Gezondheid alle pijlers

PCOS en Eetgewoonte

14-10-2010 20:21 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal

Ik heb gisteren te horen gekregen dat ik zeer waarschijnlijk PCOS heb.

Ik ben ong een jaar geleden gestopt met de pil om toch optijd de hormonen uit mijn lijf te halen aangezien wij niet over al te lange tijd willen proberen om zwanger te worden.

Na het stoppen ben ik nog 3 keer ongesteld geworden wel vaak rond de 2 weken te laat. Nu is het zo dat ik al 5 maanden niet ongesteld wordt. Aan mijn linker eierstok heb ik al meer dan een jaar een cyste van 4cm ong. Aan mijn rechter (en linker) eierstok waren allemaal blaasjes (sorry weet het woord er niet voor) te zien.

Ook heb ik veel lichaamsbeharing en ben ik erg moe.

Ik heb ook overgewicht 72 kg en ben 1.66 lang.

Nou kreeg ik van mijn gynaecoloog te horen dat de enige manier om te zorgen dat ik af en toe wel een bloeding krijg. Natuurlijk moet ik dan weer stoppen als ik zwanger wil worden.

Ik vindt het erg jammer als ik mijn hele leven aan de pil moet zitten, ben namelijk erg gevoelig voor de hormonen.

Nou las ik dat je ook met voeding erg veel kan doen. Ik wil dit graag eerst proberen. Hebben jullie ervaring? En sowieso ook ervaring met PCOS?

Alvast bedankt, Laura
Ik snap het onderste gedeelte niet. Moet daar staan dat de enige manier om een bloeding te krijgen is weer te beginnen met de pil. Om vervolgens wanneer weer te stoppen met de pil.

Ik ben zeker geen gyn maar heb wel PCOS gehad en daarvoor slikte ik Clomid een pil (dus niet DE pil) met daarin hormonen, is dat niet wat ze bedoelde?
Ik heb geen PCOS dus daarmee kan ik je niet helpen.

Ik heb gelezen dat koolhydraatarme voeding de symptomen kan verminderen. Is dat wat je bedoelt?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Daar ben ik ook benieuwd naar...

Heb ook PCOS, inmiddels wel een paar jaar geleden een kindje gekregen zonder 'hulp'. Net een week gestopt met de pil omdat we hopen op een tweede kindje. Verder heb ik geen overgewicht en lichaamsbeharing is ook niet echt shocking. Wel had ik tijdens de zwangerschap en vooral na de bevalling echt onwijze acné... Ik hoop heel erg dat dit nu niet terugkomt nu ik ben gestopt met de pil. Want het zag er natuurlijk niet uit maar het was ook zo erg dat mijn hele gezicht er pijn van deed..

Zijn jullie al actief bezig met het krijgen van een kindje en hoe lang duurt het voordat je gyn medicatie geeft als Clomid?
Hoi Tikker, je zegt dat je PCOS hebt gehad. Betekent dat je dat dus nu niet meer hebt? Ik was namelijk in de veronderstelling dat dit blijvend is, dus als het wel weggaat hoor ik graag hoe je dat hebt gedaan!
KikiD heb je nu PCOS of had je dat toen ook al? Ik kreeg direct Clomid nadat was vastgesteld dat ik PCOS had.

TO: heeft de gyn ook aangegeven dat de lichaamsbeharing met PCOS te maken heeft? En vindt zij dat je overgewicht hebt? Je BMI is 26.1 dat is net te hoog maar niet schikbarend.

Wat eet je zoal? En waarom denk jijzelf dat je zo moe bent?
KikiD ik heb een aantal kuren Clomid geslikt maar moest stoppen omdat de bijwerkingen te heftig werden. Gelukkig is mijn cyclus regelmatig geworden en had iedere maand een ei-sprong. Dus daarom gebruik ik het woordje had. Maar het is niet door de gyn vastgesteld ofzo.

Mijn moeder had het ook is de eerste keer zwanger geworden met Clomid en de tweede zonder. Volgens mij kan het dus gewoon weggaan.

Dat geeft hoop voor jou!

Edit: gebruik weer het woordje had..."had iedere maand een ei-sprong". Doordat ik een miskraam heb gehad is mijn cyclus in de war. Moet weer naar de gyn.
anoniem_111863 wijzigde dit bericht op 14-10-2010 20:42
Reden: Verduidelijking
% gewijzigd
Wat naar dat je een miskraam hebt gehad. Heel veel sterkte daar mee...

Van de eerste ben ik ongepland (maar erg gewenst) zwanger geraakt. Omdat ik na de zwangerschap niet ongesteld werd (en voor de zwangerschap eigenlijk ook niet, dus dat eerste er is was echt een wonder) ben ik naar de gyn verwezen en die constateerde pcos.

Welke bijwerkingen had je van Clomid?

Ik hoop idd echt dat het weggaat!!
Wow, tot een week geleden had ik nog nooit gehoord over PCOS.

Vorige week zat ik bij de huisarts met de vraag of hij even in mijn bloed wilde kijken of ik Pfeifer had, of dat ik misschien gerommel met met schidklier had. Omdat ik zo verdomde moe ben de laatste tijd.

De huisarts begon (naar aanleiding van wat vragen over mijn gewicht, mijn acne, mijn snor, mijn dunne haar) over PCOS.

Aanstaande donderdag moet ik dus voor een echo. Ik zie er als een berg tegenop.

Ik zal hier dus meelezen, en wat TO zich ook afvraagt, hoe kan ik met goed eten het tij keren.

Voor mij is voornamelijk het idee dat je lichaam zich minder vaak reinigt van binnen met alle risico's van dien de grootste angst.
Dankje

Wauw dat is wel een enorm wonder dan! Je kan beter vragen welke bijwerkingen had je niet? De ergste waren: opvliegers en depressieve gevoelens en buiten de realiteit staan. Uiteindelijk kreeg ik paniekaanvallen. Maar dat gebeurde bij mij dat zegt niet dat een ander het ook krijgt.

TO sorry dat ik je topic overneem, dat is niet mijn bedoeling. Kom je nog reageren?
Hoi

ik heb wel pcos GEHAD. Het is bij op mijn 26ste (ben nu 31) vastgesteld. Ik was gestopt met de pil (25 jaar) omdat ik niet goed op hormonen reageerde. Ik kwam aan, meer beharing, haaruitval, puistjes op rug. Daarna viel ik vanzelf weer af (10 kilo). Maar toch bleef mijn menstruatie nog onregelmatig (af en toe sloeg ik een halve maand of maand over). Getest op bloed en echo gemaakt: kralenkrans te zien.. dus PCOS. Ben toen op onderzoek gegaan.. wilde nog niet zwanger worden maar zeker niet terug naar de pil. Dat vind ik niet fijn. Had indertijd veel stress (geen fijne relatie) in mijn lichaam.. sliep niet heel goed etc. Heb einde gemaakt aan relatie, heb een klassiek homeopaat in de hand genomen.. en 1,5 jaar later ben ik weer naar de gyn geweest voor controle en die zag geen cystes meer.. ondertussen was ik weer regelmatig (30-32 dagen). Afgelopen jaar hebben mijn vriend en ik besloten om voor een kind te gaan. Ik ben foliumzuur gaan slikken en toen werd mijn cyclus 28 dagen (en dat heb ik nog nooit gehad). 2e ronde was ik al zwanger... van een eeneiige tweeling nog wel!

mijn bevindingen: zorg voor rust, regelmaat en reinheid.. klinkt heel oubollig.. maar tis zo. Probeer gezond te eten (ik had veel baat bij bloedgroepdieet), ga naar een homeopaat (je weet maar nooit, bij mij werkte het).

Maar ik heb het idee dat bij mij REGELMAAT het belangrijkste is. Houd je lichaam niet voor de gek.. En van voldoende slaap val je schijnbaar ook af.

succes! en misschien is het bij jou ook tijdelijk!
Tikker, als ik dat zo hoor is Clomid dus niet echt een lekker middel?
Wow, dat is idd best heftig... Beetje onbeleefde vraag aan Tikker: Heb jij eigenlijk ook overgewicht? Ik heb namelijk een bmi van 19,8, dus daar echt geen last van. Dokter raden mensen die dit wel hebben om af te vallen om de cyclus weer op gang te krijgen (en zo pco te verminderen?), maar wat moeten andere mensen doen? Zou sporten ook helpen, in het kader van fit worden enzo? Want sporten doe ik dus bijna niet, behalve achter mijn peuter aanrennen en fietsen dan...
*knip* een stukje van Eye opener

Vitamine D en PCOS

1) Is Vitamine D een "Missing Link" in PCOS?

Er is een “vergeten vitamine” die een heel belangrijke rol kan spelen in de aanpak van PCOS en voor het verbeteren van je algemene gezondheid. Het is vitamine D, de "sunshine" vitamine. Ongelukkigerwijze hebben vrouwen met PCOS vaak lagere dan adequate niveaus vitamine D. Dit is niet goed.

Optimale vitamine D niveaus zijn belangrijk voor:

Verbeterde vruchtbaarheid ( een groot probleem in PCOS).

Gewichtscontrole ( een groot probleem bij PCOS).

Gezondheid van de lever (vervetting van de lever en leverschade komt veel voor bij PCOS).

Reduceren van insuline resistentie en het voorkomen van uitputting van de pancreas (komt vaak voor bij PCOS plus een verhoogd risico op diabetes).

Preventie van verlies van bot en osteoporose.

Positieve stemming en cognitieve prestatie.

Gezondheid van de borsten.

Gezondheid van het spijsverteringskanaal.

Gezondheid van het zenuwstelsel.

En meer.

Het is meer waarschijnlijk dat je aan een vitamine D tekort lijdt wanneer je in de noordelijke hemisferen woont of in een "bewolkt" klimaat, meestal binnen zit of volledig aangekleed bent en een “sunscreen” gebruikt wanneer je buiten bent. Of wanneer je een strikte vegetariër bent.

Voor velen zal een viotamine D supplement helpen.
*knip*

verband PCOS en Boulimia nervosa

Staan PCOS en Boulimia met elkaar in verband?

Als je een probleem hebt je eetlust te bedwingen kan dit artikel relevant zijn voor je.

Boulimia nervosa is een eetstoornis die gekenmerkt wordt door zich telkens weer voordoende episodes van “binge eating” ( snelle consumptie van een grote hoeveelheid voedsel in relatief korte tijd, gewoonlijk minder dan twee uur.) Het “bingen” wordt gevolgd door buikpijn, slaap, sociale terugtrekking of zuivering ( gewoonlijk door overgeven of laxeren.) om gewichtstoename te voorkomen.

Een recente studie heeft aangetoond dat vrouwen met boulimia eerder tekenen van PCOS hebben dan normale vrouwen. De studie vond ook dat boulimische vrouwen gevoeliger zijn voor androgenen ( mannelijke hormonen).

De onderzoekers concludeerden dat PCOS boulimisch gedrag zou kunnen bevorderen. De reden is dat androgenen eetluststimulerende effecten hebben en impulscontrole zouden kunnen verstoren. Zoals je weet hebben de meeste vrouwen met PCOS verhoogde androgeenlevels.

Hoge androgeenlevels worden gestimuleerd door te veel insuline of insuline resistentie. Het goede nieuws is dat je effectief insuline resistentie kunt bestrijden door je dieet te verbeteren en meer in beweging te zijn.

Dit engelse boek geeft een perfect dieet voor PCOS

*knip*
Janine, wat deed de homeopaat om het te behandelen? En moest je ook bepaalde supplementen innemen? Las net ergens wat over Inosit of Solgar ofzo, maar werd niet echt wijzer van hun site..

Regelmaat heb ik wel en gezond eetpatroon ook, zeker nu mijn peuter er is. Maar kan dus nog wel wat extra hulpmiddeltjes gebruiken. En dan liever natuurlijke middelen dan meteen zo'n heftige hormoonkuur...
*knip*

Het verband tussen dieet en PCOS

Verreweg de grootste bijdrager aan PCOS is een slecht dieet. Jonge vrouwen hebben de neiging om veel te veel suiker en geraffineerde koolhydraten te eten. Deze voedingsmiddelen veroorzaken een ongezonde stijging van de insulinelevels. Volgens Jerilyn Prior, M.D., stimuleert insuline androgeenreceptoren aan de buitenkant van de ovaria hetgeen de typische PCOS symptomen veroorzaakt zoals veel haargroei ( op gezicht, armen, benen), dun haar ( op het hoofd), en acne. Uiteindelijk veroorzaakt zo’n dieet overgewicht hetgeen insuline resistentie veroorzaakt ( het onvermogen van de cellen om insuline op te nemen) hetgeen PCOS nog erger maakt.

De androgenen spelen een rol in het blokkeren van het vrijkomen van het eitje uit de follikel.

Vrouwen die al een aantal disfunctionele follikels hebben, door blootstelling aan xeno-oestrogenen in de baarmoeder, zullen ergere problemen hebben wanneer hun dieet ook nog eens veel suikers en geraffineerde koolhydraten bevat en weinig goede voedingsstoffen. Daar dit dieet precies het type dieet is dat door teenagers en jonge vrouwen graag wordt gebruikt ie het gemakkelijk te begrijpen waarom er zoveel PCOS in die leeftijdscategorie voorkomt. Vijftig jaar geleden at de gemiddelde persoon een pond suiker per jaar. Tegenwoordig eet de gemiddelde teenager een pond suiker per week! Chips, past en witte rijst zijn hoog geraffineerde koolhydraten die ongeveer dezelfde werking hebben op het lichaam als suiker.

Ik raad vrouwen met PCOS aan om een van de zogenaamde “hoge eiwit” dieet boeken te lezen zoals Protein Power door Michael Eades, MD en Mary Dan Eades, MD, of Enter the Zone door Barry Sears, die beiden een gebalanceerde benadering bieden voor koolhydraten- en eiwitintake. ( Ik raad de diëten die super hoog zijn in eiwitten zoals aanbevolen door DR. Atkins niet aan.)

Wanneer je naar het totaalbeeld van PCOS kijkt , kun je begrijpen waarom de medicijnen die de hormonen blokkeren en de insuline verlagen niet erg lang zullen werken. Deze benaderingen onderdrukken alleen de symptomen maar behandelen niet de onderliggende oorzaken. Verbetering is dan ook slechts tijdelijk en allebei deze soorten medicijnen hebben vreselijk onplezierige bijwerkingen.

Op dezelfde manier kun je niet alleen maar progesteron crème gebruiken of alleen maar de suiker uit je dieet schrappen. Gewoonlijk zul je het allebei moeten doen. Beweging en goede voeding zijn ook heel belangrijk om de hormonale balans te handhaven en ik heb beide onderwerpen uitvoerig besproken in What Your Doctor May Not Tell You About Premenopause.

*knip*
@kusunum: tja je krijgt hormonen dus de ene heeft nergens last van en een ander die gevoeliger is voor dit hormoon krijgt er meer last van. Bij mij was het uiteindelijk nog al euhh explosief zeg maar. Maar misschien komt dat samen met het feit dat ik ook veel stess had en dus in een vervelende circkel terecht kwam.

@KikiD: ik heb geen overgewicht (BMI= 22), ook geen overbeharing.
@kikid: dat is per persoon verschillend welk middeltje je krijgt. Je krijgt er een waarvan de homeopaat denkt dat bij je past... Ik moet zeggen, ik heb 3 homeopaten gehad (verhuizingen) waarvan 2 goede! eentje heeft me van de hooikoorts afgeholpen en de ander van mijn cystes

En ik denk ook suiker en stress de grootste aanstichter is van PCOS. Ontstress!!!!!
Laura3, heb jij hier wat aan??

@ janine, haha doe m'n best hoor! Ben al een stuk meer 'zen' dan vroeger..

@ tikker, ga je nu nog een ander middel proberen of geef je je lichaam nu eerst even wat rust?

Zal ik binnenkort maar eens verwijzing vragen naar gyn om te vragen hoe het er nu mee staat.. En wellicht dan ook een afspraak met homeopaat, baat het niet schaadt het niet... Zou fijn zijn als er niet teveel tijd verloren gaat voordat er een twee kindje komt, want dan loopt het leeftijdsverschil zo op.
hier een oud topic over PCOS en dieeten
Allemaal heel erg bedankt voor de snelle reacties!!

Heel erg fijn en ik heb er wat aan gehad!!

Ik heb ondertussen al 5mnd geen bloedingen meer, de enige optie die de gynaecoloog mij heeft gegeven is weer met de 'normale' pil te beginnen (stederil).

Verder heeft ze gezegd dat wanneer ik kinderen zou willen ik als het na mnd proberen niet lukt kan aankloppen en dat ze dan gaan kijken of ze me kunnen behandelen met bepaalde hormonen.

Gynaecoloog heeft niks gezegd over overgewicht of gezonder eten. En meer lichaamsbeharing blijkt er wel mee te maken te hebben door hoog mannenhormoon.

Ik las inderdaad ook over een verminderde vitamine D en een koolhydraat arm dieët. Is er iemand die dit heeft geprobeerd?

Wij zijn nog niet bezig om een kindje te krijgen. Erg lastige keuze want we willen eerst nog verhuizen en wat sparen.. Maar begin nu te twijfelen..

Ik ben al onder behandeling van een homeopaat en ga vandaag weer een afspraak maken. Ga ook een afspraak maken bij een diëtist die zich ook bezig houdt met voeding en PCOS.

Ook moet ik inderdaad maar wat eerder gaan slapen. Regelmaat is helaas maar beperkt mogelijk bij mij aangezien ik onregelmatig werk..
.
.
Sans, sommige verzekeringen vergoeden alternatieve geneeswijze

wel. Je moet dus gewoon je verzekering bellen en vragen.

Wat vervelend dat je je kinderwens op hebt gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven