Gezondheid alle pijlers

Onzeker over borsten

22-09-2017 11:39 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik heb even wat advies nodig van de dames die hier misschien ook mee zitten. Eind vorig jaar had ik pijn in de linkerborst en onder de oksel. Ik zelf heb hypochondrie en bij elke pijn denk ik automatisch dat ik al met 1 been in het graf zit. Zo extreem kan het af en toe zijn. Ik ben dus ook daarom 3 keer naar de huidarts geweest en alledrie de huisartsen hebben gevoeld en niks gevonden. Gelukkig dacht ik maar, maar de pijn hieldt aan. Uiteindelijk ben ik doorverwezen naar een mama poli en ben ik daar weer gevoeld ( niks gevonden) en ook een mammografie van beide borsten laten maken. Het is niet alleen de pijn maar de linker borst ziet er gewoon ook af en toe anders uit. De ene keer is ie mooi rond de andere kant lijkt het een peervorm aan te nemen en is het wat verdikt aan de binnen zijkant. Heel gek gezicht. Ook uit de mammo is er niets uitgekomen. De arts sprak zelfs van 2 voorbeeldige borsten die amper kalk hadden dus niks aan de hand.

In de dichte familie om ons heen heeft ook niemand borstkanker. Maar dat wil natuurlijk niks zeggen. Maar goed de vorm is altijd zo gebleven van die ene borst. Pijn is weliswaar verdwenen maar de vorm vind ik zo gek. Ik ben 3 jaar geleden bevallen en moet heel eerlijk zeggen dat ik toen ineens wel last begon te krijgen zoals pijnlijke borst enz.

Pff misschien stel ik mij aan. Af en toe jeukt het ook maar dat komt misschien door de zweet tijdens het werken. Ik heb zelf een behoorlijke buste daarom valt het verschil tussen beiden borsten ook zo op.

Iemand die hetzelfde heeft?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, er zijn hier vast meer mensen met hypochondrie.
Ik denk niet dat je je laat geruststellen. Toch?
...
Alle reacties Link kopieren
Heb je ooit psychische ondersteuning gehad voor je hypochondrie?
Ik weet uit ervaring hoe het je leven kan beheersen en wil je van harte aanraden naar de huisarts te gaan en dit bespreekbaar te maken.
Ik heb er sinds een aantal jaren eigenlijk nauwelijks nog last van. Wat een verademing!
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Ik loop momenteel bij de psycholoog voor ptss en hypochondrie komt ook vaak ter sprake. Ik heb zodadelijk sowieso toevallig een afspraak. Het ging mij er meer om of er vrouwen zijn die zich ook herkennen wat de borsten betreft.
Alle reacties Link kopieren
Uitgesproken schreef:
22-09-2017 11:47
Het ging mij er meer om of er vrouwen zijn die zich ook herkennen wat de borsten betreft.
Je wilt gerustgesteld worden door vrouwen die precies hetzelfde hebben en waar niks mee aan de hand is, dat lijkt me onderdeel van je hypochondrie en heeft met je borsten in wezen niks te maken.
Vertel je peut ook vooral dat je op fora bevestiging zoekt.
...
Hoi Uitgesproken,

Ik heb zelf ook hypochondrie en ben daar momenteel in therapie voor, ik herken je angsten.

Wat ik leer (en misschien ook een goede oefening voor jou) is het volgende:

probeer de gebeurtenis, de gedachte daarbij en het gevoel wat bij die gedachte hoort te onderscheiden.

Gebeurtenis: Borst doet raar
Gedachte: misschien is het kanker
Gevoel: paniek/angst

Vervolgstap is om bewijzen te verzamelen waarom je angst/gedachte waar of niet waar zal zijn, dus:

Bewijs dat het waar kán zijn:

Borst doet raar

Bewijs dat het niet waar is:

Geen borstkanker in familie
Meermaals onderzoek gehad
Huisarts ziet niets
Geen kalkvorming in borst
Echo laat niets zien (is groot bewijs, want die zou borstkanker echt wel laten zien)

Nu moet je alternatieve vragen gaan stellen/andere gedachten vormen, bijvoorbeeld:

- Misschien is het iets hormonaals, misschien alleen als ik mijn eisprong heb o.i.d.

Nu dus de alternatieve gedachte:

Het is zeer onwaarschijnlijk (zie bewijzen) dat het iets ernstigs is. Misschien heeft het met hormonen te maken.
Alle reacties Link kopieren
Uitgesproken schreef:
22-09-2017 11:47
Ik loop momenteel bij de psycholoog voor ptss en hypochondrie komt ook vaak ter sprake. Ik heb zodadelijk sowieso toevallig een afspraak. Het ging mij er meer om of er vrouwen zijn die zich ook herkennen wat de borsten betreft.
Het zoeken naar herkenning, googelen op symptomen enz. zijn allemaal dingen die de hypochondrie voeden.
Waar ben je naar op zoek? Stel er reageren drie vrouwen die het herkennen en waarbij het onschuldig bleek en één vrouw waarbij het uiteindelijk wel kwaardaardig bleek, wat ben je daar dan mee opgeschoten? Wat ga je dan doen met die informatie?
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Mijn borsten zijn lang niet altijd dezelfde vorm...gewicht cyclus enz heeft allemaal invloed. Ool links rechts is niet helemaql hetzelfde.
Succes bij de therapeut trouwens
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook een tijdje last van een borst, maar dat bleek te komen doordat hij aan een kant iets gegroeid was, en mn bh een beurse plek veroorzaakte aan die kant.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf na mijn zwangerschap vrij lang last gehad van pijn aan mijn rechterborst, met name op een bepaald punt vlakbij de oksels. Ik heb ongeveer een half jaar borstvoeding gegeven. 3 jaar na de bevalling had ik nog steeds pijn. Ik ben toen ( eindelijk) naar de huisarts gegaan die me doorverwees voor een mammo. Daar bleek niets aan de hand. Ondanks dat ik me daarvoor nauwelijks zorgen maakte, verdween de pijn compleet toen ik zeker wist dat er niets zat. Ik ben een nuchter type. Toch heeft de gedachte aan de pijn, en de onzekerheid erover, diezelfde pijn lang in stand gehouden. Die ervaring wil ik je toch even meegeven. Jij weet nu ook dat er niets met je aan de hand is. Probeer het los te laten.
Alle reacties Link kopieren
Borsten zijn sowieso nooit gelijk en merk ook sinds de zwangerschappen dat zeker tegen menstruatie aan ze voller lijken. Soms met en soms zonder pijn.

Ik hou het hier maar op de hormoonhuishouding die al hel is.

Maar inderdaad als je de diagnose hypchondrie hebt, waarom het voeden van gevoelens..lijkt mij persoonlijk onhandig.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie berichten!


Vandaag een hele goede eye opener bij de psycholoog gehad en hypochondrie kwam ook te sprake. Gelukkig hebben we daar veel over gesproken en even wat uit de lucht geholpen :)

Ik merk wel dat ie opvallend veranderd is maar het kan inderdaad zijn omdat de botst meer gegroeid is als de ander. Voor de rest zie ik echt geen "gekke" dingen en inderdaad het opzoeken voed alleen me hersens met onnodige info.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven