Gezondheid alle pijlers

Onhygiënische kranen op scholen

19-02-2020 13:17 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
“Afgelopen week kwam mijn 15-jarige zoon met een enorm dorstig gevoel thuis. Het eerste wat hij namelijk deed was vier glazen water uit de kraan drinken. Ik vroeg hem natuurlijk wat dit te betekenen had. Blijkbaar was mijn zoon zijn drinken naar school vergeten mee te nemen, waardoor hij genoodzaakt was om water uit de kranen op school te drinken. Dit heeft hij echter, ondanks zijn dorstige gevoel, niet gedaan. De reden hiervan is dat hij toiletruimte op school erg onhygiënisch vindt. Hij wilde geen gebruikmaken van de daardoor onhygiënisch geworden kranen, die zich in de onhygiënische toiletruimte bevinden om vervolgens het eveneens onhygiënisch geworden water op te drinken. Als ouder had ik eigenlijk wel begrip voor zijn opvatting, maar dat heb ik initieel niet laten blijken.

Later op de dag ben ik op onderzoek uitgegaan om uit te vinden hoe groot dit probleem werkelijk is. Hierdoor kwam ik uit op een onderzoek van hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity. Uit dit onderzoek is gebleken dat onhygiënische toiletten een doorn in het oog voor leerlingen zijn. De grootste klachten die ze hierbij hebben is de stank (85 procent), vieze wc-brillen (76 procent) en dat er niet altijd voldoende wc-papier aanwezig is. Dit heeft ertoe geleid dat ruim de helft (59 procent) van de middelbare school leerlingen hun behoefte ophoudt, totdat ze weer thuis zijn. Laat staan dat ze graag gebruikmaken van de kraan in dezelfde onhygiënische toiletruimte om vervolgens het onhygiënische water op te drinken.

Mijn vraag aan jullie is het volgende:
- Hebben jullie tips over wat ik tegen mijn zoon en/of zijn school zeggen?
- Wat vinden jullie eigenlijk van deze situatie?”

Mijn zoon heeft gelijk

Totaal aantal stemmen: 50

Ja (22%)
Nee (78%)
anoniem_395814 wijzigde dit bericht op 19-02-2020 19:22
Reden: Er waren een aantal fouten in de formulering, waardoor de boodschap naar alle waarschijnlijkheid niet juist overkwam.
3.99% gewijzigd
Smetvrees
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zo'n zoon, hij gaat echt op school niet naar de wc als het niet hevig noodzakelijk is. En dan moet hij ook nog een uur heen en terug reizen.
Toch vind ik dat je hier het probleem niet bij school moet zoeken, de toiletten worden echt wel schoon gemaakt. Helaas zit het probleem hem in de kinderen die hem gebruiken en blijkbaar niet geleerd hebben hoe je een toilet netjes achter laat. Of het wel geleerd hebben, maar er geen boodschap aan hebben.

Bij mijn zoon op school straat trouwens zo'n tank waar ze water kunnen bijvullen, dat hoeft niet bij de toiletten.
Alle reacties Link kopieren
Betekent dat dan ook dat zoon nooit plast op school? of wel plast, maar zijn handen nooit wast?
Alle reacties Link kopieren
Dat het water onhygiënisch zou zijn, lijkt me wat vergezocht...
Alle reacties Link kopieren
Je maakt met je handen en wat water het tuitje schoon en gaat er vervolgens met open mond onder hangen om te drinken.
Wat is daar zo onhygienisch aan?
Alle reacties Link kopieren
Taartje34 schreef:
19-02-2020 13:49
Ik heb ook zo'n zoon, hij gaat echt op school niet naar de wc als het niet hevig noodzakelijk is. En dan moet hij ook nog een uur heen en terug reizen.
Toch vind ik dat je hier het probleem niet bij school moet zoeken, de toiletten worden echt wel schoon gemaakt. Helaas zit het probleem hem in de kinderen die hem gebruiken en blijkbaar niet geleerd hebben hoe je een toilet netjes achter laat. Of het wel geleerd hebben, maar er geen boodschap aan hebben.

Tip!
Leerlingen in groepjes verplichten dagelijks de toiletten schoon te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er volgens hem onhygiënisch aan de kranen? Durft hij de kraan niet open te draaien of vindt hij het tuutje vies? Wat hebben die kranen met stank op het toilet te maken? Vindt hij veel vies? Of jij of je partner?
Alle reacties Link kopieren
Het water is toch niet onhygiënisch? Je wast je handen, je maakt een kommetje van je handen (nadat je de zeep er af gewassen hebt natuurlijk) en je drinkt uit je handen. Geen probleem toch? Ik vind dat je zoon zich nogal aanstelt.
Dat onderzoek zegt trouwens ook niks over de school waar je zoon naar toe gaat, misschien is het daar juist wel heel schoon en wordt er 2x per dag schoon gemaakt.
En er is nog nooit iemand dood gegaan van het drinken van water op een school.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Op de middelbare waren bij ons de toiletten ook erg vies. Ik probeerde altijd zo weinig mogelijk te gaan destijds. Vooral tijdens ongesteldheid vond ik het echt rampzalig. Dit is wel een jaartje of 13-15 geleden natuurlijk.
School erop aanspreken helpt niet echt, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Euhm ? Wat doen ze nu dan weer met kranen. Geef die jongen een pak glorixdoekjes als ze echt smerig zijn. En therapie voor smetvrees als het normaal is.

Ik heb een hekel aan smerige toiletten maar ben op mijn middelbare school misschien 4 keer omgedraaid en naar een andere toiletruimte gegaan. Elk jaar hadden we een corvee dag. Elke donderdag ging je als klas met de schoonmaakploeg mee. Leerde je ineens hoe leuk het was om yoghurt op de kantine vloer te gooien of je appel op tafel te pletten. Laat staan dat je tekende met uitwerpselen of je tampon.
Was een school met bijna 3000leerlingen. De schoonmakers deen om 11 uur om 14 uur en na 15 uur een rondje toiletten.
Alle reacties Link kopieren
Wat firedragon zegt, hij stelt zich aan of heeft een probleem.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als smetvrees.

Het water wat uit de kraan komt is gewoon schoon. Dus de kraan even laten lopen en dan, eventueel met de hand, water drinken. Hij hoeft toch met z'n mond niet aan de kraan te komen?

Verder zijn er vaak veel meer kranen te vinden op een school, behalve die in de (mannen) toilet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Worden ze hard van.
Ik dacht altijd dat als je de kraan met een papiertje opendoet en een tijdje laat stromen en het water dan opvangt in je flesje, het dan net zo schoon zou zijn als wanneer je de kraan, wasbak en toiletten goed gepoetst hebt.

Zit daar een denkfout in dan?
Ik zou zeggen: Als iedereen klaagt over de viezigheid en gebrek aan wc papier waarom laat dan niemand de wc gewoon netjes achter en laat het om geintjes uit te halen met wc papier waardoor een ander niks heeft? En tja stank, als iemand moet schijten dan ruikt het niet naar roosjes natuurlijk.

Daarnaast komt het op mij erg smetvrezerig over, had ook klasgenoten die het ophielden en wel eens tegen mij zeiden van "dat jij wil naar de vieze wc's gaat!" maar zo vies waren die wc's vaak niet eens. Zelfs op mijn werk werd er geklaagd over de vieze wc terwijl die toch 2x daags schoon werden gemaakt. Ik denk dat het meer iets is dat mensen het liefst gewoon thuis naar de wc gaan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou de kraan onhygiënisch zijn omdat de toiletten stinken, de wc-brillen vies zijn of er geen toiletpapier is. Je argumentatie met dat onderzoek ondersteunt echt totaal je stelling niet.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Dikke vette SPAM deze 1e post.
Mooi verpakt, dat wel!
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
19-02-2020 14:05
Ik dacht altijd dat als je de kraan met een papiertje opendoet en een tijdje laat stromen en het water dan opvangt in je flesje, het dan net zo schoon zou zijn als wanneer je de kraan, wasbak en toiletten goed gepoetst hebt.

Zit daar een denkfout in dan?
Natuurlijk niet. Of zijn er mensen die thuis de binnenkant van de kraan poetsen?
Zoon van TO (of TO zelf) stelt zich aan met ‘onhygiënisch water’
Alle reacties Link kopieren
Aansteller.
.
Alle reacties Link kopieren
*Sjaan* schreef:
19-02-2020 14:09
Dikke vette SPAM deze 1e post.
Mooi verpakt, dat wel!
En dit ook.
.
Ow, het is reclame voor iets wat niemand echt nodig heeft. Dus lullen ze mensen graag smetvrees aan?

Netjes hoor.
En hoe stelt Essity voor het water weer hygiënisch te krijgen? :sarcastic:
Alle reacties Link kopieren
ging dit om een weddenschap hoe vaak je het woord onhygiënisch kunt gebruiken in een OP?
Zal vast wel meegevallen hebben die dorst, hij zal bij zijn boterhammetjes toch wel iets gedronken hebben?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
- Hebben jullie tips over wat ik tegen mijn zoon en/of zijn school zeggen?

Overweeg je serieus om iets tegen de middelbare school van je zoon te zeggen omdat hij niet in staat is om zelfstandig voor water te zorgen omdat hij de kranen viessss vindt? Damn, lekker aan het curlen?

Tegen je zoon zeggen dat hij zijn waterflesje niet meer moet vergeten (en zich niet zo aan moet stellen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven