Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
Ik ben 30 jaar en heb dus voor het eerst onlangs een uitstrijkje laten maken.. En nu blijkt het niet geheel goed. De uitslag is

Pap-3b, KOPAC score (voor de eravringsdeskundigen onder ons

K=1

O=1

P=6

A=1

C=1

Nu direct doorverwezen naar de gynaecoloog voor verder onderzoek Ik ben best geschrokken, maar wel redelijk gerustgesteld door alle info die ik heb opgezocht. Zijn er onder de Viva forummers ook meiden die een soortgelijke uitslag wel eens hebben gekregen? En wat toen de vervolgbehandelingen e.d. waren?

Heb het nog niet aan de grote klok gehangen, alleen man en beste vriendin weten het, maar vind eht wel fijn om het hier zo neer te typen.

Heb in 2006 borstkanker gehad, en de hele reutemeteut aan behandelingen... Dat staat toch geheel los hiervan ?

Thanx voor het lezen,

Groet Miss80
Kaboinkie,

Ik hoop met je mee! Vloei je erg of valt het wel mee?
Miss80,

Ik heb het regelmatig meegemaakt (verpleging thuiszorg) dat vrouwen als zij chemo's krijgen of bestraald worden erg droge slijmvliezen krijgen en daardoor schimmelinfecties krijgen en vatbaarder zijn voor andere vaginale infecties. zou kunnen dat je toen besmet bent met het hpv, maar ik denk dat het los staat van elkaar.

Wil je in elk geval sterkte wensen, want het zal er best ingehakt zijn bij je na zo'n verleden.
Hier dan even een update.. Heb gister een colposcopie gehad, en over anderhalve week krijg ik daar de uitslag van. Het zag er onrustig uit

De twee behandelopties zijn laseren of operatief verwijderen. Waarschijnlijk wordt het optie 2 omdat hij absoluut geen risico wil nemen.

De oncoloog en gynaecoloog hebben nu het vermoeden dat er genetisch iets neit helemaal goed is met mijn afweersysteem. hoe dat onderzocht / getest gaat worden hoor ik nadat alle uitslagen bekend zijn...

Afwachten dus..

Dankjewl voor alle adviezen, fijn om hier ervaringen te kunnen delen!
Bij mij is het super gegaan. De houding was weer vervelend, de verdoving zeker ook (maar na de 1e voelde ik de rest in ieder geval niet meer) en de BBQ-geur. Maar de ingreep zelf was bijna pijnloos en geen napijn ook! Heel blij dus dat het nu weg is en hopelijk voorgoed? krijg 15 maart de uitslag.
Ik sta nu al 2 jaar onder controle in het ziekenhuis voor mijn baarmoederhals omdat bij steeds pap 3a / 3b terug komt, ik ben er nu al 2x aan geopereerd en nu is het dus weer mis.

Ik ben in januari weer geweest en daar kwam weer pap 3a uit, maar nu willen ze hier in het ziekenhuis niets doen en daar ben ik het dus niet mee eens, en dus een afspraak gemaakt in groningen .

De reden dat ze het nu niet weg willen halen is omdat wij een kinder wens hebben en als ze nu weer een rand weg halen dat dat gevolgen voor een baby kan hebben, maar mij word niets gevraagd wat ik wil, bedoel mijn gezondheid gaat toch voor, je laat iemand toch niet rond lopen met iets in haar lichaam wat er niet hoort??!!, word er een beetje kriebelig van, het zit me helemaal niet lekker, heeft iemand anders hier misschien ervaringen mee?. ( die het zelfde heeft gehad ).

Alvast erg badankt!.
Phoe Butterfly,

Ik snap dat je je daar niet pretttig bij voelt. Gewoon die second opinion vragen dus! Ik heb er geen ervaring mee, heb nu 1 x een lisexcisie ondergaan, dus ik hoop gewoon op goede uitslagen de komende uitstrijkjes.... we zullen zien.
Hoi,

2 jaar geleden een uitstrijkje laten doen (bevolkingsonderzoek) was 2a, vorig jaar wederom een uitstrijkje laten doen, uitslag 3a. Toen ben ik doorgestuurd naar de gyn, waarna er een biopt werd genomen. Na 2 weken kreeg ik de uitslag dat het Cyn1 was. In februari jl. een uitstrijkje laten doen bij de huisarts en het is nog steeds 3a (tussen de biopt en het uitstrijkje zat 4 maanden). De huisarts raadde me aan om toch weer naar de gyn te gaan en te overleggen wat te doen. Gisteren ben ik geweest en we hebben besloten om een lys te doen, dit gebeurt 28 april. Ik ben het van plan om onder plaatselijke verdoving te laten doen. Wat kan ik verwachten? Op zich zie ik er niet echt tegenop omdat je er toch onderhand al meer dan een jaar mee bezig bent en ik heb nu zoiets, laten ze er maar wat aan gaan doen zodat het weg is en ik weer verder kan met leven. Sinds de pap3a is geconstateerd ben je er toch dagelijks mee bezig.
Zooww dit topic weer gevonden :+ Vorig jaar Lis ondergaan en in de tussentijd zo weinig mogelijk aan dat hele gedoe gedacht! Vorige week moest ik weer voor uitstrijkje en nu was ie pap2! Stuk beter dus en de gyn was er tevreden over! Nu in november pas weer
Ik heb dit topic ook weer gevonden!

Chickk: Fijn om te horen zeg! Ik heb in maart mijn controle gehad en dezelfde uitslag gekregen. Had deze wel verwacht, had niet verwacht dat het ineens PAP1 zou zijn. Moet in september weer terug, ben benieuwd wat het dan zal zijn! Maar in de tussentijd ga ik er inderdaad zo min mogelijk aan denken...

Voor alle meiden in hetzelfde schuitje: succes en sterkte...
Hallo allemaal,

Vorig jaar ben ik actief geweest op het forum om vervolgens 3 maanden (heerlijk) op reis te gaan. Even een update: begin 2009 na uitstrijkje pap 2, een half jaar later pap 3a met cin 3, daarna afgelopen november lisexcisie. De uitslag daarvan was (vlak voor mijn reis): sorry mevrouw, we hebben niet alle onrustige cellen weg kunnen halen. U moet direct terugkomen na uw reis, 50% kans op meteen nieuwe ingreep, 50% kans op het lichaam heeft het zelf opgelost.

Nu: na mijn reis een uitstijk gehad (ipv de beloofde colposcopie), uit die uitstrijk bleek pap1 (Joepie!!!!!!). Helaas heb ik nog wel het hpv virus dus sta ik onder strenge controle (over een half jaar weer een colposcopie).

Inmiddels is ook gebleken dat ik een te traag werkende schildklier heb (al zo'n 20 jaar, eerder niet herkend door huisarts). Nu ben ik nogal van hollistische/natuurgeneeskundige benadering en lees nu dus ook veel over beide aandoeningen. Het gaat dan met name om je hormonenhuishouding. Dat is een vrij ingewikkeld systeem waar je lever en (bij)nieren ook van invloed op zijn maar wat ook aangrijpt op je vrouwelijke delen. Is er misschien een natuurgeneeskundige op dit forum die hier iets over kan zeggen?
Hoi Chick, kaboinki en alle anderen!
Hoi Marga,

Een lisexcisie valt reuze mee. Zeker als je een fijne gyn en assistente hebt. Van te voren had ik zelf een overdosis aan homeopathische rustigheids druppels genomen en paracetamol. Ik vond de eerdere colposcopie erger maar dat was vooral vanwege de andere gyn (vies mannetje, gaf totaal geen info etc). Van je ziekenhuis krijg je waarschijnlijk een folder hoe het precies in zijn werk gaat. Ik vond het echt reuze meevallen. Wat mij helpt om de aandacht af te leiden is om te vertellen over iets leuks wat je hebt meegemaakt, en ook al slaat het nergens op wat je zegt,..als het lukt om die leuke gebeurtenis weer te beleven scheelt dat een hoop. En de gyn is wel wat gewend en zal je waarschijnlijk zelf op je gemak stellen. Anders ben je zo gefocussed wat er tussen je benen gebeurd dat is niet fijn.

Sterkte!
He Vivamies,

Beetje zelfde verhaal als jij, maar iets gunstiger (begin 2009 pap 2, in aug 3a, in okt colpo en CIN1). Op mijn verzoek is er ook een HPV-bepaling gedaan (heb nogal wat wisselende contacten, daarom wilde ik het weten). Ik blijk dus ook het (kankerverwekkende soort) HPV-virus te hebben, maar ik word daar niet anders voor gecontroleerd dan als ze gedaan zouden hebben zonder die HPV-bepaling. Ik heb twee weken geleden een uitstrijkje laten maken (moest na een half jaar weer) en daar hoor ik maandag de uitslag van. Over een half jaar weer een uitstrijkje en dan na een jaar weer, als alles nog goed is dan weer gewoon Bev.Ond. Waarom gaan ze bij jou over een half jaar een colpo doen? Waarom niet gewoon een uitsrijkje en pas een colpo als er afwijkingen zijn? Als er geen afwijkingen op een uitstrijkje zijn, dan hoeft er toch geen colpo gedaan te worden? Of heeft dat nog met die CIN3 te maken?

Is er verder hier nog iemand die meer weet over de combinatie HPV/wisselende contacten/ afwijkende uitstrijkjes (behalve dan dat je met wisselende contacten een grotere kans hebt op een HPV-infectie)?
Hoi Lente,

Klote he dat we dat stomme virus nog hebben. Het hangt voor mijn gevoel als een zwaard van damocles boven mijn hoofd. Die colpo is wel te verklaren. Ik heb nogal wat problemen gehad met het ziekenhuis: veel afspraken die niet nagekomen werden op een hele vervelende manier, plotseling andere gyneacologen, slechte kwaliteit gyn, etcetc. Daardoor heb ik de vorige keer behoorlijke stampij gemaakt en wil ik alleen nog meteen geholpen worden zonder weer wachten op uitslagen e.d.. Ik denk dat ik daarom gelijk een colpo krijg (dan hoef je niet te wachten op de uitslag maar weet je meteen of het goed is of niet.

Ik ben trouwens benieuwd of als het volgende keer goed is, en die keer erop ook (maar wel nog hpv), of men ons dan straks inderdaad met het bev.ond. laten meelopen. We hebben dan nog wel evt hpv!!! Ik heb trouwens geen wisselende contacten en ook geen relatie (al een tijdje niet). Het lijkt mij trouwens dat wij als drager bij onbeschermde sex heren kunnen aansteken met hpv die hiermee vervolgens weer dames kunnen infecteren.En natuurlijk 95% ofzo breekt het virus af maar ik vind dit toch geen fijn idee.
x
Hallo iedereen,

heb een beetje meegelezen en heb een vraagje:

ik heb pap 4a, cin 3 en het HPVvirus.

Ik heb op 5 juli mijn lis en een curretage (weet niet of dit altijd zo is).

Het vervelende is alleen dat ik de volgende dag 5 uur lang met de trein moet (woon in het buitenland en moet 2 dagen later in Nederland een examen afleggen).

Ik heb deze operatie al 2 maanden verschoven i.v.m. werk, maar ja nu kan ik natuurlijk het niet meer uitstellen.

Denken jullie dat het gaat 5 uur lang in de trein zitten? Probeer zo min mogelijk bagage mee te nemen, natuurlijk.

Trouwens, ik had 3 jaar lang pap3a, dus voor de mensen die bang zijn dat ze niet meteen geopereerd worden, het kan ook weer teruggaan naar pap2 en 1. Volgens de meeste gyneocologen is het ook goed niet meteen in paniek te opereren.

Gr.
Hoi Siroop,

Ik heb geen ervaring met curretage, maar voor de lis maakt het niet uit. als je maar niet zwaar gaat tillen (koffer) en voorzichtig doet met in en uit de trein stappen. Gezien je examen zou ik het toch verzetten. Je hoofd staat op zo'n moment echt niet op leren. Tenzij je gezondheid in het geding is natuurlijk, maar een week verzetten lijkt me voor je gezondheid geen probleem.
He vivamies,

dank voor je snelle antwoord.

Ze hebben helaas alleen dan nog tijd, of het wordt weer 3 maanden later en maar dan ben ik weer `on the road`.

Maar mss dat ik mijn examen dan maar verzet, gezondheid gaat toch voor...

Ik weet ook niet hoe dat is met bloeden en dan `lekker` in de trein naar de wc moeten. Zucht..daar gaat mn planning..
ik zou een ander ziekenhuis proberen. Het is zonde om je examen te verzetten denk ik. Wel examen en wel ingreep lijkt me emotioneel niet fijn, vooral niet tav leren waar je hoofd echt niet naar staat. Probeer 2-3 andere ziekenhuizen. waarschijnlijk kun je daar wel eerder/beter terecht
Hm,

hier kun je niet zo makkelijk van ziekenhuis wisselen, want degene die mij opereert heeft ook alle vooronderzoeken gdaan, dat vind ik wel een fijn idee.

Maar ik ga er wel even over praten met de arts.

Thanks!
Toch niet helemaal happy met uitslag van eerste controle uitstrijk, half jaar na lis: Pap 2. Zeker ook niet helemaal slecht, maar had liever Pap 1 gehad. Moest toch al in november weer terugkomen, maar dat maakt het nu wel weer extra spannend toch.
1,5 jaar geleden kreeg ik op nieuwjaarsdag de uitslag pap2 na een uitstrijkje. Een halfjaar geleden (Ik ben een halfjaar in het buitenland geweest dus er zat een jaar tussen de 1e en 2e uitstrijk) had ik weer pap2, ik ben toen naar de gyneacoloog gegaan en heb een colposcopie gehad (er zijn geen biopten genomen). Toen moest ik na 6 maanden weer terugkomen voor een uitstrijk want het zag er allemaal goed uit. Twee weken geleden hoorde ik dat ik pap3a - CIN 1 had. Gister ben ik naar de gyneacoloog weer geweest en heb weer die colposcopie gehad en dit keer wel een biopt genomen. Nu hoor ik dat het weer goed eruit ziet allemaal en over 6 maanden (in november) mag ik weer terugkomen... Pffft... Ik ben zo bang dat het dan NOG erger is..
hallo dames,

ja wat een onzekerheden en een frustraties he. En het lullige is dat je er zelf niets aan kunt doen. Ik heb begrepen dat het enige dat je volgens de westerse geneeskunde kunt doen is stoppen met roken (als je rookt). Homeopathisch kun je wel meer doen bijvoorbeeld vitamine c1000, foliumzuur en een aantal andere zaken.
Zijn we even lang aan het klooien Add. Ik ben in feb 2009 uit het BVO gehaald met pap 2. Bij herhaling in aug was het 3a. In okt colpo, biopt en lis gehad ( ook CIN 1) en had gehoopt/verwacht dat het nu na een half jaar een pap 1 zou zijn. Het is toch allemaal weggehaald? Nou ja, misschien is het weefsel nog steeds herstellende van de ingreep of heb ik een infectie en is het daarom pap 2, het betekent natuurlijk nog helemaal niks. Ik was er alleen zo graag klaar mee geweest, duurt allemaal zolang nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven