Gezondheid alle pijlers

PCOS, wat voel ik daar van?

15-08-2016 13:57 10 berichten
In 2014 ben ik bevallen van onze zoon. 5 maanden later menstrueerde ik nog steeds niet. Ik ben toen doorverwezen naar de gyneacoloog. Deze heeft een echo gemaakt waarop 'overactiviteit' in 1 eierstok te zien was, ze sprak over een 'PCOS beeld'. Ik mocht gewoon weer starten met de pil zonder menstruatie af te wachten. Er is ook bloedonderzoek (hormonen) gedaan maar daar waren geen afwijkingen in te zien. Sinds begin juni 2016 ben ik gestopt met de pil omdat we graag een 2e kind zouden willen. Tot nu toe nog geen menstruatie (en ook nog niet zwanger ;)). Wel heb ik al een aantal keer heel sterk voorbodes gehad van menstruatie (menstruatiekrampen, slechte huid, slecht humeur, gewichtstoename etc.) maar ook eisprong achtige symptomen en ik heb constant gevoelige borsten. Kortom, het lijkt dus of mijn lichaam/hormonen compleet in de war is/zijn. Herkent iemand dit als PCOS?

Gyneacoloog heeft in 2014 niet heel duidelijk gezegd dat het echt om PCOS ging, meer 'een beeld van' . Er werd wel gezegd dat als we een 2e zouden willen dat lastig zou kunnen zijn. Omdat ik van onze zoon super makkelijk zwanger ben geworden (binnen 2 maanden, ook na stoppen pil geen menstruatie tussendoor gehad), wil ik het eerst even aan kijken, heb geen zin in medische molen. Toch maak ik me een beetje zorgen over de uit blijvende menstruatie. Ik ben sinds mijn 19e (nu 9 jaar) niet meer natuurlijk ongesteld geweest, zelfs niet voor en na het krijgen van mijn zoon.

Dus eigenlijk de vraag, wat merk je als vrouw van PCOS? Buiten de standaard lijstjes die je op internet vindt. Kan dat inderdaad voelen als een lichaam dat de weg kwijt is?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee of je het zelf kan voelen dat je lichaam 'de weg kwijt is', maar wat je beschrijft lijkt me wel een reden om eens naar de dokter te gaan. Dat je zo lang niet ongesteld bent geweest lijkt me reden genoeg om eens wat te laten checken. Dat betekent niet meteen dat je verder ook de medische molen in moet, maar dan weet je wel een beetje wat er aan de hand is.

Heb je lang borstvoeding gegeven? Zelf werd ik pas weer ongesteld toen ik daarmee gestopt was (na ruim een jaar), dus als jij dat met 5 maanden nog deed zou dat ook je uitblijvende menstruatie verklaren.

Toen ik voor het eerst zwanger wilde worden is bij mij (toen we eenmaal de stap naar de medische molen gezet hadden) PCOS geconstateerd (of in elk geval inderdaad een 'PCOS-achtig beeld'). Verschillende behandelingen geprobeerd en uiteindelijk gelukkig zwanger geworden. Na de bevalling duurde het (wsch door borstvoeding) heel lang voordat ik weer ongesteld werd, maar toen was het wel een stuk regelmatiger dan voor mijn zwangerschap en inmiddels ben ik zonder medische hulp zwanger van de tweede.
Zelf geen ervaring maar schoonzus wel. Bij haar begon het met haaruitval (hoofd) terwijl het juist op andere plaatsen begon te groeien (kin, nek). En dat is met zwart haar niet leuk...

Klachten bij haar zijn ontstaan na stoppen met pil. Duurde jaartje of 2 voor de diagnose rond was. Zij had ook een zeer slechte huid en wisselende menstruatie. Nu probeert ze wat kilo's af te vallen in de hoop klachten te verminderen.

Zover bekend geen problemen met vruchtbaarheid.

Edit: wel vaak tussentijdse bloedingen bij haar! Maar dat kan ook komen door de onregelmatigheid in menstruaties.
Ik heb pcos en daar voel ik helemaal niets van
If you can dream it, you can do it.
Zover ik weet voel je niets van PCOS, je merkt eventueel wel bepaalde symptomen zoals die op internet staan. Ik zou niet te lang wachten met naar de dokter gaan als je menstruatie uitblijft. Als je al zo lang problemen met je cyclus hebt dan kan het best zijn dat je zoon net die ene keer geluk was maar dat een volgende inderdaad niet zo makkelijk lukt. Bij veel vrouwen verbeterd het juist na een zwangerschap maar helaas niet altijd. Als je overgewicht hebt is afvallen wel een goed idee dat helpt vaak enorm bij PCOS, vaak is overgewicht de oorzaak of maakt het het erger. Als je wel een gezond gewicht hebt dan is afvallen zinloos dan heeft dat er niet mee te maken, dat komt ook voor.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
PCOS 'gehad', mijn hormoonwaardes zijn in ieder geval weer normaal.

Waar ik vooral last van had was hoe andere omgaan met PCOS. Gelijk de gedachte te hebben dat men dan onvruchtbaar is etc. Maar verder merkte ik er niets van. Ik werd niet ongesteld -> heerlijk. Maar was dan ook nog niet op de leeftijd dat ik kinderen wilde.
quote:depster schreef op 15 augustus 2016 @ 16:24:

PCOS 'gehad', mijn hormoonwaardes zijn in ieder geval weer normaal.

Waar ik vooral last van had was hoe andere omgaan met PCOS. Gelijk de gedachte te hebben dat men dan onvruchtbaar is etc. Maar verder merkte ik er niets van. Ik werd niet ongesteld -> heerlijk. Maar was dan ook nog niet op de leeftijd dat ik kinderen wilde.Hier kan ik me zo in vinden ;) uitgezonderd dat ik het idee van 9 jaar niet natuurlijk menstrueren steeds minder tof begin te vinden.
quote:MwTheelepel schreef op 15 augustus 2016 @ 16:02:

Zover ik weet voel je niets van PCOS, je merkt eventueel wel bepaalde symptomen zoals die op internet staan. Ik zou niet te lang wachten met naar de dokter gaan als je menstruatie uitblijft. Als je al zo lang problemen met je cyclus hebt dan kan het best zijn dat je zoon net die ene keer geluk was maar dat een volgende inderdaad niet zo makkelijk lukt. Bij veel vrouwen verbeterd het juist na een zwangerschap maar helaas niet altijd. Als je overgewicht hebt is afvallen wel een goed idee dat helpt vaak enorm bij PCOS, vaak is overgewicht de oorzaak of maakt het het erger. Als je wel een gezond gewicht hebt dan is afvallen zinloos dan heeft dat er niet mee te maken, dat komt ook voor.Ok duidelijk, dus wat ik voel hoeft niet direct met PCOS te maken te hebben. Ik ben niet superslank, maar heb ook absoluut geen zwaar overgewicht. Ik probeer momenteel wel zo'n 3 a 4 kilo af te vallen. En inderdaad, achteraf denk ik wel dat mijn zoon heel veel geluk was! Al vanaf dat ik menstrueer is mijn cyclus zeer onregelmatig geweest (tot ik met de pil begon). Mijn moeder had hetzelfde maar die kreeg na mij inderdaad een hele regelmatige cyclus.
quote:Klavertje88 schreef op 15 augustus 2016 @ 14:39:

Zelf geen ervaring maar schoonzus wel. Bij haar begon het met haaruitval (hoofd) terwijl het juist op andere plaatsen begon te groeien (kin, nek). En dat is met zwart haar niet leuk...

Klachten bij haar zijn ontstaan na stoppen met pil. Duurde jaartje of 2 voor de diagnose rond was. Zij had ook een zeer slechte huid en wisselende menstruatie. Nu probeert ze wat kilo's af te vallen in de hoop klachten te verminderen.

Zover bekend geen problemen met vruchtbaarheid.

Edit: wel vaak tussentijdse bloedingen bij haar! Maar dat kan ook komen door de onregelmatigheid in menstruaties.Herkenbaar! Geen haaruitval maar wel haargroei in mn gezicht, gelukkig ben ik heel blond. Mn huid is dan weer niet superslecht (maar zeker geen perzikhuidje). Ik heb geen zwaar overgewicht maar probeer wel een paar kilootjes kwijt te raken.
quote:sjoko schreef op 15 augustus 2016 @ 14:38:

Ik heb geen idee of je het zelf kan voelen dat je lichaam 'de weg kwijt is', maar wat je beschrijft lijkt me wel een reden om eens naar de dokter te gaan. Dat je zo lang niet ongesteld bent geweest lijkt me reden genoeg om eens wat te laten checken. Dat betekent niet meteen dat je verder ook de medische molen in moet, maar dan weet je wel een beetje wat er aan de hand is.

Heb je lang borstvoeding gegeven? Zelf werd ik pas weer ongesteld toen ik daarmee gestopt was (na ruim een jaar), dus als jij dat met 5 maanden nog deed zou dat ook je uitblijvende menstruatie verklaren.

Toen ik voor het eerst zwanger wilde worden is bij mij (toen we eenmaal de stap naar de medische molen gezet hadden) PCOS geconstateerd (of in elk geval inderdaad een 'PCOS-achtig beeld'). Verschillende behandelingen geprobeerd en uiteindelijk gelukkig zwanger geworden. Na de bevalling duurde het (wsch door borstvoeding) heel lang voordat ik weer ongesteld werd, maar toen was het wel een stuk regelmatiger dan voor mijn zwangerschap en inmiddels ben ik zonder medische hulp zwanger van de tweede.

Wat fijn dat je gelukkig zwanger bent geworden! 2x zelfs ;)

Ik heb geen borstvoeding gegeven (wel geprobeerd maar door allerlei oorzaken niet goed gelukt), wel een hoop stress gehad na de bevalling dus eerst gedacht dat het daar aan lag dat het uitbleef. Ik sta inderdaad wel op het punt om het toch weer na te laten kijken. Als er na mijn vakantie nog niets is gebeurt ga ik richting de huisarts ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven