Gezondheid alle pijlers

Overgang rond je 45ste?

15-06-2019 10:52 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
desertgirl wijzigde dit bericht op 18-06-2019 20:49
99.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
yajes schreef:
15-06-2019 21:44
Voor degene die de pil (weer) slikken. Slik je deze pil door of heb je maandelijks een stopweek?
En welke pil?

Ik denk erover om ook weer de pil te slikken. Ik ben 46 jaar en ik herken veel van wat jullie schrijven: nachtzweten, slecht slapen, ineens andere cyclus, lange PMS periode.
Geen stopweek
Ik heb een merkloze microgynon
En klachten zijn weg
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-06-2019 21:47
Geen stopweek
Ik heb een merkloze microgynon
En klachten zijn weg
Klinkt eigenlijk best goed. Alleen zou ik zelf zo bang zijn om aan te komen... met de jaren gaan de kilo's er steeds moeilijker af. Ik ben goed op gewicht en dat wil ik houden zo. Klinkt oppervlakkig maar het is wel belangrijk voor mij.
lilalinda schreef:
15-06-2019 21:47
Geen stopweek
Ik heb een merkloze microgynon
En klachten zijn weg
Deze nam ik vroeger ook. Oke, dus geen stopweek.

Ik ga maandag de HA bellen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-06-2019 21:52
Klinkt eigenlijk best goed. Alleen zou ik zelf zo bang zijn om aan te komen... met de jaren gaan de kilo's er steeds moeilijker af. Ik ben goed op gewicht en dat wil ik houden zo. Klinkt oppervlakkig maar het is wel belangrijk voor mij.
Je schijnt vd overgang ook aan te komen :)

Geen last van kilo's trouwens
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-06-2019 21:54
Je schijnt vd overgang ook aan te komen :)

Geen last van kilo's trouwens
Ja, ik weet het... zou daar erg van balen. Heb mooie collectie kleding :)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-06-2019 21:47
Geen stopweek
Ik heb een merkloze microgynon
En klachten zijn weg
Is er een reden dat je geen stopweek hebt? Is dat beter of vind je dat gewoon fijner? Ik slik ook nog steeds de pil (ben 46) maar ik heb na elke strip nog steeds een stopweek. Omdat ik dacht dat dat zo hoort denk ik....

Ik heb ook al een tijdje vage klachten maar omdat ik dus aan de pil ben weet ik niet of het aan de pre-overgang ligt of dat ik gewoon moe en futloos ben van mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Malibu123 schreef:
15-06-2019 22:23
Is er een reden dat je geen stopweek hebt? Is dat beter of vind je dat gewoon fijner? Ik slik ook nog steeds de pil (ben 46) maar ik heb na elke strip nog steeds een stopweek. Omdat ik dacht dat dat zo hoort denk ik....

Ik heb ook al een tijdje vage klachten maar omdat ik dus aan de pil ben weet ik niet of het aan de pre-overgang ligt of dat ik gewoon moe en futloos ben van mezelf.
Omdat in stopweek de klachten terugkeren
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
15-06-2019 11:37
Nou ja, ik ben wel vaak heel erg emo maar ik weet niet of dat komt door hormoonschommelingen of de dingen die de afgelopen paar jaar in mijn leven gebeurd zijn.

Ik vind het zweten en de opvliegers echt heel vervelend, vooral 's nachts want dan slaap ik dus echt weken nauwelijks goed waardoor ik overdag moe en lamlendig en snel geirriteerd ben. Ik vind het moeilijk te zeggen...
Ik zit in het zelfde schuitje vrees ik, ik slik nu al een paar maanden de pil gewoon door dus zonder stopweek, scheelt mij veel bloedverlies en twee dagen migraine. Heb er gewoon geen zin meer in..

Ben klaar met dat gedonder. En ga zeker geen jaren meer afzien. Ik werk fulltime en heb een gezin twee zwangerschappen en bevallingen in het "natuurlijk" tijdperk, en vijf jaar mantelzorg en alle shit gehad, ben er klaar mee. Als mannen het zouden hebben was er allang een oplossing voor.
Alle reacties Link kopieren
En de zogenaamde kleinere extra kans op kanker neem ik dan voorlief. Die ziekte ga ik toch wel krijgen gezien mijn familie aan vaders en moeder zijde..
Alle reacties Link kopieren
Ik lees over de anticonceptiepil, maar waarom geen hst/hormoontherapie? Dat is speciaal ontwikkeld om overgangsklachten tegen te gaan. Ik ben 41 en nog geen premenopauze te bekennen, maar ik weet nu al wel dat ik hormoontherapie ga vragen als het zover is. Jose Rozenbroek schreef er een boek over.

Edit: sorry, spuit 11 zie ik
Alle reacties Link kopieren
.
desertgirl wijzigde dit bericht op 16-07-2019 19:58
99.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoewel mijn laatste menstruatie al bijna twee jaar geleden was heb ik nog steeds last van opvliegers en emotionele instabiliteit. Omdat er aan beide kanten van de familie veel borstkanker zit (mijn moeder en vrijwel alle zussen van mijn vader en moeder kregen op middelbare leeftijd borstkanker) heb ik hormoonvervangende therapie niet aangedurfd en ook de kruidenmiddelen met oestrogeen-effect gemeden.

Sinds ongeveer een jaar gebruik ik Vitex agnus castus (monnikspeper). Ik zou willen dat ik het eerder had ontdekt! Mijn opvliegers zijn vrijwel weg, en ik voel me veel stabieler. Als ik stop met het middel is het binnen een paar dagen terug.
In Duitsland is dit veel bekender als middel voor de overgang, in Nederland zit het vooral veel in preparaten tegen PMS.

In de perimenopauze (de overgang) zijn de menstruaties onregelmatig en krijgen veel vrouwen door de wisselende hormoonspiegels last van allerlei overgangsverschijnselen zoals opvliegers, nachtelijk zweten, stemmingswisselingen, prikkelbaarheid, angst, depressie en slaapproblemen. Gezien de effecten van monnikspeperextract op neurotransmitters en hormonen is het goed denkbaar dat monnikspeperextract werkt bij typische menopauzeklachten zoals opvliegers en nachtelijk zweten. Dit is echter nog onvoldoende onderzocht. Monnikspeper wordt vaak in combinatie met andere kruiden zoals zilverkaars, rode klaver en sint janskruid geadviseerd aan vrouwen in de (peri)menopauze, zodat moeilijk is na te gaan wat het afzonderlijke effect is van monnikspeperextract.
Sommige onderzoekers opperen dat symptomen die aan de overgang worden toegeschreven eigenlijk horen bij PMS en dat Vitex agnus castusextract vooral helpt tegen deze PMS-achtige klachten in de vroege perimenopauze. Vrouwen zijn in de perimenopauze vermoedelijk gevoeliger voor PMS-achtige klachten (zoals geïrriteerdheid, angst, vochtretentie, stemmingsveranderingen, hoofdpijn, mastalgie en een opgeblazen gevoel) of ze verdragen deze minder goed.


Het is ook mogelijk dat monnikspeperextract menopauzale klachten verlicht door stimulering van het opiaatsysteem. Afname van de endogene opiaatactiviteit tijdens de menopauze is geassocieerd met stemmingsdaling en opvliegers door centrale noradrenerge instabiliteit.
https://naturafoundation.nl/kenniscentr ... afieid=109
nounou
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
15-06-2019 10:56
Mijn dokter wil het niet eens testen, vindt het te vroeg. Je kan natuurlijk al pre-overgangssymptomen hebben. Er is hier een heel topic over de overgang.[...]
Mijn dokter wilde ook niet testen, want ik was 'veel te jong'.
Achteraf was ik wel degelijk in de overgang.
Ik neem het mijn huisarts heel erg kwalijk dat hij niet heeft getest. Door de hormonen herkende ik mezelf nauwelijks en werd ik somber en depressief. Had mijn huisarts wél getest, dan had ik geweten dat ik in de overgang was en had ik de invloed daarvan mee kunnen nemen. Nu ging ik twijfelen aan mezelf en had het gevoel dat ik gek werd. Ik herkende mezelf niet meer.

Inmiddels is de overgang wel achter de rug en wát een opluchting is dat.
Maar mijn huisarts was een droplul dat hij me niet serieus heeft genomen.
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
16-06-2019 00:43
Ik zit in het zelfde schuitje vrees ik, ik slik nu al een paar maanden de pil gewoon door dus zonder stopweek, scheelt mij veel bloedverlies en twee dagen migraine. Heb er gewoon geen zin meer in..

Ben klaar met dat gedonder. En ga zeker geen jaren meer afzien. Ik werk fulltime en heb een gezin twee zwangerschappen en bevallingen in het "natuurlijk" tijdperk, en vijf jaar mantelzorg en alle shit gehad, ben er klaar mee. Als mannen het zouden hebben was er allang een oplossing voor.
Vermindert het doorslikken van de pil ook jouw klachten?

Ik ben zelf zo bang dat ik van de regen in de drup kom. Ik slik al een aantal jaren de pil niet meer omdat ik daar echt een raging bitch van werd. En ook nog eens dik en vreselijk jankerig.

Een opvliegertje overdag vind ik nog niet zo erg. Het is mijn name mijn verstoorde nachtrust die me opbreekt.

Maar het komt en gaat. Ik ben een maand geleden ongesteld geweest en dan gaat het weg. Ik slaap nu ook beter. Als het zo blijft vind ik het prima maar vrees dat de opvliegers toch weer terug komen.
HST is een veel lagere dosering dan de reguliere pil, misschien dat dat wel voldoende is om klachten te verminderen maar niet een raging bitch 😄 te worden
Alle reacties Link kopieren
Case-je schreef:
16-06-2019 09:32
Mijn dokter wilde ook niet testen, want ik was 'veel te jong'.
Achteraf was ik wel degelijk in de overgang.
Ik neem het mijn huisarts heel erg kwalijk dat hij niet heeft getest. Door de hormonen herkende ik mezelf nauwelijks en werd ik somber en depressief. Had mijn huisarts wél getest, dan had ik geweten dat ik in de overgang was en had ik de invloed daarvan mee kunnen nemen. Nu ging ik twijfelen aan mezelf en had het gevoel dat ik gek werd. Ik herkende mezelf niet meer.

Inmiddels is de overgang wel achter de rug en wát een opluchting is dat.
Maar mijn huisarts was een droplul dat hij me niet serieus heeft genomen.
Precies dít soort verhalen hoor ik dus juist zó vaak..! Véél vaker dan dat klachten worden toegeschreven aan de overgang terwijl het (misschien) iets anders is. Ik heb zelf ook maanden getobd tot ik op het lumineuze idee kwam, dat het wel eens overgangsklachten konden zijn.

Dat gevoel van jezelf niet herkennen inderdaad; wie ís dit labiele, jankerige figuur?! Ik wil mijn levenslustige, stevige zelf terug!! :cry:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven