Gezondheid alle pijlers

Pil en de overgang.

25-02-2010 16:35 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
De pil zorgt voor een soort 'nepmenstruatie'. Het schijnt ook zo te zijn dat als je de pil slikt je minder last hebt van de overgang. Maar wat ik me afvraag is: hoe merk je dat je in de overgang komt als je de pil slikt? Stopt dan ook de 'nepmenstruatie'?
Ik slikte gewoon de pil en ondertussen allerlei vage klachten. De huisarts stelde voor om onderzoeken of het met de overgang te maken zou kunnen hebben. Bloedprikken en de uitslag was positief. Pil laten staan en nog een keer bloedprikken en wederom was de uitslag positief. Ben niet meer aan de pil gegaan maar nog wel zeer regelmatig ongesteld.
Toevallig gisteren met deze vraag bij de huisarts geweest.

Ik slik de pil, zonder de maandelijkse pauzes. Ik heb geen last (meer) van overgang klachten sinds ik de pil weer slik.

Rond mijn 50 ste verjaardag stop ik een aantal maanden met de pil. Als ik volgens de huisarts gewoon iedere maand ongesteld wordt kan ik na die paar maanden weer met de pil beginnen. Volgend jaar hetzelfde verhaal.

Als de menstruatie wegblijft ben je de oevrgang voorbij.
quote:JonnaX schreef op 25 februari 2010 @ 16:54:

Toevallig gisteren met deze vraag bij de huisarts geweest.

Ik slik de pil, zonder de maandelijkse pauzes. Ik heb geen last (meer) van overgang klachten sinds ik de pil weer slik.

Rond mijn 50 ste verjaardag stop ik een aantal maanden met de pil. Als ik volgens de huisarts gewoon iedere maand ongesteld wordt kan ik na die paar maanden weer met de pil beginnen. Volgend jaar hetzelfde verhaal.

Als de menstruatie wegblijft ben je de overgang voorbij.
Wat ik me afvraag, je schrijft dan ben je de overgang voorbij; is het dan idd over, en heb je geen last meer van overgangsverschijnselen, of krijg je daar dan alsnog mee te maken? Dat is nl iets wat ik me afvraag. Voorlopig ben ik van plan de pil nog zolang mogelijk door te slikken (ben nu 42 en slik al meer dan 20 jaar) in de hoop dat ik op die manier niet in de overgang komt. Ik hoor hier echter verschillende verhalen over. Zelfs iemand van zestig die stopte, en alsnog in de overgang kwam...
Jonnax, ik begrijp je verhaal ook niet helemaal. Je zit eigenlijk in de overgang?. Je slikt de pil weer om geen klachten meer te hebben. En over een tijdje gaat 'testen' of de overgang voorbij is.

Maar toen je de pil voorheen slikte kreeg je dus toch overgangsverschijnselen? Die stopten toen je weer begon met de pil maar dan zonder stopweek?
Ik ben inderdaad in de overgang en ben 20 jaar gelden gesteriliseerd. Toen ik 2 jaar geleden overgangsklachten kreeg ben ik op advies van de huisarts met de pil begonnen. Met de afspraak dat ik rond mijn 50ste zou stoppen om te zien wat er gebeurt. Vandaag vertelde ze mij dat ik een maand of 4/5 moet stoppen om te kijken wat mijn menstruatie gaat doen. Als ik iedere maand 'gewoon' ongesteld wordt dan mag ik weer beginnen met de pil. Na ongeveer een jaar doe ik hetzelfde ritueel weer. Blijft mijn menstruatie dan weg dan mag ik zeggen dat ik de overgang voorbij ben.

Maar het kan ook zijn dat ik dat ritueel nog 5 jaar moet doen.

De klachten zijn er niet en komen dan ook niet volgens mijn huisarts.

Ik voel me er prima bij.
Dank je Jonnax. Duidelijk!
quote:poohbear schreef op 25 februari 2010 @ 17:53:

Voorlopig ben ik van plan de pil nog zolang mogelijk door te slikken (ben nu 42 en slik al meer dan 20 jaar) in de hoop dat ik op die manier niet in de overgang komt. Ik hoor hier echter verschillende verhalen over. Zelfs iemand van zestig die stopte, en alsnog in de overgang kwam...

De overgang zelf houd je niet tegen met de pil. Die kan echter de klachten wel verminderen.

Ik heb zelf al een paar jaar overgangsklachten. Soms maandenlang totaal niet, soms een paar weken wel. Heel wisselend. Omdat ik met de pil voortdurend last heb van doorbraakbloedingen, slik ik die niet meer. Bij mij had het geen positief effect.

En leeftijd zegt inderdaad niet alles: ik ken een vrouw die tegen de zestig was en nog menstrueerde, en iemand van bijna zestig die al jaren niet meer ongesteld wordt, maar nog wel 20 opvliegers per dag heeft...
Even uppen.
Mijn moeder kreeg zo rond haar 50e wat last van opvliegers, nachtzweten en ging naar de huisarts. Die raadde haar aan te stoppen met de pil. Deed mijn moeder, maar haar klachten verergerden en ze bleken stuk voor stuk bij de overgang te horen. Mijn moeder ging weer aan de pil, slikte er een homeopathisch pilletje bij en weg waren de meeste klachten. Ze is een jaar of anderhalf jaar later weer eens gestopt met de pil en nooit meer ongesteld geweest.
Famosan heet het, wat ze er bij slikte.
Omdat ik heel vroeg in de overgang ben geraakt (26) krijg ik speciale hormonen toegedient omdat ik anders geen vrouwelijk hormoon binnen krijg...deze worden namelijk niet meer aangemaakt...Ik slikte eerst Femeston maar dat werkte niet bij mij en toen heb ik een hormoonimplentaat gekregen en hier voel ik mij beter bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven