysiopraktijk in de buurt? Mogelijk hebben zij een andere invalshoek die bij je past.
Heel veel succes!
Dat zijn de statistieken en adviezen, dat wil niet zeggen dat jij de gemiddelde patiënt bent.
Overweeg eens een second opinion bij een gerenomeerd ziekenhuis. Je huisarts kan je hiervoor doorverwijzen en heeft vast ideeen over goede instelling. Ik weet niet waar je woont, St maartenskliniek in nijmegen is bijvoorbeeld een goede.
Overweeg tevens een andere fysio. Jij lijkt geen standaard patiënt te zijn, dus zoek een gedegen geschoolde en ervaren praktijk. Zit er misschien een breder georiënteerde praktijk, bijvoorbeeld een (top)sportgeorienteerde of revalidatie gerichte fysiopraktijk in de buurt? Mogelijk hebben zij een andere invalshoek die bij je past.
Heel veel succes!
maandag 2 oktober 2017 om 20:00
Ik wordt over paar weken geopereerd aan hernia die ik nu ruim een jaar heb. Mijn chirurg wilde al eerder opereren ook al heb ik geen uitvalverschijnselen. Ik had zelf nog steeds hoop dat het spontaan zou verdwijnen. Heb totaal niet de ervaring dat er moeilijk gedaan wordt over operatie. Feit dat je naar chirurg gaat zegt al genoeg hoor. Hoor in mijn omgeving alleen maar positieve verhalen over hernia operaties, ter geruststelling...
veel sterkte, het is heel nare pijn!
veel sterkte, het is heel nare pijn!