Pijnklachten na baarmoederverwijdering
woensdag 9 februari 2011 om 19:49
In de zomer van het afgelopen jaar is mijn baarmoeder, zijn de eileiders, vleesboom, cystes en endometriose verwijderd. De ingreep is via een buikoperatie tot stand gekomen. Ik heb nu nog dagelijks pijn in mijn buik en vraag mij af of er meer vrouwen zijn die deze operatie hebben ondergaan en ook lang pijn in de buik hebben gehouden. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik er mee moet en vraag me af of het erbij hoort dat je er na 7 maanden nog zo'n last van ondervind. Hebben jullie goede adviezen of is het toch waard om een bezoekje aan de huisarts te brengen ?

woensdag 9 februari 2011 om 19:54
Enorme operatie! Geen ervaring mee, dus geen tips/adviezen. Maar zou het kunnen dat er iets bij de operatie is achtergebleven? Een stukje gaas, een klemmetje oid? Of toch nog wat cellen die alsnog zijn gaan groeien? Ik weet het, daar zit je niet op te wachten, je wil van die pijn af! Ga dan toch maar naar de huisarts!! Veel sterkte ermee!

woensdag 9 februari 2011 om 19:59
Ik heb ruim een jaar geleden een baarmoederverwijdering gehad. Ik had na 7 maanden geen inwendige buikpijn meer. Ik heb af en toe nog wel last van de buikspieren (bij moeheid en overbelasting).
Kunnen het bij jou ook de spieren zijn, of heb je het gevoel dat de pijn meer inwendig is? Zo ja, dan zou ik wel even naar de huisarts gaan.
Kunnen het bij jou ook de spieren zijn, of heb je het gevoel dat de pijn meer inwendig is? Zo ja, dan zou ik wel even naar de huisarts gaan.
woensdag 9 februari 2011 om 20:22
Kun je niet ter controle terug naar de gynaecoloog? (en had je daar niet zowiezo na een maand en na een half jaar heengemoeten?). Ik had na een flinke buikoperatie (endometriose, cystes en verklevingen en een stukje eileider weg), ook nog vaak buikpijn na een half jaar. Bij mij kon hij via de inwendige echo zien (en dmv inwendig voelen met zn vingers) dat het een combiantie was van mn spieren die nog moesten aansterken en die ik soms te zwaar belastte, en littekenweefsel waar ik last van had. Het had ook vocht kunnen zijn, toch nog wat endo wat achtergebleven was of een andere complicatie na de ok, dus zeker even laten checken bij de gyn hoor!
woensdag 9 februari 2011 om 20:31
Het zou heel goed met de buikspieren te maken kunnen hebben en ik ben mij ervan bewust dat ik -vooral op het werk- er een nogal hoog tempo op na houdt. Ik heb een coördinerende kantoorbaan, maar loop regelmatig van hot naar her om dingen te regelen. Dus zou het in die zin met overbelasting te maken kunnen hebben ? En wat kun je eraan doen om je buikspieren weer op orde te krijgen. Rustig buikspieroefeningen gaan doen of is dat nu net verkeerd ? Ik ben erg onzeker en wil niet de zeur uithangen bij de dokter.
Ik ben niet bang dat er iets is achtergebleven.
Ik ben niet bang dat er iets is achtergebleven.
woensdag 9 februari 2011 om 20:35
Vlek/Moekie: ik ben zes weken na de operatie terug geweest voor controle en toen was alles goed, behalve dan dit ik bloedverlies bleef houden. Half december ben ik ge-etst en nu lijkt het erop dat het over is. Ik zal toch mijn moed bij elkaar rapen en telefonisch met de huisarts overleggen, ik ben zo'n onzekere trut !

woensdag 9 februari 2011 om 20:58
Ik heb standaard, als ik laarzen of schoenen met hakken heb gedragen, last van mijn buikspieren aan het einde van de dag. Dit heb ik als ik platte schoenen heb gedragen niet.
Dus loop je op je werk vaak op hakken?
Maar los daarvan zou ik sowieso even informeren bij de huisarts of de gynaecoloog. Beter een keer te vaak gaan, dan een keer te weinig!
Dus loop je op je werk vaak op hakken?
Maar los daarvan zou ik sowieso even informeren bij de huisarts of de gynaecoloog. Beter een keer te vaak gaan, dan een keer te weinig!
woensdag 9 februari 2011 om 21:18

woensdag 9 februari 2011 om 21:28
quote:Verana schreef op 09 februari 2011 @ 21:22:
Hey, zit de pijn in je bovenbuik?? Hier heb ik namelijk ook last van sinds de operatie! Ik maak me daar soms ook een beetje zorgen over. Bij mij zit het rechtsboven, en soms heb ik op dezelfde plek op de rug last.Bij mij zeurt het midden hoog in de buik. Daarnaast zit ik nog altijd te steunen en te kreunen wanneer ik zit/opsta etc. Ik heb ook last van mijn rug gehad had, maar dat wordt steeds minder (ook sinds we nieuwe matrassen hebben gekocht, ha,ha). De buikspieren staan natuurlijk met van alles in verbinding.
Hey, zit de pijn in je bovenbuik?? Hier heb ik namelijk ook last van sinds de operatie! Ik maak me daar soms ook een beetje zorgen over. Bij mij zit het rechtsboven, en soms heb ik op dezelfde plek op de rug last.Bij mij zeurt het midden hoog in de buik. Daarnaast zit ik nog altijd te steunen en te kreunen wanneer ik zit/opsta etc. Ik heb ook last van mijn rug gehad had, maar dat wordt steeds minder (ook sinds we nieuwe matrassen hebben gekocht, ha,ha). De buikspieren staan natuurlijk met van alles in verbinding.

woensdag 9 februari 2011 om 21:52
Ja, dat is waar, dat de buikspieren met van alles in verbinding staan. En dan is er natuurlijk ook nog het inwendige littekenweefsel, wat ook kan "trekken". Met gaan zitten en opstaan heb ik helemaal geen last meer. Ik ben heel benieuwd wat jouw huisarts gaat zeggen over de pijn in je bovenbuik. Zou je dat hier willen komen schrijven?
woensdag 9 februari 2011 om 22:01
Goed zo *geeft virtuele schop na*, naar die (huis)arts ermee! Buikspieren versterken? Hmmm zou ik juist maar even niet doen, als het daaraan ligt, want dan ben je ze op dit moment aan het overbelasten. Mijn buikspieren zijn nu 3x doorgesneden geweest en ik mag nu leren leven met mn hangbuik, 1x buikspieroefeningen en ik lig een dag ziek op bed van de pijn. Dan maar gezond en minder mooi
woensdag 9 februari 2011 om 22:25
Lentezon: Wat vervelend dat je nog zoveel klacht hebt. Zoals je misschien nog weet is mijn baarmoeder er van de zomer uit gegaan, en ik heb echt totaal geen klachten meer.
Het zo heel goed mogelijk zijn dat het met je buikspieren te maken heeft, zeker omdat je ook zegt dat je last hebt van je rug. Maar ik zou eerst even terug gaan naar de ha of gyn, om andere oorzaken uit te laten sluiten. Als je zeker weet dat alles goed is, kan je op de sportschool rustig aan je buikspieren trainen. Sterkte!
Het zo heel goed mogelijk zijn dat het met je buikspieren te maken heeft, zeker omdat je ook zegt dat je last hebt van je rug. Maar ik zou eerst even terug gaan naar de ha of gyn, om andere oorzaken uit te laten sluiten. Als je zeker weet dat alles goed is, kan je op de sportschool rustig aan je buikspieren trainen. Sterkte!
vrijdag 11 februari 2011 om 08:29
Op 27-1-2011 ben ik na maanden van klachten geopereerd. Mijn baarmoeder is verwijderd i.v.m. een flinke vleesboom. Op 30-1-2011 ben ik uit het ziekenhuis ontslagen maar ik hield toen ik thuiskwam veel buikpijn. Op 6-2-2011 kreeg ik daar ook nog koorts bij en ben ik opnieuw opgenomen in het ziekenhuis. Daar kreeg ik een pijnlijk onderzoek en werd op de echo duidelijk dat ik een ontsteking had in mijn buikholte. Daarom moest ik direct aan de antibiotica via het infuus. Op woensdagmiddag 10-2-2011 mocht ik naar huis alhoewel mijn bloedwaarde nog wel verhoogd was maar ik had geen koorts meer. Ik kreeg flink veel antibioticapillen mee en blijf onder controle van het ziekenhuis. Nu maar hopen dat is snel weer opknap en ik niet weer een terugslag krijg.

zaterdag 12 februari 2011 om 17:45
maandag 14 februari 2011 om 16:26
quote:Verana schreef op 09 februari 2011 @ 21:52:
Ja, dat is waar, dat de buikspieren met van alles in verbinding staan. En dan is er natuurlijk ook nog het inwendige littekenweefsel, wat ook kan "trekken". Met gaan zitten en opstaan heb ik helemaal geen last meer. Ik ben heel benieuwd wat jouw huisarts gaat zeggen over de pijn in je bovenbuik. Zou je dat hier willen komen schrijven?
Mee eens.
Belangrijk is dat organen ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de buikwand en buikspieren kunnen glijden. Vaak zie je dat na een operatie dit glijden wordt beperkt. Dit geeft vaak klachten in de buik. Wanneer zoiets lang aanhoud ga je vaak ook anders lopen wat weer gevolgen kan hebben voor belasting van gewrichten. Zo kunnen rugklachten ontstaan na verloop van tijd.
Natuurlijk goed om eerst belangrijkste dingen uit te sluiten via de huisarts..
Mee eens.
Belangrijk is dat organen ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de buikwand en buikspieren kunnen glijden. Vaak zie je dat na een operatie dit glijden wordt beperkt. Dit geeft vaak klachten in de buik. Wanneer zoiets lang aanhoud ga je vaak ook anders lopen wat weer gevolgen kan hebben voor belasting van gewrichten. Zo kunnen rugklachten ontstaan na verloop van tijd.
Natuurlijk goed om eerst belangrijkste dingen uit te sluiten via de huisarts..
vrijdag 18 februari 2011 om 19:32
Zoals beloofd zou ik nog melden hoe het afgelopen is bij de huisarts. De pijn ontstaat door twee dingen: de baarmoederverwijdering én de endometriose die volop terug is. Voor de endometriose heb ik naproxen gekregen en ik moet er over nadenken of ik de pil wil gaan gebruiken (maar dat is heel raar wanneer je geen baarmoeder meer hebt). T.a.v. de operatie van de baarmoeder heeft de HA aangegeven dat ik mijzelf te zwaar belast met lichamelijke activiteiten (nou ja dat is misschien ook wel een beetje zo want ik heb vorige week 40 km gefietst (ik dacht dat dit wel weer kon) en meegeholpen met dozen inpakken voor een verhuizing; niet ermee sjouwen overigens). De boodschap is dat ik beter voor mijzelf moet zorgen. HA adviseert om langzaam op te bouwen met baantjes zwemmen/wandelen.
zaterdag 19 februari 2011 om 12:58
Knoop het advies van de ha goed in je oren Lentezon. Ga goed voor jezelf zorgen.
Ook ik vond dat ik na een paar weken alles kon want ik had geen pijn. Na 3 weken ging ik stofzuigen en 's avonds zat ik bij de huisartsenpost, buikspieren ingescheurd...
Ik kon weer helemaal opnieuw beginnen met 6 weken rust en geloof mij maar dat ze thuis not amused waren
Ook ik vond dat ik na een paar weken alles kon want ik had geen pijn. Na 3 weken ging ik stofzuigen en 's avonds zat ik bij de huisartsenpost, buikspieren ingescheurd...
Ik kon weer helemaal opnieuw beginnen met 6 weken rust en geloof mij maar dat ze thuis not amused waren

zondag 20 februari 2011 om 21:48
Dus het is toch overbelasting, Lentezon. Heel vervelend. Ook vervelend dat je endometriose terug is! Dat kan dus ook als je geen baarmoeder meer hebt? Endometriose is toch woekerend baarmoederslijmvlies?
Osteopate, nog bedankt voor je uitleg! Het zou me niet verbazen als er bij mij iets dergelijks aan de hand is. Misschien moet ik voor de zekerheid het toch ook nog eens aan de huisarts vragen.
Osteopate, nog bedankt voor je uitleg! Het zou me niet verbazen als er bij mij iets dergelijks aan de hand is. Misschien moet ik voor de zekerheid het toch ook nog eens aan de huisarts vragen.

zondag 20 februari 2011 om 21:51
Oh, ik bedenk me ineens dat baarmoederslijmvlies zeker ontstaat door je hormoonhuishouding. En als je dan je eierstokken nog hebt, je lijf nog steeds baarmoederslijmvlies kan vormen. Net als dat je nog steeds een cyclus hebt als je geen baarmoeder meer hebt. Dat vind ik trouwens nog steeds apart, om me af en toe te voelen alsof ik ongesteld word.
donderdag 24 februari 2011 om 12:01
Hoi Lentezon,
Ik heb getwijfeld of ik nu wel of niet zou reageren, omdat mijn verhaal niet niet perse jouw verhaal hoeft te zijn. Maar omdat ik wel overeenkomsten lees, zet ik het toch maar neer.
In 2008 is in eerste instantie mijn baarmoeder en 1 eierstok verwijderd i.v.m. endometriose, de gyn liet 1 eierstok zitten zodat ik niet gelijk in de overgang zou komen. Binnen 6 weken kreeg ik weer zoveel pijn, dat na onderzoek bleek dat ik een onstoken galblaas had, maar ik klaagde ook over pijn die niet van de galblaas kon komen.
Tijdens de galblaasoperatie heeft de gyn meegekeken en bleek dat de achtergebleven eierstok weer een cyste had gevormd en deze in het geheel onder mijn buikvlies was geschoven.
Deze hebben ze laten zitten en ik ben toen met hormoonbehandeling begonnen, dit was vreselijk, ik reageerde zeer slecht op de hormonen.
Na een aantal maanden doormodderen is besloten de laatste eierstok toch te verwijderen.
Na die operatie bleef ik pijn houden, toch gewoon aan het werk tot ik echt niet meer kon en weer naar de gyn ging, er bleek weer een cyste te zitten! Gelijk aan de lucrin en hopen dat het beter werd. Dit heeft bijna een jaar geduurd voor dat bleek dat mijn FSH- hormoon bijna gelijk was aan een vrouw met eierstokken.
Hierdoor bleek dat er een stukje eierstok is achter gebleven dat gewoon weer hormonen is gaan produceren en wat ook weer voor de cyste's zorgt. Dit heet officieel het Ovarian remnant syndrome.
Hierdoor heb ik af en aan cyste's en heb ik altijd pijn en ben ik hondsmoe.
Ik hoop absoluut dat dit niet bij jou aan de orde is maar wie weet moet het wel onderzocht worden, dit kan dus met een simpel bloedondzoek om te kijken hoe hoog je FSH-hormoon is.
Het is redelijk zeldzaam, maar je weet maar nooit.
Heel veel sterkte.
Ik heb getwijfeld of ik nu wel of niet zou reageren, omdat mijn verhaal niet niet perse jouw verhaal hoeft te zijn. Maar omdat ik wel overeenkomsten lees, zet ik het toch maar neer.
In 2008 is in eerste instantie mijn baarmoeder en 1 eierstok verwijderd i.v.m. endometriose, de gyn liet 1 eierstok zitten zodat ik niet gelijk in de overgang zou komen. Binnen 6 weken kreeg ik weer zoveel pijn, dat na onderzoek bleek dat ik een onstoken galblaas had, maar ik klaagde ook over pijn die niet van de galblaas kon komen.
Tijdens de galblaasoperatie heeft de gyn meegekeken en bleek dat de achtergebleven eierstok weer een cyste had gevormd en deze in het geheel onder mijn buikvlies was geschoven.
Deze hebben ze laten zitten en ik ben toen met hormoonbehandeling begonnen, dit was vreselijk, ik reageerde zeer slecht op de hormonen.
Na een aantal maanden doormodderen is besloten de laatste eierstok toch te verwijderen.
Na die operatie bleef ik pijn houden, toch gewoon aan het werk tot ik echt niet meer kon en weer naar de gyn ging, er bleek weer een cyste te zitten! Gelijk aan de lucrin en hopen dat het beter werd. Dit heeft bijna een jaar geduurd voor dat bleek dat mijn FSH- hormoon bijna gelijk was aan een vrouw met eierstokken.
Hierdoor bleek dat er een stukje eierstok is achter gebleven dat gewoon weer hormonen is gaan produceren en wat ook weer voor de cyste's zorgt. Dit heet officieel het Ovarian remnant syndrome.
Hierdoor heb ik af en aan cyste's en heb ik altijd pijn en ben ik hondsmoe.
Ik hoop absoluut dat dit niet bij jou aan de orde is maar wie weet moet het wel onderzocht worden, dit kan dus met een simpel bloedondzoek om te kijken hoe hoog je FSH-hormoon is.
Het is redelijk zeldzaam, maar je weet maar nooit.
Heel veel sterkte.
donderdag 24 februari 2011 om 16:41