Gezondheid alle pijlers

Overdag moe en 's avonds vol energie

28-02-2020 16:14 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Overdag ben ik altijd moe. Vooral tegen het einde van de werkdag, rond 16:00 krijg ik altijd een dip. Op zo'n momenten verlang ik naar mijn bed. 's Avonds als het bedtijd is ben ik daarentegen klaarwakker. Ik slaap nooit voor 1:00. Ik kan wel proberen om rond 23:00 te gaan slapen, maar dat lukt niet. Dan lig ik eerst een paar uur naar het plafond te kijken voordat ik eindelijk eens in slaap val. Ik heb gehoord dat dit vaker voorkomt en dat ik gewoon een avondmens ben, maar dat is wel behoorlijk vervelend als je vaste werktijden hebt van 8:30 tot 17:30. Wanneer ik 2 uur later zou kunnen beginnen dan zou het al anders zijn, maar dat zit er niet in. Zijn hier meer forummers die hier last van hebben en die hier voor zichzelf al een oplossing voor hebben bedacht?
6gt wijzigde dit bericht op 28-02-2020 16:15
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mss ben je vampier
Damned if I don’t
Kan het met je voeding te maken hebben? Eet je overdag te weinig en s'avonds (te) veel?
Drink je in de avond vaak koffie, alcohol of cola?
Zit je in de avond nog vaak achter een schermpje?
Of ben je een puber :-D?
Alle reacties Link kopieren
Aan de hoeveelheid voeding ligt het denk ik niet. Ik ontbijt altijd en neem rond 12:00 altijd een lunchpauze. 's Avonds alleen het avondeten en rond 21:00 nog een kleinigheidje. Volgens mij een heel gewoon eetpatroon.

In de avonden drink ik wel regelmatig nog een glas cola. Koffie en alcohol drink ik niet. Omdat ik naast mijn werk ook nog een deeltijdstudie volg waar ik in de avonden aan moet werken zit ik in de avonden regelmatig achter het beeldscherm. Omdat ik weet dat beeldschermen de slaap kunnen verstoren zet ik het scherm behoorlijk donker zodat ik niet de hele avond naar fel licht zit te kijken.
Stoppen met een glas cola kan ik proberen. Kijken of dat helpt. Maar zou één glas cola zo'n grote invloed op de slaap hebben?

En met 27 jaar hoop ik de puberfase toch wel ontgroeid te zijn :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap of voor 22 uur of na 1 uur. Dus ik lig of relatief vroeg of laat. Mijn zusje heeft dit ook, die ligt of om 9 uur al te ronken of gaat rond 23 uur nog even in bed lezen. Ik probeer om 4 avonden in de week voor 22 uur te liggen, omdat ik om 5 uur eruit moet.

16 uur is een bekend dipmoment. Om 1530 even iets eten dat weinig suikers bevat helpt bij mij een beetje. Maar ik ben ook gewoon een beetje moe als ik om 5 uur opsta en ik nog geen echt rustmoment heb gehad. En nadat ik om 7 uur begonnen ben op mijn werk is het ook wel een beetje 'gaar' en 'klaarmee'.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 11-07-2020 20:44
Reden: privacy
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja dat heb ik ook. Ik heb het maat geaccepteerd en als ik overdag echt te moe ben neem ik een kop koffie.
Cola zit cafeïne in dus ja, best mogelijk dat je daar van opleeft. Probeer het eens een week zonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al van kinds af een avondmens, dus sliep laat zonder koffie en zonder beeldschermen. en tegenwoordig, of ik nu wel of geen koffie drink, ik slaap nog steeds laat (maar gelukkig geen wekker 's morgens)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Als je overdag steeds op je werk zit en ‘s avonds achter je pc om te studeren: kom je dan wel genoeg buiten en beweeg je genoeg? Dat lijkt me dat niet namelijk, maar kan wel veel schelen.
Alle reacties Link kopieren
6gt schreef:
28-02-2020 16:24

In de avonden drink ik wel regelmatig nog een glas cola. Koffie en alcohol drink ik niet. Omdat ik naast mijn werk ook nog een deeltijdstudie volg waar ik in de avonden aan moet werken zit ik in de avonden regelmatig achter het beeldscherm. Omdat ik weet dat beeldschermen de slaap kunnen verstoren zet ik het scherm behoorlijk donker zodat ik niet de hele avond naar fel licht zit te kijken.
IPv je scherm donker te zetten kun je beter 'Night Light' aanzetten, die haalt het blauwe uit je scherm en zorgt er dus voor dat je beter kan werken in de avond.

https://www.howtogeek.com/302186/how-to ... indows-10/

https://www.howtogeek.com/300829/how-to ... -in-macos/
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in de avond proberen tot uiterlijk 20u te werken en daarna de bewegen/sporten.
Toch proberen om steeds 15min eerder naar bed te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou tussen lunch en avondeten wat eten.
Alle reacties Link kopieren
Cola houdt mij altijd de hele avond wakker.
Alle reacties Link kopieren
Zal je het nog lastig krijgen als de zomertijd weer ingaat.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Er is een tijd voor alles: 's morgens ben ik het beste in problemen oplossen. 's middags in lichamelijke inspanningen en 's avonds in gezelligheid. 's Morgens moet ik niet gaan fitnessen of een rondje rennen; dat is alleen maar afzien. Gezellig ben ik dan alleen maar als ze niet uitgebreid tegen me gaan kletsen.

Moeheid komt het meeste voor in de namiddag voor het eten, als ik terugkom thuis of halverwege naar huis. Zeker niet elke dag; er zijn perioden van enkele dagen achtereen. Dan voelen mijn ledematen aan als lood en loop ik haast te lallen. Ik neem dan thuis een schuimpje of toffee. Niet dat ik diabetes heb maar ik verwacht dat dat gaat werken en dat is ook zo; tegen het avondeten ben ik helemaal weer hersteld.

"s Morgens denk ik nooit aan mijn bed; ik houd niet erg van slapen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb/had daar ook last van. Neem nu 3 pilletjes melatonine. Werkt super. Wil dat ook niet blijven doen. Probeer binnenkort eens 2. Maar ik voel me wel fitter nu.
Had je het voor het studeren ook ?
Anders zou het weleens kunnen dat ,doordat je s’avonds nog studeert , je hersenen niet tot rust zijn gekomen.

Indien dit de oorzaak zou kunnen zijn , zal je er waarschijnlijk last van blijven houden tot je studie gedaan is .

En zelfs daarna kan je er nog een tijd last van hebben .
Ik ben ook een avondmens. Een vd redenen dat ik al ruim 15 jaar zzp'er ben. Pas om 13 a 14 uur word ik pas echt wakker, daarvoor zit ik in een soort van luchtbel en doe ik dingen op de automatische piloot en werkt mijn brein langzamer. Tussen 21 uur 's avonds en 2 uur 's nachts ben ik op mijn helderst en kan ik me het best focussen. Ik slaap ongeveer 8 uur per nacht en word vanzelf wakker als ik uitgeslapen ben en dat is dus meestal tussen 9 en 10 uur. Dan sta ik rustig op, doe wat huishoudelijke dingen, hond uitlaten een boodschapje, dat soort dingen. In de middag begin ik dan met mijn werk en dan de lichtere dingen die mij niet veel cognitieve inspanningen kosten. De echte denkdingen bewaar ik voor 's avonds en 's nachts.

Ik heb vóór mijn zzp'erschap ook in verschillende vaste banen gewerkt en dat was toch erg lastig te combineren met mijn natuurlijke ritme. Ik had er vroeger thuis en op school ook al last van, dus het is echt ingebakken, geen aangeleerd patroon.

Moraal van het verhaal: pas als het kan je werkzaamheden zoveel mogelijk aan aan je natuurlijke ritme.
Alle reacties Link kopieren
JuriaanB schreef:
28-02-2020 21:11
Ik ben ook een avondmens. Een vd redenen dat ik al ruim 15 jaar zzp'er ben. Pas om 13 a 14 uur word ik pas echt wakker, daarvoor zit ik in een soort van luchtbel en doe ik dingen op de automatische piloot en werkt mijn brein langzamer. Tussen 21 uur 's avonds en 2 uur 's nachts ben ik op mijn helderst en kan ik me het best focussen. Ik slaap ongeveer 8 uur per nacht en word vanzelf wakker als ik uitgeslapen ben en dat is dus meestal tussen 9 en 10 uur. Dan sta ik rustig op, doe wat huishoudelijke dingen, hond uitlaten een boodschapje, dat soort dingen. In de middag begin ik dan met mijn werk en dan de lichtere dingen die mij niet veel cognitieve inspanningen kosten. De echte denkdingen bewaar ik voor 's avonds en 's nachts.

Ik heb vóór mijn zzp'erschap ook in verschillende vaste banen gewerkt en dat was toch erg lastig te combineren met mijn natuurlijke ritme. Ik had er vroeger thuis en op school ook al last van, dus het is echt ingebakken, geen aangeleerd patroon.

Moraal van het verhaal: pas als het kan je werkzaamheden zoveel mogelijk aan aan je natuurlijke ritme.
Ben jij mij? o_o
Zo niet, zullen we trouwen?
Valt er ‘s ochtends daglicht in je slaapkamer? Als het helemaal donker is kan het veel moeilijker zijn om wakker te worden.
Alle reacties Link kopieren
Foodisgood schreef:
28-02-2020 19:18
Cola houdt mij altijd de hele avond wakker.
Hier ook, 1 koffie of cola na 18u en ik slaap niet voor 1 uur
Zarah schreef:
28-02-2020 23:11
Ben jij mij? o_o
Zo niet, zullen we trouwen?
Yep, ik ben jou. Maar trouwen met jezelf is zoooo 2014! (https://www.viva.nl/sex-en-liefde/nieuw ... met-jezelf)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind echt niks zo fijn als rond 17 uur anderhalf uur slapen. Ik ben altijd moe rond die tijd (of ik nou om 5 uur 's ochtends ben opgestaan of om 14h 's middags maakt niks uit), ik val dan meteen in slaap, en ik word altijd supergelukkig en uitgerust wakker.

Dus als dat even kan, dan doe ik het gewoon. Als ik het niet doe word ik om 20h ook weer gewoon wakker en alert, maar het is zo lekker om gewoon te slapen als je moe bent.

Ik kan godzijdank meestal m'n eigen tijd indelen, en als ik m'n eigen ritme volg is dat van 4/5-10/11 slapen, maar als ik toch 's ochtends vroeg op moet, dan kan ik ofwel de avond ervoor heel vroeg gaan slapen (dat moet dan echt voor 22h want na 22h moet het minstens 3h worden voor ik kan slapen) en dan echt vroeg op, rond een uur of 5. Zo vroeg in de ochtend kan ik dan heel goed studeren en schrijven, dat is soms handig.

Ofwel ik ga om 3h slapen en om 7 uur op, en dan heb ik dus gewoon te weinig slaap gehad, maar een deel ervan kan ik dan goedmaken met die avonddut om 17/18h.

De middelbare school was echt een hel voor mij, die avonddut kon toen niet want om 18h moest er gegeten worden, dus dat was gewoon altijd, echt altijd functioneren op 4 tot 5 uur slaap per etmaal. Verschrikklijk. Ik wou niets liever dan een ochtendmens zijn, maar wat ik ook deed en liet, het zat er gewoon niet in.

Ik vind het echt enorm irritant als mensen die een ochtendritme hebben van nature, net doen alsof het een keuze is om een avondritme te hebben. Als je maar wat meer discipline had, dan zou je wel net zo zijn als zij. Echt onzin is dat. Ik zeg toch ook niet tegen mensen die om 22h gaan gapen terwijl ik superwakker ben dat ze zich heus wel wakker zouden kunnen voelen als ze dat maar graag genoeg zouden willen. Echt idioot. Je hebt gewoon het lijf dat je hebt, en als je een avondritme hebt is het enorm vervelend dat de ochtendmensen de roosters bepalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven