Gezondheid alle pijlers

Overgang, is dit normaal?

07-03-2014 13:26 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds november ben ik (50) gestopt met de pil. Met de pil had ik al wel het gevoel dat de overgang begonnen was, maar heel lichte klachten. Nu dus gestopt en ik weet niet wat me overkomt. Slecht slapen, opvliegers maar het allerergste is de spierpijn.

Ik heb wel gelezen dat dat ook bij de overgang hoort maar ik vraag me af of dit normaal is. Ik heb dus werkelijk overal pijn. Als ik maar even 5 minuten op een stoel zit kom ik bijna niet meer overeind. Bewegen lijkt goed, maar teveel ook weer niet. 's nachts dus heel slecht slapen. Paar keer wakker en als ik dan naar het toilet ga echt overal, vooral mijn voeten, spierpijn. Punt is dat ik van slapen ook niet echt uitrust, voel me eigenlijk nog beroerder. Wordt ook heel mooi van de voortdurende spierpijn. Herkend iemand dit? En is er wat aan te doen?
Korenwolf seks schijnt dan juist weel heel goed te zijn tegen overgangsklachten volgens die documentaire dan.
Nee. Het idee van een overgangsconsulente is dat ze de klachten heel goed aan je uitlegt.

quote:

Vaak is het zo dat als u weet hoe uw lichaam werkt er al veel klachten verklaarbaar zijn zodat ze niet uw leven gaan beheersen. Het is vaak al een opluchting dat u erkenning krijgt voor uw klachten.
quote:sugarmiss schreef op 07 maart 2014 @ 19:13:

Korenwolf seks schijnt dan juist weel heel goed te zijn tegen overgangsklachten volgens die documentaire dan.

Ok, dan toch maar weer inschrijven op Secrit Flirt.

Ja, maar moet je het dan ook met iemand van 70 doen, net als dat gekke wijf? Ik ken maar één leuke man van die leeftijd en die is bezet.
Dat is de sugardaddy waar de studente uit een ander topic naar op zoek is.

Zo'n Saab krijgen doe je niet voor niks natuurlijk.
odi et amo
Nou ja, die Saab hoef ik dan weer niet, dat scheelt. Zal ik een toyboy zoeken?

Overigens heb ik net als TO ontzettend last van mijn voeten als ik 's nachts ga plassen. Net of ik de hele dag op hoge hakken heb gestaan in plaats van een aantal uren in mijn bed gelegen.
quote:sugarmiss schreef op 07 maart 2014 @ 18:01:

[...]

Huh met de pil of andere hormonen krijg je toch juist extra vrouwelijke hormonen erbij. Hoe zou je daar nou een oude mannen hoofd van kunnen krijgen? Dat zou logischerwijs eerder moeten voorkomen bij vrouwen die niet aan de hormonen gaan/blijven want die maken steeds minder vrouwelijke hormonen aan.

Ik weet wel dat als het zover is en ik overgangsklachten krijg ik echt wel aan de hormonen ga.

Door de pil vermindert de aanmaak van oestrogeen en progesteron en wordt bijv. de aanmaak van het groeihormoon verstoord.

Als er voldoende "groeihormoon" wordt aangemaakt zal een vrouw minder snel verouderen.
In de pil zit juist oestrogeen en progesteron, dus dat klopt niet wat je zegt. Anders zou iedere jonge vrouw dóór de pil te slikken in de overgang komen.
Het klopt wel degelijk wat ik zeg. Ik heb alleen de bronnen nu niet bij de hand. Het negatieve effect doet zich vooral voor als je tijdens de overgang de pil slikt.

Je komt door het slikken van de pil niet eerder in de overgang.

Je hormonen worden verstoord door het slikken van niet lichaamseigen hormonen. Met als onprettig gevolg: vroegtijdige, zichtbare veroudering.

Ik heb e.e.a. uit onder andere het boek "De houdbare vrouw".

Maar nogmaals ik kan nu niet zo makkelijk iets opzoeken.
Als klopt wat jij zegt dan zouden jonge vrouwen ook last krijgen van dalend oestrogeen en progesteron, omdat terugkoppeling zo werkt bij hormonen.

Er is geen verschil in opname tussen lichaamseigen hormoon en synthetische hormonen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 maart 2014 @ 16:27:

uitgebloeid vond ik een waardeloze documentaire, het was meer een egodocument van een probleemvrouw.

.Mee eens. Was het nou die griezelige Flip die een Saab cabrio voor deze "gefacelifte Griekenland deskundige" had gekocht?
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
quote:single-lady schreef op 07 maart 2014 @ 20:22:

Als klopt wat jij zegt dan zouden jonge vrouwen ook last krijgen van dalend oestrogeen en progesteron, omdat terugkoppeling zo werkt bij hormonen.

Er is geen verschil in opname tussen lichaamseigen hormoon en synthetische hormonen.

Het klopt zeker wat ik zeg. Ook op jonge leeftijd krijgen vrouwen hier last van. De verhoudingen tussen oestrogeen en progesteron kloppen bij het slikken van de pil niet meer,

Alleen zijn de gevolgen hiervan pas na langere tijd, tijdens de overgang volop zichtbaar.

Veel oude vrouwen krijgen mannelijke trekken. In het gezicht gaan mannen en vrouwen op elkaar lijken uiteindelijk. Maar liefst pas op hoge leeftijd en niet, zoals je veel bij vrouwen in de overgang die de pil slikken ziet, als je pas 50 bent.

Maar goed dit is eigenlijk een heel andere discussie. Misschien een keertje op een ander topic als ik mijn bronnen bij de hand heb.
Ik wacht met spanning af. het boek de houdbare vrouw is geschreven door een journalist en een chemicus, staat vol met bla en promoot het zelf inspuiten van groeihormoon. Maar geef vooral je bronnen
quote:Eindeloos schreef op 07 maart 2014 @ 17:37:

Hier heerlijk aan de hormonen, nergens last van, bloei alleen maar op.

Klinkt goed, welke heb je dan?

Volgende week ga ik naar de huisarts, zal hem eens vragen of ik doorverwezen kan worden naar een overgangsconsulente. Ik had er nog nooit van gehoord.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 maart 2014 @ 18:18:

[...]

Mijn gyn zegt dat hormonen het probleem niet wegnemen, maar alleen maar uitstelt

Daar had ik dus ook geen zin in, dat de klachten alleen maar uitgesteld worden en ben toen in rap tempo maar weer gestopt met die synthetische zooi en ben overgestapt op iets natuurlijks. Mijn depri buien kwamen als enige, en die vond ik het aller ergste, niet terug, maar ik lag/zat weer als out of the blue als vanouds te zweten en had weer constant gebroken nachten.

Sinds een paar maanden ben ik weer zeer alert op mn koolhydraatinname en ik moet zeggen dat alle klachten weg zijn, net zoals een paar jaar geleden toen ik ook bijna geen koolhydraten gebruikte. Aan de andere kant..... het is bijna een jaar geleden dat ik voor het laatst ongi was.
Pieremachochel
quote:Geroldine schreef op 07 maart 2014 @ 20:49:

[...]

Klinkt goed, welke heb je dan?

Volgende week ga ik naar de huisarts, zal hem eens vragen of ik doorverwezen kan worden naar een overgangsconsulente. Ik had er nog nooit van gehoord.

Doorverwijzen hoeft niet hoor, ze ontvangen ook zonder met open armen ping ping

Ik heb me er een paar jaar geleden in verdiept en kwam eigenlijk niet verder dan dat ik zelf al wist en tja om daar dan geld voor te gaan betalen ging mij te ver, maar wie ben ik.
Pieremachochel
quote:sweetfirefly schreef op 07 maart 2014 @ 20:22:

[...]

Mee eens. Was het nou die griezelige Flip die een Saab cabrio voor deze "gefacelifte Griekenland deskundige" had gekocht?

Nee, die andere.

Maar verder mee eens. Het gaat nergens over de overgang en de klachten daarvan.
odi et amo
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 maart 2014 @ 18:18:

[...]

Mijn gyn zegt dat hormonen het probleem niet wegnemen, maar alleen maar uitsteltMijn gyn zei bij de informatieavond dat hormonen ervoor zorgen dat de overgangsverschijnselen minder worden, maar als je stopt met de hormonen krijg je alsnog de verschijnselen, alleen is je lichaam dan als het goed is al zo'n beetje klaar met de overgang en duurt het dus niet meer zo lang.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik heb trouwens geen opvliegers, waardoor mijn huisarts nog steeds vindt dat mijn klachten niet door de overgang komen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
quote:Solomio schreef op 07 maart 2014 @ 22:25:

Ik heb trouwens geen opvliegers, waardoor mijn huisarts nog steeds vindt dat mijn klachten niet door de overgang komen.De opvliegers zijn bij mij wel erg, ik vind dat eigenlijk nog het ergste van die hele overgang. Maar kwalen van vroeger, toen ik nog heul jong was, komen ook weer terug. Puistjes, blaasontstekingen, woede aanvallen (heftig!), allemaal hormonaal gerelateerd. Ik wil het niet meer, heb er echt geen zin meer in. Het belemmerd me in mijn werk, dat vind ik eigenlijk nog het ergste.
quote:Solomio schreef op 07 maart 2014 @ 22:25:

Ik heb trouwens geen opvliegers, waardoor mijn huisarts nog steeds vindt dat mijn klachten niet door de overgang komen.Hier idem dito maar spierpijn herken ik ook met name pijnlijke benen en voeten. 'S ochtends helemaal stram als ik even weer in beweging ben dan gaat het wel weer. Als ik er erg veel last van heb neem ik een voltaren. Mijn huisarts zei er wordt te gauw gezegd dat zal de overgang wel zijn. Bloedprikken wou ze niet aan want daar kon je toch niks aan zien omdat die hormoonspiegel steeds schommelt.
En kan iemand me vertellen wanneer alles stabiliseert dan als je bent overgegaan, al langer dan een jaar niet meer menstrueert. Hoe en wanneer voel je je dan weer normaal en heb je geen last van pijn in voeten, spierpijn, jankerigheid en de mannenmaag??
Everything you see I owe to spaghetti!
quote:Annapicobella schreef op 07 maart 2014 @ 22:38:

En kan iemand me vertellen wanneer alles stabiliseert dan als je bent overgegaan, al langer dan een jaar niet meer menstrueert. Hoe en wanneer voel je je dan weer normaal en heb je geen last van pijn in voeten, spierpijn, jankerigheid en de mannenmaag??Volgens mij is daar geen echt antwoord op. Mijn zus heeft het achter de rug, die heeft nergens geen last meer van. Maar mijn tante van in de 80! klaagt soms nog. Daar wordt ik zoooo verdrietig van!
mannenmaag?
Pieremachochel
quote:noglangnietjarig schreef op 07 maart 2014 @ 21:54:

[...]

Doorverwijzen hoeft niet hoor, ze ontvangen ook zonder met open armen ping ping

Ik heb me er een paar jaar geleden in verdiept en kwam eigenlijk niet verder dan dat ik zelf al wist en tja om daar dan geld voor te gaan betalen ging mij te ver, maar wie ben ik.Schijnt nog vergoed te worden ook, althans bij mijn verzekering. Maar ik heb eigenlijk niet zoveel met consulenten gedoe. Ik zie wel wat mijn huisarts volgende week zegt. Is een schat van een man en luistert goed, en dat vind ik al heel wat waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven