Gezondheid alle pijlers

oxazepam als slaapmiddel?

21-03-2014 21:16 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende week heb ik een lange vlucht. Door de toestanden met het Maleisische toestel heb ik veel angst! Ik heb een strip oxazepam liggen. Kan ik een pil nemen om te slapen? Is het überhaupt een slaaptablet?
quote:Enn schreef op zaterdag 22 maart 2014 21:26 Maar waarvoor heb je ze dan wel gekregen? Waarom schrijft een arts oxazepam voor? Wordt er vaker medicatie dan bijvoorbeeld therapie voorgeschreven? Is medicatie een goedkopere vorm van zorg? Kan dat een reden zijn? Stop er een pil en dus ben je van de angsten af?

Allemaal vragen die ik heb na het lezen van dit topic.

Is dat een vraag aan mij? In een heel moeilijke periode in directe omgeving. Ziekte en dood van van diverse dierbaren, relationele ellende, verbouwing die de mist in ging, burn-out. En alles in 5 maanden tijd.

Ik raakte in paniek....
Nou met die oxaatjes kun je er niet zomaar 'n eind aan maken mocht je dat al willen. Heb 't wel 'ns opgezocht op internet en zelfs met meer dan 200 pillen in je mik ben je nog niet dood. En doe je 'n poging er zoveel naar binnen te werken komt je maag in opstand en kots je de boel weer uit voor het iets kan uitrichten. Zo makkelijk als het in films altijd overkomt is dat allemaal niet. Anders hadden mensen die euthenasie aan vragen het 'n stuk makkelijker als je jezelf kon helpen met 'n paar onschuldige kalmeringspilletjes.

Overigens kent mijn huisarts mij al vanaf dat ik een klein kind was.
quote:elninjoo schreef op 22 maart 2014 @ 22:04:

Nou met die oxaatjes kun je er niet zomaar 'n eind aan maken mocht je dat al willen. Heb 't wel 'ns opgezocht op internet en zelfs met meer dan 200 pillen in je mik ben je nog niet dood. En doe je 'n poging er zoveel naar binnen te werken komt je maag in opstand en kots je de boel weer uit voor het iets kan uitrichten. Zo makkelijk als het in films altijd overkomt is dat allemaal niet. Anders hadden mensen die euthenasie aan vragen het 'n stuk makkelijker als je jezelf kon helpen met 'n paar onschuldige kalmeringspilletjes.

Overigens kent mijn huisarts mij al vanaf dat ik een klein kind was.Hoeveel mensen zouden een strip met pammetjes in hun nachtkastje hebben liggen, als veilig idee?
Er is in elk geval een goede handel in. Je hoeft het niet eens via de huisarts te halen
Oh, mijn huisarts is er totaal niet makkelijk in, hoor. Toen het slecht met me ging kreeg ik er geloof ik 5 of 10, en dat met tegenzin.

Inmiddels kent ze me en heb ik een heel traject bij een psychiater achter de rug inclusief therapie en antidepressiva en nu krijg ik ze als ik erom vraag. 20 stuks ofzo, en daar doe ik 2 jaar mee.

Maar ik zal er nooit om bellen als herhaalrecept.

Volgens mij betaal ik 8,- euro ofzo voor 20 stuks.
quote:juliaaana schreef op 22 maart 2014 @ 21:49:

Moet je zelf bij betalen bij de oxazepam? Of krijg je ook nog een code dat het volledig vergoed wordt?Moet je zelf voor betalen.
quote:juliaaana schreef op 22 maart 2014 @ 22:17:

Er is in elk geval een goede handel in. Je hoeft het niet eens via de huisarts te halenTja dat hoef je met coke ook niet.
quote:hiltje schreef op 22 maart 2014 @ 22:19:

Oh, mijn huisarts is er totaal niet makkelijk in, hoor. Toen het slecht met me ging kreeg ik er geloof ik 5 of 10, en dat met tegenzin.

Inmiddels kent ze me en heb ik een heel traject bij een psychiater achter de rug inclusief therapie en antidepressiva en nu krijg ik ze als ik erom vraag. 20 stuks ofzo, en daar doe ik 2 jaar mee.

Maar ik zal er nooit om bellen als herhaalrecept.

Volgens mij betaal ik 8,- euro ofzo voor 20 stuks.

Dan wordt je wel afgezet. Ik had net op mijn doosje gekeken van 30 stuks en dat kostte me maar 2,10.

Bij ons werkt de huisarts met 'n bestelformulier via internet en dingen die je al eerder op recept hebt gekregen kun je via dat formulier dus bijbestellen. Als je overmatig zou bestellen van een of ander dan krijg je dat heus niet uitgeleverd.
Ze hebben mij ooit geholpen als steuntje in de rug, de arts bij de hap aarzelde niet lang toen hij mij zag en schreef xanax voor, eindelijk rust! Dus ik ben blij dat ze bestaan, maar was ook heel blij dat het grootste gedeelte van het doosje onaangeroerd bleef.
bedankt voor dit topic,
roze.
Jij klinkt behoorlijk verslaafd. Wat moet je met die troep als je er nachtmerries van krijgt?
quote:Bergje65 schreef op 22 maart 2014 @ 22:01:

[...]

Is dat een vraag aan mij? In een heel moeilijke periode in directe omgeving. Ziekte en dood van van diverse dierbaren, relationele ellende, verbouwing die de mist in ging, burn-out. En alles in 5 maanden tijd.

Ik raakte in paniek....Nee, niet speciaal maar dankjewel voor je antwoord. Sterkte want de nasleep zal vast nog gaande zijn.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:dammes3 schreef op 22 maart 2014 @ 23:00:

Jij klinkt behoorlijk verslaafd. Wat moet je met die troep als je er nachtmerries van krijgt?

die is raak ;)

ik slik ze wanneer de panic toeslaat.
quote:Miss.Innuendo schreef op 22 maart 2014 @ 21:54:

[...]

Wat een bullshit.

Mijn moeder (rip) en oma slikken al decennia oxazepam.

Kregen ze gewoon keer op keer van de huisarts (en dat zijn door de lange duur al meerdere huisartsen geweest).

Mijn oma en moeder lopen/liepen niet bij psychiaters of iets dergelijks. Tuurlijk is er blijkbaar een reden dat ze het nodig vinden./vonden om oxazepam te slikken, maar van psychiatrische aandoeningen of hulp was nooit sprake.

O, en je laatste zin: m'n oma is 89, woont nog zelfstandig, rijdt nog auto en heeft een Facebook-pagina.Ja vroeger was dit "gebruikelijk" maar vanwege de toename van problemen (ongelukken op de weg) wil men van deze verslaafden af. Mensen moeten leren omgaan met ongemak in plaats van een pil te nemen voor elke scheet. Weet je hoe vaak ouderen hun heup breken ten gevolge van een val door onoplettendheid vanwege de benzo's? Ouderen die niet verslaafd zijn lopen veel minder risico's.
quote:rochel schreef op 22 maart 2014 @ 23:22:

[...]

die is raak ;)

ik slik ze wanneer de panic toeslaat.Twee per dag dus? Constant watten in je hoofd
Over het gevaar van benzodiazepinen bij langdurig gebruik en ouderen:

http://www.kennislink.nl/publicaties/de ... verslaving

het enorme aantal verslaafden:

http://mens-en-gezondheid ... t-en-afbouwenstoppen.html

En de enorme toename van verslaafden

http://www.nursing.nl/Ver ... zodiazepinen-NURS008075W/
kan niet goed zijn, is niet goed.
ja weet je, overal hoor en lees je dat je die pillen maar 1 a 2 weken mag slikken. maar krijg je een keer een recept vanwege de paniek dan is het echt heel makkelijk herhaal te krijgen.

het levert veel geld op.
quote:rochel schreef op 23 maart 2014 @ 00:08:

nu slik ik ze maar eens of twees per week. spaar ze op voor als ik ze ooit niet meer krijg. ook over de datum doen ze nog hun werk.

en ik stap dan ook niet in de auto, maar lig op de bank.

verder eens met je post over dat mensen eens om moeten leren gaan met ongemak.

en dokters moeten niet zo snel een recept uitschrijven.

die oudjes stoppen ze helemaal vol, zonder pammie maken ze daardoor ook wel een smak. al die bloedverunners, bloeddrukverlagers en hartpillen. kan niet goed zijn, is niet goed.1 of 2 per week en je krijgt er 60!!!! per maand? Wat is dat voor gekkigheid? en waarom spaar je zoveel pillen? Iemand schreef hier net dat oma van 85 benzo's slikt en autorijdt. Levensgevaarlijk! Voor anderen dan he?
quote:rochel schreef op 23 maart 2014 @ 00:10:

ja weet je, overal hoor en lees je dat je die pillen maar 1 a 2 weken mag slikken. maar krijg je een keer een recept vanwege de paniek dan is het echt heel makkelijk herhaal te krijgen.

het levert veel geld op.je hoeft toch niet te bellen voor een recept? Je hebt er genoeg zeg je
liever ga je kleuren bij paniek. Dat is veel beter
nog beter: ga in therapie, want paniek is af te leren
ik weet waar de problemen zitten en heb daar dus geen therapeut voor nodig.
quote:rochel schreef op 23 maart 2014 @ 00:38:

ik moet gewoon bepaalde mensen ontwijken. ik weet waar de problemen zitten en heb daar dus geen therapeut voor nodig.

Maar weet je ook hoe je de problemen kunt oplossen? Daar is therapie voor.

quote:rochel schreef op 23 maart 2014 @ 00:38:

maar dat soort dingen roepen emoties op, en dat haat ik.

Ook daar is therapie heel goed voor.

Een keer een pilletje slikken omdat je vliegangst heb vind ik niet gek. Als je er iedere maand 60 bij de huisarts haalt, lijkt het me beter om toch eens aan je angsten te gaan werken. En huisartsen die er zo makkelijk 60 voorschrijven zouden zichzelf ook eens moeten laten nakijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven