Gezondheid alle pijlers

Pil en roken

25-11-2011 10:49 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames,

Ik weet dat het slecht is, maar wie gebruikt de pil en rookt????

En hoe verhoogd is nu eigenlijk het risico op bloedklonten e.d. als je rookt en de pil gebruikt?
Maakt het nog uit hoe hoog het risico is als jij de gene bent die trombose krijgt? Statistieken zijn prachtig, tot dat jij ze bevestigt.
Wil je het op safe spelen: stop dan met roken. Ga dan niet zitten afwachten totdat jij diegene bent die het krijgt.
Pfieuw, ik ben gelukkig gestopt met beide.
Ik rookte, maar toen ik een paar maanden geleden aan de pil begon met ik gestopt. Heel af en toe doe ik er nog 1. Maar ik vraag het me ook wel eens af hoor, volgens mij zijn er best veel meiden die en roken en de pil slikken.
80% kans dat je trombose kirjgt
Toen ik beide nog deed vertelde mijn huisarts dat roken en pil alleen een onveilige combinatie waren als trombose in je familie voorkwam. Inmiddels herinterpreteer ik dat als: als je een genetisch verhoogde kans op trombose hebt, is er een grotere kans dat roken de aanleiding is voor stolselvorming.
En wat dat betekent? Iets als: als je een grotere kans hebt op trombose, is de kans groter dat roken ervoor zorgt dat het ook gebeurt. Maar ja, schat maar eens in of je een grotere kans hebt op trombose. In mijn familie komt het niet voor, maar then again, niemand rookt en zij die rookten zijn inmiddels overleden aan andere zaken, wellicht voor de trombose kon toeslaan. Je weet het niet
Ja ik, tenminste, tot voor kort.

Ik heb 30 jaar lang gerookt en de pil gebruikt. En ik leef nog.

5 Weken geleden ben ik gestopt met roken en 3 maanden geleden ben ik gestopt met de pil. Het 1 heeft niets met het andere te maken, puur toeval dat ik met allebei gestopt ben.

Ik weet niet hoe hoog de kans is op trombose, maar ik ging nadenken omdat mijn cholesterol al veel te hoog was. En dat in combinatie met de pil en roken leek me niet erg goed voor mijn gezondheid.

Tjee, wat zal ik vanaf nu gezond worden
Ruim een jaar geleden slikte ik 2 maandjes de pil, om van spiraaltje naar een nieuwe oplossing te overbruggen.

Gevolg een hartinfarct.

Doe maar niet dus.

Ook trombose is een nare ziekte, met mogelijk veel pijn. Je bent gewaarschuwd.
Hoe groot de kans op trombose is kun je niet weten (zoals hierboven al eerder gezegd is) Maar misschien heb jij toevallig aanleg voor trombose, ook als er niemand uit jouw familie ooit trombose heeft gehad.

Bij mij in de familie heeft niemand ooit trombose gehad en er zijn ook geen andere stollingsafwijkingen bekend. Toch kreeg ik trombose... Gevolg: beide onderbenen geamputeerd.

En: ik was aan de pil en rookte niet!

Ik ben inmiddels op alle stollingsafwijkingen onderzocht, maar ze hebben niets kunnen vinden wat de trombose kan verklaren..

Dus roken en de pil... Het zal ongetwijfeld duizenden keren goed gaan. Maar daar heb je niets meer aan als jij net die ene bent waar het verkeerd gaat!
Waarom het risico nemen? Ik weet hoe lekker roken kan zijn, maar het is het je gezondheid echt niet waard.

Als je het mij vraagt zou ik sowieso proberen te stoppen met roken. En als je dat niet wil (of kan), zou ik zeker stoppen met de pil.
Roken en de pil is een riskante combi, zeker als je boven de 35 jaar bent...allebei zijn schadelijk voor je bloedvaten.

Om je vraag te beantwoorden: je hebt 300% meer kans op trombose, maar in absolute getallen krijgen bij niet-rooksters 2 op de 100000 pilgebruiksters deze aandoening, en bij rooksters dus 6. Dat valt dus relatief gezien ook wel weer mee.
Bij sommige vrouwen levert het geen problemen op, maar je zal maar net die ene zijn...Voor mij was het een reden om te stoppen. Sowieso een stuk gezonder.
Fijn dat ik dan bij die 2 op de 100.000 hoor!
Ik hoorde helaas bij die 6... Was toen 20. En ik draag nog altijd een steunkous omdat ik a-typische verschijnselen had en dus veel klepjes in mijn been definitief zijn beschadigd. Ik zeg: gewoon niet doen. Kan je jezelf ook niets kwalijk nemen...

Nu had ik ook een stollingsafwijking (wist ik alleen niet)... dus het was eigenlijk dubbeldom zeg maar
Kreeg blauwe/koude/gevoeloze vingers, moest gelijk stoppen met roken.

Bloedvaten vernauwd... weet niet of de pil hier ook aan bijgedragen heeft maar roken zowiezo.

Onherstelbaar beschadigt erg veel last van zere handen.

K zou maar stoppen als ik jou was..
Straks blijken mijn statiegeld flessen.... De enige stabiele valuta te zijn!
Ik ben ook aan het stoppen, mede door het starten met de pil. Mijn huisarts heeft me wel gewaarschuwd: de pil en roken vergroot de kans op trombose. Beiden doen dat afzonderlijk al, dus samen is... nouja, een optelsom.
We hebben nog wel ruimte in het stoppen met roken topic.
@Enigme: dat van die stollingsafwijking kon je niet weten, dus je moet jezelf niets kwalijk nemen.

Zelf vind ik dat de pil erg makkelijk wordt voorgeschreven, zónder dat er eerst iets van onderzoek wordt gedaan. Er is tegenwoordig na 3 maanden ook geen controle meer..

Een familielid van me kreeg laatst gewoon een recept mee voor de pil, terwijl die arts weet van mijn geschiedenis. Ook niet vooraf bloedonderzoek en ook geen controle afspraak. Terwijl er in de bijsluiter heel duidelijk staat dat je het aan de arts moet melden als er dit of dat in je familie voor komt...
Nou eigenlijk wel Kuukelesaan.. want tromboses en embolieen kwam al voor in mijn familie.. alleen die stollingsafwijking was nog niet definitief geconstateerd.. dus ik had er sowieso nooit aan moeten beginnen. Natuurlijk had mijn huisarts had de pil eigenlijk ook nooit voor mogen schrijven zonder me eerst te testen. Maar goed.. Heb er wel degelijk zelf een steentje aan bijgedragen, ook al rookte ik geen pakje per dag.
Ik heb een vraagje,

Ik ben vandaag naar de dokter geweest om te kunnen beginnen met het innemen van de pil. Ze vroeg me of ik rookte, ik zei nee, maar eigenlijk rook ik wel... Zou dit een invloed kunnen gehad hebben op het voorschrijven van een bepaalde soort pil? Zou ze me nu misschien de verkeerde pil hebben voorgeschreven?

Alvast bedank!!
Fanny, of je anders een andere pil had gekregen weet ik niet. Maar wat ik wel weet is dat het A dom is om tegen je arts te liegen hierover, en B je een kans gemist hebt om te overleggen hoe je van het roken afkomt en C hij/zij je niet de uitleg heeft kunnen geven over risico's als je roken en pil combineert.

Oftewel, je bent dom bezig geweest. Zoek contact en doe het gesprek over..
Ik ken een huisarts die de combinatie pilgebruik en roken op zich acceptabel vindt, maar het vanaf de leeftijd van 35 jaar wel extra in de gaten houdt bij haar patiënten.
quote:kuukelesaan schreef op 28 november 2011 @ 13:54:

@Enigme: dat van die stollingsafwijking kon je niet weten, dus je moet jezelf niets kwalijk nemen.

Zelf vind ik dat de pil erg makkelijk wordt voorgeschreven, zónder dat er eerst iets van onderzoek wordt gedaan. Er is tegenwoordig na 3 maanden ook geen controle meer..

Een familielid van me kreeg laatst gewoon een recept mee voor de pil, terwijl die arts weet van mijn geschiedenis. Ook niet vooraf bloedonderzoek en ook geen controle afspraak. Terwijl er in de bijsluiter heel duidelijk staat dat je het aan de arts moet melden als er dit of dat in je familie voor komt...Klopt, veel vrouwen krijgen één keer het recept en kiezen de rest van hun leven zelf of ze de pil blijven gebruiken, zonder dat de huisarts daar verder zicht op heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven