Gezondheid alle pijlers

Pap 3a

21-03-2008 11:38 1453 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
Silvershadow; ik heb een heel kort gesprek met haar gehad en ze gaf me ook een beetje de indruk dat ze even snelsnel wilde bellen. Dus ik heb later pas terug gebeld voor een nieuwe belafspraak maar dat kan maandag pas.. Dus ik zit er aan te denken om morgen de ha te bellen.

Ik had deze uitslag totaal niet verwacht dus ik zit mezelf nu de hele tijd gek te maken
Eerlijk gezegd denk ik dat de huisarts je niet veel wijzer kan maken. Ik zou toch nog een keer de gynaecoloog proberen. Sterkte!
Ja dat is misschien wel zo. En zou ik een ander zh kunnen bellen als ik bij hen niet op korte termijn terecht kan?
Je mag volgens mij altijd om een second opinion vragen, als je je zo'n zorgen maakt zou ik dat zeker gaan proberen.
Hallo allemaal, heb van de week ook gehoord dat ik pap 3a heb. Ben hier en op intenet over gaan lezen en ben best geschrokken van wat ik lees over HPV. Las dat je door het virus ook keelkanker ( door orale seks) kunt krijgen. En dat mannen daar een grotere kans op hebben. Is daar door jullie gynaecoloog over gesproken? En moeten jullie ( ook indien je een vaste partner hebt) zolang het virus actief is condooms gebruiken? Het lijkt mij dat je anders steeds weer besmet kan raken.
Marretje, Geen idee. Hier is bij mij niks over gezegd. Ik zal het gewoon navragen als ik jou was.

Ik had 12 oktober de uitslag gekregen en ze hebben alles weg kunnen halen! Ben zo blij! Over een half jaar controle en dan hopelijk Pap1!
Marretje, balen van je 3a uitslag. Ik heb bij de laatste x ook mijn HPV laten bepalen. Er zijn diverse hoogrisico HPV's maar de meest vervelende zijn HPV 16 en HPV18. Ik heb 16 en dat is tevens degene waarvan je keelkanker KUNT krijgen. Ook anuskanker en voor de heren peniskanker kunnen hierdoor veroorzaakt worden echter schijnt dit zo weinig voor te komen dat de artsen er totaal niet wakker van liggen. Pas als je klachten hebt die verwijzen naar 1 van die andere vormen van kanker gaan ze pas actie ondernemen. Sowieso is het goed om te vragen welke vorm van HPV je hebt. M.b.t. je vraag of het virus actief blijft, wij kregen hierop als antwoord dat we geen voorzorgsmaatregelen hoeven te treffen maar ook hierbij zetten zowel mijn man als ik vraagtekens.

Lexie, yeeeeeeeeeh super bericht!! :D

Roola, door alleen te kijken naar je baarmoederhals kunnen ze nooit zien of je HPV hebt (laat staan welk type HPV). Dat moeten ze uit een uitstrijkje bepalen. Raar verhaal dus wel. Ik zou echt voor een 2nd opinion gaan. Ze moeten gewoon een colposcopie doen als de pap score onveranderd is.
Folllow your dreams, they know the way
Bedankt voor je informatie Lexie, stelt wel weer wat gerust. Ik hoop morgen eindelijk wat meer duidelijkheid te krijgen over of ik HSV positief ben en zal meteen navragen welk type ik heb.

Sterkte iedereen hier! Ik heb de afgelopen tijd veel gelezen hier en heel veel aan jullie verhalen gehad.
Hoe is het gegaan Marretje? Weet je welke vorm HPV je hebt?
Hier net een eerste controleuitstrijkje gekregen na de laatste lis. Ben benieuwd. Vorige week je ik vanwege de vruchtbaarheidsbehandelingen een inwendige echo en toen ging het een partij bloeden. Net een week ervoor was ik ongesteld geweest dus dat kon het niet zijn. Heb vaker contactbloedingen maar dit was best heftig. Toen het zaterdag gestopt was begon het maandag opnieuw vrolijk te bloeden en dit keer zonder aanleiding. Dus ze hebben meteen gekeken en er zat een poliep. Die hebben ze nu weggehaald en daarvan krijg ik ook volgende week, samen met het uitstrijkje, de uitslag van. Spannend weer dat wachten.
Lexie wat fijn! Ik lees t nu pas.

Marretje krijg je een behandeling?

Stardust Lukte t uitstrijkje dan met bloeden? Of was t alweer rustig? Wat vervelend een poliep.

Idd spannend weer wachten. Niks aan Pfff
Bonuhbakkie, ik kreeg het uitstrijkje nadat ze de poliep hadden verwijderd dus dat bloedde sowieso maar het schijnt niet uit te maken. Het bloedden is na het verwijderen van de poliep trouwens wel gestopt dus dat zal wel de boosdoener zijn geweest. Woensdag, als ze binne zijn, de uitslagen. Spannend wel!

Hoe gaat het met jou?
Uitslagen waren vandaag binnen. Poliep was goedaardig. En pap1! Super blij. Nu de volgende keer nog pap1 (daar ging het vorige keer fout) en dan ben ik nog meer opgelucht.

Even voor jullie allemaal, mijn arts had ook mijn HPV opgevraagd om te checken. Vorige x was het variant 16 en nu was de vraag of die er nog zat. Maar door het verwijderen van die poliep had ik veel bloedverlies waardoor ze de HPV niet hebben kunnen bepalen. Ze gaan het nu bij het volgende uitstrijkje alsnog meenemen en als het dan weg is dan mag ik eventueel die HPV injecties. Wel op eigen kosten en moet er nog over nadenken vanwege de bijwerkingen waarover je leest maar aan de andere kant, als het tegen HPV beschermt... Ik denk er zeker nog even over na en wilde toch met jullie delen dat die optie er dus kennelijk ook is.

Wij gaan nu door met de laatste ICSI poging, dit x met prednison en bloedverdunners en hopelijk gaat het nu dan wel goed. Sowieso even geen uitstrijkjes stress voor het eerste half jaar
Jeuh!!!! Wat fijn dat het goedaardig is!! En pap 1!!! Zo kan je het weekend wel ingaan.

Fijn dat je geen uitstrijkjes stress eerst even hebt.

Dat wordt dan afwegen, de voors en tegens. Ligt er ook wel aan hoe groot t risico dan is.

Maar voor nu eerst even rust in de tent.

Alhoewel ICSI is ook wel weer spannend.
Hallo

In september mijn 2e lis gehad na een pap 3a uitstrijkje. Ben hpv (16) positief en al 4 jaar onder controle bij de gynaecoloog. Na mijn 1e lis in 2012 was de 1e uitstrijk daarna pap1. Alle uitslagen daarna waren pap2 en afgelopen keer dus pap3a.

Na de laatste lis geen uitslag gekregen, kreeg over een half jaar wel een nieuwe afspraak..Nou kreeg ik afgelopen week de brief in huis. 15 maart naar oncologisch spreekuur. Beetje raar, moet gewoon een controle afspraak, maar misschien is dat nieuw.

Wel (nog steeds) last van veel (soms stinkende) afscheiding en onregelmatige menstruaties. Soms contactbloedingen. Maar gezien mijn leefijd (43) zou het ook met de overgang te maken kunnen hebben.

Heeft iemand wel eens gehoord van een curretage bij pap 3?? Een collega van mij schijnt t gehad te hebben, gelijk bij de 1e keer naar de gynaecoloog.
Hallo psychedelic

Ik heb ervaring met een curettage bij pap 3a...

Zowel mijn zwager en schoonzus zijn gyneacoloog en zij raden het mij aan.

Gezien ik al vanaf 2009 afwijkende paps heb en er bij mij geen CIN afwijkingen zijn gevonden, kan het probleem "dieper" zitten. Ze noemen het een endocervix curettage. Hier kijken ze dus verder dan de baarmoedermond ( dus echt in de baarmoeder zelf ) of daar wel afwijkingen te vinden zijn...

Wanneer er bij jou dus afwijkingen gevonden zijn na de lisexcise (CIN-afwijkingen) heeft curettage geen zin. Dit is enkel om baarmoederkanker uit te sluiten...

Hoop dat je snel weer een pap1 krijgt... En mocht je vragen hebben, hoor ik het wel!

Groepjes, Floor
Stardust; Wat fijn Pap1! Top

Afgelopen week de controle gehad,krijg 6 april de uitslag. Brrrrrrr!!! Vind het zo spannend!!
Gisteren de uitslag gekregen van t controleuitstrijkje... Pap2 nog steeds HPV (16) positief. Baal er wel een beetje van ook al zei de gynaecoloog dat ie er tevreden over was. Ik heb vanaf 2012 alleen maar foute uitslagen gehad, behalve dan de 1e uitstrijk na mijn 1e lis. Dat virus zit er al minimaal 4 jaar dus de kans dat die uit zichzelf verdwijnt is vrij klein.

Moet over een jaar weer een uitstrijkje, ben ervan overtuigd dat ook die weer niet goed zal zijn. Ik heb wel zoiets van als t weer fout is dan mag ie van mi de hele boel weghalen. Loop er al 4 jaar mee en elke keer die stress en zenuwen voor een uitslag.... Ook speelt mee dat mijn ouders, mijn grootouders en wat ooms en tantes zijn gestorven aan kanker. Ik WEET dat ik geen bmhk heb, maar toch...

Wat is ernstiger? Pap 3b cin 2 of pap 3a cin 3? Mijn pap 3b was cin 2 en bij de laatste lis (pap3a) was t cin3.
Oh bah psychedelic, ik snap dat je je hierbij niet goed voelt. Maar je hebt bij de eerste controle wel pap1 gehad, dus dan is het virus toch even 'weg geweest' toch? Cin gaat toch om grootte van het gebied toch? Hier ben ik dus ook best bang voor,dat het over een half jaar weer foute boel is, maar daar moet ik niet teveel bij stilstaan.

Ik ben echt zoooooo blij! Mijn uitslag bij de controle is Pap1 Dus kan weer met een gerust hart verder en niet meer zo stressen. Merk dat het me wel heel veel heeft gedaan. Over een half jaar weer terug.
Vervelend man die uitslagen. Ik weet niet of je rookt. MAar mijn gynaecoloog vroeg tijdens intake of ik rookte. Ik was toen anderhalf jr gestopt. Heel trots. Zei hij: beeetje jammer dat t nog maar zo kort is. Het is bekend dat roken ermee in verbinding staat. Cel vernieuwing en een virus te lijf gaan is dan voor je lichaam makkelijker. Geneest en / of hersteld beter.
Ik had 3b en eerst een lisexcisie en later nog een conisatie. Nu elke keer goede uitslagen. Maar man man man wat heb ik er een stres van gehad. Brrrr.

Paar jaar geleden inmiddels alweer.
Hoi

Ik weet niet of t virus ooit is weggeweest. Volgens mijn gyn niet. Ik rook niet, heb ook nooit gerookt. Is mij ook gevraagd. Schijn een slecht afweersysteem te hebben. Beetje raar, ben namelijk (bijna) nooit ziek.

Ik zit al vanaf 2012 in deze mallemolen, word er een beetje moedeloos van.

Cin is toch hoe diep t zit? Ik heb eigenlijk geen idee.

Waarom had je een conisatie gekregen doppinda? Is iets rigoreuzer dan een lis toch?

Het enige wat ik nu kan doen is afwachten.
Was ik ook weer. Sorry voor de radiostilte. Ben ziek en dat ben ik al driekwart jaar (actieve SLE, auto immuunziekte). Maar ook een controle uitstrijkje gehad. Die was pap1. Maar ik heb wel contactbloedingen en tussentijds bloedverlies. De gyn wilde dus toch kijken gezien mijn voorgeschiedenis met 2 x cin3. Hij heeft vandaag een colposcopie gedaan en ja hoor, afwijkend weefsel. Hapje van genomen, ligt nu in lab. Hij verwacht cin3 terwijl hij bij de vorige 2 x dat ik cin3 had verwachtte dat het cin2 of met geluk zelfs 1 zou zijn. Ik reken dus maar op 3. Hij denkt nog een lis te kunnen doen maar de andere optie is baarmoeder verwijderen. Maar dan nog is er geen garantie dat ik nooit meer klachten krijg!? Dus ik moet nog vragen hoe dat precies zit maar vanmiddag was ik ff lam geslagen. We hebben nog een kinderwens maar ik heb al heel veel miskramen gehad (en zijn nog geen papa en mama) dus dat moet ik wel meenemen in mijn afweging. Ik moet kiezen voor wat voor mij de meest veilige optie is aangezien de kans toch niet groot is dat we wel een doorgaande zwangerschap mogen meemaken. Zucht. Heel moeilijk dit.
Wat een rot nieuws! Heel veel sterkte met afwachten.
Jeetje Stardust wat heftig. Wat een tegenvaller.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven