Gezondheid alle pijlers

oxazepam als slaapmiddel?

21-03-2014 21:16 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week heb ik een lange vlucht. Door de toestanden met het Maleisische toestel heb ik veel angst! Ik heb een strip oxazepam liggen. Kan ik een pil nemen om te slapen? Is het überhaupt een slaaptablet?
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 maart 2014 @ 20:27:

Se Rest A case bedoel jeScherp zeg
Sterker nog: ik snap het ook niet, dat kan nu juist zo beangstigend zijn
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 maart 2014 @ 20:03:

als op vakantie gaan met het vliegtuig het spannendste is in je leven dan vraag ik me af hoe je omgaat met basale dingen als ontslag, conflict, verlies, ziekte, dood, de echte spannende dingen zeg maar.

Blijkbaar anders dan jij.

Maar dat maakt het niet noodzakelijk fout.

Want wat jij doet of vindt is niet automatisch het enige juiste.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Als het normaal was dat je tranquillizers zou slikken op een vlucht dan kreeg je die wel bij het uitserveren van de koffie.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 maart 2014 @ 20:36:

Als het normaal was dat je tranquillizers zou slikken op een vlucht dan kreeg je die wel bij het uitserveren van de koffie.Sure, je hebt gelijk hoor, schat.

Als het normaal was dat je tranquillizers zou slikken op een vlucht dan kreeg je die wel bij het uitserveren van de koffie.

Niemand zegt dat het normaal is.

Je chargeert. Zoals zo vaak.

Als het normaal was dat je tranquillizers zou slikken op een vlucht dan kreeg je die wel bij het uitserveren van de koffie.Als gras eten voor mensen zo normaal is stond het wel in de schijf van 5.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 maart 2014 @ 20:27:

Se Rest A case bedoel je
Mja, ik ben het in deze met Meds eens hoor. Verbazingwekkend hoe makkelijk er hier geroepen wordt 'gewoon een pammetje' te kunnen nemen.

TO heeft geen fobie, ze is angstig doordat ze veel leest over de verdwijning van het vliegtuig recent. Een fobie is heel wat anders.

Maar goed, TO, waarom bel je niet even met de huisarts, dat je overweegt om Oxazepam te gebruiken die je nog had liggen en voor deze reden. Dan heb je het overlegd met iemand die er zeker weten verstand van hebt. Hier heb je voornamelijk met ervaringsgebruikers te maken en zelfdokteren met medicatie wordt ten zeerste afgeraden.
ik vind 'gewoon even' oxazepam slikken ook niet normaal. Als het allemaal zo onschuldig was zou het wel vrij verkrijgbaar zijn.

Maar goed, stel je voor dat je gewoon met je angsten om leert gaan ipv jezelf te drogeren...het idee
Ja dikke onzin, gewoon lekker een benzodiazepammetje nemen joh
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 maart 2014 @ 21:08:

Ja dikke onzin, gewoon lekker een benzodiazepammetje nemen johWelja.
Maar waarvoor heb je ze dan wel gekregen? Waarom schrijft een arts oxazepam voor? Wordt er vaker medicatie dan bijvoorbeeld therapie voorgeschreven? Is medicatie een goedkopere vorm van zorg? Kan dat een reden zijn? Stop er een pil en dus ben je van de angsten af?

Allemaal vragen die ik heb na het lezen van dit topic.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Oxa's worden bij tijdelijke stresssituaties voorgeschreven en kun je zo op herhalingsrecept blijven bestellen. Net alsof therapie iets oplost. Wellicht bij een serieuze fobie die echt sociaal beperkend is, maar bij tijdelijke spanning is 'n pilletje prima. Ook als je 'n tijdje slecht slaapt omdat je wat piekert over gewone dagelijkse problemen zoals werkeloosheid bijv doet af en toe 'n pilletje wonderen. Bij slecht slapen ga je namelijk alleen maar meer piekeren en kom je in 'n negatieve spiraal.
Op herhalingsrecept blijven bestellen?! Dat vind ik raar.
Waarom? Als je het niet in dusdanige hoeveelheden bestelt dat men 'n verslaving kan vermoeden, wordt je bestelling gewoon goedgekeurd en klaargezet bij de apotheek.
EN, je hebt volgens mij geen idee.

De verslaving aan de benzodiazepinen is een ontzettend groot probleem. Ernstig.
Moet je zelf bij betalen bij de oxazepam? Of krijg je ook nog een code dat het volledig vergoed wordt?
benzo's worden niet bij herhaalrecept verstrekt, tenzij je een psychische aandoening hebt. De overheid probeert juist de enorme verslaving terug te dringen vanwege de vele ongelukken (met name bij ouderen) en de enorme kosten (arbeidsverzuim o.a.)
Dat zal voor sommige mensen misschien opgaan, maar zoveel slik ik er niet per jaar. Ik gebruik die dingen niet wekelijks tenslotte. Mensen die geen maat kunnen houden zullen heus wel opvallen als ze om de week 'n nieuwe bestelling doen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 22 maart 2014 @ 21:49:

benzo's worden niet bij herhaalrecept verstrekt, tenzij je een psychische aandoening hebt. De overheid probeert juist de enorme verslaving terug te dringen vanwege de vele ongelukken (met name bij ouderen) en de enorme kosten (arbeidsverzuim o.a.)

Wat een bullshit.

Mijn moeder (rip) en oma slikken al decennia oxazepam.

Kregen ze gewoon keer op keer van de huisarts (en dat zijn door de lange duur al meerdere huisartsen geweest).

Mijn oma en moeder lopen/liepen niet bij psychiaters of iets dergelijks. Tuurlijk is er blijkbaar een reden dat ze het nodig vinden./vonden om oxazepam te slikken, maar van psychiatrische aandoeningen of hulp was nooit sprake.

O, en je laatste zin: m'n oma is 89, woont nog zelfstandig, rijdt nog auto en heeft een Facebook-pagina.
Die dingen kosten 2 keer niks (2,10 voor 30 stuks). Hier is het in elk geval nog niet verboden ze via internet bij je huisarts bij te bestellen.
Ik heb liever een vliegtuig vol gedrogeerden dan een vliegtuig vol van angst schreeuwende passagiers. Dat laatste verstoort mijn rust tijdens de vlucht in ernstige mate
Hoe goed kent een huisarts je? Dat bij hij/zij je op je blauwe ogen kunt vertrouwen? Bij het voorschrijven van dergelijke kalmeringsmiddelen met een verslavende werking?

Of in een vlaag van hevige angst het hele doosje in een keer? Ik zou als arts die verantwoordelijkheid niet durven nemen.
Mijn ervaring is overigens dat huisartsen heel erg makkelijk zijn met het vertrekken van die rommel. In een aantal periodes dat ik het moeilijk had kreeg ik ze door diverse huisartsen bijna opgedrongen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven