Gezondheid alle pijlers

Ongewenste tandartsbehandeling

05-01-2021 14:33 61 berichten
Weg
anoniem_382263 wijzigde dit bericht op 30-01-2022 00:49
99.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik moet toch eens beter opletten met tandartsrekeningen. Ik dacht gewoon dat ze duurder waren geworden en vond het al zo raar dat ik steeds weer opnieuw een hele cursus tandenpoetsen kreeg. En ik heb nooit wat.
Eurus schreef:
05-01-2021 14:58
Heb je de declaratie al kunnen inzien dan zo snel? Of betaal je zelf?
Wat bedoel je met betaal je zelf? Ik krijg gewoon een factuur mee en die moet binnen 8 dagen betaald. De ene keer krijg ik een directe uitdraai, andere keer krijg ik deze later op de mail.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
05-01-2021 14:37
Je zeurt. Zij is nieuw en je bent voor haar een nieuwe patiënt. Dit is niet raar bij een eerste behandeling. Zij doet vooral haar best om de nieuwe patiënten te leren kennen.
Maar ze is geen nieuwe patient. Ze zou zo moeten kunnen zien of TO al eens voorlichting heeft gehad.

TO: je zeurt absoluut niet mi. Gewoon bellen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
05-01-2021 15:01
Huh? Nee, als ik vandaag bij haar had gezeten had zij de controle gedaan en had ik weer kunnen gaan. Dat was ook de afspraak: ondanks dat ze mondhygiënist is mag zij mijn controles doen. Als er wat is wat zij niet kan/mag oplossen wordt de tandarts erbij geroepen. Als er iets is op het gebied van tandsteen/tandplak haalt ze dat er meteen even weg.

Dus dan was ik vandaag controle + 1 x 5 minuten tandsteen weghalen bij die ene kies kwijt. Niet controle + tandsteen + uitleg + minuten lang roze spul weghalen wat er ongevraagd in is gegooid en gewoon te verwijderen is door met een glas water te spoelen.
Dit zou ik trouwens nooit doen. Ga eens op zoek naar een angsttandarts?
Honey, you should see me in a crown
groenebroek schreef:
05-01-2021 14:53
Net gegoogeld en je hebt gelijk. Als ze dat dan als antwoord hadden gegeven was het wel gelijk duidelijker geweest:-D
Overigens is mijn Covid-toeslag 4,26 ipv 7,50 :zzz:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook wel gek dat mondhygiënisten opeens als paddestoelen uit de grond zijn gekomen.

Ik ben al best oud ;-) en ben een jaar of 5 geleden pas voor het eerst naar de mondhygiënist geweest. Bij ons wel afzonderlijke afspraken al zit ze bij de tandarts in hetzelfde pand.

Ik zag de meerwaarde er eigenlijk niet zo van in.
merano wijzigde dit bericht op 05-01-2021 15:07
0.15% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
05-01-2021 15:02
Wat bedoel je met betaal je zelf? Ik krijg gewoon een factuur mee en die moet binnen 8 dagen betaald. De ene keer krijg ik een directe uitdraai, andere keer krijg ik deze later op de mail.
Mijn declaraties gaan via mijn zorgverzekering en kan pas na een paar dagen zie wat tandarts gedeclareerd heeft. Maar goed, zeker even bellen.
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
05-01-2021 15:03
Dit zou ik trouwens nooit doen. Ga eens op zoek naar een angsttandarts?
Is in samenspraak met de tandarts. Dus als er wel iets kan zijn roept ze de tandarts er ook even bij. Heeft bijvoorbeeld wel eens aan hem gevraagd of mijn verstandskies zo scheef ligt dat ie eruit moet, en ook wel eens navraag gedaan of een plekje behandeld moest worden of weer inactief was geworden (?). Dus ik vind het prima dat het zo gaat.

Maar idd misschien eens opzoek naar een angsttandarts. Is dat stukken duurder eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan enigszins voorstellen dat je angstig ben voor de tandarts.
Maar de tandarts controle laten doen door een mond hygiëniste zou ik zelf nooit doen.
flexibel schreef:
05-01-2021 15:07
Ik kan enigszins voorstellen dat je angstig ben voor de tandarts.
Maar de tandarts controle laten doen door een mond hygiëniste zou ik zelf nooit doen.
Begrijp ik! Ik voel me er echter goed bij, vooral omdat mijn tandarts altijd 1 of 2 kamers verderop zit en mijn gebit door vragen van de mondhygiënist nog wel eens ziet. Ook hij zegt dan altijd dat alles prima is. Dus voor mij werkt dit goed.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
05-01-2021 15:05
Is in samenspraak met de tandarts. Dus als er wel iets kan zijn roept ze de tandarts er ook even bij. Heeft bijvoorbeeld wel eens aan hem gevraagd of mijn verstandskies zo scheef ligt dat ie eruit moet, en ook wel eens navraag gedaan of een plekje behandeld moest worden of weer inactief was geworden (?). Dus ik vind het prima dat het zo gaat.

Maar idd misschien eens opzoek naar een angsttandarts. Is dat stukken duurder eigenlijk?
Dat weet ik eigenlijk niet maar nu je eigen mondhygieniste gestopt is misschien wel een idee.
Honey, you should see me in a crown
Eurus schreef:
05-01-2021 15:10
Dat weet ik eigenlijk niet maar nu je eigen mondhygieniste gestopt is misschien wel een idee.
Ik denk dat je gelijk hebt, zal mij spanning schelen. En woon nu ook ergens anders dan een paar jaar geleden dus scheelt ook weer heen en weer reizen naar mijn ouderlijke dorp.
Dat is een bepaalde, klantonvriendelijke manier van werken. De meeste mensen slikken nou eenmaal dit voor zoete koek en durven niets te zeggen. De tandarts verdient op deze manier lekker. Het zou niet mijn tandarts zijn.

Ik zou zeker aan de bel trekken.
Ik ga inderdaad even een mailtje opstellen.
Dit staat los van het topic, maar waarom raden mensen het af om je controle bij de mondhygienist te laten doen? Ik ben namelijk net overgestapt en ik heb hier nu ook voor gekozen. Ik heb namelijk altijd wel tandsteen, de mondhygienist maakt dit dan direct schoon. Tandarts is naar mijn weten ook aanwezig om even te kijken. Ik snap het nadeel ervan niet.
Alle reacties Link kopieren
Zeewater8669 schreef:
05-01-2021 15:26
Dit staat los van het topic, maar waarom raden mensen het af om je controle bij de mondhygienist te laten doen? Ik ben namelijk net overgestapt en ik heb hier nu ook voor gekozen. Ik heb namelijk altijd wel tandsteen, de mondhygienist maakt dit dan direct schoon. Tandarts is naar mijn weten ook aanwezig om even te kijken. Ik snap het nadeel ervan niet.
Mondhygieniste is 4 jaar hbo, tandarts is 6 jaar uni en arts.
Je laat je consult bij de huisarts toch ook niet door de assistente doen?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
05-01-2021 15:33
Mondhygieniste is 4 jaar hbo, tandarts is 6 jaar uni en arts.
Je laat je consult bij de huisarts toch ook niet door de assistente doen?

Als je een specifiek probleem hebt niet nee, maar een standaard controle als je geen klachten hebt, ja hoor.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
05-01-2021 15:33
Mondhygieniste is 4 jaar hbo, tandarts is 6 jaar uni en arts.
Je laat je consult bij de huisarts toch ook niet door de assistente doen?
Eens, 100%
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
05-01-2021 15:37
Als je een specifiek probleem hebt niet nee, maar een standaard controle als je geen klachten hebt, ja hoor.
Die controle is er om eventuele klachten op te sporen. Daar is een mondhygieniste niet voor opgeleid.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Hier doet de assistent de voorcontrole, haalt tandsteen weg, polijst ed. Tandarts controleert zelf ook nog.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mijn mondhygiëniste controleert uitgebreider dan mijn tandarts voor m’n gevoel. Hij jast tien seconden het haakje er langs, werpt een blik op mijn verstandskiezen en that’s it.
Eurus schreef:
05-01-2021 15:33
Mondhygieniste is 4 jaar hbo, tandarts is 6 jaar uni en arts.
Je laat je consult bij de huisarts toch ook niet door de assistente doen?
Als ik m'n dokter bel, krijg ik zelden de arts aan de lijn, maar helpt de assisente mij tenzij ze er niet uitkomt. Maar ik heb ook zelden iets wat niet door de assistent kan worden opgelost. Zelfde geldt voor mijn gebit. Als er wel iets is wat de assistente/mondhygienist niet kan ga ik er vanuit dat die de arts/tandarts erbij haalt. Maar misschien ben ik te naïef.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
05-01-2021 15:52
Mijn mondhygiëniste controleert uitgebreider dan mijn tandarts voor m’n gevoel. Hij jast tien seconden het haakje er langs, werpt een blik op mijn verstandskiezen en that’s it.

Nou inderdaad. Het enige wat er echt gecontroleerd wordt is of er gaatjes zijn, en ik neem aan dat ze dat wel aardig heeft geleerd in die vier jaar opleiding + jarenlange werkervaring.
Tel daarbij op dat ik in heel mn leven nog nooit een gaatje of enig ander probleem heb gehad; de mondhygiëniste kan het bij mij prima af.
Alle reacties Link kopieren
Kappers doen dit ook vaak. Haren wassen en dan vragen ‘wil je er nog een crème in’? En ‘zal ik ja haar nog even fohnen’?
En vervolgens betaal je 2x toeslag.

Vriend is eens geholpen door een mondhygienist in opleiding. Ging allemaal erg langzaam en hij moest nog een tweede keer terugkomen omdat ze het niet afkreeg binnen de tijd. En toen mocht hij betalen voor 2 afspraken. Hij heeft gebeld en toen is het teruggebracht naar de normale kosten.
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
05-01-2021 16:09
Kappers doen dit ook vaak. Haren wassen en dan vragen ‘wil je er nog een crème in’? En ‘zal ik ja haar nog even fohnen’?
En vervolgens betaal je 2x toeslag.
Dan heb je tenminste de vraag nog gehad. In dit geval werd het gewoon gedaan zonder overleg.

TO, ik ken het. Heb na het indienen van een klacht 2x 5minuten minder hoeven afrekenen. Sindsdien geef ik altijd (beleefd) aan geen gebruik te willen maken van een poetsinstructie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven