Gezondheid alle pijlers

Ongezond eetpatroon

28-08-2011 13:16 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Nadat wij zijn gaan samenwonen ben ik enorm uitgedijd.

Mijn gewicht vloog naar 64 kg naar 83 kg in een jaar tijd.

(ik ben 1.69, zandloperfiguur, platte buik, flinke borsten en redelijke heupen)

De oorzaken: ongezond eten, onregelmatig eten, zelf koken, zelf boodschappen doen, snoepen, liters fris en fruitdrank.

Omdat we gingen trouwen ben ik drastisch gaan minderen.

Toen wij trouwden afgelopen mei, woog ik 67 kg.

Ik ben afgevallen door te minderen met van alles en nog wat.

(en -weer- gestart met roken, heel heel heel dom ja)

Ik heb veel complimenten gehad over het behaalde resultaat.

Inmiddels ben ik verder afgevallen naar 62 kg. Maar ik voel me nog hetzelfde als 82 kg. Laatst ging ik shoppen met mijn nicht en kwam ik toch aan met kleding van mat 40-44. Uiteindelijk ging ik naar huis met maat 36-38.

Maar nu komt het, ik leef extreem ongezond en het lijkt wel of ik het niet meer kan veranderen. Ik ontbijt nooit. Ik eet geen groente omdat ik ze niet lekker vind. Door onregelmatige werktijden sla ik wel eens een maaltijd over. Ik heb weinig eetlust op het moment waardoor ik bijna geen hele maaltijd meer kan eten. Mijn totale intake komt zowel qua porties als qua voedinsgwaarde niet eens in de buurt van de schrijf van vijf. Ik voelde me lusteloos dus heb bloed laten prikken. Godzijdank alles dik in orde.

Het eten zit ook niet meer zo in mijn systeem. Als ik wakker word denk ik niet aan ontbijt maar aan roken, plassen, douchen, aankleden en weg. Het is niet zo dat ik bang ben om te eten, maar in aller eerlijkheid ben ik wel bang om weer aan te komen.

Ik wil echt nooit meer in maat 42-44 komen.

Maar hoe krijg ik mijn eetlust weer terug? En ontwikkel ik een gezond eetpatroon zonder direct kilo's aan te komen?

Moet je voor zoiets naar een dieetiste.

'Dag mevrouw de dieetiste, ik ben ruim 20 kg afgevallen en heb nu een gezond gewicht, kunt u mij helpen? ' Beetje raar of niet?

Vananf morgen ga ik de nachtdienst in, daar kom ik vrijdag weer uit. Door geen eetlust en onregelmatig werken (op de nacht werken, op de dag slapen) eet ik slechts een maaltijd per dag.

Namelijk na het douchen als ik wakker wordt.

Graag tips en adviezen, want ik weet dat ik mijn lichaam kapot maak, maar weet niet meer hoe ik het anders moet doen.

DIt is er in de afgelopen twee jaar zo ingeslopen.....
Op zaterdag help ik tamme dieren weer het beest in zichzelf te vinden.
Een kwestie van het er weer uitslopen natuurlijk. Je weet wat je wel en niet doet, dus het is aan jou om weer te gaan eten.

Je kunt natuurlijk wachten op het moment dat je volledig instort vanwege uitputting, maar dat lijkt me niet de verstandigste keuze. Dus ik zou zeggen, loop naar de keuken, smeer en boterham en eet smakelijk.Het is toch gewoon de bedoeling dat je 3 maal daags gaat eten, dat zal een diëtiste je ook vertellen. Het is aan jou om dat dan ook te doen. Wat je wel kunt doen is op internet een mager dieet uitzoeken, maar de kans is aanwezig dat daar veel groenten bij zitten en terecht , want die heb je nodig en je wordt er niet dik van.
Ik zou zeker hulp zoeken, eerst naar de huisarts. Want dit gaat helemaal de verkeerde kant op.
quote:MereldeMus schreef op 28 augustus 2011 @ 13:16:

'Dag mevrouw de dieetiste, ik ben ruim 20 kg afgevallen en heb nu een gezond gewicht, kunt u mij helpen? ' Beetje raar of niet?

Nee hoor, dat is niet raar. Daar zijn ze voor.quote:

Graag tips en adviezen, want ik weet dat ik mijn lichaam kapot maak, maar weet niet meer hoe ik het anders moet doen.

DIt is er in de afgelopen twee jaar zo ingeslopen.....

Het is niet gezond, maar je lichaam kapot maken is natuurlijk ook weer wat overdreven.

Begin met ontbijten. Begin klein.

Eet 's ochtends een klein schaaltje yoghurt, een boterham of een stuk fruit.

Duurt een week, maar dan wordt je met trek wakker.

Lust je wel fruit? Haal dat dan in huis. Maak het jezelf makkelijk om voor fruit te kiezen.

Ga niet gezond eten en stoppen met roken tegelijk. Dat is te veel, dan heb je een te grote kans op terugval.
Een diëtiste geeft ook advies aan mensen met een gezond gewicht.

Ze kan je helpen je een gezond eetpatroon te ontwikkelen. Omdat je onregelmatig werkt is dat voor jou lastiger. Ze heeft vast goede tips waar je wat aan hebt.

Een diëtiste kijkt naar jou en naar jouw eet- en leefpatroon en dan helpt ze je om goede en gezonde gewoontes te ontwikkelen.
Zoek van de groente die je wel lust, zo veel mogelijk verschillende recepten? Eet niet van een groot bord maar van een klein bord, laat de frisdrank staan, neem van alles de magere variant . . . .

Ontbijt overslaan is zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen, als je niet in de nachtdienst zit, kun je starten met brinta, cornflakes, of zelfs zuivelontbijt (drinkbrinta/yoghurt) als je geen brood weg kunt krijgen . . . . En idd, 3x per dag eten, met 3-4 tussendoortjes? Dat is toch niet zo moeilijk???? Geef jezelf die schop onder je kont, als alles op de rails staat kun je weer beginnen met het roken verminderen.

En, maat 42-44 is helemaal geen ramp, denk dat dat zo'n beetje gemiddeld is in Nederland . . . .
bedankt voor alle reacties.

ik ga sowieso maar eens de detiste raadplegen.

En het advies van Carenza om 'klein' te beginnen lijkt me ook een goed idee. Ik heb gisteren drinkontbijt en de repen van Peijenburg gekocht. Leek me klein en gezond. En kan ik onderweg op eten.
1 maaltijd per dag. Is niet gezond. Lijkt me een slim plan om naar een dietiste te gaan.

En gewoon proberen te eten ook al heb je geen honger
quote:MereldeMus schreef op 28 augustus 2011 @ 13:38:

En het advies van Carenza om 'klein' te beginnen lijkt me ook een goed idee. Ik heb gisteren drinkontbijt en de repen van Peijenburg gekocht. Leek me klein en gezond. En kan ik onderweg op eten.Als je aan het haasten bent, roken, douchen, aankleden en weg heb je waarschijnlijk ook minder trek, dan als je er even rustig voor gaat zitten aan de eettafel. Kun je niet een halfuurtje alleen voor het ontbijt uittrekken?
Repen van Peijenburg. Lieverd: Dat is KOEK. Ga volkoren boterhammen eten!

Drinkontbijt weet ik niet wat er precies inzit, maar vast ook allerlei toegevoegde zaken (zoals suiker, of zoetstof etc), neem dus gewoon volkoren boterhammen, brinta of havermoutpap, of kwark met vers fruit.

Doe niet zo moeilijk!
@borderwalk, ik denk dat je gelijk hebt.

In praktische zin is het ook zeker haalbaar.

Ik kan gemakkelijk een half uurtje 'uitplannen' om te eten.

Wat het met name moeilijk maakt is dat ik zo weinig zin heb om te eten, dat ik kokhalzend een ontbijtje sta te maken.

Afgelopen week heb ik een keer beschuit met beleg mee genomen naar mijn werk zodat ik deze tijdens de overdracht kon op eten. Dat ging al beter....
Beschuit zit ook niks in aan voedingswaarde. Volkoren boterhammen eten!!
@Empress, tja wellicht zijn de dingen die ik nu heb gekocht niet zo bijster gezond, maar wel zo'n beetje het enige waar ik trek in kan hebben op de ochtend.

Het niet zo moeilijk doen vind ik kort door de bocht. Ik ervaar het als heel vervelend. Als ik een volkorenboterham weg kon krijgen had ik het al gedaan. Je zegt tegen mensen met overgewicht toch ook niet ' eet de helft dan wordt je dun, doe niet zo moeilijk'.

Iets veranderen wat al geruime tijd bestaat is niet makkelijk.
Als het probleem zo erg is als je nu beschrijft, wordt het tijd voor professionele hulp.

Geen getob met minder gezonde producten, die nog steeds zorgen voor een ongezond voedingspatroon.
Het is zo erg als ik het beschrijf.

En ik schaam me er kapot voor.

Toch maar naar een dietiste dus.
Een nieuwe gewoonte heeft 3 weken nodig om vanzelfsprekend te worden.

Dus verander gewoon telkens 1 gewoonte, houd dat drie weken vol en begin dan aan de volgende. Denk dan aan stoppen met roken, beginnen met ontbijten, meer groente, etc.

Als je het geleidelijk doet is het niet zo'n schok en val je minder makkelijk terug, want er is dan geen 'oude' en 'nieuwe' jij, de oude vervloeit langzaam in de nieuwe.
Je eet geen groente omdat je het niet lekker vindt? Ooit weleens groente geproefd? Het smaakt toch niet allemaal hetzelfde! Ik zou zeggen, beter leren koken en jezelf dwingen om nieuwe dingen te proberen. Pas als je iets 10x hebt gegeten en het echt echt echt niet lust, dan wordt het anders. Maar om alle groente maar gewoon af te schrijven als "lust ik niet" lijkt me nogal kinderachtig.

Je idee om naar een dietiste te gaan lijkt me niet verkeerd. Kennelijk ben je verleerd hoe je goed voor je lichaam moet zorgen. Daarnaast zou ik me zorgen maken over je body image als ik jou was: je komt met kleding mt 42-44 aan terwijl je eigenlijk een veel kleinere maat draagt? Hoe zie jij jezelf in de spiegel dan?
Er worden hier goede tips gegeven (o.m. diëtist en wat Willemeen zegt).

Nog een idee: maak een overzicht van de dingen die je wel makkelijk en graag eet. In je openingspost schrijf je over een fruitdrank. Wat let je om met een smoothie de dag te beginnen? Eventueel zuivel erdoor doen.

Eetlust kun je terugkrijgen door te stoppen met snelle suikers en vet eten. En bewegen kan ook helpen.

Kijk wat je in huis haalt en kies gezondere alternatieven (rozijnen, noten, radijsjes bijv.).
roken is eetlustkiller numero uno, je reuk wordt aangetast waardoor je de smaak van eten minder goed kan opnemen, daarnaast krijg je er kanker en hart en vaatziekten van, en als je doodziek bent heb je natuurlijk ook geen honger. Oké je gaat er dood aan, maar hey, wel een slank lijk tenminste
quote:MereldeMus schreef op 28 augustus 2011 @ 13:38:

En het advies van Carenza om 'klein' te beginnen lijkt me ook een goed idee. Ik heb gisteren drinkontbijt en de repen van Peijenburg gekocht. Leek me klein en gezond. En kan ik onderweg op eten.scuse me???
Hoe at je voor de afgelopen twee jaar?
quote:MereldeMus schreef op 28 augustus 2011 @ 14:02:

Het is zo erg als ik het beschrijf.

En ik schaam me er kapot voor.

Toch maar naar een dietiste dus.

Je zou je rot moeten schamen als je er niks mee doet.

Houd jezelf niet voor de gek en zoek hulp want dit kun je niet alleen.

Succes
Merel, dit klinkt echt niet goed, hoor, en ik merk dat jij dat ook weet, maar vooral bevestiging zoekt hier om de stap te zetten naar een dietist. Ik zou het zeker doen, voordat je echt met de gebakken (onopgegeten) peren zit. Een ongezond eetpatroon omgooien, kan alleen maar door er iets GOEDS tegenover te zetten. Dus niet niet eten vervangen door koek eten, maar door wel te eten en meteen ook goede dingen: brandstof voor je lichaam. Daar voel je je dan ook snel beter door. Snelle suikers, vetten en dergelijke zijn superverslavend, je moet dus afkicken en dat is moeilijk. Maar je zult na 3 weken gezond eten (de dietist kan je precies vertellen wat je moet weten: voor JOUW lichaam en JOUW manier van leven) merken dat je meer energie hebt en steeds meer zin krijgt in gezonde dingen.

En dan zou ik zeggen: ga dan eens denken over stoppen met roken. 1 stap per keer, dan breekt het lijntje niet.

Sterkte
quote:MereldeMus schreef op 28 augustus 2011 @ 13:38:Ik heb gisteren drinkontbijt en de repen van Peijenburg gekocht. Leek me klein en gezond. En kan ik onderweg op eten.

Goed dat je gezond wilt gaan eten! Als je dat volhoudt, zul je je vast gezonder en energieker voelen.

Drinkontbijt en de repen van Peijnenburg zijn niet gezond. Ze bevatten veel suikers en overbodige calorieen. Gezond voor het ontbijt is:

volkorenbrood

havermout

muesli (echte muesli, geen cruesli of zoiets) zonder toegevoegde suikers

melk

karnemelk

kwark

yoghurt

fruit

thee
quote:new_in_town schreef op 28 augustus 2011 @ 14:44:

Hoe at je voor de afgelopen twee jaar?

Voor de afgelopen twee jaar heb en een a twee jaar alles gegeten wat los en vast zat. Echt alles. Daarom werd ik zo dik.

Daarvoor woonde ik thuis en lukte het aardig om 'normaal' te eten.

Sowiesp 3 x per dag, brood mee naar t werk, en fruit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven