Gezondheid alle pijlers

PAP 3A... ???

19-10-2010 20:40 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames..

Ik heb zo'n 3 weken terug een uitstrijkje laten doen bij de huisarts, van mij uit ter controle op een SOA.

Ik heb dus vorige week met de huisarts gebeld en dit was verder gewoon goed(althans, clean qua soa's dan).

Nu lag er deze week een brief van de huisarts in de bus, waarin zij aangeeft dat mijn uitstrijkje PAP 3A laat zien (haar omschrijving was dat er onrustige cellen werden gezien).

Ze gaf ook aan dat ik over een half jaar weer terug moet komen voor opnieuw een uitstrijkje om bovenstaand te controleren.

Ik heb dit hele gebeuren even op het internet opgezocht... En er schijnt dus een verband met baarmoederhalskanker te zijn.

Daarnaast lees ik aan de ene kant hele extreme verhalen en aan de andere kant schijnt het dat ik me niet al te druk moet maken...

Ik weet even niet wat ik hier nou van moet denken, ik ben ook nog maar 19 jaar en heb in het verleden last gehad van genitale wratjes (HPV virus wat dus ook in verband staat met baarmoederhalskanker). Deze wratjes zijn overigens al een jaar verdwenen.

Heeft iemand ervaring met deze situatie? En eventueel tips? Moet ik het half jaar afwachten of moet ik er op aandringen bij de huisarts dat er dieper op in wordt gegaan??

Ik wacht de reacties af...
Hallo,

Ik zie dat dit al een wat ouder topic is, maar wil toch even wat kwijt.

Ik heb afgelopen dinsdag een telefoontje gehad van de huisarts assistent na aanleiding van een uitstrijkje.

Dat uitstrijkje heb ik laten doen omdat ik al meer dan 4 week ongewoon bloedde (zeer donkere afscheiding)

Ik had gelijk ook maar de brief meegenomen voor het bevolkingsonderzoek, tja, als ik daar toch lig

Nu kreeg ik dus te horen dat ik pap3a heb en ben me natuurlijk rot geschrokken want een goeie 8 maand geleden was het pap1

De volgende dag heb ik weer mijn huisarts gebeld omdat ik het niet zag zitten om pas over een half jaar terug te komen.

Vanmorgen weer heen geweest en mijn ongerustheid uitgesproken, vooral gezien mijn familiegeschiedenis (jongste was 30 en die leeft niet meer)

Mijn moeder en tantes hebben het ook gehad en die werden binnen 2 week geholpen.

Mijn huisarts zei dat ik mij niet te druk moest maken en gewoon over een half jaar terug moest komen.

Ik heb erg duidelijk aangegeven dat ik mij geruster voel met een bezoekje aan de gynaecoloog, maar hij zei: Ik kan je op een briefje geven dat die nu toch niks doet.

Iemand hier ervaring mee?

Hoe is dat gegaan bij jullie?
quote:flower29 schreef op 22 maart 2013 @ 14:21:

Hallo,

Ik zie dat dit al een wat ouder topic is, maar wil toch even wat kwijt.

Ik heb afgelopen dinsdag een telefoontje gehad van de huisarts assistent na aanleiding van een uitstrijkje.

Dat uitstrijkje heb ik laten doen omdat ik al meer dan 4 week ongewoon bloedde (zeer donkere afscheiding)

Ik had gelijk ook maar de brief meegenomen voor het bevolkingsonderzoek, tja, als ik daar toch lig

Nu kreeg ik dus te horen dat ik pap3a heb en ben me natuurlijk rot geschrokken want een goeie 8 maand geleden was het pap1

De volgende dag heb ik weer mijn huisarts gebeld omdat ik het niet zag zitten om pas over een half jaar terug te komen.

Vanmorgen weer heen geweest en mijn ongerustheid uitgesproken, vooral gezien mijn familiegeschiedenis (jongste was 30 en die leeft niet meer)

Mijn moeder en tantes hebben het ook gehad en die werden binnen 2 week geholpen.

Mijn huisarts zei dat ik mij niet te druk moest maken en gewoon over een half jaar terug moest komen.

Ik heb erg duidelijk aangegeven dat ik mij geruster voel met een bezoekje aan de gynaecoloog, maar hij zei: Ik kan je op een briefje geven dat die nu toch niks doet.

Iemand hier ervaring mee?

Hoe is dat gegaan bij jullie?

Gezien jouw voorgeschiedenis (mensen in je familie met bmhk? Dit is weliswaar geen erfelijke soort kanker, maar lees even verder hieronder wat ik daarover zeg) en gezien dat je last hebt van tussentijds, ongewoon bloedverlies, zou ik zeker niet afwachten maar even langs de gyneacoloog gaan.

Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Tussentijds bloedverlies is een van de tekenen dat er daar iets mis kan zijn (afwijkende pap die ernstig genoeg is een stukje daar weg te halen met lisexcisie).

Ik vind het dan ook raar dat je huisarts gezien dat tussentijds bloedverlies je niet toch doorstuurt naar de gyneacoloog.

Huisartsen verwijzen bij een pap 3a1 -en dat is wat jij dan hoogstwaarschijnlijk hebt- in het algemeen niet door naar een gyn, dan moet je idd een halfjaar wachten.

Bij een pap 3a2 wordt er wel doorverwezen. Maar tussentijds bloedsverlies is toch een serieus symptoom dat er daar iets mis kan zijn en vind het dan dus raar dat hij niet doorverwijst (ook gezien de familiegeschiedenis, ook al is bmhk zogenaamd niet erfelijk).

Enige wat ik kan bedenken is dat je huisarts de KOPAC code er totaal niet verontrustend uit vind zien. Dus dat die KOPAC eerder wijst op een bacteriele infectie oid dan op beginnend afwijkende plaveiselcellen (in jouw geval zou de P van kopac dan een 3 of 4 moeten zijn geloof ik als je geinfecteerd bent met het kankerverwekkende HPV en dit de plaveiselcellen aan het veranderen is). Maar dan is het nog raar, want gezien jouw klachten van bloedverlies en stel dat het wijst op een bacteriele infectie oid, dan zou je toch ook verwachten dat je huisarts je zou doorverwijzen of iets zou voorschrijven. Zodat daar iets aan gedaan kan worden.

Enige wat ik dan nog bedenken is dat er ook meteen getest is op aanwezigheid van HPV (immers, geen HPV infectie, is ook geen of maar heel kleine kans op bmhk). Maar dit is helemaal niet standaard bij een eerste uitstrijkje.

Mocht de huisarts de KOPAC niet weten en niet zelf met een colposcoop en azijnkleuring je baarmoederhals bekeken hebben, dan is het echt onzin wat hij zegt dat een gyneacoloog 'toch niks doet'.

Ja, je hebt kans dat er idd niks aan de hand is. Bij dit papje horen idd meestal afwijkingen die nog vanzelf weg kunnen trekken en wat dus even afgewacht wordt vaak.

Maar gezien jouw bloedverlies zou ik echt het zekere voor het onzekere nemen en langsgaan. Een uitstrijkje kan namelijk lichter zijn dan daadwerkelijk het geval is (andersom gebeurd soms ook).

Het kan namelijk zijn dat je niet goed de kwaadaardige cellen mee hebt genomen in zo'n uitstrijkje, en zo'n uitstrijkje is van de bovenste laag cellen. Dieper onder de oppervlakte of dieper in de baarmoederhals (als je de pech hebt dat het daar zit, maar die kans is kleiner) waar het uitstrijkje niet kan komen, kan het al ernstiger zijn.

Genoeg verhalen hier op het forum van vrouwen met pap 3b die al beginnende kanker of carcinoma in situ (pap 4) hebben.

Verder: Bmhk is volgens artsen niet erfelijk, maar heb wel verhalen gehoord dat het toevallig vaker voorkomt in een familie.

Dat artsen zeggen dat het niet erfelijk is, heeft neem ik aan vooral te maken het het HPV virus. 99% van de gevallen van Bmhk wordt veroorzaakt door het HPV virus, en zo'n virus is niet erfelijk.

Echter: 80% van alle vrouwen komt in haar leven in aanraking met een of meerdere HPV varianten.

Dit virus ruimt het lichaam meestal zelf op, maar soms lukt dat niet. Het feit dat dit bij sommige vrouwen niet lukt, en dat er bij sommige vrouwen dan kanker of afwijkende papjes ontstaan, kan m.i. WEL met erfelijke factoren en omgevingsfactoren in een familie te maken hebben: een hormoonhuishouding met teveel oestrogeen kan bijv. borstkanker en baarmoederkanker veroorzaken, maar wordt soms ook genoemd als factor bij baarmoederhalskanker.

Hoe je lichaam je hormonen huishoudt, kan natuurlijk wel voor een deel erfelijk zijn.

Overgewicht rond je buik vergroot ook de kans op kanker (en deze aanleg kan ook erfelijk zijn. Heeft oa te maken met hormoonhuishouding namelijk weer.).

En misschien dat er ook wel erfelijke dingen zijn mbt invloed op virusafbraak/ gevoeligheid voor virusinfecties e.d. die dus maken dat je lichaam dat virus niet goed afbreekt en het afwijkingen kan gaan veroorzaken.

En dan heb je nog de omgevingsfactoren: als je hele familie rookt heb je meer kans dat jij ook gaat roken. Of dat je je hele lang al veel hebt meegerookd. En roken is een grote risicofactor voor baarmoederhalskanker.

En voeding is ook zo'n omgevingsfactor: als je gewend bent veel vet te eten vanuit thuis e.d. heb je meer kans op overgewicht.

etc. etc.

Kortom: het virus wat het veroorzaak is idd niet erfelijk, maar de factoren die ervoor zorgen dat het virus niet goed wordt afgebroken kunnen wel deels erfelijk zijn of bepaald worden door omgevingsfactoren van het gezin waar je in bent opgegroeid, is mijn mening.

Mijn advies: naar de gyneacoloog! Better safe than sorry.
Heb ik ook gehad, na uitstrijkje PAP3a en HPV.

Logisch dat je schrikt, dat had ik ook.

Huisarts heeft het toen goed uitgelegd.

Het baarmoederslijmvlies ziet er dan wat onrustig uit maar dat wil niet zeggen dat het kanker is.

Vaak ruimt je lichaam het virus vanzelf op en om dat de tijd te geven laten ze je 6 mnd later pas terug komen. Als je eerder terug gaat kan het zo zijn dat je weer PAP 3a hebt omdat je lijf het nog niet heeft opgeruimd. Dit heeft tijd nodig.

Ik vond dat ook heel lang hoor 6 mnd wachten!

Toch gedaan en inderdaad na 6 mnd opnieuw uitstrijkje gedaan en toen was alles ok. Pap1.

Ongeveer 6 mnd nadien nog eens een uitstrijkje gehad bij gyneacoloog omdat ik tussentijdse hevige bloedingen had.

Ik was weer bang dat het er iets mee te maken had.

Maar was toen weer helemaal in orde gelukkig.

Bloedingen zijn ook gelukkig vanzelf gestopt, had ws met leeftijd te maken.

Ik snap dat je je zorgen maakt, dat had ik ook en dat wachten heel moeilijk is. Mocht het zo zijn dat je je echt ernstige zorgen maakt zou ik inderdaad een doorverwijzing naar de gyneacoloog vragen.

Maar inderdaad toen mijn huisarts het heel rustig en uitgebreid heeft uitgelegd ook waarom je 6 mnd moet wachten, was ik er een stuk geruster op.

Sterkte!
Hallo Gwenni,

Dank je wel voor je duidelijke uitleg

Het bloeden is na 5 weken gestopt gelukkig.

Na het uitstrijkje heb ik nog een weekje gebloed.Ik voelde me niet erg serieus genomen door de huisarts. Hij had een beetje een houding van: Och, weer zo'n een...

Ik ga het natuurlijk scherp in de gaten houden en gelijk aan de bel trekken als ik het niet vertrouw.

Weet je ook of je zonder verwijsbrief ook naar de gynaecoloog kan? Gewoon op eigen houtje zeg maar?

@Sanne88

Dat klinkt inderdaad erg logisch, dat je lichaam de tijd nodig heeft om het op te ruimen.

6 maanden is inderdaad erg lang!

Ik ben sinds 4 jaar aan de prikpil en dat bevalt mij super.

Ik heb nooit bloedingen tussendoor wat ik met de gewone pil wel had. Ik ben eigenlijk ook nooit ongesteld en daarom trok ik aan de bel toen ik 4 a 5 weken bloedde.

Mijn huisarts zegt dat dat normaal is met de prikpil, maar ik heb het nog nooit gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven