Gezondheid alle pijlers

Pil-dilemma: Cerazette of Trinordiol?

25-08-2010 10:26 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een week of zes na de geboorte van mijn zoon ben ik weer begonnen met het slikken van de pil om een Djoelsie te voorkomen.

Omdat ik volledige borstvoeding gaf en daar lang mee door wilde gaan, besloot ik een recept voor de Cerazette pil te vragen.

Deze pil heeft als voordeel dat het oestrogeenvrij is. Oestrogeen beinvloedt de borstvoeding negatief. Hij is verder vrij licht, waardoor je goed moet opletten de pil elke dag echt rond dezelfde tijd in te nemen. Verder kent deze pil geen stopweek, en is een van de bijkomstigheden dat je zelden tot nooit ongesteld wordt.

Voordat ik zwanger werd, slikte ik Trinordiol, een drie-fasenpil. Die kent wel een stopweek, en hoewel ik wel ongesteld werd, was dat op het laatst nog maar erg licht.

Nu rees bij mij onlangs de vraag of overstappen terug naar Trinordiol nou verstandig zou zijn of dat Cerazette een prima alternatief blijft. Ik geef nog maar één keer per dag borstvoeding, zoon is inmiddels 9 maanden. Dat argument voor Cerazette is dus weggevallen.

Welke van deze twee pillen is 'beter' voor je lijf? Welke heeft het minste invloed en beschermt toch goed? Iemand daar ervaring mee?

Ik ben vandaag ongesteld geworden, dien ik vandaag dus eventueel over te stappen of kan dat op elk moment?

Of blijf ik dus tot een eventuele volgende kinderwens gewoon aan de Cerazette... Moeilijk moeilijk....
Ik ben aan de Cerazette gebleven, voornamelijk omdat ik er niet meer ongesteld van word.
Wil je wel geloven dat ik daar soms redelijk onrustig van wordt, gelet op de Djoelsie-mogelijkheid .

Plus dat ik me, nu ik het wel word, ook niet echt senang bij voel... *bweeeuhhh*

Welke verschillen merk jij tov je oude pil?
Verschillen? Van Cerazette word ik niet zwanger, van Microgynon wel
Is ook best een goeie vraag om aan de huisarts te stellen, dit En dan vooral het 'welke is beter voor mn lijf en hoe groot is de kans op een Djoelsie' deel van je vragen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Al gedacht om een mirena laten zetten? Tot een maand of 2-3 na je bevalling is je baarmoedermond nog erg ongevoelig en is dat vaak een fluitje van een cent. *edit: je hebt er 9 maanden geleden al een kind uitgeperst... Dan kan het nog steeds prima en makkelijker dan voor je bevalling, ook met borstvoeding.*

Cerazette is prima, maar je moet het wel strikt slikken, iets wat bij mij dus never nooit gaat werken. Je oude pil is ook prima als je daar goed bij voelt, maar kan nu dus nog niet icm borstvoeding. Over een paar maanden overstappen is meestal niet zo'n ramp, dus ik zou daar -als je de pil wil houden- voor gaan. Omdat je je qua vergeten wat meer kan permitteren dus.
Ik reageer dan weer beter op Cerazette Wintermuts qua veiligheid.
Star, ik denk dat je gewoon toevallig "pech" gehad hebt om zwanger te raken met microgynon. Een enorme lading aan onderzoek wijst uit dat de combinatiepil (dus bv microgynon) veiliger is dan de minipil oftewel cerazette, kijk maar naar de pearl index (hoeveel vrouwen zwanger worden tijdens gebruik). De mirena spiraal staat hier overigens niet bij, is vergelijkbaar met implanon qua betrouwbaarheid.

http://www.geboorteplanning.nl/pearl_index.htm
He gets, ga me nou niet bang maken, ben net zo tevreden met Cerazette
Zo good old pessarium werkt niet al te best

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven