Gezondheid alle pijlers

Ontzettend moe maar moet studeren!

14-12-2013 13:25 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in mijn tentamenperiode en moet heel hard sturen aangezien ik binnenkort 6 tentamens heb. Het probleem is dat ik ontzettend moe ben. Ik kan daardoor niet normaal studeren. Mijn concentratie is volledig weg. En als ik in mijn bed ga liggen, kan ik zo voor een paar uur slapen.

En nu het rare: ik slaap de laatste vier dagen erg goed! Ik heb vanaf donderdag t/m nu sowieso bijgeslapen en uitgeslagen. Misschien heb ik zelfs teveel geslapen. Meestal slaap ik erg weinig en heb ik hele drukke weken i.v.m. mijn studie, colleges, verplichte dingen, sociaal leven. En dan ben ik ook niet echt moe (behalve als ik op moet staan)..

Nu doe ik het vanaf donderdagavond al heel rustig aan (lees: ik doe geen fuck ) en ben ik dus ineens zo moe als wat dat ik ook niet echt kan studeren. Omdat mijn concentratie weg is.

Ik heb al gezocht naar voeding waar ik energie van krijg, maar niets helpt. Ik weet niet hoe het kan dat ik zo'n ontzettend moe gevoel heb, maar het is super vervelend. Iemand enig idee wat ik daaraan kan doen? Alvast bedankt!
Maak een wandeling in de frisse buitenlucht.
Fysiek actief worden. Dus rondje wandelen, uurtje sporten, stofzuigen ik noem maar wat. Je lichaam moet even op gang komen, bloed rondpompen en dan komt het weer goed.
Ik lees dat ik zelfs allerlei fouten maak in mijn tekst, zo afwezig ben ik dus? Sturen is studeren en geslagen is geslapen.

Ik ben gisteren ook wel even naar buiten geweest (met de bus naar de stad gegaan en weer terug) en dat was het dan, haha! Maar ik zal zo even op de fiets even ergens heen. Misschien dat dat inderdaad helpt (ik hoop het!)
Fietsen of joggen helpt! Maak een schema dat je s middags na de lunch even gaat wandelen of fietsen dan ben je meteen ook over de lunchdip heen. Als je dan ook nog even in je hoofd samenvat wat je die ochtend gelezen hebt, alsof je het aan een vriend moet uitleggen, dan sla je meteen 3 vliegen in een klap
Heb je er wel zin in om te studeren? Moe zijn is soms ook een excuus omdat je geen zin hebt of dat je tegen de tentamens opziet.

Sporten en bewegen geeft energie. Maak een duidelijk plan, en hou je daar dan ook aan.

Let verder op voeding, dus niet te veel energie drankjes, cola, fastfood. En drink voldoende water of groene thee. Zet de verwarming niet te hoog, daar kan je ook duf van worden. Ga lekker naar buiten een frisse neus halen.

Hersenen doen niet zo maar wat, die hebben een prikkel nodig. Proprioceptie/zwaartekracht zijn de prikkel. Dus bewegen, kauwen (kauwgom, nootjes, worteltjes, et). Je kan niet liggend in bed een ingewikkeld telefoongesprek houden in het Frans. Nee, je gaat dan rechtop zitten, bewegen, etc.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Je moet voornamelijk niet thuis willen studeren waar je de mogelijkheid hebt om te gaan slapen. Kun je op de fiets naar de UB? Of desnoods naar de gewone bieb? Dat hielp bij mij ontzettend. Alleen boeken mee, geen laptop en gaan met die banaan.

Je bent nu waarschijnlijk juist zo moe doordat je teveel geslapen hebt.
Op dat soort dagen ga ik vaak huishoudelijke dingen doen naast mijn studie. De was bijvoorbeeld, of soep trekken, of zorgen dat alles opgeruimd en schoongemaakt is. Poosje studeren, poosje huishouden.

Verder werken citrusgeur en bergamot ook erg goed voor je helderheid en concentratie. Dus ga naar de winkel, koop een oliebrandertje en olie of een paar doosjes earl grey thee. En een pakje kauwgom en een hoeveelheid studentenhaver.
Zoek even op youtube naar yogatic (esther ekhart ) naar noga oefeningen om concentratie te verhogen bij studeren. Werkt heel goed bij mij. Verder ben ik geen zweefteef

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven